Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2013, deel 4, de LM P1 klasse.

Print Friendly, PDF & Email

banner24 uur van Le Mans 2013Een jaar lang wachten is bijna voorbij, en dan is het weer zover, de jaarlijkse 24 uur van Le Mans zal dan weer worden verreden. Een jaar lang hebben we afgeteld naar 22 Juni wanneer de de grootste autorace ter wereld, de 24 uur van Le Mans, van start gaat op het Circuit de la Sarthe. Een week lang zal Le Mans het centrum van de wereld zijn voor honderdduizenden autosport liefhebbers die naar Frankrijk komen om deze wedstrijd live mee te kunnen maken. De 81ste editie van deze endurance  klassieker is tevens de 90ste ‘verjaardag’ sinds in 1923 de Grand Prix d’Endurance voor de eerste keer werd verreden. Met 56 auto’s en de daarbij behorende 168 coureurs die aan de start verschijnen belooft het weer een mooie wedstrijd te worden. In vier verschillende klassen prototypen en GT wagens zal 24 uur lang worden gestreden om de overwinning. We kijken vast vooruit naar de 24 uur van Le Mans 2013 in een serie van vier artikelen waarin we ieder van de klassen onder de loep zullen nemen. Vandaag is al weer het laatste deel van onze vierdelige voorbeschouwing, de LM P1 klasse. Eerder keken we naar de LM GTE Am, de LM P2 en de LM GTE Pro klasse.

 

 

De LM P1 klasse telt maar 8 deelnemers dit jaar, vijf minder dan vorig jaar. Het is het kleinste LM P1 veld sinds jaren. De fabrieksteams van Audi en Toyota zijn er met respectievelijk twee en drie wagens, allen van het hybride type. Afvallers dit jaar zijn o.a. Pescarolo Team vanwege (wederom) een faillissement, en OAK Racing. OAK Racing heeft besloten de LM P1 klasse dit jaar over te slaan om zich te kunnen concentreren op de voorbereiding voor 2014 wanneer er grote reglementswijzigingen plaats gaan vinden bij de prototypen. Ze rijden wel met drie wagens mee in de LM P2 klasse.

Naast de beide fabrieksteams zijn er twee Lola-Toyota’s van Rebellion Racing en de HPD ARX-03c van Strakka Racing. Voor de overall winst kunnen zij eigenlijk niet op tegen de fabrieks Audi’s en Toyota’s. Maar ook voor het privateer kampioenschap van het FIA World Endurance Championship zijn belangrijke punten te verdienen. En na de uitval beurt op Silverstone en de derde plaats op Spa zal men er bij Strakka Racing op gebrand zijn om een goed resultaat te halen op Le Mans, temeer daar er dubbele punten te verdienen zijn vanwege de lengte van de race.

Met nog minder dan drie weken te gaan laat GreenGT Technologies weten zich terug te trekken. Het Zwitserse team zou meedoen met de Green GT H2, een waterstof/elektrische prototype wagen, als het garage 556 project. Het team zegt te weinig voorbereidingstijd te hebben gehad, maar uiteindelijk zal het wel een kwestie van geld/sponsoring zijn.

Nederlanders zijn er in de LM P1 klasse helaas niet bij dit jaar. De twee Nederlanders die mee rijden, Jeroen Bleekemolen en Ho-Pin Tung, zijn terug te vinden in de LM P2 klasse.

 

Audi R18 e-tron quattro

1. Audi Sport Team Joest – Audi R18 e-tron quattro

André Lotterer – Duitsland

Benoit Treluyer – Frankrijk

Marcel Fässler – Zwitserland

De Audi no.1 is  voor het winnende trio van 2011 en 2012. Trelyuer heeft eerder voor Pescarolo gereden en is in 2010 naar Audi gekomen. Dit word z’n achtste Le Mans deelname. In Japan heeft hij de Super GT en de Formula Nippon gewonnen. Ook Lotterer heeft in deze Japanse kampioenschappen gereden. Lotterer en Fässler rijden al langer voor Audi, en hebben ook met de voorgangers R15 en R10 gereden. Lotterer heeft in 2009 z’n eerste Le Mans gereden bij Team Kolles met de Audi R10, één van zijn teamgenoten was toen Charles Zwolsman. Het is voor Lotterer z’n vierde Le Mans, en Fässler verschijnt voor de zevende keer aan de start.

