Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2013, deel 1, de LM GTE-Am klasse.

Print Friendly, PDF & Email

banner24 uur van Le Mans 2013Een jaar lang wachten is bijna voorbij, en dan is het weer zover, de jaarlijkse 24 uur van Le Mans zal dan weer worden verreden. Een jaar lang hebben we afgeteld naar 22 Juni wanneer de de grootste autorace ter wereld, de 24 uur van Le Mans, van start gaat op het Circuit de la Sarthe. Een week lang zal Le Mans het centrum van de wereld zijn voor honderdduizenden autosport liefhebbers die naar Frankrijk komen om deze wedstrijd live mee te kunnen maken. De 81ste editie van deze endurance klassieker is tevens de 90ste ‘verjaardag’ sinds in 1923 de Grand Prix d’Endurance voor de eerste keer werd verreden. Met 56 auto’s en de daarbij behorende 168 coureurs die aan de start verschijnen belooft het weer een mooie wedstrijd te worden. In vier verschillende klassen prototypen en GT wagens zal 24 uur lang worden gestreden om de overwinning. We kijken vast vooruit naar de 24 uur van Le Mans 2013 in een serie van vier artikelen waarin we ieder van de klassen onder de loep zullen nemen. Vandaag beginnen we met deel 1, waarin we naar de LM GTE Am kijken. Morgen kijken we naar de LM P2 klasse, en daarna volgen nog de LM GTE Pro en LM P1 klassen.

 

Ook dit jaar heeft de GTE-Am klasse meer auto’s op de startgrid staan dan de GTE-Pro klasse. De Am klasse telt dit jaar veertien auto’s terwijl dat er in 2012 nog dertien waren. Ook in deze klasse in weer een mooie verdeling tussen de diverse merken te weten Ferrari F458 Italia (5x), Porsche 911 GT3 RSR (5x), Aston Martin Vantage V8 (2x) en natuurlijk de Corvette C6 ZR1 (2x). De merken deelnemende auto’s zijn hetzelfde als in 2012.

De Porsche van het Belgische Prospeed Competition werd als laatste toegevoegd en dat kwam omdat de deelnemer van de garage no. 56 zich op het aller laatste moment heeft teruggetrokken. De winnende auto van 2012, de Corvette no. 50 van het Franse Larbre Competition, rijd ook dit jaar ook weer mee om zijn titel te verdedigen. De Corvette C6 ZR1 wist in 2012 met slechts 7 ronden achterstand op de winnaar in de Pro klasse te eindigen De nummer twee in de Am klasse van vorig jaar was de Porsche 911 RSR van IMSA Matmut en die had er één ronde minder voor nodig dan de winnende Corvette. Op de derde plek in de klasse  eindigde de Ferrari F 458 van Krohn Racing. Het complete podium van 2012 zat dicht bij elkaar en zal ook dit jaar weer aan de start van de 24 uur van Le Mans verschijnen.

Van de veertien deelnemende auto’s in deze klasse zijn er acht auto’s die het hele seizoen meerijden in het FIA World Endurance Championship, waar de top drie wordt gevormd door de teams van Aston Martin Racing, 8 Star Motorsport en het Franse Larbre Competition. De eerste twee ronden in het kampioenschap verliep in deze klasse zeer spannend dus dat beloofd de komende 24 uur van Le Mans ook weer een mooi gevecht te worden. In deze klasse rijden er het hele seizen ook vijf auto’s mee in de European Le Mans Series waar de strijd vooral wordt gestreden tussen de Porsches en de Ferrari’s. Helaas zijn er dit jaar in deze mooie klasse geen Nederlandse coureurs terug te vinden.

 

DSC09152

50. Larbre Compétition – Chevrolet Corvette C6-ZR1

Patrick  Bornhauser – Frankrijk

Julien Canal – Frankrijk

Ricky Taylor – Verenigde Staten

Het Franse team van Larbre Competition komt dit jaar weer met twee Corvettes C6-ZR1 naar Le Mans. Met deze mooie Corvette C6 ZR1 wisten ze in 2011 en in 2012 de Am klasse te winnen. Dit seizoen wordt er met deze auto ook in de WEC gereden en na twee races staan ze daarin tweede. Patrick Bornhauser rijd al sinds 2007 voor het team van Larbre Competition en zal dit jaar voor de achtste keer deelnemen aan de 24 uur van Le Mans. Julien Canal is sinds 2011 de vast collega van Patrick en een echte Corvette rijder. Hij rijd dit jaar zijn derde Le Mans en heeft samen met Patrick deze race in de Am klasse al twee keer gewonnen. Ricky Taylor is nieuw binnen het team maar hij rijd de laatste vier jaar mee in de DP klasse van de  Grand Am. Het wordt zijn eerste Le Mans ervaring maar hij heeft wel al 4 keer meegereden in de 24 uur van Daytona. Dit team van Larbre Competition heeft op deze auto weer genoeg ervaring in huis om hun titel in de Am klasse te kunnen prolongeren.

