Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2013, deel 2, de LM P2 klasse.

Print Friendly, PDF & Email

banner24 uur van Le Mans 2013Een jaar lang wachten is bijna voorbij, en dan is het weer zover, de jaarlijkse 24 uur van Le Mans zal dan weer worden verreden. Een jaar lang hebben we afgeteld naar 22 Juni wanneer de de grootste autorace ter wereld, de 24 uur van Le Mans, van start gaat op het Circuit de la Sarthe. Een week lang zal Le Mans het centrum van de wereld zijn voor honderdduizenden autosport liefhebbers die naar Frankrijk komen om deze wedstrijd live mee te kunnen maken. De 81ste editie van deze endurance klassieker is tevens de 90ste ‘verjaardag’ sinds in 1923 de Grand Prix d’Endurance voor de eerste keer werd verreden. Met 56 auto’s en de daarbij behorende 168 coureurs die aan de start verschijnen belooft het weer een mooie wedstrijd te worden. In vier verschillende klassen prototypen en GT wagens zal 24 uur lang worden gestreden om de overwinning. We kijken vast vooruit naar de 24 uur van Le Mans 2013 in een serie van vier artikelen waarin we ieder van de klassen onder de loep zullen nemen. Gisteren zijn we begonnen met de LM GTE Am klasse, en vandaag kijken we naar de LM P2 klasse. Morgen en overmorgen volgen dan nog de LM GTE Pro en LM P1 klasse.

 

Met maar liefst 22 deelnemers is de LM P2 klasse de grootste in aantal. Blijkbaar is deze klasse, met een kostenplafond, een aantrekkelijke mogelijkheid voor teams om autosport te bedrijven. Grootleverancier voor de LM P2 is Nissan. Maar liefst 15 van de wagens zijn voorzien van de Nissan motoren. De Japanse fabrikant heeft z’n bijdrage geleverd aan de betrouwbaarheid van de LM P2 wagens. Eerder gebeurde het nog wel dat het overgrote deel van de klasse uitviel, iets wat we de laatste jaren duidelijk beter hebben zien worden.

Bij de chassis zien we van oudsher Lola en Zytek als leverancier. De laatste jaren levert ook Oreca een chassis. Zeven teams maken gebruik van het Oreca-03 chassis, zij het dat Delta-ADR en G-Drive Racing op de achtergrond één team is. Sinds vorig jaar gaat het OAK Racing chassis door het leven onder de naam Morgan. Vijf Morgan’s staan er op de lijst waaronder dus de drie OAK Racing wagens.

OAK Racing rijd dit jaar alleen in de LM P2 klasse, en laat de LM P1 klasse aan zich voorbij gaan i.v.m. de voorbereidingen voor 2014. Ze zijn echter wel met drie wagens aanwezig, waaronder de no. 45, de Official Art Car. Ze hebben dit jaar gekozen voor Nissan als motor leverancier i.p.v. Judd.

Terug van weg geweest is Alpine. Na een afwezigheid van 35 jaar is het merk Alpine van Renault weer terug. Alpine nam 11 keer deel aan de 24 uur van Le Mans tussen 1963 en 1978, en wist in 1978 te winnen met de Renault Alpine A442B. De inbreng van Renault bij het Signatech team blijft feitelijk beperkt tot de Alpine stickers op het chassis van Oreca. Het Signatech team maakt uiteraard gebruik van de Nissan motoren.

Twee Nederlanders hebben we in de LM P2 klasse op de deelnemerslijst, Jeroen Bleekemolen en Ho-Pin Tung. In de andere klassen zijn dit jaar helaas geen Nederlandse deelnemers te vinden.

Jeroen Bleekemolen deelt een zitje met Michel Frey en Patrick Niederhauser bij het Zwitserse Race Performance. Het team is op op het laatst vanaf de reservelijst toegevoegd, wat de voorbereiding niet ten goede komt. Vorig jaar waren ze ook op Le Mans, en tot nu toe doen ze het redelijk goed in de European Le Mans Series, dus helemaal onervaren zijn ze nu ook weer niet.

Ho-Pin Tung, Nederlander en Chinees, heeft een plekje bij het Chinese team KCMG, het eerste Chinese team bij de 24 uur van Le Mans. Het team rijd dit jaar ook in het FIA WEC en de Asian Le Mans Series.

