Anthony Davidson, Sebastien Buemi en Stephane Sarrazin hebben de 6 uur van Bahrein, de laatste FIA World Endurance Championship race van het seizoen, op hun naam geschreven. Met hun Toyota TS030 HYBRID wisten ze de Audi R 18 e-tron quattro van Andre Lotterer, Benoit Treluyer en Marcel Fässler voor te blijven. Op de derde plaats finishte de winnaars van de LM P2 klasse, Roman Rusinov, John Martin en Mike Conway met de G-Drive Racing Oreca 03-Nissan. In de LM GTE Pro klasse ging de overwinning naar de AF Corse Ferrari 458 Italia van Gianmaria Bruni en Toni Vilander. Christopher Nygaard, Kristian Poulsen en Nicky Thiim pakten met de no. 95 Aston Martin Vantage de overwinning in de LM GTE Am klasse.
De beide Toyota’s mochten van de voorste rij vertrekken in deze laatste race van het FIA World Endurance Championship van dit seizoen. Alexander Wurz, Nicolas Lapierre en Kazuki Nakajima, die met hun no. 7 Toyota TS030 Hybrid van pole startten kregen in het tweede uur van de race problemen met de motor en vielen uit. Ook Audi kreeg met problemen te maken. In het derde uur van de race viel de no. 2 Audi R18 van Allan McNish, Tom Kristensen en Loïc Duval, die de titel bij de rijders al op zak hebben, uit met een kapotte aandrijfas. Anthony Davidson, Sebastien Buemi en Stephane Sarrazin die op dat moment aan de leiding gingen konden de gehele wedstrijd een beter tempo rijden dan de achtervolgende Audi, om na iets meer dan 6 uur winnend te finishen, op ruim een minuut gevolgd door de no. 1 Audi e-tron quattro van Lotterer, Trelyer en Fässler. Ook de Rebellion Lola Toyota van Andrea Belicchi, Mathias Beche en Nicolas Prost viel al vroeg in de race uit, waardoor er maar twee LM P1 wagens aan de de finish kwamen.
De derde plaats in de eindklassering ging dan ook naar de winnende LM P2 wagen, de G-Drive Racing Oreca 03-Nissan van Roman Rusinov, John Martin en Mike Conway. De tweede plaats in de LM P2 klasse voor de OAK Racing Morgan Nissan van Olivier Pla, David Heinemeier Hansson en Alex Brundle was voldoende voor OAK Racing om het LM P2 team kampioenschap binnen te halen. De derde plaats in de klasse was voor Björn Wirdheim, Wolfgang Reip en Jon Lancaster met de Greaves Motorsport Zytek Nissan. De vierde plaats was voldoende voor Bertrand Baguette, Ricardo Gonzalez en Martin Plowman om met hun OAK Racing Morgan Nissan het rijderskampioenschap te winnen.
De beide Lotusen stonden weer eens negatief in de belangstelling. Al vroeg in de race vielen beide wagens uit na incidenten waarbij nadere wagens betrokken waren. Zo had Dominik Kraihamer een aanrijding met Richard Lietz, die met de no. 92 Manthey Porsche in de strijd was voor het LM GTE Pro kampioenschap. Na de aanrijding met Kraihamer was Lietz verder kansloos in de race. In de GT klassen was wel weer het nodige spektakel de zien. Aston Martin, dat als leider in de stand om het kampioenschap naar de laatste race op Bahrein kwam, wist deze mooie uitgangspositie niet te verzilveren. Zowel de no. 97 Vantage van Darren Turner en Stefan Mücke als de no. 99 wagen van Pedro Lamy, Bruno Senna en Richie Stanway vielen uit met technische problemen. De winst in de GT Pro klasse ging naar Gianmaria Bruni en Toni Vilander met de AF Corse Ferrari 458 Italia. Daarmee pakte Bruni de rijderstitel, en ging het kampioenschap voor teams en fabrikanten respectievelijk naar AF Corse en Ferrari.
