Het einde van het jaar nadert met rasse schreden, en dus is het weer tijd voor de nodige (jaar) overzichten en ranglijstjes. Natuurlijk willen we daar niet in achterblijven. Dit is mijn persoonlijke top 10 van het jaar in willekeurige volgorde. 2013 was een mooi, maar ook dramatisch autosport jaar. We hebben mooie races gezien, maar ook de nodige drama’s waarbij coureurs het leven lieten. Uiteraard zijn er de nodige races waar we geweest zijn die op deze lijst terug te vinden zijn, zoals o.a. de Nieuwjaarsrace en de Historic Grand Prix, en uiteraard bij de 24 uur van Le Mans. Graag maak ik gelijk van de gelegenheid gebruik om iedereen een gezond en voorspoedig 2014 toe te wensen.
Het kan natuurlijk niet anders of de 24 uur van Le Mans staat op de lijst. Het hoogte punt van het jaar. Het was een mooie, maar dramatische race onder slechte wisselende weersomstandigheden die het lastig maakte voor de teams en coureurs. De race kende helaas een dramatisch dieptepunt. Al vroeg in de wedstrijd crashte Allan Simonson met z’n no. 95 Aston Martin in Tertre Rouge, waarna hij aan zijn verwondingen overleed, een zwarte dag voor de 24 uur van Le Mans, Aston Martin en de autosport wereld.
De race werd gewonnen door Tom Kristensen, Allan McNish en Loïc Duval met de Audi R18 e-tron quattro. Voor Audi was het de twaalfde overwinning met vijftien deelnames. Voor Tom Kristensen was het de 9de overwinning, waarmee hij zijn eigen record scherper zet. In de LM GTE klassen gingen de overwinningen naar Porsche, waarbij Porsche met de nieuwe Porsche in de Pro klasse wist te winnen met een nieuwe auto en een nieuw team.
Voor wie er geen genoeg kan krijgen, wij dus, zijn er natuurlijk nog de foto’s om nog eens terug te kijken.
In het eerste weekend van het jaar start het nationale autosport jaar traditioneel met de Nieuwjaarsrace. De wedstrijd is een onderdeel van het Winter Endurance Kampioenschap, dat door de DNRT en Circuit Park Zandvoort samen wordt georganiseerd. Maar de Nieuwjaarsrace is ook een race op zich.
Het kan nog weleens heel erg koud zijn, maar de sfeer is fantastisch. Mede omdat de finish in het donker is. De Nieuwjaarsrace is de enige race in Nederland die gedeeltelijk in het donker wordt verreden. Foto’s van de Nieuwjaarsrace zijn terug te zien op onze fotopagina.
Ook Le Dakar is gelijk aan het begin van het jaar. De start was afgelopen jaar op 5 januari in Lima en voerde vandaar door Peru, Argentinië en Chili om daar na 14 etappes op 19 Januari te finishen in Santiago. De Dakar rally, een twee weken durende wedstrijd is de ultieme uithoudingstest voor mens en machine, twee weken lang zandhappen. De (noodgedwongen) verhuizing van het Afrikaanse continent naar Zuid Amerika heeft goed uitgepakt voor de rally. Afwisselende landschappen en weersomstandigheden maken het voor de deelnemers zwaar maar ook een geweldig evenement.
De overall winst gaat naar Stephane Peterhansel en navigator Jean Paul Cottret met de Mini. In Nederland kijken we meer naar de trucks, de motoren en natuurlijk naar de buggy’s. Tim Coronel pakt een mooie derde plaats in z’n klasse, 56ste algemeen, met de Swift GL U9 Suzuki. Jurgen van den Goorbergh finishte in dezelfde klasse met z’n buggy op de zesde plaats. Team de Rooy (Gerard de Rooy, Tom Colsoul en Darek Rodewald) moest bij de trucks de drie Kamazzen voorlaten. Een teleurstelling voor de winnaar van 2012. In de top 20 staan 9 Nederlandse equipes. Bij de motoren is Frans Verhoeven de best geklasseerde Nederlander op de 9de plaats.
Met de Paasraces gaat het Dutch Power Pack (DPP) seizoen van start. Naast de vaste DPP series waren er dit jaar voor het eerst sinds lange tijd weer truck races op Zandvoort. The Truckrace Battle was te gast, en reed een race op zaterdag en op maandag, 2de Paasdag. Een geweldig spektakel om te zien en te horen. De trucks nemen het korte rondje op het circuit, en de marshals zoeken een ander plekje vanwege de veiligheid.