Favorieten zijn er voldoende in deze klasse, maar het voorspellen van een winnaar is lastiger. OAK Racing maakt met drie wagens een kans, zeker nu ook de keuze gemaakt is voor de Nissan motoren. Maar ook Greaves Motorsport, Pecom Racing en Thiriet by TDS Racing mogen niet uitgevlakt worden.  JOTA Autosport, Signatech Alpine en Level 5 Motorsports kunnen worden beschouwd als outsiders, ook zij hebben kans op een goede klassering, zeker bij een race als de 24 uur van Le Mans, waarbij altijd iets onvoorspelbaars gebeurt.

 

DSC09129

24. OAK Racing – Morgan-Nissan

Olivier Pla – Frankrijk

Alex Brundle – Groot Brittannië

David Heinemeier Hansson – Denemarken

OAK Racing is zoals gezegd met drie wagens aanwezig. Naast de no. 24, zijn dat de no. 35 en de no. 45. De no. 24 Art Car is op de testdag gepresenteerd. Jaques Nicolet, teameigenaar en coureur heeft voor zichzelf een plaats ingeruimd op de no. 45, vorig jaar reed hij op de no. 24 mee. Voor Olivier Pla, Le Mans Series kampioen 2009, wordt dit z’n tweede jaar in de OAK Racing wagen. Vorig jaar wist hij helaas niet te finishen. Voor software programmeur (ontwikkelaar van Ruby on Rails) David Heinemeier Hansson wordt dit z’n tweede jaar bij OAK Racing. Eerder reed hij in de American Le Mans Series in de LM P2 klasse,  en dit jaar in de LMPC klasse voor Performance Tech Motorsports. Alex Brundle, zoon van Martin Brundle, heeft ervaring in Formule wagens en als fabriekscoureur van Radical. Vorig jaar maakte hij zijn debuut op Le Mans. Hij reed toen samen met zijn vader voor Greaves Motorsport. Ze finishten als 8ste in de LM P2 klasse.

 

Delta ADR Oreca Nissan

25. Delta-ADR – Oreca 03- Nissan

Tor Graves – Groot Brittannië

Shinji Nakano – Japan

Archie Hamilton – Verenigde Staten

Vorig jaar debuteerde dit team onder de naam ADR-Delta met één auto. Dit jaar komt het team met twee auto’s, en stevige ondersteuning van Nissan en G-drive (Gazprom). Eerder stond Antonio Pizzonia nog op de lijst, bij de 6 uur van Spa-Francorchamps maakte hij een zware crash mee in Eau Rouge. Hij rijd wel dit seizoen in de Grand Am. Graves reed vorig jaar ook voor Delta-ADR, en heeft eerder met een Formula Le Mans wagen gereden o.a. in de Sportscar Winter Series. In 2006 heeft hij één race gereden in de GT2 klasse van de Le Mans Series. Hamilton debuteert dit bij de 24 uur van Le Mans. Hij heeft al wel op het Circuit de La Sarthe gereden. In 2010 finishte hij op het podium van de Porsche Carrerra Cup in het voorprogramma, en vorig jaar reed hij met de Aston Martin in het voorprogramma. Hij is sinds vorig jaar actief in de International GT Open. Nakano heeft in de Formule 1 en de IndyCars gereden, en is de eerste Japanner die de in de drie grootse races ter wereld heeft gereden, 24 uur van Le Mans, Indy 500 en de Formule 1 Grand Prix van Monaco. Dit jaar wordt z’n zevende Le Mans.

 

G-Drive Racing  Oreca 03 - Nissan

26. G Drive Racing – Oreca 03 – Nissan

Roman Rusinov – Rusland

John Martin – Australië

Mike Conway – Groot Brittannië

De tweede door Delta-ADR gerunde auto komt onder de naam G-Drive naar Le Mans. Roman Rusinov reed vorig jaar ook in de G-drive wagen, toen nog onder de naam Signatech (voormalig Signature Plus). In 2004 won hij het Le Mans Series kampioenschap in de GT2 klasse met de Team Modena Ferrari. Hij heeft op Le Mans gereden met de Lamborghini en de Ferrari met o.a. Peter Kox en Mike Hezemans als teamgenoten. Martin was er vorig jaar ook bij in de ADR-Delta wagen, en heeft eerder A1GP en Superleague Formula gereden. Het word z’n tweede Le Mans. Conway debuteert dit jaar op Le Mans. Hij komt uit de eenzitters en heeft vooral in de Verenigde Staten gereden, o.a. in de IndyCars. In 2011 maakt hij een zware crash mee bij de Indy 500, maar het seizoen erna rijd hij weer mee, tot hij eind 2012 besluit om het oval racen vaarwel te zeggen. Dit jaar rijd hij in het FIA World Endurance Championship.

