Rebellion Racing heeft de allerlaatste American Le Mans Serie race, Petit Le Mans op Road Atlanta, gewonnen. Neel Jani, Nicolas Prost en Nick Heidfeld gingen onbedreigd naar de overwinning met hun Lola B12/60 Toyota na het uitvallen van de Muscle Milk Picket Racing HPD ARX-03c. In de LM P2 klasse ging de overwinning naar de no. 551 Level 5 Motorsports HPD ARX-03b van Scott Tucker, Ryan Briscoe en Marino Franchitti. Tucker won hiermee tevens het kampioenschap. In de GT klasse kwam Nick Tandy als eerste over de finish met de no. 17 Team Falken Tire Porsche die hij deelde met Bryan Sellers en Wolf Henzler. In de LMPC klasse ging de overwinning naar Kyle Marcelli, Chris Cummings en Stefan Johansson met de BAR1 Motorsports Oreca FLM09. In de GTC klasse had Jeroen Bleekemolen voldoende aan de vierde plaats om samen met Cooper MacNeil de titel te pakken met de Alex Job Racing WeatherTech Porsche, waar voor deze gelegenheid ook Sebastiaan Bleekemolen meereed. De winst ging naar Nelson Canache, Jr., Spencer Pumpelly en Madison Snow met de Flying Lizard Porsche 911 GT3 Cup.
De race ging van start onder moeilijke omstandigheden. Op een opdrogende baan lieten de meeste rijders regenbanden monteren, maar al snel in de race werden de nodige stops gemaakt om te wisselen naar slicks. De start verliep verder zonder problemen, de Rebellion Racing Lola Toyota die van pole vertrok raakte al wel snel de leiding kwijt aan Lucas Luhr met de no. 6 Muscle Milk HPD, maar kon dat al snel weer rechtzetten na een pitstop waarbij de HPD op koude banden geen partij was voor de Lola Toyota.

Foto: Marco van de Bildt
De Muscle Milk HPD was de snellere auto en op het moment dat de Rebellion Racing Lola Toyota een straf moest inlossen vanwege ‘avoidable contact’ nam de HPD de leiding weer over. Helaas, halverwege de wedstrijd was de angel eruit. Romain Dumas kwam met de no. 6 Muscle Milk Picket Racing HPD ARX-03c binnen en viel uit met oververhittingsproblemen. Nick Heidfeld nam met de Rebellion Racing Lola de leiding over, en uiteindelijk finishte de no. 12 wagen van Heidfeld, Prost en Jani met zes ronden voorsprong op Ryan Briscoe met de de Level 5 Motorsports HPD ARX-03b, de winnaar in de LM P2 klasse.
De overwinning van Scott Tucker, Ryan Briscoe en Marino Franchitti met de Level5 wagen betekende voor Scott Tucker dat hij voor de tweede maal op rij het LM P2 rijderskampioenschap wint. De tweede plaats in de LM P2 klasse was voor Scott Sharp, Anthony Lazzaro en David Brabham met de no. 1 Extreme Speed Motorsports HPD ARX-03b gevolgd door de tweede Level 5 Motorsports wagen van Guy Cosmo, Jonny Kane en Peter Dumbrek.
De winst in de altijd competitieve GT klasse ging verrassend naar de no. 17 Team Falken Tire Porsche van Wolf Henzler, Bryan Sellers en Nick Tandy. Zoals zovelen worstelden ze met de slechte omstandigheden en kwamen ze er in het begin niet aan te pas. Vooraan was het stuivertje wisselen waarbij er afwisselend zeven verschillende wagens aan de leiding kwamen te liggen.
Sellers, Henzler en Tandy hadden in het begin ook problemen met de juiste bandenkeuze, maar wisten zich toch naar voren te vechten met hun oudere Porsche. De Porsche is uit de showroom gehaald na de startcrash in Baltimore, en moet het doen zonder de laatste updates. Na de laatste safetycar periode maakt Nick Tandy nog een foutje, maar hij blijft aan de leiding, en komt als eerste over de streep op korte afstand gevolgd door Dirk Müller met de no. 56 BMW Team RLL BMW Z4 GTE. Gelijk daarachter volgt Matteo Malucelli met de no. 62 Risi Competizione Ferrari 458 Italia op de derde plaats.
Bij de rijders hebben Jan Magnussen en Antonio Garcia het kampioenschap gewonnen. Ze hadden voldoende aan een zesde plaats finish met hun no. 3 Corvette Racing Corvette C6 ZR1.
