De Hoofdrace van de FIA GT Series op Circuit Park Zandvoort is gewonnen door Alon Day en Maximillian Buhk met de HTP Gravity Charouz Mercedes SLS AMG GT3. In de Kwalificatierace een dag eerder moesten ze de leiders in het kampioenschap, Laurens Vanthoor en Stephane Ortelli nog voor laten gaan. In de Pro-Am klasse ging de overwinning naar Hari Proczyk en Dominik Baumann met de GRT Grasser Racing Team Lamborghini LP560-4. Voor de Gentlemen Trophy was er maar één deelnemer, de HTP Gravity Charouz Mercedes SLS van Petr Charouz en Jan Stovicek. Melroy Heemskerk finishte in de Pro-Am klasse op de derde plaats met de BMW Sports Trophy Team India BMW Z4 GT3.
In de Kwalificatierace op de zaterdag ging de overwinning naar de van de derde plaats gestarte Laurens Vanthoor en Stephane Ortelli met de Belgian Audi Club Team WRT Audi R8 LMS. Daarmee mochten zij van pole starten in de Kampioenschaps race op zondag. Maar Maximillian Buhk en Alon Day lieten zien dat de snelheid er goed in zat bij de HTP Gravity Charouz Mercedes SLS. Ze waren van de vierde plaats gestart, maar Buhk kwam op de zesde plaats terug na de pitstops en reed een fantastische inhaalrace waarmee hij als tweede over de streep kwam. Als de race langer had geduurd was de winst ook nog mogelijk geweest. Pech was er voor de Sebastien Loeb Racing McLaren MP4. Alvaro Parente die met de no. 9 wagen van pole mocht vertrekken kwam gelijk na de start tussen twee wagens terecht in de Tarzanbocht en liep daar zoveel schade bij op dat de wagen uitviel. Melroy Heemskerk en teamgenoot Amaan Ebrahim finishte op een mooie tweede plaats in de Pro-Am klasse met de BMW Sports Trophy Team India BMW Z4 GT3.
Stephane Ortelli neemt met de Audi R8 LMS op de zondag in de Hoofdrace de start voor z’n rekening, maar al meteen voor de eerste bocht wordt hij voorbij gestoken door Maximillian Buhk met de Mercedes SLS. Buhk kan snel een gaatje slaan, maar al gauw blijkt dat voor niets te zijn geweest. Cesar Campanico gaat er met zijn Novadriver Audi R8 LMS hard af bij het aanremmen voor de Tarzanbocht, en via de vangrail eindigt hij in de grindbak. De safetycar komt op de baan en even later wordt de race stil gelegd om de vangrail te repareren en artsen de ruimte te geven om een fotograaf te verzorgen die bij de crash gewond raakte. Campanico komt zonder kleerscheuren uit de verwoeste wagen.
|
|
Foto’s: Marco van de Bildt |
De race werd hervat vanachter de safetycar, waarbij Buhk het tempo kon bepalen. Hij wist een gaatje te creëren ten opzichte van Ortelli, en kon zonder problemen de leiding behouden bij de herstart. Terwijl Buhk wat afstand kon nemen van Ortelli, vonden er door het hele veld heen mooie gevechten plaats. Voor Sebastien Loeb Racing was het geen beste dag. Terwijl Loeb bezig was om door het veld heen naar voren te komen vanaf de laatste startrij, had Andreas Zuber met de tweede Loeb Racing McLAren na contact met een ander auto problemen met de wegligging en zakte hij terug. Mike Parisy die de wagen na de pitstop overnam zou de finish niet halen. Alvaro Parente die de wagen van Loeb had overgenomen na de pitstop kreeg te maken met technische problemen en ook hij zou ver terug vallen.
Bij de pitstops kwam Alon Day met de Mercedes SLS net voor Laurens Vanthoor met de Audi R8 LMS op de baan terug. Maar wat Vanthoor ook probeerde, hij kwam niet voorbij aan Day. Aan het einde van de race moest hij zelfs zijn tweede positie verdedigen ten opzichte van teamgenoot Frank Stippler met de tweede Belgian Audi Club Team WRT Audi R8 LMS. Day kwam al eerste over de finish met een voorsprong van bijna 7 seconden op Vanthoor. Op de derde plaats volgde Frank Stippler, die het verschil met Vanthoor had weten terug te brengen tot drietiende van een seconde.
In de Pro-Am klasse waren Hari Proczyk en Dominik Baumann met de GRT Grasser Racing Team Lamborghini LP560-4 de snelste met een mooie vijfde plaats overall. De tweede plaats was voor Lucas Ordonez en Alex Buncombe met de Nissan GT Academy Team RJN Nissan GT-R Nismo GT3. Melroy Heemskerk werd samen met Armaan Ebrahim derde in de klasse met de BMW Sports Trophy Team India BMW Z4 GT3 op een negende plaats overall. Max Braams en Duncan Huisman maakten een weekend mee met flink wat problemen met hun V8 Racing Corvette Z06 GT3. Halverwege de race vielen ze helaas uit.
Voor de Gentlemen Trophy was er maar één deelnemer. Jan Stovicek en Petr Charouzde werden met de HTP Gravity Charouz Mercedes SLS AMG GT3 negende algemeen, en namen uiteraard het maximale aantal punten mee naar huis.
Uitslag Hoofdrace FIA GT Series:
1. Alon Day / Maximilian Buhk, Mercedes SLS AMG GT3, 35 ronden
2. Stephane Ortelli / Laurens Vanthoor, Audi R8 LMS, op 6.667 sec.
3. Edward Sandström / Frank Stippler, Audi R8 LMS, 6.995
4. Jan Seyffarth / Karun Chandhok, Mercedes SLS AMG GT, 33.895
5. Hari Proczyk / Dominik Baumann, Lamborghini LP560-4, 40.127
6. Ricardo Zonta / Sergio Jimenez, BMW E89 Z4, 41.218
7. Allam Khodair / Caca Bueno, BMW E89 Z4, 55.861
8. Lucas Ordonez / Alex Buncombe, Nissan GT-R Nismo GT3, 58.858
9. Armaan Ebrahim / Melroy Heemskerk, BMW E89 Z4, 1:00.473
10. Patrick Cunha / Matheus Dall’ Agnol Stumpf, Lamborghini LP560-4, 1:12.200
11. Mark Shulzhitskiy / Wolfgang Reip, Nissan GT-R Nismo GT3, 1:17.169
12. Andreas Simonsen / Sergei Afanasiev, Mercedes SLS AMG GT3, 1:31.788
13. Jan Stovicek / Petr Charouz, Mercedes SLS AMG GT3, 1:37.076
14. Sebastien Loeb / Alvaro Parente, McLaren MP4-12C, 3 ronden
15. Andreas Zuber / Mike Parisy, McLaren MP4-12C, 3 ronden
Niet geklasseerd:
16. Niki Mayr-Melnhof / René Rast, Audi R8 LMS
17. Filip Salaquarda / Fabio Onidi, Ferrari 458 Italia GT3
18. Max Braams / Duncan Huisman, Corvette Z06 GT3
19. Enzo Ide / Anthony Kumpen, Audi R8 LMS
20. Carlos Vieira / Cesar Campanico, Audi R8 LMS
De volledige uitslagen zijn terug te vinden op de officiële FIA FT Series site.
De volgende races van de FIA GT Series zijn op de Slovakia Ring, Slowakije, op 17 en 18 Augustus.
One thought on “FIA GT Series, overwinning voor HTP Gravity Charouz op Zandvoort.”
Comments are closed.