United SportsCar Championship, Chip Ganassi Racing wint de 12 uur van Sebring.

Print Friendly, PDF & Email

logo 12 uur van SebringDe 62ste editie van de 12 uur van Sebring, de tweede race van het dit jaar debuterende Tudor United SportsCar Championship, is gewonnen door Scott Pruett, Memo Rojas en Marino Franchitti met de Chip Ganassi Racing Ford Ecoboost Riley DP. De overwinning in de PC klasse ging naar Jon Bennett, Colin Braun en James Gue met de no. 54 CORE autosport ORECA FLM09. Renger van der Zande finishte met teamgenoten Sam Bird, Martin Fuentes en David Cheng op de derde plaats in de PC klasse met de no. 8 Starworks Motorsport ORECA FLM09. Joerg Bergmeister, Patrick Long en Michael Christensen wonnen de GTLM klasse met de no. 912 Porsche North America Porsche 911 RSR, terwijl de overwinning in de GTD klasse naar de no. 44 Magnus Racing Porsche 911 GT America van Andy Lally, John Potter en Marco Seefried ging. Voor Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen was de race al over voordat ze in de auto hadden gezeten. De auto viel stil achter de safetycar en vloog in de brand.

 

 

start sebring 2014

Foto: (c) IMSA.com

De race ging zonder problemen van start, ondanks het grote aantal deelnemers. Maar liefst 64 wagens namen deel aan de start. Later in de race zouden wel 11 keer een full course yellow hebben en éénmaal een rode vlag na een zware crash waarbij veel rommel op de baan lag.

Naast het Tudor United SportsCar Championship is er ook nog een kampioenschap in het kampioenschap, de Tequila Patron North American Endurance Cup, waarom wordt gestreden. Bij de vier langere races, de 24 uur van Daytona, de 12 uur van Sebring, 6 uur van Laguna Seca en de Petit Le Mans, worden er punten uitgedeeld op bepaalde tijdstippen tijdens de race.

Scott Pruett, Memo Rojas en Marino Franchitti met de Ford Ecoboost Riley DP, bezorgen Chip Ganassi Racing de overwinning bij de eerste keer dat het team aanwezig is op Sebring. Chip Ganassi Racing is daarmee het eerste team dat de 12 uur van Sebring, de 24 uur van Daytona, de Indy 500 en de Daytona 500 heeft gewonnen.

In de race was er 30 maal een wisseling om de leiding, door elf verschillende wagens. En pas na de laatste pitstops viel de definitieve beslissing. Met nog 40 minuten ging Ryan Dalziel met de no. 1 Tequila Patrón HPD ARX-03b/Honda de pits in voor de laatste stop. Tien minuten eerder had Marino Franchitti al de laatste stop gehad met de no. 01 Telcel Ford EcoBoost/Riley DP, en nu kon hij de leiding overnemen. Na de elfde gele vlag was er voor Dalziel en Freanchitti nog 20 minuten de tijd om het op de baan te regelen. Franchitti wist Dalziel achter zich te houden en te finishen met een voorsprong van 4,7 seconde op de Extreme Speed Motorsports HPD ARX-03b van Dalziel en teamgenoten Scott Sharp en David Brabham. 

Daytona winnaars en pole-sitters Joao Barbosa, Christian Fittipaldi en Sebastien Bourdais finishten met de no. 5 Action Express Racing Corvette DP op de derde plaats. 

Prototype Challenge (PC) klasse

Na eerder al de eerste race van het seizoen, de 24 uur van Daytona, te hebben gewonnen wisten Jon Bennett, Colin Braun en James Gue met de no. 54 CORE autosport ORECA FLM09 nu ook de 12 uur van Sebring te winnen. Maar ditmaal ging het minder gemakkelijk. gedurende een groot deel van de race was eer een mooie strijd met de pole sitters Bruno Junqueira, Jon Bennett en David Heinemeier Hansson met de no. 09 RSR Racing ORECA FLM09. Met nog 40 minuten te gaan pakte Colin Braun definitief de leiding en uiteindelijk kwam hij over de streep met een minimale voorsprong op Junqueira van 2,4 seconde.

De derde plaats ging naar de no. 8 Starworks Motorsport ORECA FLM09 van Renger van der Zande, Sam Bird, Martin Fuentes en David Cheng. Maar ook voor dit viertal ging het niet eenvoudig. Cheng was na een spin, waarbij hij vast kwam te zitten op de curbs, verantwoordelijk voor de eerste full course yellow van de race na een kwartier racen. Na nog een spin van Cheng en twee drive through penalty’s leek de Starworks wagen kansloos voor een goede eindklassering. Maar na goede stints van Renger van der Zande en zeker ook Sam Bird, die de laatste stint had, kwam de Starworks Oreca op een mooie derde plaats over de streep.

GT Le Mans (GTLM) klasse

Joerg Bergemeister mocht de no. 912 Porsche North America Porsche 911 RSR als eerste over de finishlijn heen sturen in de GTLM klasse. En goede pitstop strategie en een beetje mazzel met de laatste gele vlag bracht de Porsche van pole sitters Bergmeister en teamgenoten Patrick Long en Michael Christensen aan de leiding.