 

DSC09025

28. Gulf Racing Middle East – Lola B12/80 Coupé Nissan

Fabien Giroix – Frankrijk

Keiko Ihara – Japan

Frédéric Fatien – Frankrijk

In eerste instantie stonden er twee Gulf Racing Middle East wagens op de lijst, maar het team besloot om één wagen terug te trekken. Fabien Giroix en Keiko Ihara reden vorig jaar ook voor Gulf Racing Middle East, maar niet op dezelfde wagen. Giroix, afkomstig uit de GT wagens gaat van start voor z’n vijfde Le Mans. De vorig jaar op Le Mans debuterende Japanse dame Ihara komt uit de Formule 3 en de Super GT, en reed in 2009 één Formula Le Mans race. Voor (mede) team eigenaar Fatien wordt dit z’n eerste Le Mans. Hij heeft al wat GT ervaring en o.a. de 24 uur van Dubai gereden. Dit jaar rijd hij ook in het FIA Endurance Wereldkampioenschap.

 

HVM Status GP no 30

30. HVM Status GP – Lola B12/80 Coupé Judd

Johnny Mowlem – Groot Brittannië

Tony Burgess – Canada

Jonathan Hirschi – Zwitserland

HVM status GP, ging vorig jaar nog door het leven als Status Grand Prix, wilde graag meedoen aan het FIA World Endurance Championship en ging daarvoor een samenwerking aan met het Amerikaanse HVM Racing van Keith Wiggins. Bij het Wereldkampioenschap zijn ze er niet bij, ze hebben zich op het laatst terug getrokken, maar voor Le Mans hebben ze wel een uitnodiging ontvangen. Alle drie de coureurs hebben Le Mans ervaring. Hirschi was er vorig jaar bij in de Race Performance Oreca, en in 2011 deelde hij de Jetalliance Lotus met Mowlem, die er vorig jaar niet was. Burgess was er voor het laats in 2010 bij met de Michael Lewis Autocon Lola in de LM P1 klasse.

 

Lotus T128

31. Lotus – Lotus T128

Kevin Weeda – Verenigde Staten

Christophe Bouchut – Frankrijk

James Rossiter – Groot Brittannië

Lotus was vorig jaar aanwezig met één wagen, en mag dit jaar met twee wagens aantreden. Vorig jaar wisten ze helaas niet te finishen, en dit jaar kende het team een dramatische start van het seizoen op Silverstone. Beide Lotussen vielen uit. Op Spa ging het al wat beter, en hopelijk staan ze er op Le Mans goed bij. Van de drie coureurs is Bouchut de veteraan, en Weeda de debutant. Rossiter heeft in 2011 met de Jetalliance Lotus de 24 uur van Le Mans gereden. Bouchut reed z’n eerste Le Mans in 1993, en was er de afgelopen twee jaar bij in de Level 5 Motorsports HPD ARX-03b. In z’n lange carrière heeft hij o.a. gereden in de Kolles Audi R10 (met Scott Tucker), Peugeot Talbot Peugeot 905 waarmee hij in 1993 won. Voor Larbre Competition heeft hij gereden in de Porsche 911 GT3, de Chrysler Viper GT SR, de Aston  Martin DBR9 en de Saleen S7R.

 

 Lotus

32. Lotus – Lotus T128

Thomas Holzer – Duitsland

Dominic Kraihamer – Oostenrijk

Jan Charouz – Tsjechië

De tweede Lotus wist na een dramatische seizoenstart op Silverstone, de 7de plaats te halen in de klasse bij de 6 uur van Spa-Francorchamps. Holzer was er vorig jaar ook bij op op de Lotus. Ook Kraihamer was er vorig jaar bij de 24 uur van Le mans bij, zij het in de OAK Racing LM P1 wagen. Hij maakte z’n debuut in 2011 bij Team Oreca Matmut in de LM P2 klasse. Hij heeft ook voor Boutsen Energy Racing in de Oreca Sportscars Winter Series gereden. Charouz is de meest ervaren van het trio, hij heeft zes maal eerder Le Mans gereden. In 2009 werd hij vierde met de Lola Aston Martin en won het Le Mans Series kampioenschap.