 

Audi R18 e-tron quattro

2. Audi Sport Team Joest – Audi R18 e-tron quattro

Tom Kristensen – Denemarken

Allan McNish – Groot Brittannië

Loïc Duval – Frankrijk

Veteranen Allan McNish en Tom ‘Mr. Le Mans’ Kristensen delen dit jaar de wagen met Loïc Duval. Dindo Capello heeft wat betreft Le Mans z’n helm aan de wilgen gehangen. Kristensen is nog steeds recordhouder met 8 overwinningen op Le Mans. McNish won tweemaal, de eerste keer in 1998 met een Porsche 911 GT1 en in 2008 met een Audi R10. Loïc Duval reed eerder voor Oreca Matmut, o.a. met de Peugeot 908. In de 2010 Le Mans rijd hij in de laatste overgebleven Peugeot, als hij vijf kwartier voor het einde van race uitvalt met dezelfde motorproblemen die ook de fabrieks Peugeot’s treft. In 2011 wint hij de 12 uur van Sebring met Nicolas Lapierre en Olivier Panis. Sinds vorig jaar rijd hij bij Audi.

 

Audi R18 e-tron quattro

3. Audi Sport Team Joest – Audi R18 e-tron quattro

Marc Gené – Spanje

Lucas DiGrassi – Brazilië

Oliver Jarvis – Groot Brittannië

Lucas DiGrassi maakt dit jaar z’n debuut op Le Mans. Hij reed voor het eerst voor Audi vorig jaar bij de 6 uur van Sao Paulo, en heeft het daar zo goed gedaan dat hij dit jaar mee kon naar Le Mans. Eerder reed hij o.a. Formule 3, GP2 en Formule 1 en was testcoureur voor Pirelli om Formule 1 banden te testen. Marc Gene reed eerder voor Peugeot, en won daar in 2009 de 24 uur van Le Mans. Vorig jaar viel hij bij Audi in als testrijder voor Timo Bernhard die eerder dat jaar op Sebring een crash had meegemaakt waarvan hij nog niet helemaal hersteld was. Jarvis reed ook vorig jaar voor Audi. Daarvoor reed hij in 2010 met de Kolles Audi R10. Ook reed hij o.a. in de A1GP en het FIA GT1 World Championship.

 

Toyota TS030 Hybrid

7. Toyota Racing – Toyota TS 030 HYBRID

Alexander Wurz – Oostenrijk

Nicolas Lapierre – Frankrijk

Kazuki Nakajima – Japan

Evenals vorig jaar komt Toyota met twee TS030 hybride wagens naar Le Mans. Op de beide wagens zijn dezelfde coureurs als vorig jaar. Zowel Wurz als Lapierre hebben eerder met Peugeot 908 gereden. Lapierre met de privé wagen van Oreca Matmut en Wurz voor het fabrieks team van Peugeot. Wurz won in 1996 als jongste deelnemer met de Joest Racing TWR Porsche, en in 2009 met de Peugeot 908. Nakajima maakte vorig jaar z’n debuut op Le Mans. Hij was Formule 1 testcoureur voor Williams toen Toyota de motor leverancier was, en volgde Wurz op toen die daar in 2007 vertrok.

