De 81ste 24 uur van Le Mans is gewonnen door Audi. Tom Kristensen, Allan McNish en Loïc Duval bezorgde Audi met de no. 2 Audi R18 e-tron quattro de twaalfde overwinning in vijftien deelnames. Het feest werd echter overschaduwd door de dood van de Deense coureur Allan Simonson. Simonson crashte met z’n Aston Martin Vantage in de tweede ronde in Tertre Rouge. Hij werd overgebracht naar het medisch centrum waar hij later overleed aan zijn verwondingen. In totaal werd de race 12 maal geneutraliseerd met een safetycar, een nieuw record. Achter de leidende Audi werden Anthony Davidson, Stéphane Sarrazin en Sébastien Buemi tweede met de no. 8 Toyota TS030 Hybrid, gevolgd door de no. 3 Audi van Marc Gené, Oliver Jarvis en Lucas di Grassi. Kristensen, McNish en Duval gaan na deze overwinning aan de leiding in het coureurs klassement van het FIA World Endurance Championship (FIA-WEC). In de LM P2 klasse ging de overwinning naar de no. 35 OAK Racing Morgan Nissan van Bertrand Baguette, Martin Plowman en Ricardo Gonzalez. De eerste plaats in de LM GTE Pro klasse was voor de n0. 92 Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR van Marc Lieb, Richard Lietz en Romain Dumas, terwijl de no. 76 IMSA Performance Matmut Porsche van Raymond Narac, Christophe Bourret en Jean-Karl Vernay won in de LM GTE Am klasse. Jeroen Bleekemolen finishte met teamgenoten Michel Frey en Patric Niederhauser met de Race Performance Oreca Judd op de 10de positie in de LM P2 klasse. Ho-Pin Tung viel helaas uit met de KCMG Morgan Nissan.
Van de 56 gestarte deelnemers wisten er 42 zich te klasseren. Naast de dertien uitvallers wist de no. 33 Level 5 Motorsport HPD ARX-03b niet voldoende kilometers af te leggen om zich te kwalificeren. Na 348 ronden te hebben afgelegd kwam de van pole gestarte no. 2 Audi R18 e-tron quattro als eerste aan de meet, na vanaf het zevende uur aan de leiding te hebben gereden. Voor Tom Kristensen is het z’n 9de overwinning, hij zet daarmee z’n eigen record nog wat scherper. Voor McNish en Duval zijn het respectievelijk de derde en eerste overwinning. Na deze overwinning gaan Kristensen, McNish en Duval met 94 punten stevig aan leiding in het coureurs klassement van het FIA World Endurance Championship (FIA-WEC). Op de tweede plaats finishte de no. 8 Toyota van Anthony Davidson, Stéphane Sarrazin en Sébastien Buemi op één ronde achterstand. Kort voor het einde van de race wist Buemi Kristensen in te halen om zich van de ronde achterstand te ontdoen, maar een paar ronden later stelde Kristensen orde op zaken, en zette Buemi weer op een ronde. De derde plaats was voor de no. 3 Audi van Marc Gené, Lucas di Grassi en Oliver Jarvis.
Gedurende de gehele race was er een mooie strijd om de winst tussen Audi en Toyota. Al snel na de start pakten de Toyota’s zelfs de leiding in de race, maar Lotterer die in de no. 1 wagen was gestart kon de koppositie weer over nemen voor Audi, om voor langere tijd aan de leiding te gaan. Later viel de no. 1 Audi terug met problemen aan het hybride systeem, waarmee de Audi no. 2 de leiding weer in handen kreeg. De reparaties kosten veel tijd waardoor de no. 1 Audi uiteindelijk op de vijfde plaats zou finishen.