 

DSC01044

33. Level 5 Motorsports, HPD ARX 03b

Scott Tucker – Verenigde Staten

Marino Franchitti – Groot Brittannië

Ryan Briscoe – Australië

Scott Tucker is er ook weer met zijn Level 5 Motorsports. Het team gebruikt nu voor het tweede jaar de HPD ARX-03b wagen. In 2010 reed Tucker met de Kolles Audi R10 in de LM P1 klasse, zonder veel succes overigens, het team viel uit. In de jaren erna kwam Tucker met Level 5 naar Le Mans. Voor Franchitti is het z’n vijfde Le Mans, hij was er voor het eerst in 2005 in de Panoz GTP. Vorig jaar reed hij met de DeltaWing. Briscoe maakt z’n debuut op Le Mans. Hij is vooral bekend van de IndyCars waar hij sinds 2005 in rijd, maar hij heeft ook in de A1GP en een aantal races in de V8 Supercars gereden. In de Grand-Am heeft hij tevens een aantal keer de 24 uur van Daytona gereden. In 2007 en 2008 heeft hij al een aantal races gereden voor Penske in de American Le Mans Series.

 

Race Perfromance no 34 HVM Status GP no 30

34. Race Performance, Oreca 03 – Judd (BMW)

Michel Frey – Zwitserland

Jeroen Bleekemolen – Nederland

Patrick Niederhauser – Zwitserland

Race Performance is vrij laat aan de deelnemers toegevoegd vanaf de reservelijst. Naast de Nederlander Jeroen Bleekemolen vinden we de Zwitsers Michel Frey en Patrick Niederhauser in de wagen. Michel Frey is een soort van vaste kracht voor het team. Hij heeft al vaker op Le Mans gereden en ook vorig jaar was hij erbij met Race Performance. Ze finishten toen als 11de, 26ste overall. Voor Niederhauser, die races heeft gewonnen in de GP3, wordt het z’n eerste Le Mans. Voor Bleekemolen wordt het z’n achtste Le Mans. In 2008 wist hij de LM P2 klasse te winnen met Peter van Merksteijn en Jos Verstappen in de Porsche RS Spyder, en de afgelopen twee jaar heeft hij bij Rebellion Racing in de LM P1 klasse gereden met de Lola-Toyota. Beste klassering daar, zesde in 2011, eerste benzine auto achter de diesels van Peugeot en Audi. Bij de eerste ELMS race op Silverstone wist het team met een mooie tweede plaats huiswaarts te keren en op Imola finishten ze als vierde, net naast het podium.

 

OAK Racing Morgan Nissan

35. OAK Racing, Morgan-Nissan

Bertrand Baguette – België

Martin Plowman – groot Brittannië

Ricardo Gonzalez – Mexico

De no. 35 is de tweede wagen van OAK Racing. Baguette reed vorig jaar ook voor OAK Racing, maar dan in de LM P1 klasse. Hij wist toen helaas niet te finishen. Eerder reed hij Formule Renault en IndyCars. Plowman heeft eerder o.a. gereden in Formule 3 Euro Series, de Indy Lights en de IndyCars. In 2012 rijd hij voor Conquest Endurance met de LM P2 Morgan Nissan in de American Le Mans Series, ze finishen dat seizoen als tweede in het kampioenschap. Dit jaar maakt hij z’n debuut op Le Mans. Gonzales komt uit de formule wagens en heeft ook in de LMPC klasse gereden in de American Le Mans Series, waar hij in 2011 het rijderskampioenschap wint in de Core Autosport wagen met Gunnar Jeannette. Vorig jaar reed hij in de Greaves Motorsport Zytek Z11 SN waarmee hij als vijfde in de LM P2 klasse finisht.