 

Toyota TS030 Hybride

8. Toyota Racing – Toyota TS 030 HYBRID

Anthony Davidson – Groot Brittannië

Sébastien Buemi – Zwitserland

Stéphane Sarrazin – Frankrijk

Ook de no. 8 Toyota kent dezelfde rijderssamenstelling als vorig jaar. Het is goed om te zien dat Anthony Davidson weer van de partij is. Vorig jaar viel hij uit na een zware crash als gevolg van contact met een langzamere deelnemer. Hij brak daarbij twee rugwervels. Oud Formule 1 coureur Davidson maakte zijn debuut bij de 24 uur in 2009 in de Lola Aston Martin die hij o.a. deelde met Jos Verstappen. Hij reed ook twee jaar voor Peugeot. Voor Buemi is dit z’n tweede Le Mans. Sarrazin reed eerder voor Pescarolo en Oreca en vanaf 2007 voor Peugeot.

 

Rebellion Racing Lola Toyota

12. Rebellion Racing – Lola B12/60 Coupé Toyota

Nicolas Prost – Frankrijk

Neel Jani – Zwitserland

Nick Heidfeld – Duitsland

Rebellion is ook dit jaar weer aanwezig met twee Lola Coupés. Op de eerste wagen, de no. 12 is het rijders trio hetzelfde als vorig jaar. Voor oud Formule 1 coureur Heidfeld is dit z’n derde Le Mans en z’n tweede jaar bij Rebellion. Eerder reed hij mee in 1999 met de Mercedes Benz CLR, die hij deelde met Christophe Bouchut en Peter Dumbreck. Ze vielen uit toen Peter Dumbreck met de wagen net voor Indianapolis de lucht in ging, en aan de andere kant van de barrière terecht kwam. Zowel Jani als Prost kennen we o.a. uit de A1 GP. Jani wist in het 2007/2008 seizoen het kampioenschap te winnen voor Zwitserland. Ze rijden ook beiden al langer voor Rebellion en voorloper Speedy Racing Team.

 

Rebellion Racing Lola Toyota 

13. Rebellion Racing – Lola B12/60 Coupé Toyota

Andrea Belicchi – Italië

Mathias Beche – Zwitserland

Cong Fu Cheng – China

Op de tweede Rebellion zijn wat rijderswissels geweest t.o.v vorig jaar. Helaas voor ons betekend dat dat we Jeroen Bleekemolen niet in de Rebellion zullen zien. Belicchi reed eerder voor Spyker en Speedy Racing Team Sebah, en is vandaar meegekomen naar Rebellion. Ook vorig jaar reed hij op de no. 13, en werd toen 11de in de eindklassering. Cong Fu Cheng reed éénmaal eerder de 24 uur van Le Mans. In 2008 werd hij 18de met de Saulnier Racing Pescarolo Judd. Beche reed vorig jaar, in z’n eerste Le Mans, bij Thiriet by TDS Racing in de LM P2 klasse.

 

DSC09043

21. Strakka Racing, HPD ARX 03c

Nick Leventis – Groot Brittannië

Danny Watts – Groot Brittannië

Jonny Kane – Groot Brittannië

Het team Strakka Racing is in 2007 opgericht door Nick Leventis. We zien dezelfde line-up als de afgelopen jaren. Voor het team in deze samenstelling wordt het de vierde Le Mans. Het team schreef geschiedenis in 2010 door voor de eerste maal een Le Mans Series race te winnen met een LM P2 wagen op de Hungaroring. In datzelfde jaar wonnen ze de LM P2 kampioenschap en in 2011 is de overstap gemaakt naar de LM P1 klasse. Vorig jaar finishte het team op Le Mans op een teleurstellende 30ste plaats, 75 ronden achter de winnaar. Dit jaar in het FIA World Endurance Championship begon niet zo goed. In Silverstone vielen ze uit na een crash, maar op Spa-Francorchamps wisten ze zich enigszins te herstellen met een derde plaats.

 

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt.

Dit was het vierde en laatste deel van onze voorbeschouwing voor de 24 uur van Le Mans 2013. Als je de voorgaande delen nog eens terug wilt lezen kun je ze hier vinden: LM GTE Am, LM P2 en de LM GTE Pro.

 

 

Share

One thought on “Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2013, deel 4, de LM P1 klasse.

Comments are closed.