FIA-WEC, voorbeschouwing 1000 km. van Spa-Francorchamps.

Print Friendly, PDF & Email

logo fia wecKomend weekend, op zaterdag 4 mei, zal de 1000 km. van Spa-Francorchamps worden verreden. De 1000 km. van Spa-Francorchamps, feitelijk een 6 uurs race, op het legendarische Ardennen circuit is de tweede race van het FIA World Endurance Championship (FIA-WEC), en zal de laatste race van het kampioenschap zijn voor de 24 uur van Le Mans, en voor veel teams tevens de laatste race in de voorbereiding voor Le Mans. Op de (voorlopige) startlijst staan 35 deelnemers verdeeld over de vier verschillende klassen, LM P1, LM P2, LM GTE Pro en LM GTE Am. Helaas staan er geen Nederlanders op de start lijst. Met de deelnemerslijst erbij kijken we vast vooruit……

 

Spa-Francorchamps Eau Rouge

Foto: Marco van de Bildt

Zoals gezegd is de 1000 km. Van Spa-Francorchamps de laatste serieuze test voor de 24 uur van Le Mans. De fabrieksteams van Audi en Toyota komen respectievelijk met drie en twee auto’s. De no. 1 en 2 Audi R18 e-tron quattro zullen dezelfde zijn als bij de 6 uur van Silverstone, waar ze met een 1-2 wisten te winnen. De no. 3 wagen echter zal de zogenaamde ‘long-tail’ versie zijn, met lage downforce, speciaal voor Le Mans gebouwd. De naam long-tail is ietwat misleidend. Het verschil met de normale wagen is niet zo groot als de naam suggereert, en de vergelijking met de mooie Langheck wagens uit de jaren zestig en zeventig gaat volledig mank. Het verschil in lengte van het is maar 13,8 cm, omdat het bodywork van de auto uiteindelijk niet meer dan 75 cm. achter de wielen door mag lopen volgens de reglementen. (interessant leesvoer voor geïnteresseerden op Mulsanne’s Corner) Lucas Di Grassi, Marc Gené en Oliver Jarvis mogen de long-tail Audi R18 op Spa-Francorchamps aan de tand voelen.

Toyota spreid z’n kansen door met twee versies van hun TS030 Hybrid te komen. De no. 8 wagen van Anthony Davidson, Stephane Sarrazin en Sebastien Buemi is nog de 2012 versie van de Toyota, terwijl Alexander Wurz, Nicolas Lapierre en Kazuki Nakajima de 2013 wagen tot hun beschikking hebben.

Op Silverstone was Audi duidelijk de snellere, en het zal dus vooral interessant zijn te zien of Toyota met de 2013 wagen om de overwinning kan meestrijden.

De twee Rebellions Racing Lola Toyota’s en de Strakka Racing HPD ARX-03c strijden om de privateers cup. Voor de overwinning komen ze gewoonweg snelheid te kort ten opzichte van de fabriekswagens. Nick Leventis, Danny Watts en Jonny Kane zullen er op gebrand zijn om hier een goed resultaat neer te zetten nadat ze op Silverstone zijn uitgevallen na een crash.

De LM P2 klasse is met 11 wagens de grootste in aantal. Op de Lotussen na staan er allemaal Nissan motoren aan de start, zij het uiteraard in verschillende chassis. Op Silverstone was de no. 25 G-Drive Delta-ADR wagen de winnaar, terwijl de no. 26 G-Drive wagen uitviel na een crash. De tweede plaats ging naar de no. 24 OAK Racing Morgan-Nissan. Technische problemen hielden de no. 35 OAK Racing wagen tegen. Van beide teams mag wel het één en ander worden verwacht deze race. OAK Racing zal als voorbereiding voor Le Mans met drie wagens vertegenwoordigd zijn.

Het is voor Lotus te hopen dat ze hun zaakjes iets beter voor elkaar hebben. Op Silverstone werd geen van de twee wagens geklasseerd. Voor Gulf Racing Middle East is dit de eerste race van het seizoen. In tegenstelling tot de eerder aangekondigde deelname van twee auto’s zal er maar één Lola B12/80 Nissan zijn, voor deze race en ook voor de 24 uur van Le Mans is er maar één auto na het terugtrekken van de no. 29 Lola.

Een opvallende deelnemer is de JOTA Zytek Z11SN Nissan, de winnaar van de European Le Mans Series race op Silverstone. Ze zullen mee kunnen doen om de overwinning, maar ze doen niet mee om het FIA WEC kampioenschap.

 

Spa-Francorchamps AF corse Ferrari 458 Italia

Foto: Marco van de Bildt

De LM-GTE Pro klasse is de kleinste in aantal met 7 deelnemers. Drie verschillende merken, ieder met fabrieks ondersteuning. AF Corse komt met twee Ferrari’s 458 Italia. AF Corse heeft als één van de weinige teams twee coureurs op de auto i.p.v. drie.

Porsche komt met hun team Porsche AG Team Manthey met twee 911’s. De rijderssamenstelling is dezelfde als bij de 6 uur van Silverstone. Aston Martin komt in totaal met vijf Aston Martin V8 Vantages naar Spa, drie daarvan rijden in de GTE Pro klasse. De derde Aston Martin Vantage is voor Paul Dalla Lana, Pedro Lamy en Richie Stanaway. Ondanks het kleine aantal auto’s kunnen we, zoals vaker, een mooie strijd om de overwinning verwachten

Ook in de LM GTE Am klasse gaat de strijd tussen Ferrari, Porsche en Aston Martin, met dit verschil dat daar dan ook nog de Corvette van Larbre Competition meedoet. In Silverstone werden ze met een beetje geluk tweede, en het is nog maar de vraag of ze dat hier kunnen herhalen tegen de vier Ferrari’s, twee Porsches en twee Aston Martins.