 

AF Corse Ferrari 458 Italia

54. AF Corse – Ferrari F458 Italia

Yannick Mallegol – Frankrijk

Jean-Marc Bachelier – Frankrijk

Howard Blank – Verenigde Staten

AF Corse neemt met drie Ferrari’s deel in de GTE-Am klasse en dat is er één meer dan 2012. De Ferrari F458 met nummer 54 heeft dit jaar twee race gereden, de 6 uur van Spa waar ze achtste werden in hun klasse en de drie uur van Silverstone waar ze als zevende eindigde in hun klasse. Yannick Mallegol rijd sinds 2010 voor het team en heeft diverse GT races gereden waaronder twee keer de 24 uur van Spa, maar het wordt zijn eerste 24 uurs race op het circuit van La Sarthe. Jean-Marc Bachelier is al sinds 2002 in de GT autosport actief waarvan de eerste jaren vooral in Porsches  Sinds 2010 komt hij uit voor het AF Corse team in een Ferrari en dan hoofdzakelijk samen met Yannick. Howard Blank is ook pas 2011 actief in de GT autosport en ook sinds die tijd voor het Italiaanse AF Corse. Howard heeft net als zijn teamgenoten geen Le Mans ervaring maar wel heeft hij twee keer de 24 uur van Spa gereden.

 

AF corse no 55

55. AF Corse – Ferrari F458 Italia

Piergiuseppe Perazzini – Italië

Darryl O’Young – Canada

Lorenzo Casé – Italië

De Ferrari F458 Italia met nummer 55 van het AF Corse team rijd dit jaar ook mee in de European Le Mans Series. Tijdens de 3 uur van Silverstone werd het deze auto nog zevende maar de 3 uur van Imola werd met een twee plek in de GTE klasse afgesloten. De coureur Piergiuseppe Perazzini rijd dit jaar al voor de vierde keer mee en vorig jaar zat hij achter het stuur van de Ferrari die een stevige crash kreeg met de Toyota nummer 8, wat voor beide auto’s een vroegtijdig einde van de race betekende. Voor de Canadees Darryl O’Young  wordt het zijn tweede deelname aan de 24 uur van Le Mans, en hij heeft sinds 2009 veel ervaring opgedaan in diverse GT klasses. Lorenzo Casé is al sinds 2004 bezig in de autosport zo heeft hij o.a gereden in Italiaanse GT , FIA GT, Le Mans Series en Ferrari Challenge. Maar de 24 uur van Le Mans heeft hij nog niet gereden.

 

Krohn Racing Ferrari 458 Italia

57. Krohn Racing – Ferrari F458 Italia

Tracy Krohn – Verenigde Staten

Maurizio Mediani – Italië

Niclas Jönsson – Zweden

Krohn Racing is er ook dit jaar weer bij met de opvallende groene Ferrari F458 Italia. In 2012 was het team ook van de partij en werden toen netjes derde in de Am klasse. Dit jaar zijn ze ook het hele seizoen aanwezig in de WEC maar hebben ze nog niet de juiste snelheid te pakken, want ze werden op Silverstone 6de en op het circuit van Spa Franchorchamps slechts 7de. Team eigenaar Tracy Krohn kruipt ook dit jaar weer zelf achter het stuur en doet dat dit jaar voor de achtste keer. Niclas Jönsson rijd dit jaar ook voor de achtste keer mee in zijn loopbaan heeft hij heel veel in Amerika gereden en hij deed dat dan vaak samen met Tracy. De Italiaan Maurizio Mediani is vooral actief in GT race in zowel America als in Europa en hij doet dit als sinds 2008. Maurizio heeft vooral in een Ferrari gereden maar zal dit jaar pas zijn eerste 24 uur van Le Mans rijden.