De 24 uur van Dubai is in de loop der jaren een populaire race geworden, zowel voor deelnemers als publiek, en dat is te zien aan de grote interessante deelnemersvelden. Dit jaar zijn er maar liefst 85 deelnemende auto’s verdeeld over 9 klassen. De race ia altijd vroeg in het jaar, ditmaal al op 11 en 12 Januari. Jeroen Bleekemolen, samen met Khaled Al Qubaisi, Sean Edwards en Thomas Jäger, de winnaars van de 2012 editie met de Black Falcon Mercedes SLS AMG GT3 is er ook weer bij, en met dezelfde auto van Abu Dhabi by Black Falcon. Ditmaal zijn zijn teamgenoten Sean Edwards, Khaled Al Qubaisi en Bernd Schneider. Ze weten de race te winnen, maar helemaal vlekkeloos ging het niet. De auto was zwaar beschadigd na een crash in de training. Het team kocht een test chassis van een ander team en bouwde dat op tot een racewagen. Jeroen Bleekemolen pakte daarmee de pole, en samen met teamgenoten Edwards, Al Qubaisi en Schneider de race.
En er waren meer Nederlandse successen. De Racing Divas Team Schubert, Liesette Braams, Sheila Verschuur, Gaby Uljee, Paulien Zwart en Sandra van der Sloot winnen de Klasse A3T.
In de GT3A klasse gaat de winst naar Luc Braams, Duncan Huisman, Oliver Freymuth, Max Braams en J.J.Verheul met de Renault Megane Trophy van het Nederlandse team Equipe Verschuur. Cor Euser Racing wint de GT4A klasse met de Lotus Evora GT4, en JR Motorsport pakt de overwinning in de A5 Klasse met de BMW E46 GTR.
Creventic heeft met de 24 uur van Dubai een klassieker op de kalender weten te zetten. Creventic timmert zoiezo aardig aan de weg met hun endurance races. Komend jaar hebben we dan ook een 12 uurs race op Zandvoort.
*) United Sportscar Championship.
Dit jaar wordt er een ‘nieuw’ kampioenschap gevormd. De American Le Mans Series en de Grand-Am fuseren en vormen het United Sportscar Championship, dat in 2014 van start zal gaan. De organisatoren hebben goed gepuzzeld op de samenstelling van de klassen en de zogenaamde Balance of Performance (BoB). De klassenstructuur ligt er inmiddels, met de bijbehorende reglementen. De kalender ziet er fantastisch uit met als seizoensopener de 24 uur van Daytona in Januari, en later in het seizoen uiteraard de 12 uur van Sebring en Petit Le Mans.
Inmiddels blijkt er een grote belangstelling te zijn bij teams en rijders om deel te nemen, en een mooie deelnemerslijst met Prototypen en GT’s begint zich te vormen. Op een aantal circuits zullen vanwege de afmetingen niet alle klassen kunnen deelnemen, en dat is dan wel weer jammer. De charme van de Le Mans stijl van racen is nu juist dat de verschillende klassen tegelijk hun race hebben.
*) Historic Grand Prix Zandvoort.
Dit jaar werd op Zandvoort voor de tweede maal de Historic Grand Prix georganiseerd. Een geweldig evenement met fantastische bezoekersaantallen. Het blijkt dat de autosport historie springlevend is in Nederland.
En het is nu al een klassieker op de nationale autosport kalender. Maar ook internationaal is de belangstelling groot. Vele deelnemers komen uit Groot Brittannië. Ook voor volgend jaar zijn er al een aantal organisaties geïnteresseerd om deel te nemen. Inmiddels is bekend gemaakt dat zelfs de befaamde Group C wagens naar Zandvoort zullen komen voor de 2014 editie van de Historic Grand Prix Zandvoort.
*) Grandprix Zandvoort, het boek en de film.
Het blad RTL-GP was er al, mooie verhalen en foto’s met heel veel achtergrond informatie en veel aandacht voor de historie van de autosport. En nu is daar een boek bij gekomen over de Grand Prix van Zandvoort. Een boek, inclusief 77 minuten durende DVD, over de historie van de Formule 1 op Zandvoort. Een tijdloos document, een standaardwerk van 400 pagina’s boordevol foto’s en verhalen.
Het jaar werd door Jeroen Bleekemolen begonnen met de overwinning bij de 24 uur van Dubai, en afgesloten met de overwinning bij de 12 uur van Abu Dhabi. Daar tussenin werden de nodige lange afstands races gewonnen zoals de 24 uur van de Nürburgring en de 12 uur van Sebring, de eerste race van het American Le Mans Series seizoen (ALMS). Bleekemolen won dit jaar voor de tweede maal het GTC kampioenschap van de (ALMS). En komend jaar zal Bleekemolen in het Tudor United Sportscar Championship uitkomen in de GTD klasse met de fabrieks Viper.