De overwinning in de LMPC klasse ging naar Kyle Marcelli, Stefan Johansson en Chris Cumming met de BAR1 Motorsports Oreca FLM09, met een mooie vijfde plaats algemeen. In eerste instantie leek het erop dat BAR1 met de overwinning de titel pakte, en dat Chris Cummings het kampioenschap won bij de coureurs. Voor de wedstrijd was Mike Guasch ook nog in de running voor de titel. Hij ging met 11 punten voorsprong de wedstrijd in, maar zag z’n titel kansen snel slinken gedurende de race. Teamgenoot Dane Cameron werd bij het uitkomen van de pitstraat aangereden door Neel Jani met de Rebellion Lola Toyota, waarna het team 20 ronden verloor met reparaties. Pech bleef team achtervolgen en ze finishten uiteindelijk op de de vijfde plaats in de klasse, niet genoeg voor het kampioenschap. Maar later werd bekend dat Sean Rayhall en Oswaldo Negri met het 8Star Motorsports team niet het hele seizoen hadden meegedaan en dus geen punten ontvangen. Iedereens schuift een plaatsje op en zo heeft Mike Guasch toch het kampioenschap te pakken.
De tweede plaats in de LMPC klasse ging naar Sean Rayhall en Oswaldo Negri met de no. 25 8Star Motorsports Oreca FLM09, gevolgd door de no. 5 CORE Autosport Oreca FLM09 van Jonathan Bennett, Tom Kimber-Smith en Mark Wilkins.
De winst in de GTC klasse ging naar Nelson Canache, Jr., Spencer Pumpelly en Madison Snow met de no. 45 Flying Lizard Motorsport Porsche 911 GT3 Cup. Op de tweede plaats volgde de Dempsey Racing Porsche van Patrick Dempsey, Andy Lally en Joe Foster. De derde plaats was voor de JDX Racing Porsche van Mike Hedlund, Jan Heylen en Jon Fogarty.

Foto: (c) alms.com
Jeroen Bleekemolen en Cooper MacNeil hadden met de Alex Job Racing WeatherTech Porsche 911 GT3 Cup aan de vierde plaats in de GTC klasse genoeg om het kampioenschap veilig te stellen. Vroeg in de race zaten ze er niet helemaal goed bij, maar na een goede stint van Sebastiaan Bleekemolen, die er dit weekend ook bij was, op slicks in verraderlijke omstandigheden was er zicht op een goede eindklassering. Jeroen Bleekemolen kwam laat in de race binnen, maar de auto wilde na de stop niet meer starten vanwege een lege accu. Vervanging koste wat tijd en Bleekemolen kwam terug op de baan en finishte op de op de vierde plaats in de klasse. Voor Bleekemolen is het de tweede maal dat hij de titel wint in de GTC klasse na het kampioenschap in 2010 dat hij won met de Black Swan Racing.

Foto: (c) alms.com
UITSLAG:
Pos. | Pos. in klasse | Klasse | No. | Coureurs | Team | Auto | Ronden |
1 | 1 | P1 | 12 | Nick Heidfeld / Neel Jani / Nicolas Prost | Rebellion Racing | Lola B12/ 60 Toyota | 394 |
2 | 1 | P2 | 551 | Scott Tucker / Ryan Briscoe / Marino Franchitti | Level 5 Motorsports | HPD ARX-03b | 388 |
3 | 2 | P2 | 1 | Scott Sharp / Anthony Lazzaro / David Brabham | Extreme Speed Motorsports | HPD ARX-03b | 388 |
4 | 3 | P2 | 552 | Guy Cosmo / Jonny Kane / Peter Dumbrek | Level 5 Motorsports | HPD ARX-03b | 387 |
5 | 1 | PC | 8 | Kyle Marcelli / Chris Cumming / Stefan Johansson | BAR1 Motorsports | Oreca FLM09 | 380 |
6 | 2 | PC | 25 | Sean Rayhall / Oswaldo Negri | 8Star Motorsports | Oreca FLM09 | 380 |
7 | 3 | PC | 5 | Jonathan Bennett / Tom Kimber-Smith / Mark Wilkins | CORE autosport | Oreca FLM09 | 377 |