De regen en safetycars zorgen in de laatste fase van de race nog voor de nodige spanning. Nicolas Lapierre ging in de fout en eindigde met de no. 7 Toyota in de banden bij het ingaan van de Porsche Curves. Met zware schade wist hij toch nog de pits te halen, waar de reparaties een half uur zouden kosten. De no. 7 Toyota finishte op de 4de plaats op 7 ronden achter de winnaar.
Voor het privateer kampioenschap van het FIA-WEC doet Strakka Racing goede zaken. Nick Leventis, Jonny Kane en Danny Watts winnen met de no. 21 HPD ARX03c de LM P1 privateer race voor de beide Rebellion Racing Lola Topyota’s. Zowel de no. 12 als de no. 13 wagen van Rebellion Racing kwam in de problemen, waar Strakka Racing van kon profiteren.
LM P2
In de LM P2 klasse ging de winst met een mooie 1 -2 naar OAK Racing. De overwinning was na een lange mooie strijd tussen de twee OAK Racing wagens voor de no. 35 OAK Racing Morgan Nissan van Bertrand Baguette, Martin Plowman en Ricardo Gonzalez, gevolgd door de no. 24 wagen van Olivier Pla, Alex Brundle en David Heinemeier Hansson. Roman Rusinov, Mike Conway en John Martin finishten met de no. 26 G-Drive Racing Oreca Nissan als derde in de klasse. OAK Racing gaat na deze overwinning aan de leiding van het LM P2 team klassement van het FIA WEC.
Voor Bertrand Baguette werd het aan het einde nog wel even spannend, in de regen ging hij in de rondte maar wist uit de vangrails te blijven. De leidende positie kwam niet in gevaar, en Baguette kon met de OAK Racing Morgan Nissan al snel weer verder.
Jeroen Bleekemolen finishte met teamgenoten Michel Frey en Patric Niederhauser met de Race Performance Oreca Judd op de 10de positie in de klasse, 19de algemeen. Vroeg in de race weet Bleekemolen nog wel op te klimmen naar de 6de positie, maar een uitstapje in de grindbak van één van de teamgenoten van Bleekemolen gooit roet in het eten. Het team van Ho-Pin Tung, KCMG met de Morgan Nissan, valt helaas uit na 241 ronden te hebben gereden.
LM GTE
Op de vijftigste verjaardag van de Porsche 911 ging in zowel de LM GTE Pro klasse als de LM GTE Am klasse de overwinning naar een Porsche. In de Pro klasse wonnen de Porsche AG Team Manthey fabrieks 911 RSR Porsches met een 1 – 2. De overwinning in de Am klasse ging naar de Porsche 911 GT3 RSR van IMSA Performance Matmut.
De eerste plaats in de Pro klasse was voor de n0. 92 Porsche 911 RSR van Marc Lieb, Richard Lietz en Romain Dumas, gevolgd door de no. 91 Porsche van Jörg Bergmeister, Patrick Pilet en Timo Bernhard. Darren Turner, Stefan Mücke en Peter Dumbreck finishten met de no. 97 Aston Martin Vantage op de derde plaats. Maar het 100 jarige Aston Martin dat had gehoopt een feestje te kunnen vieren, kreeg te maken met een zwaar verlies. Allan Simonson, die met de no. 95 Aston Martin van pole mocht vertrekken in de LM GTE Am, crashte na twee ronden zwaar in Tertre Rouge. Simonson werd naar het medisch centrum gebracht waar hij aan zijn verwondingen bezweek. Na overleg met familie besloot Aston Martin door te gaan met de race.
De no. 97 Aston Martin ging in het begin van de race lange tijd aan de leiding, maar moest toen de koppositie afstaan aan de no. 99 Aston Martin van Fred Makowiecki, Rob Bell en Bruno Senna. Maar op zondag ochtend in de regen raakt Makowiecki de controle over de wagen kwijt, en crasht hij bij het uitkomen van de eerste chicane op de Hunaudières. De no. 97 Aston Martin en de Porsches streden om de leiding van de race, maar goede strategie en een beetje geluk met pitstops en safety car situaties zorgde ervoor dat de Porsches een ronde voorsprong konen nemen op de Aston Martin. Van de vijf gestarte Aston Martins kwamen er uiteindelijk twee aan de finish.