Op de valreep van 2013 kondigde drievoudig Le Mans winnaar Allan McNish zijn afscheid aan. Twitter en Facebook ontplofte! McNish wist dit jaar de 24 uur van Le Mans en het kampioenschap te winnen in het FIA World Endurance Championship.
McNish debuteerde in de Formule 1 in 202 bij het eveneens debuterende Toyota F1, maar verliet de Formule 1 na twee seizoenen. Eerder al won hij de 24 uur van Le Mans in 1998 met en Porsche 911 GT1. Vanaf 2004 rijd hij voor Audi in verschillende kampioenschappen. Hij wint o.a. driemaal het American Le Mans Series kampioenschap. In 2011 maakte hij een zware crash mee op Le Mans, maar hij ontkwam ongedeerd.
Al snel na de 24 uur van Le Mans van 2012 kondigde Porsche met een kort filmpje aan om terug te keren naar Le Mans. Nog niet in 2013 maar in 2014. Facebook ontplofte en overal kwamen foto’s en filmpjes vandaan die de roemruchte historie van Porsche geweldig in beeld brachten.
Het legendarische merk heeft nog altijd het record in handen van de meeste overwinningen op Le Mans. Porsche heeft in de loop der jaren 16 totaaloverwinningen behaald en daarnaast ook nog eens 102 klasse overwinningen.
Porsche heeft de afgelopen tijd gebruikt om zich goed voor te bereiden op hun terugkeer, de line-up is bekend gemaakt en er zijn de nodige tests geweest. Wij kijken in ieder geval uit naar het seizoen 2014 en terugkeer van Porsche met een prototype racewagen.
*) In memoriam.
Dit jaar bleek wederom hoe hard de motorsport ook kan zijn. Helaas waren er ook dit jaar levens van coureurs te betreuren, mensen die gemist (zullen) worden in de autosport en daarbuiten.
De dood van Allan Simonson staat zonder twijfel het meest in ons geheugen gegrift. De 24 uur van Le Mans was pas enkele ronden onderweg toen hij met z’n Aston Martin bij Tertre Rouge crashte, zo op het eerste gezicht niet zo ernstig als achteraf bleek. Simonson werd naar het medisch centrum gebracht waar hij later aan z’n verwondingen bezweek. De dramatische afloop van z’n crash werd pas later bekend. We hoorden het trieste nieuws toevalligerwijs op het moment dat we bij Tertre Rouge stonden te kijken. De Le Mans van 2013 zal voor altijd die van Allan Simonson zijn.
Op 11 Oktober dit jaar overleed Maria de Villota. Ze werd dood in haar hotelkamer gevonden. De vermoedelijke doodsoorzaak is neurologische schade als gevolg van een eerder ongeluk. Het jaar daarvoor op 3 Juli 2012 raakte ze zwaar gewond bij een crash. Ze was aan het testen voor het Marrussia F1 Team en raakte daarbij een vrachtwagen.
Porsche Supercup coureur Sean Edwards overleed op 15 Oktober bij een crash tijdens een privé sessie met een Porsche 996, waarbij Edwards niet zelf achter het stuur zat. Na de crash vloog de wagen in brand. Edwards was onmiddellijk dood, en de bestuurder werd zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht. Eerder dit jaar won hij o.a. met Jeroen Bleekemolen de 24 uur van Dubai en de 24 uur van de Nürburgring. Hij werkte mee aan de film Rush waarbij hij o.a. zijn eigen vader speelde, Guy Edwards.
Ook zijn er nog wel een paar dingen waar we het niet over hebben gehad, zoals de 6 uur van Spa-Francorchamps, de laatste race van het FIA World Endurance Championship voor de 24 uur van Le Mans. De laatste test voor Le Mans, op een geweldig circuit, zorgt altijd wel voor mooie races.
Dan was er nog de DTM race op Zandvoort, voorlopig de laatste. Na een groot aantal jaren zal de DTM in 2014 niet op Zandvoort zijn.
Ook zouden we de European Le Mans Series nog moeten noemen. In het eerste seizoen kende het kampioenschap een moeizame start met races die uitvielen, maar in het tweede seizoen was er een mooie kalender, vaak samen met ander evenementen, en waren er mooie races met leuke startvelden te zien.
Dit was dan weer mijn top tien van het jaar, en het zijn er toch weer meer dan tien geworden. Laat vooral eens weten wat je ervan vind. Heb jij bijvoorbeeld ook een lijstje of is er iets waarvan je zeker vind dat het op dit lijstje had gemoeten, of juist niet. Rest mij nog om iedereen vanaf deze plaats een voorspoedig 2014 toe te wensen.