Met nog een uur te gaan ging Jonathan Bomarito in de no. 93 SRT Viper GTS-R nog aan de leiding met een kleine voorsprong op Patrick Long en Oliver Gavin met de no. 4 Corvette Racing Corvette C7. Gavin spinde en verloor redelijk wat tijd. Toen één van de prototype wagens stilviel werd Long net op tijd voor de gele vlag binnen gehaald voor de laatste stop en rijderswissel. Bij de herstart ging Bergmeister aan de leiding gevolgd door Bomarito op de tweede plaats. De no. 912 Porsche van Bergmeister, Long en Michael Christensen finishte uiteindelijk met een voorsprong van 5,3 seconde op de no. 93 SRT Motorsports Viper GTS-R van Bomarito en team genoten Kuno Wittmer en Robert Bell.

De no. 55 BMW Team RLL BMW Z4 GTE van Bill Auberlen, Andy Priaulx en Joey Hand finishte als derde. Oliver Gavin zakte na de spin en nog wat andere problemen terug naar de 6de plaats in de klasse met de no. 4 Corvette.

GT Daytona (GTD) klasse

In de GTD klasse ging de overwinning naar no. 44 Magnus Racing Porsche 911 GT America van Andy Lally, John Potter en Marco Seefried. Andy Lally had mazzel met een gele vlag. Op het moment dat Lally door bocht 17 kwam kreeg hij te horen dat hij binnen moest komen, net voor de gele vlag waarna de pits werd gesloten. Daarmee kreeg Lally de leiding in handen toen de andere teams later onder geel alsnog de pits inkwamen.

De tweede plaats was voor de no. 555 Ferrari 458 van AIM Autosport, voorheen Level 5. De rijders, 24 uur van Daytona winnaars, Bill Sweedler, Townsend Bell en Jeff Segal, zijn nog wel dezelfde. Ian James, Mario Farnbacher en Alex Riberas finishten met hun no. 23 Alex Job Racing Porsche 911 GT America. De no. 22 Alex Job Racing Porsche van Cooper MacNeil, Leh Keen en Philipp Frommenwiler finishte als vierde, maar had een goede kans om de overwinning te pakken. IMSA officials gaven de auto een 80 seconden stop-and-go penalty voor een vermeende aanrijding, echter de camera beelden van de verkeerde auto waren gebruikt waardoor de penalty onterecht was.

Nog slechter verliep de race voor de no. 33 Riley Motorsports SRT Viper GT3-R van Ben Keating en Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen. Tijdens de eerste gele vlag situatie, na de spin van Renger van der Zandes team genoot David Cheng, viel de wagen, met Keating aan het stuur, stil en vloog in brand. De schade was te groot om nog te repareren en dus was de race al na een kwartier over voor de SRT Viper GT3-R.

 

podium sebring 2014

Foto: (c) IMSA.com

UITSLAG:

1. 01. Pruett/Rojas/Franchitti, Ford EcoBoost/Riley, 291 ronden

2. 1. Sharp/Dalziel/Brabham, HPD ARX-03b,  op 4.682 seconde

3. 5. Barbosa/Fittipaldi/Bourdais, Corvette DP, 8.965

4. 42. Pla/Brundle/Yacaman, Nissan Morgan, 11.994

5. 2. Brown/van Overbeek/Pagenaud, HPD ARX-03b, 17.027

6. 02. Dixon/Kanaan/Karam, Ford EcoBoost/Riley, 17.837

7. 10. Angelelli/R.Taylor/J.Taylor, Corvette DP, 34.229

8. 9. Frisselle/Friselle/Fogarty, Corvette DP, 39.559

9. 60. Pew/Negri/Wilson, Ford EcoBoost/Riley, 40.568

10. 54. Bennett/Braun/Gue ORECA FLM09, op 3 ronden (1ste PC klasse)

11. 09. Ende/Junqueira/Hansson ORECA FLM09, 3 ronden (2de PC klasse)

12. 912. Long/Christensen/Bergmeister Porsche 911 RSR, 5 ronden (1ste GTLM klasse)

13. 93. R.Bell/Bomarito/Wittmer SRT Viper GTS-R, 5 ronden (2de GTLM klasse)

14. 55. Auberlen/Priaulx/Hand BMW Z4 GTE, 5 ronden (3de GTLM klasse)

21. 8. Cheng/van der Zande/Bird/Fuentes, ORECA FLM09, 10 ronden (3de PC klasse)

23. 44. Potter/Lally/Seefried, Porsche 911 GT America, 13 ronden (1ste GTD klasse)

24. 555. Sweedler/T.Bell/Mediani/Segal Ferrari 458 Italia, 13 ronden (2de GTD klasse)

25. 23. James/M.Farnbacher/Riberas, Porsche 911 GT America, 13 ronden (3de GTD klasse)

UITGEVALLEN

62. 33. J.Bleekemolen/S.Bleekemolen/Keating, SRT Viper GT3-R, 13, 278 ronden

 

 

 

 

Share