De Ferrari’s en Corvette’s komen er in de Pro klasse niet aan te pas. Al in de trainingen blijkt dat de Corvette’s pure snelheid te kort komen, het word tijd voor de C7, de Stingray. Schrale troost voor Ferrari zijn de tweede en derde plaats in de Am klasse.
Achter de winnende no. 76 IMSA Performance Matmut Porsche van Raymond Narac, Christophe Bourret en Jean-Karl Vernay, werd de no. 55 AF Corse Ferrari 458 van Pierguiseppe Perazzini, Lorenzo Casè en Darryl O’Young tweede gevolgd door de no. 61 AF Corse Ferrari van Jack Gerber, Matt Griffin en Marco Cioci op de derde plaats.
UITSLAG:
Pos. |
Klasse |
No. |
Team |
Coureurs |
Auto |
Ronden |
Verschil |
1 |
LMP1 |
2 |
Audi Sport Team Joest |
Allan McNish |
Audi R18 e-tron quattro |
348 |
|
2 |
LMP1 |
8 |
Toyota Racing |
Anthony Davidson |
Toyota TS030 Hybrid |
347 |
1 |
3 |
LMP1 |
3 |
Audi Sport Team Joest |
Marc Gené |
Audi R18 e-tron quattro |
347 |
1 |
4 |
LMP1 |
7 |
Toyota Racing |
Alexander Wurz |
Toyota TS030 Hybrid |
341 |
7 |
5 |
LMP1 |
1 |
Audi Sport Team Joest |
André Lotterer |
Audi R18 e-tron quattro |
338 |
10 |
6 |
LMP1 |
21 |
Strakka Racing |
Nick Leventis |
HPD ARX-03c |
332 |
16 |
7 |
LMP2 |
35 |
OAK Racing |
Bertrand Baguette |
Morgan LMP2 |
329 |
19 |
8 |
LMP2 |
24 |
OAK Racing |
Olivier Pla |
Morgan LMP2 |
328 |
20 |
9 |
LMP2 |
26 |
G-Drive Racing |
Roman Rusinov |
Oreca 03 |
327 |
21 |
10 |
LMP2 |
42 |
Greaves Motorsport |
Michael Krumm |
Zytek Z11SN |
327 |
21 |
16 |
LMGTE |
92 |
Porsche AG Team Manthey |
Marc Lieb |
Porsche 911 RSR |
315 |
33 |
17 |
LMGTE |
91 |
Porsche AG Team Manthey |
Jörg Bergmeister |
Porsche 911 RSR |
315 |
33 |
18 |
LMGTE |
97 |
Aston Martin Racing |
Darren Turner |
Aston Martin Vantage GTE |
314 |
34 |
19 |
LMP2 |
34 |
Race Performance |
Michel Frey |
Oreca 03 |
314 |
34 |
26 |
LMGTE |
76 |
IMSA Performance Matmut |
Raymond Narac |
Porsche 911 GT3 RSR |
306 |
42 |
27 |
LMGTE |
55 |
AF Corse |
Pierguiseppe Perazzini |
Ferrari 458 Italia GT2 |
305 |
43 |
28 |
LMGTE |
61 |
AF Corse |
Jack Gerber |
Ferrari 458 Italia GT2 |
305 |
43 |
NIET GEFINISHT |
|||||||
|
LMP2 |
47 |
KCMG |
Alexandre Imperatori |
Morgan LMP2 |
241 |
107 |
De volledige uitslag en meer informatie over o.a. de deelnemers is terug te vinden op onze Le Mans 2013 pagina.
De volgende race van het FIA World Endurance Championship is de 6 uur van Sao Paolo, Brazilië, op 1 september.