Aston Martin wist de eer te redden door de overwinning te pakken in de LM GTE Am klasse. Na een pech seizoen ging de overwinning naar het Deense trio Christopher Nygaard, Kristian Poulsen en Nicky Thiim met de no. 95 Aston Martin Vantage. De rijderstitel ging naar Aston Martin rijders Jamie Campell Walter en Stuart Hall. Ze finishte als vijfde in de klasse met de no. Aston Martin Vantage V8. Bij de teams ging de titel naar het als tweede gefinishte 8Star Motorsports.
UITSLAG: |
|||||||
Pos. |
No. |
KLasse |
Coureurs |
Auto |
Ronden |
Tijd |
Verschil |
1 |
8 |
LMP1 |
Anthony DAVIDSON, Sébastien BUEMI, Stéphane SARRAZIN |
Toyota TS030 – Hybrid |
199 |
6:01’15.303 |
|
2 |
1 |
LMP1 |
André LOTTERER, Benoit TRÉLUYER, Marcel FÄSSLER |
Audi R18 e-tron quattro |
199 |
6:02’25.888 |
1’10.585 |
3 |
26 |
LMP2 |
Roman RUSINOV, John MARTIN, Mike CONWAY |
Oreca 03 – Nissan |
184 |
6:01’15.738 |
15 Ronden |
4 |
24 |
LMP2 |
Olivier PLA, David HEINEMEIER HANSSON, Alex BRUNDLE |
Morgan – Nissan |
184 |
6:02’25.635 |
15 Ronden |
5 |
41 |
LMP2 |
Björn WIRDHEIM, Wolfgang REIP, Jon LANCASTER |
Zytek Z11SN – Nissan |
184 |
6:03’00.242 |
15 Ronden |
6 |
35 |
LMP2 |
Bertrand BAGUETTE, Ricardo GONZALEZ, Martin PLOWMAN |
Morgan – Nissan |
182 |
6:01’48.008 |
17 Ronden |
7 |
45 |
LMP2 |
Jacques NICOLET, Keiko IHARA, David CHENG |
Morgan – Nissan |
180 |
6:03’10.062 |
19 Ronden |
8 |
25 |
LMP2 |
Fabien GIROIX, Robbie KERR, Craig DOLBY |
Oreca 03 – Nissan |
178 |
6:01’56.943 |
21 Ronden |
9 |
51 |
LMGTE Pro |
Gianmaria BRUNI, Toni VILANDER, |
Ferrari F458 Italia |
175 |
6:02’30.722 |
24 Ronden |
10 |
91 |
LMGTE Pro |
Jörg BERGMEISTER, Patrick PILET, |
Porsche 911 RSR |
175 |
6:03’14.254 |
24 Ronden |
11 |
71 |
LMGTE Pro |
Kamui KOBAYASHI, Giancarlo FISICHELLA, |
Ferrari F458 Italia |
174 |
6:02’30.740 |
25 Ronden |
12 |
92 |
LMGTE Pro |
Marc LIEB, Richard LIETZ, |
Porsche 911 RSR |
174 |
6:02’54.593 |
25 Ronden |
13 |
95 |
LMGTE Am |
Christoffer NYGAARD, Kristian POULSEN, Nicki THIIM |
Aston Martin Vantage V8 |
173 |
6:02’43.316 |
26 Ronden |
14 |
49 |
LMP2 |
Luis PEREZ COMPANC, Nicolas MINASSIAN, Pierre KAFFER |
Oreca 03 – Nissan |
172 |
6:01’30.207 |
27 Ronden |
15 |
81 |
LMGTE Am |
Vicente POTOLICCHIO, Rui AGUAS, Davide RIGON |
Ferrari F458 Italia |
172 |
6:01’34.502 |
27 Ronden |
16 |
61 |
LMGTE Am |
François PERRODO, Emmanuel COLLARD, Matt GRIFFIN |
Ferrari F458 Italia |
172 |
6:03’10.219 |
27 Ronden |
17 |