 

DSC09158

61. AF Corse – Ferrari F458 Italia

Jack Gerber – Zuid Afrika

Matt Griffin – Ierland

Marco Cioci – Italië

De nummer Ferrari F458 met nummer 61 van het AF Corse was ook in 2012 aanwezig tijdens de 24 uur van Le Mans, maar werd toen AF Corse Waltrip genoemd. In 2012 eindigde dit deels Amerikaanse team op een zesde plek in het eindklassement van de Am klasse. Deze auto rijd ook het hele seizoen in de WEC mee, maar kan nog niet echt meekomen met de rest van veld en ze eindigde de eerste twee races als laatste in hun klasse. Jack Gerber is in dienst van AF Corse sinds 2010 en rijd zijn meeste races samen met de ervaren Matt Griffin, naast 2 keer de 24 uur van Spa te hebben gereden zal hij dit jaar voor het eerste deze mooi 24 uurs race rijden. De Ier Matt Griffin rijd al sinds 2004 en is begonnen met drie jaar in de Britste GT series en is daarna overgestapt in de Europese GT series en rijd sindsdien in een Ferrari. Matt reed vorig jaar ook mee in de 24 uur van Le Mans en deed dat in de nr 81 maar kwam, door een ongeluk met de Toyota, niet verder als de 70ste ronde. Marco Cioco is al sinds 2001 een actieve GT coureur en zal dit jaar voor de 5 keer deelnemen aan deze 24 uurs race, hij was in 2012 één van de coureurs op de Ferrari met nummer 81 maar wist toen net niet het podium te halen en eindigde als vierde.

 

IMSA Performance Matmut Porsche

67. IMSA Performance Matmut – Porsche 911 GT3 RSR

Pascal Gibon – Frankrijk

Wolf Henzler – Duitsland

Patrice Milesi – Frankrijk

Het Franse team van IMSA Performance Matmut is dit jaar met twee Porsches aanwezig tijdens de 24 uur van Le Mans. De Porsche 911 GT3 RSR met startnummer 67 wist in 2012, met 1 ronde achterstand op de nummer 1, knap tweede te worden. Deze auto rijd het hele seizoen 2012 mee in de European Le Mans Series maar in beide races dit jaar kwamen ze niet verder dan een zesde plek in hun klasse. Pascal Gibon reed in 2012 nog voor het team van Larbre Competition in de Corvette no. 70 en eindigde toen op de 5 plek in het Am klassement. Dit jaar rijd Pascal de 24 uur mee voor de derde keer maar nu in een Porsche. Wolf Henzler is een echte Porsche rijder die al sinds 2005 voornamelijk in Amerika in een Porsche rijd en dit jaar voor de zesde keer aan de start van Le Mans verschijnt en in 2012 nog uitkwam in de Pro klasse bij het team van Felbermayer Proton. Patrice Milesi rijd dit jaar voor het eerst mee in het team en aan de 24 uur van Le Mans en de enige ervaring in dit soort races zijn de eerste twee races van dit jaar in de European Le Mans Series.

 

Larbre Compettion Corvette

70. Larbre Compétition – Chevrolet Corvette C6-ZR1

Cooper McNeil – Verenigde Staten

Manuel Rodrigues – Portugal

Philippe Dumas – Frankrijk

De tweede Corvette C6-ZR1 van het Franse Larbre Competition is de wagen met startnummer 70. Deze Corvette wist vorig jaar tijdens de 24 uur van Le Mans ook netjes de finish te bereiken en eindigde op de vijfde plaats in de Am klasse, een mooie prestatie voor het team, een eerste en een vijfde plek in deze zeer competitieve klasse. Cooper McNeil rijd al een tijdje mee in de Verenigde Staten en doet dat voornamelijk in een Porsche. Dit jaar rijd hij samen met Jeroen Bleekmolen in de GTC klasse van de American Le Mans Series. Manuel Rodrigues rijd dit jaar zijn vijfde 24 uur van Le Mans hij reed in 2012 mee in een Ferrari F458 van het JMB Racing team en eindigde toen als zevende in deze klasse. Philippe Dumas heeft eerst een paar jaar formule Renault gereden om vervolgens in 2011 in de GT auto’s te gaan rijden en dit jaar voor het eerst de 24 uur van Le Mans te doen.