 

Signatech no 36 Alpine Nissan

36. Signatech Alpine – Alpine A450 – Nissan

Nelson Panciatici – Frankrijk

Pierre Ragues – Frankrijk

Tristan Gommendy – Frankrijk

Signatech Nissan gaat nu door het leven als Signatech Alpine. Na lange afwezigheid is Alpine terug bij Le Mans, met een complete Franse line-up. Onderhuids is het chassis van Oreca, en de motor van Nissan. Op Imola finishte het team als tweede in de ELMS race. Ragues en Panciatici reden vorig jaar ook bij Signatech. Voor Panciatici is het z’n tweede deelname. Hij heeft eerder de Sportscar Winter Series gereden in een Formula Le Mans wagen DAMS. Ragues is er al wat langer bij. In 2006 reed hij voor Paul Belmondo Racing met de Courage C65 Mecachrome (Ford) voor het eerst mee. Hij heeft later o.a. ook voor Signature Plus en OAK Racing gereden. Gommendy reed z’n eerste Le Mans in  2003 met de (tweede) Racing For Holland Dome-Judd, het project van Jan Lammers. Dit wordt z’n vierde deelname.

 

ota Sport Zytek Z11SN Nissan

38. JOTA Sport – Zytek Z11SN Nissan

Simon Dolan – Groot Brittannië

Oliver Turvey – Groot Brittannië

Lucas Luhr – Duitsland

JOTA Sport maakte een goede seizoenstart mee. op Silverstone kwamen ze onder barre weersomstandigheden bovendrijven als winnaar. Voor Dolan is dit z’n derde Le Mans. Vorig jaar was hij ook bij JOTA van de partij. Z’n debuut was in 2011 in de JOTA Sport Aston Martin Vantage. Daarvoor heeft hij gereden in Radicals. Turvey maakt dit jaar z’n debuut bij de 24 uur van Le Mans. Hij heeft eerder Formule 3 en GP2 gereden. Luhr is de meest ervaren Le Mans coureur van dit drietal. Hij is sinds 2000 zevenmaal gestart in de 24 uur, waarvan driemaal voor Audi met de R10 en R15. Ook reed hij voor Flying Lizard met de Porsche 911 RSR. In 2002 en 2003 won hij de GT klasse respectievelijk voor TRG en Alex Job Racing met de 911 RSR. Bij Porsceh heeft hij meegewerkt aan de ontwikkeling van de RS Spyder, en won hij de debuutrace met de Spyder, de 4 uur van Laguna Seca, in 2005.

 

DKR Engineering no 39 Lola Judd

39. DKR Engineering – Lola B11/40-Judd

Olivier Porta – Frankrijk

Stephane Raffin – Frankrijk

Romain Brandela – Frankrijk

DKR Engineering komt uit Luxemburg en is in 2004 opgericht door Kendy Janclaes. Het team heeft o.a. samen met Selleslagh Racing Team in het FIA GT1 World Championship gereden onder de naam Mad-Croc Racing. DKR stond op de reservelijst, en kreeg een startplaats toen Gulf Racing Middle East de no. 29 wagen terug trok. Het team maakte z’n debuut met de Lola bij de European Le Mans Series op Silverstone. Zowel Raffin als Brandela maken hun debuut op Le Mans. Porta heeft eerder in 2003 en 2004 op Le Mans gereden met de Rachel Welter WR Peugeot LMP675/LM P2.

 

Boutsen Ginion no 40

40. Boutsen Ginion Racing – Oreca 03-Nissan

Matt Downs – Verenigde Staten

Thomas Dagonneau – Frankrijk

Rodin Younessi – Verenigde Staten

Het team Boutsen Ginion Racing maakte vorig jaar zijn debuut in de 24 uur van Le Mans. Het team werd al in 1998 opgericht en deed eerder mee in de Le Mans series en de Formula Le Mans. Ten opzichte van vorig jaar staan er drie nieuwe coureurs aan de start, alle drie debutanten. Dagonneau komt uit de buurt van Le Mans, en heeft eerder in de LMPC (Formula Le Mans) klasse gereden van de European Le Mans Series en rijd dit jaar dus in de LM P2 klasse, zowel op Le Mans als in de ELMS. Zowel Downs als Younessi hebben in de ALMS gereden in de LMPC klasse.

