24 uur van Le Mans: veiligheidsaanpassingen aan het Circuit de La Sarthe.

Print Friendly, PDF & Email

logo 24 uur van le mans 2014Nog voor de start van de 82ste editie van de 24 uur van Le Mans zullen er op het 13,6 kilometer lange circuit verschillende veiligheidsaanpassing doorgevoerd worden. Het zullen geen grote veranderingen zijn, maar na de dood van Allan Simonson in 2013 heeft de ACO het circuit nog eens flink onder de loep genomen. De totale lengte en vorm van het circuit zullen onveranderd blijven en ook zullen er met ingang van dit jaar andere safetycar regels gaan gelden. De laatste aanpassing aan het Circuit de La Sarthe stammen uit  2012  toen was er o.a. een vergroting van de grindbak in de bocht van Arnage.

 

De ACO heeft voor het circuit de La Sarthe een aantal extra veiligheidsaanpassingen doorgevoerd. De aanpassingen zullen de lengte van het 13,6 kilometer lange circuit niet doen veranderen maar wel veiliger maken. De belangrijkste aanpassing is het plaatsen van een nieuwe vangrail en twee rijen met bandenstapels aan het einde van de bocht Tertre Rouge en begin Mulsanne Straight, oftewel Les Hunaudières. Dit is de plek waar in 2013 de Deense coureur Allan Simonson om het leven kwam na een fatale botsing tegen de vangrail. De meer dan 100 jaar oude karakteristieke bomen die aan het begin staan van de Mulsanne Straight zullen daar gewoon kunnen blijven staan.

 

dsc02280

Foto: Marco van de Bildt

De Porsche en Corvette Curves en de twee chicanes op de Mulsanne Straight krijgen bredere uitloopstroken en extra bandenstapels toegevoegd. In 2013 was de Mulsanne straight al voorzien van een nieuwe asfalt laag, dit jaar is het de beurt aan het recht stuk langs start/finish en de bocht bij Virage de la Chappelle. Ook de verlichting wordt verbeterd en dat gebeurt o.a. bij de Porsche curves en de Ford chicanes.

Als er ongelukken waren op het circuit dan kwam de safetycar de baan op en werd het veld in tweeën of in drieën gesplitst en was het tempo eruit. Vanaf dit jaar wordt er bij kleinere ongevallen “code 60” toegepast op het baanvak waar het ongeluk is gebeurt en de rest van het circuit gaat de race gewoon door.  Bij een zwaar ongeluk  zal de safetycar nog wel de baan op komen om het hele veld in toom te houden zodat de hulpdiensten alle ruimte krijgen. Deze “code 60” wordt in Nederland al langer toegepast maar ook bijvoorbeeld tijdens de 24 uur van Dubai.

 

 

Share