 

ProSpeed Porsche

75. ProSpeed Competition – Porsche 911 GT3 RSR

Emmanuel Collard – Frankrijk

François Perodo – Frankrijk

Sébastien Crubilé – frankrijk

Het Belgische Prospeed Competition is pas vrij kort toegevoegd aan deze deelnemerslijst dit nadat GreenGT hun plaats in de 56 ste garage box had opgegeven. Het team van Prospeed rijd dit jaar met hun Porsche 911 GT3 RSR ook mee in de European Le Mans Series maar kennen daar tot nu toe weinig geluk, 5de op Silverstone en een uitval beurt op Imola. Ook in de Blancpain series in Prospeed met een Porsche aanwezig met o.a. de Nederlander Xavier Maassen achter het stuur. In 2012 reed Prospeed ook mee maar kwam toen niet verder dan de 180ste ronde. Emmanuel Collard is een oudgediende op Le Mans want hij rijd deze race dit jaar voor de 18de keer mee, zijn beste resultaat in al die tijd is een derde plek overall voor het team van Pescarolo Sport in 2007. Zowel Francois Perodo als Sébastien Crubilé hebben heel weinig ervaring in de GT racewereld en rijden beide hun eerste Le Mans. Het lijkt erop dat de enorme ervaring van Emmanuel Collard er voor moet zorgen dat het team het er deze 24 uur van Le Mans goed van af gaat brengen.

 

IMSA Performance MATMUT

76. IMSA Performance Matmut – Porsche 911 GT3 RSR

Raymon Narac – Frankrijk

Jean Karl Vernay –  Frankrijk

Christophe Bourret – Frankrijk

De tweede Porsche 911 GT3 RSR van het team IMSA Performance Matmut rijd met startnummer 76 de 24 uur van Le Mans. De 46 jarige Raymon Narac is een oudgediende binnen het team van IMSA. Raymon rijd al sinds 2004 voor het team alwaar hij in 2005 zijn eerste 24 uur van Le Mans rijd en dit jaar wordt het zijn negende keer. In 2012 reed Raymon mee in de nummer 67 van het team en werd toen knap tweede in de Am klasse. Jean Karl Vernay is sinds 2011 actief in de sportscars en heeft al bij diverse teams gereden maar zal dit jaar bij IMSA zijn eerste Le Mans rijden. Christophe Bourret heeft de afgelopen twee jaar voor het team van Larbre Competition gereden waar hij in 2012  als coureur in de Corvette C6-ZR1 op een mooie vijfde plek in het Am klassement eindigde.

 

Porsche no 77

77. Dempsey Del Piero Proton – Porsche 911 GT3 RSR

Patrick Dempsey – Verenigde Staten

Michael Avenatti – Verenigde Staten

Joe Foster – Verenigde Staten

Deze mooie snelle Porsche 911 GT3 RSR met startnummer 77 reed vorig jaar nog in de PRO klasse en was van het Duitse Proton en moest de race na 185 ronden opgeven. Dit jaar rijd deze Porsche onder de naam Dempsey Del Piero Proton en is dus in handen van Patrick Dempsey/ Emanuel Del Piero en Proton Competition. Patrick Dempsey is behalve een bekende acteur ook nog een goede coureur en is al sinds 2010 actief in o.a de Grand AM waar hij met een eigen team al drie seizoen meerijd. Dit jaar is hij met zijn Demsey Del Piero team ook in de ALMS te zien maar dan in de GTC klasse. Patrick heeft 1 keer eerder de 24 uur van Le Mans gereden maar heeft ook een aantal keer meegedaan aan de 24 uur van Daytona. Micheal Avenatti raced sinds 2012 en hij heeft dat voornamelijk in de American Le Mans Series gedaan. Joe Foster races al sinds 2000 en heeft heel veel ervaring opgedaan in de ALMS en de laatste jaren ook in de Grand Am en dat samen met Patrick. Joe heeft in 2008 de 24 uur van Le Mans gereden maar wist toen niet te finishen.