 

Greaves Motorsport Zytek Nissan

41. Greaves Motorsport – Zytek Z11SN Nissan

Tom Kimber-Smith – Groot Brittannië

Eric Lux – Verenigde Staten

Alexander Rossi – Verenigde Staten

Evenals vorig jaar is Greaves Motorsport weer aanwezig met twee wagens, ook dit jaar weer met de Zytek Z11SN met de Nissan krachtbron. De no. 41 wagen doet tevens mee aan het FIA WEC. Vorig jaar finishte de no. 41 als vijfde in de klasse. Het team heeft een samenwerkingsverband met Caterham Motorsports gesloten, en zal daardoor verschijnen in de bekende Caterham groene livery. Rossi is GP2 coureur voor Caterham Racing en reserve rijder voor Caterham F1. Kimber-Smith wist al drie keer de klasse te winnen, vorig jaar met Starworks Motorsport, die er dit jaar niet bij zijn. Lux maakt dit jaar zijn debuut voor het team en op Le Mans. In zijn eerste race voor Greaves op Sebring finisht hij als derde. Lux heeft eerder in de Grand Am gereden.

 

DSC01220

42. Greaves Motorsport – Zytek Z11SN Nissan

Jann Mardenborough – Groot Brittannië

Lucas Ordonez – Spanje

Michael Krumm – Duitsland

De tweede Greaves auto rijd niet in het FIA Wereldkampioenschap, maar alleen op Le Mans. Nissan GT Academy winnaar Ordonez maakte zijn debuut op Le Mans in 2011 en rijd sinds vorig jaar voor Greaves. Van de coureurs die vorig jaar bij het team waren is alleen Ordonez overgebleven. Mardenborough won de 2011 editie van de Nissan GT Academy, en kreeg daarmee een zitje voor de 24 uur van Dubai. Hij finishte daar als derde. Vorig jaar reed hij o.a. in het Britse GT kampioenschap en de Blancpain Endurance Series. Krumm heeft eerder op Le Mans gereden, o.a. in 1998 met Nissan. Hij werd toen vijfe. Vorig jaar was hij één van de coureurs op het garage 56 project, de DeltaWing.

 

Morand Racing no 43

43. Morand Racing – Morgan Judd

Natacha Gachnang – Zwitserland

Franck Mailleux – Frankrijk

Olivier Lombard – Frankrijk

Het Zwitserse team Morand Racing wordt in 2000 opgericht als Polevision Racing. In 2011 doen ze aan Le mans mee met een hybride wagen in de LM P1 klasse. Daarbij was Jan Lammers van de partij. In 2012 wordt het team van Joe Genoud and Benoit Morand omgedoopt tot Morand Racing. Bij de European Le Mans Series wedstrijd op Imola behalen Natacha Gachnang en Franck Mailleux met hun derde plaats het eerste podium voor het team. De Zwitserse Gachnang maakte eerder deel uit van het ‘vrouwenteam’ dat meereed met de Matech Ford GT in 2010. Ook reed ze in het FIA GT1 World Championship in 2010, ze brak toen een been in de eerste race op Yas Marina. Eerder reed ze vooral in eenzitters. Mailleux heeft vier seizoenen voor Signatech Nissan (voorheen Signature Plus) gereden, met als beste resultaat de tweede plaats in 2011. Ook de Fransman Lombard reed vorig jaar voor Signatech Nissan. Het jaar daarvoor reed hij voor Greaves Motorpsort. hij maakte zijn debuut in de sportscars in 2010 in de Formula Le Mans klasse.

 

OAK Racing Morgan Nissan

45. OAK Racing – Morgan-Nissan

Jaques Nicolet – Frankrijk

Jean-Marc Merlin – Frankrijk

Philippe Mondolot – Frankrijk

Team eigenaar en coureur Nicolet heeft een plekje gevonden in de derde wagen van OAK Racing, met een compleet Franse line-up. De no. 45 is de officiële Art Car. De door Fernando Costa ontworpen livery, met verkeersborden, is gepresenteerd op de testdag. Nicolet gaat van start voor de achtste keer bij de 24 uur van Le Mans. De eerste keer was in 1975. Merlin en Mondolot zijn debutanten op Le Mans. Merlin heeft o.a. gereden in de Blancpain Endurance Series en de European Le Mans Series. Mondolot komt uit de VdeV, een Frans (endurance) kampioenschap.