8 | 1 | GT | 17 | Wolf Henzler / Bryan Sellers / Nick Tandy | Team Falken Tire | Porsche 911 GT3 RSR | 375 |
9 | 2 | GT | 56 | Dirk Müller / John Edwards / Bill Auberlen | BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | 375 |
10 | 3 | GT | 62 | Olivier Beretta / Matteo Malucelli / Robin Liddell | Risi Competizione | Ferrari F458 Italia | 375 |
11 | 2 | P1 | 16 | Chris Dyson / Tony Burgess / Chris McMurry | Dyson Racing Team | Lola B12/60 Mazda | 374 |
12 | 4 | GT | 55 | Uwe Alzen / Maxime Martin / Jörg Müller | BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | 374 |
13 | 5 | GT | 93 | Jonathan Bomarito / Kuno Wittmer / Tommy Kendall | SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | 373 |
14 | 6 | GT | 3 | Jan Magnussen / Antonio Garcia / Jordan Taylor | Corvette Racing | Chevrolet Corvette C6 ZR1 | 373 |
15 | 7 | GT | 91 | Dominik Farnbacher / Marc Goossens / Ryan Dalziel | SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | 372 |
16 | 8 | GT | 06 | Patrick Long / Colin Braun / Michael Christensen | CORE Autosports | Porsche 911 GT3 RSR | 372 |
17 | 4 | P2 | 2 | Ed Brown / Johannes van Overbeek / Rob Bell | Extreme Speed Motorsports | HPD ARX-03b | 369 |
18 | 9 | GT | 23 | Bill Sweedler / Leh Keen / Johnny Mowlem | Team West/ AJR/ Boardwalk | Ferrari F458 Italia | 369 |
19 | 10 | GT | 4 | Oliver Gavin / Tommy Milner / Richard Westbrook | Corvette Racing | Chevrolet Corvette C6 ZR1 | 369 |
20 | 4 | PC | 7 | Tomy Drissi / Rusty Mitchell / James French | BAR1 Motorsports | Oreca FLM09 | 365 |
21 | 5 | PC | 52 | Mike Guasch / David Cheng / Dane Cameron | PR1 Mathiasen Motorsports | Oreca FLM09 | 359 |
22 | 1 | GTC | 45 | Nelson Canache, Jr. / Spencer Pumpelly / Madison Snow | Flying Lizard Motorsports | Porsche 911 GT3 Cup | 357 |
23 | 2 | GTC | 27 | Patrick Dempsey / Andy Lally / Joe Foster | Dempsey Racing | Porsche 911 GT3 Cup | 357 |
24 | 3 | GTC | 11 | Mike Hedlund / Jan Heylen / Jon Fogarty | JDX Racing | Porsche 911 GT3 Cup | 357 |
25 | 4 | GTC | 22 | Cooper MacNeil / Jeroen Bleekemolen / Sebastiaan Bleekemolen | Alex Job Racing | Porsche 911 GT3 Cup | 356 |
26 | 5 | GTC | 44 | Seth Neiman / Dion von Moltke / Brett Sandberg | Flying Lizard Motorsports | Porsche 911 GT3 Cup | 344 |
27 | 6 | GTC | 66 | Ben Keating / Damien Faulkner / Craig Stanton | TRG | Porsche 911 GT3 Cup | 339 |
28 | 7 | GTC | 31 | Nicolas Armindo / Christina Nielsen / Angel Benitez, Jr. | NGT Motorsport | Porsche 911 GT3 Cup | 339 |
29 | 6 | PC | 9 | Bruno Junqueira / Duncan Ende / Gustavo Menezes | RSR Racing | Oreca FLM09 | 295 |
30 | 8 | GTC | 10 | Charlie Putman / Charles Espenlaub / Darren Law | Dempsey Racing | Porsche 911 GT3 Cup | 277 |
31 | 3 | P1 | 0 | Andy Meyrick / Katherine Legge | DeltaWing Racing Cars | DeltaWing DWC13 | 209 |
32 | 4 | P1 | 6 | Klaus Graf / Lucas Luhr / Romain Dumas | Muscle Milk Pickett Racing | HPD ARX-03c | 200 |
33 | 7 | PC | 18 | Tristan Nunez / Charlie Shears | Performance Tech Motorsports | Oreca FLM09 | 121 |
34 | 11 | GT | 48 | Bryce Miller / Marco Holzer / Emmanuel Collard | Paul Miller Racing | Porsche 911 GT3 RSR | 76 |
De volledige uitslagen en (eind)standen in het kampioenschap zijn te vinden op de American Le Mans Series website.