 

8Star Motorsports Ferrrari 458 Italia

81. 8Star Motorsport – Ferrari F458 Italia

Vicente Potolicchio – Venezuela

Rui Aguas – Portugal

Jason Bright – Australië

Het Amerikaanse 8Star Motorsport komt met een opvallende oranje Ferrari F458 Italia naar Le Mans toe. Het 8Star Motorsport team rijd in Amerika mee in de prototype ( DP) klasse van de Grand -Am series. Het team is ook het hele seizoen terug te vinden in de WEC waar ze de eerste twee races erg succesvol waren. De race op het Engelse Silverstone werden ze nog derde, maar de race op Spa Franchorchamp wisten ze zelfs te winnen. Vicente Potolicchio was in 2012 één van de coureurs die meereed op de winnende LMP2 auto van Starworks Motorsport. Rui Aguas is een  echte Ferrari rijder, iets wat hij al sinds 2006 doet. In 2012 reed Rui zijn tweede Le Mans mee voor het team van AF Corse Waltrip en eindigde als zesde in de AM klasse. Jason Bright is de minst ervaren coureur van de drie, behalve een test op Paul Richard heeft hij verder voor het team nog niet gereden.

 

Proton Competition Porsche 911

88. Proton Competition – Porsche 911 GT3 RSR

Christian Ried – Duitsland

Gianluca Roda – Italië

Paolo Ruberti – Italië

De Porsche 911 GT3 RSR met startnummer 88 van Proton Competition was ook vorig jaar aanwezig in deze klasse, helaas haalden ze in 2012 de finish niet en moesten ze na 222 ronden de race opgeven. Deze mooie snelle Porsche rijd ook het hele seizoen van de World Endurance Championship mee. Het team wist de zes uur van Silverstone en de zes uur Spa Franchorchamps als vijfde in de AM klasse te finishen. Christian Ried rijd al sinds 1999 voor Proton en kent de auto dus zeer goed, hij zal dit jaar voor de zesde keer deelnemen aan de 24 uur van Le Mans. Gianluca Roda rijd sinds 2004 in een Porsche maar deed dat tot vorig jaar voor Autorlando Sport. In 2012 rijd hij de eerste keer meer in de auto van Proton en ook zijn eerste Le Mans was vorig jaar. Paolo Ruberti rijd ook sinds 2012 voor het team van Proton, daarvoor was hij regelmatig te vinden in een Ferrari of in een Saleen. Het zal voor Paolo zijn vierde Le Mans worden.

 

AMR Aston Martin Vantage

95. Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage V8

Allan Simonson – Denemarken

Christoffer Nygaard – Denemarken

Kristian Poulsen – Denemarken

Aston Martin Racing is in de GTE Am klasse met twee auto’s aanwezig van het type  Aston Martin Vantage V8. Beide auto’s rijden ook mee in het hele seizoen van de WEC. De Aston Martin met nummer 95 staat op dit moment eerste in het Am klassement, want er was winst tijdens de 6 uur van Spa en een mooie tweede plek na de 6 uur van Sliverstone. De auto bestaat uit drie Deense coureurs. Allan Simonson is zijn loopbaan begonnen in de Britste GT in 2002 en rijd al sinds 2007 mee in de 24 uur van Le Mans maar pas sinds vorig jaar in dienst van Aston Martin Racing. Christoffer Nygaard gaat zijn derde 24 uur van Le Mans te gemoed , ook vorig jaar reed hij mee maar wist toen, net als zijn huidige teamgenoten niet te finishen. Kristian Poulsen reed in 2009 zijn eerste 24 uurs race en deed dat toen in een Porsche RS Spyder voor team Essex waar ze 12de algemeen werden.

 

AMR Aston Martin Vantage

96. Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage V8

Roald Goethe – Duitsland

Stuart Hall – Engeland

Jamie Campbell-Walter – Engeland

De Aston Martin nummer rijd ook het hele seizoen mee in de World Endurance Championship en is de eerste twee races als vierde geëindigd. Roald Goethe rijd sinds 2011 mee in zowel de ELMS als de ALMS. De eerste 24 uur van Le Mans van Roald reed hij in 2011 en dat deed hij ook al in een Aston Martin Vantage V8 maar toen voor het Gulf AMR Middle East team. Stuart Hall rijd sinds 2007 in diverse klassen mee en heeft in die jaren in diverse auto’s Le Mans gereden zoals een Pescarolo 01, Creation CA 07, Lola Aston Martin DBR 1-2 en in 2012 de mooie Pescarolo 03. Genoeg ervaring dus. Jamie Campell-Walter is ook een oude rot in het vak, hij begon in 1997 in het Britse GT kampioenschap en zal dit jaar voor de zevende keer aan de start van de 24 uur van Le Mans verschijnen.

 

Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 55 (c) europeanlemansseries.com, no. 77 (c) 24h-lemans.com.

 

 

Share

2 thoughts on “Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2013, deel 1, de LM GTE-Am klasse.

Comments are closed.