 

Thiriet by TDS Racing Oreca Nissan

46. Thiriet By TDS Racing – Oreca 03-Nissan

Pierre Thiriet – Frankrijk

Ludovic Badey – Frankrijk

Maxime Martin – België

Thiriet by TDS Racing rijd niet mee in het FIA WEC, maar wel in de European Le Mans Series. Naast Pierre Thiriet reden daar Jonathan Hirschi en Mathias Beche mee respectievelijk op Silverstone en Imola. Met een derde plaats op Silverstone en de overwinning op Imola timmeren ze daar lekker aan de weg. Voor Le Mans zijn er twee ander coureurs die Thiriet vergezellen. Beche rijd in de LM P1 bij Rebellion en Hirschi vinden we op de starlijst terug bij het HVM Status GP team in de LM P2 klasse. Voor Badey wordt het z’n tweede deelname, vorig jaar reed hij bij Gulf Racing Middle East. Martin reed in 2011 voor Kronos Racing z’n eerste Le Mans met de Lola Aston Martin in de LM P1 klasse. Vorig jaar reed hij voor OAK Racing in de LM P2 klasse.

 

KCMG silverstone

47. KCMG – Morgan-Nissan

Alexandre Imperatori – Zwitserland

Ho-Pin Tung – Nederland/China

Matthew Howson – Groot Brittannië

KCMG is het eerste Chinese team bij de 24 uur van Le Mans. De KC Motorgroup Ltd., oftewel KCMG, is in 2007 opgericht door Paul Ip. Het team maakte dit jaar op Silverstone zijn debuut bij het FIA World Endurance Championship (FIA WEC) en zal later dit jaar ook in de Asian Le Mans Series meerijden. Naast Ho-Pin Tung zullen Alexandre Imperatori en Matthew Howson in de wagen plaatsnemen. Imperatori komt uit de eenzitters en rijd sinds 2011 GT’s. In 2011 won hij de GTC klasse bij de 6 uur van Zuhai (Intercontinental Le Mans Cup) voor Audi Sport C Racing China. Howson komt ook uit de eenzitters en maakt dit jaar zijn debuut in het FIA WEC. Ho-Pin Tung heeft zowel een Nederlands als Chinees paspoort. Hij rijd twee seizoenen A1GP voor China en rijd o.a. in de Indycars, GP2 en de Superleague Formula. In 2011 rijd hij in het GT1 World Championship voor Exim Bank Team China met een Corvette.

 

Murphy prototypes no 48

48. Murphy Prototypes – Oreca 03-Nissan

Brendon Hartley – Nieuw Zeeland

Mark Patterson – Verenigde Staten

Karun Chandok – India

Murphy Prototypes is er voor de tweede maal bij. Het team werd in 2012 opgericht en reed vorig jaar voor het eerst mee in de 24 uur van Le Mans en in de European Le Mans Series. Brendon Hartley was ook vorig jaar van de partij. Eerder reed hij Formule Renault en GP2, en is Formule 1 testrijder geweest voor Torro Rosso en Red Bull. Voor Chandok is het z’n tweede Le Mans, hij reed vorig jaar in het FIA WEC en de 24 uur van Le Mans met de LM P1 HPD ARX-03a van JRM Racing. Daarvoor heeft hij Formule 1, GP2 en A1GP gereden. Voor Patterson is dit z’n eerste Le Mans.

 

DSC09205

49. Pecom Racing – Oreca 03-Nissan

Luis Perez-Companc – Argentinië

Pierre Kaffer – Duitsland

Nicolas Minassian – Frankrijk

Pecom Racing is er ook weer bij, evenals vorig jaar. Dit wordt het derde jaar  voor het Argentijnse team. Vorig jaar finishte ze als derde. Voor Pierre Kaffer is dit het derde jaar voor het team en uiteraard is Luis Perez Companc één van de coureurs. Dit jaar een nieuw gezicht, Nicolas Minassian is de derde coureur. Vorig jaar reed voormalig Peugeot coureur Minassian voor Pescarolo in de Dome, maar erg succesvol waren ze niet. Veteraan Minassian reed zijn eerste Le Mans in 1993. De 6 uur van Spa-Francorchamps werd gewonnen door Pecom Racing.

 

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 25, no. 30, no. 34, no. 39, no. 40 en no. 48  (c) motors.all-free-photos.com; no. 41 (c) greavesmotorsport.com; no. 36, no. 43 (c) europeanlemansseries.com / DPPI; no. 47 (c) fiawec.com / DPPI,

 

 

 

Share