FIA WEC, Audi wint op Circuit of the Americas.

Print Friendly, PDF & Email

logo fia wecAllan McNish, Loïc Duval en Tom Kristensen hebben met hun Audi R18 e-tron quattro de vijfde race van het FIA World Endurance, de 6 uur van Circuit of the Americas, op hun naam geschreven. Deze derde overwinning dit seizoen voor het Audi trio betekende tevens de 100ste overwinning voor Audi in de prototype sportscars. De tweede plaats was voor de Toyota TS030 Hybrid van Anthony Davidson, Stéphane Sarrazin en Sebastien Buemi gevolgd door de no. 1 Audi van André Lotterer, Benoit Treluyer en Marcel Fässler op de derde positie. In de LM P2 klasse behaalden Mike Conway, John Martin en Roman Rusinov hun tweede opeenvolgende overwinning met no. 26 G-Drive Racing Oreca 03 Nissan. In de beide GT klassen ging de overwinning naar Aston Martin. In een spannende race wisten Fred Makowiecki en Bruno Senna de overwinning in de LM GTE Pro klasse naar zich toe te trekken met de no. 99 Aston Marin Vantage V8, terwijl Jamie Campbell-Walter en Stuart Hall de LM GTE Am klasse op hun naam schreven met de no. 96 Aston Martin.

 

 

Audi Toyota COTA FIA WEC 201

Foto: (c) fiawec.com

De van pole gestarte no. 2 Audi R18 e-tron quattro van Tom Kristensen, Loïc Duvan en Allan McNish wist de 6 uurs race op het Circuit of the Americas winnend af te sluiten, maar gemakkelijk was het niet. De Toyota TS030 Hybrid van Anthony Davidson, Stéphane Sarrazin en Sebastien Buemi had een goede snelheid en was beter in staat om dubbele stints op de banden te rijden. Pas laat in de race viel de beslissing door de pitstops waarbij er bij Toyota nog van rijder moest worden gewisseld. McNish kon met de Audi de lichte voorsprong tot het einde vast houden en finishte met een voorsprong van 23 seconden op de Toyota. De no. 1 Audi van André Lotterer, Benoit Treluyer en Marcel Fässler kende meer problemen. Al vroeg in de race werd Fässler door Buemi ingehaald. Bij een inhaalpoging later in de race kwam de Audi me vier wielen los en werd de achterkant beschadigd. Na de nodige technische problemen en een drive through penalty finishten ze op de derde plaats op een ronde achterstand.

De enige privateer in het LM P1 veld, de no. 12 Rebellion Racing Lola Toyota van Nicolas Prost, Mathias Beche en Nick Heidfeld, finishte op de vierde plaats.

Met de 25 punten van deze race erbij is de voorsprong van Kristensen, McNish en Duval in het kampioenschap nu 33 punten t.o.v. hun teamgenoten Fässler, Treluyer en Lotterer in de no. 1 Audi. Davidson, Sarrazin en Buemi staan op de derde plaats met 81 punten, 24 punten achter de nummers twee. Bij de fabrikanten heeft Audi een voorsprong van 69 punten op Toyota. Met nog 78 punten in het kampioenschap zijn de kansen van Toyota op de titel wel heel erg klein geworden.

 

In de LM P2 klasse ging de overwinning naar de no. 26 G-Drive Racing Oreca 03 Nissan van Mike Conway, John Martin en Roman Rusinov. Zij behaalden daarmee hun tweede opeenvolgende overwinning. De twee OAK Racing wagens, de no. 24 en no. 35, die streden om de overwinning kwamen met elkaar in aanraking nadat Rodolfo Gonzales in de no. 35 wagen de controle was kwijt geraakt. Beide wagens moesten naar de pits voor reparaties, om uiteindelijk op de plaatsen 6 en 7 te finishen.

De tweede plaats was voor de no. 49 Pecom Racing Oreca 03 Nissan van Luis Perez Companc, Nicolas Minassian en Pierre Kaffer. Daarmee gaan ze nu aan de leiding in de stand voor de FIA Endurance Trophy voor LM P2 teams.  Op de derde plaats behaalde de no. 32 Lotus Praga T128 van Thomas Holzer, Dominic Kraihamer en Jan Charouz de eerste podium finish voor het team van Kolles, terwijl de no. 31 zusterauto al in de eerste ronde uitviel met een kapotte wielophanging. De wagen werd voor de eerste bocht aangetikt door de no. 49 Pecom wagen en zorgde daarmee voor de enige safetycar situatie.

Pecom Racing gaat aan de leiding van het kampioenschap met 104 punten, drie meer dan de no. 35 OAK Racing Morgan op de tweede plaats. Op de derde plaats staat de no. 24 OAK Racing Morgan met 91 punten.

 

Aston Martin GT COTA FIA WEC 2013

foto: (c) fiawec.com

In de beide GT klassen ging de overwinning naar Aston Martin. In een spannende race wisten Fred Makowiecki en Bruno Senna de overwinning in de LM GTE Pro klasse naar zich toe te trekken met de no. 99 Aston Marin Vantage V8, terwijl Jamie Campbell-Walter en Stuart Hall de LM GTE Am klasse op hun naam schreven met de no. 96 Aston Martin.

In de LM GTE Pro klasse werden de plaatsen twee en drie ingenomen door de beide AF Corse Ferrari’s. Het verschil tussen de no. 51 Ferrari 458 Italia van Gianmaria Bruni en Giancarlo Fisichella, en de winnende Aston Martin was aan de finish maar 15 seconden. Op slechts 1,7 seconde daarachter finishten Kamui Kobayashi en Toni Vilander met de no. 71 Ferrari 458 Italia. Marc Lieb en Richard Lietz finishte met de no. 92 Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR op de vierde plaats. Jörg Bergmeister en Patrick Pilet waren moet de no. 91 zusterauto minder fortuinlijk. De wagen vloog tijdens een pitstop in de brand. De reparaties kostten hen 4 ronden, maar ze zouden uiteindelijk nog als vijfde in de klasse finishen.

De tweede plaats voor Bruni en Fisichella was voldoende om de leiding over te nemen in het GT rijders klassement met een voorsprong van drie punten op de nummers twee, Lieb en Lietz met de Porsche 911 RSR.

In de LM GTE Am klasse ging de strijd lang tussen de no. 96 Aston Martin van Jamie Campbell-Walter en Stuart Hall en de no. 95 Aston Martin van Nicki Tiim, Kristian Pulsen en Christopher Nygaard, waarbij de no. 96 met een voorsprong van 1,7 seconden als eerste over de finish kwam. De derde plaats was voor de no. 76 IMSA Performance Matmut Porsche van Raymond Narac en Jean-Karl Vernay

Met de overwinning komen Hall en Campbell-Walter aan de leiding van het LMGTE Am rijders kampioenschap met 95 punten.

 

podium audi LM P1 COTO FIA WEC 201

Foto: (c) fiawec.com

De volledige uitslag en de standen in het kampioenschap zijn te vinden op de website van het FIA WEC kampioenschap.

De volgende race van het FIA World Endurance Championship is de 6 uur van Fuji in Japan op 20 Oktober.

 

 

Share