 

DEELNEMERS 1000 KM. VAN SPA-FRANCORCHAMPS:

No.

LM P1 

Auto

Coureurs

1

AUDI SPORT TEAM JOEST

Audi R18 e-tron quattro

André Lotterer, Benoit Tréluyer, Marcel Fässler

2

AUDI SPORT TEAM JOEST

Audi R18 e-tron quattro

Tom Kristensen, Loïc Duval, Allan McNish

3

AUDI SPORT TEAM JOEST

Audi R18 e-tron quattro

Lucas Di Grassi, Marc Gené, Oliver Jarvis

7

TOYOTA RACING

Toyota TS030 – Hybrid

Alexander Wurz, Nicolas Lapierre, Kazuki Nakajima

8

TOYOTA RACING

Toyota TS030 – Hybrid

Anthony Davidson, Sébastien Buemi, Stéphane Sarrazin

12

REBELLION RACING

Lola B12/60 Coupé – Toyota

Nicolas Prost, Neel Jani, Nick Heidfeld

13

REBELLION RACING

Lola B12/60 Coupé – Toyota

Andrea Belicchi, Mathias Beche, Cong Fu Cheng

21

STRAKKA RACING

HPD ARX 03c – Honda

Nick Leventis, Danny Watts, Jonny Kane

      

No.

LM P2 

Auto

Coureurs

24

OAK RACING

Morgan – Nissan

Olivier Pla, David Heinemeier Hansson, Alex Brundle

25

DELTA-ADR

Oreca 03 – Nissan

Tor Graves, Antonio Pizzonia, James Walker

26

G-DRIVE RACING

Oreca 03 – Nissan

Roman Rusinov, John Martin, Mike Conway

28

GULF RACING MIDDLE EAST

Lola B12/80 Coupé – Nissan

Frédéric Fatien, Fabien Giroix, Keiko Ihara

31

LOTUS

Lotus T128

Kevin Weeda Vitantonio Liuzzi, James Rossiter

32

LOTUS

Lotus T128

Thomas Holzer, Dominik Kraihamer, Jan Charouz

35

OAK RACING

Morgan – Nissan

Bertrand Baguette, Ricardo Gonzalez, Martin Plowman

38

JOTA

Zytek Z11SN – Nissan

Simon Dolan, Oliver Turvey

41

GREAVES MOTORSPORT

Zytek Z11SN – Nissan

Chris Dyson, Michael Marsal, Tom Kimber-Smith

45

OAK RACING

Morgan – Nissan

Jacques Nicolet, Jean-Marc Merlin

49

PECOM RACING

Oreca 03 – Nissan

Luis Perez Companc, Nicolas Minassian, Pierre Kaffer

 

No.

LM GTE Pro 

Auto

Coureurs

51

AF CORSE

Ferrari F458 Italia

Gianmaria Bruni, Giancarlo Fisichella

71

AF CORSE

Ferrari F458 Italia

Kamui Kobayashi, Toni Vilander

91

PORSCHE AG TEAM MANTHEY

Porsche 911 RSR

Jörg Bergmeister, Patrick Pilet, Timo Bernhard

92

PORSCHE AG TEAM MANTHEY

Porsche 911 RSR 

Marc Lieb, Richard Lietz, Romain Dumas

97

ASTON MARTIN RACING

Aston Martin Vantage V8

Darren Turner, Stefan Mücke, Peter Dumbreck

98

ASTON MARTIN RACING

Aston Martin Vantage V8

Bruno Senna, Frédéric Makowiecki, Rob Bell

99

ASTON MARTIN RACING

Aston Martin Vantage V8

Paul Dalla Lana, Pedro Lamy, Richie Stanaway

      

No.

LM GTE Am 

Auto

Coureurs

50

LARBRE COMPETITION

Chevrolet Corvette C6-ZR1

Patrick Bornhauser, Julien Canal, Fernando Rees

54

AF CORSE

Ferrari F458 Italia

Yannick Mallegol, Jean-Marc Bachelier, Howard Blank

57

KROHN RACING

Ferrari F458 Italia

Tracy Krohn, Niclas Jönsson, Maurizio Mediani

61

AF CORSE

Ferrari F458 Italia

Jack Gerber, Matt Griffin, Marco Cioci

76

IMSA PERFORMANCE MATMUT

Porsche 911 GT3 RSR

Raymond Narac, Christophe Bourret, Jean-Karl Vernay

81

8 STAR MOTORSPORTS

Ferrari F458 Italia

Enzo Potolicchio, Rui Aguas, Matteo Malucelli

88

PROTON COMPETITION

Porsche 911 GT3 RSR

Christian Ried, Gianluca Roda, Paolo Ruberti

95

ASTON MARTIN RACING

Aston Martin Vantage V8

Christoffer Nygaard, Kristian Poulsen, Allan Simonsen

96

ASTON MARTIN RACING

Aston Martin Vantage V8

Roald Goethe, Stuart Hall, Jamie Campbell-Walter

De  vrije trainingen en kwalificatie zijn op vrijdag, en de race gaat van start op zaterdagmiddag om half drie.

 

 

Share