50 |
LMGTE Am |
Patrick BORNHAUSER, Julien CANAL, Fernando REES |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
171 |
6:01’53.464 |
28 Ronden |
18 |
96 |
LMGTE Am |
Stuart HALL, Roald GOETHE, Jamie CAMPBELL-WALTER |
Aston Martin Vantage V8 |
169 |
6:02’43.263 |
30 Ronden |
19 |
76 |
LMGTE Am |
Raymond NARAC, Jean-Karl VERNAY, Markus PALTTALA |
Porsche 911 GT3 RSR |
162 |
6:02’11.863 |
37 Ronden |
20 |
99 |
LMGTE Pro |
Pedro LAMY, Bruno SENNA, Richie STANAWAY |
Aston Martin Vantage V8 |
145 |
5:01’42.114 |
54 Ronden |
21 |
97 |
LMGTE Pro |
Darren TURNER, Stefan MÜCKE, |
Aston Martin Vantage V8 |
109 |
3:47’11.625 |
90 Ronden |
22 |
2 |
LMP1 |
Tom KRISTENSEN, Loïc DUVAL, Allan McNISH |
Audi R18 e-tron quattro |
93 |
2:48’41.258 |
106 Ronden |
23 |
88 |
LMGTE Am |
Christian RIED, Gianluca RODA, Paolo RUBERTI |
Porsche 911 GT3 RSR |
86 |
3:43’56.408 |
113 Ronden |
24 |
57 |
LMGTE Am |
Tracy KROHN, Niclas JÖNSSON, Maurizio MEDIANI |
Ferrari F458 Italia |
83 |
2:57’18.558 |
116 Ronden |
25 |
7 |
LMP1 |
Alexander WURZ, Nicolas LAPIERRE, Kazuki NAKAJIMA |
Toyota TS030 – Hybrid |
64 |
1:55’44.693 |
135 Ronden |
26 |
12 |
LMP1 |
Andrea BELICCHI, Mathias BECHE, Nicolas PROST |
Lola B12/60 Coupé – Toyota |
44 |
1:22’16.426 |
155 Ronden |
27 |
32 |
LMP2 |
Thomas HOLZER, Dominik KRAIHAMER, Jan CHAROUZ |
Lotus T128 |
5 |
50’07.462 |
194 Ronden |
28 |
31 |
LMP2 |
Kevin WEEDA, Vitantonio LIUZZI, Lucas AUER |
Lotus T128 |
0 |
199 Ronden |
KAMPIOENSCHAP: |
||
WORLD ENDURANCE DRIVERS’ CHAMPIONSHIP |
Allan McNish / Loïc Duval / TomKristensen |
162 points |
WORLD ENDURANCE MANUFACTURER’ CHAMPIONSHIP |
Audi |
207 points |
WORLD ENDURANCE CUP FOR GT DRIVERS |
Gianmaria Bruni |
145 points |
WORLD ENDURANCE CUP FOT GT MANUFACTURERS |
Ferrari |
255 points |
FIA ENDURANCE TROPHY FOR PRIVATE LMP1 TEAMS |
Rebellion Racing |
173.5 points |
FIA ENDURANCE TROPHY FOR LMP2 DRIVERS |
Bertrand Baguette / Martin Plowman / Ricardo Gonzalez |
141.5 points |
FIA ENDURANCE TROPHY FOR LMP2 TEAMS |
Oak Racing – no35 Morgan-Nissan |
141.5 points |
FIA ENDURANCE TROPHY FOR LMGTE PRO TEAMS |
AF Corse – no51 Ferrari 458 Italia |
145 points |
FIA ENDURANCE TROPHY FOR LMGTE AM DRIVERS |
Jamie Campbell-Walter/ Stuart Hall |
129 points |
FIA ENDURANCE TROPHY FOR LMGTE AM TEAMS |
8 Star Motorsports – no81 Ferrari 458 Italia |
136 points |
2 thoughts on “FIA WEC, Toyota wint seizoensafsluiter op Bahrein.”
Comments are closed.