Komend weekend, op zaterdag 4 mei, zal de 1000 km. van Spa-Francorchamps worden verreden. De 1000 km. van Spa-Francorchamps, feitelijk een 6 uurs race, op het legendarische Ardennen circuit is de tweede race van het FIA World Endurance Championship (FIA-WEC), en zal de laatste race van het kampioenschap zijn voor de 24 uur van Le Mans, en voor veel teams tevens de laatste race in de voorbereiding voor Le Mans. Op de (voorlopige) startlijst staan 35 deelnemers verdeeld over de vier verschillende klassen, LM P1, LM P2, LM GTE Pro en LM GTE Am. Helaas staan er geen Nederlanders op de start lijst. Met de deelnemerslijst erbij kijken we vast vooruit……
Zoals gezegd is de 1000 km. Van Spa-Francorchamps de laatste serieuze test voor de 24 uur van Le Mans. De fabrieksteams van Audi en Toyota komen respectievelijk met drie en twee auto’s. De no. 1 en 2 Audi R18 e-tron quattro zullen dezelfde zijn als bij de 6 uur van Silverstone, waar ze met een 1-2 wisten te winnen. De no. 3 wagen echter zal de zogenaamde ‘long-tail’ versie zijn, met lage downforce, speciaal voor Le Mans gebouwd. De naam long-tail is ietwat misleidend. Het verschil met de normale wagen is niet zo groot als de naam suggereert, en de vergelijking met de mooie Langheck wagens uit de jaren zestig en zeventig gaat volledig mank. Het verschil in lengte van het is maar 13,8 cm, omdat het bodywork van de auto uiteindelijk niet meer dan 75 cm. achter de wielen door mag lopen volgens de reglementen. (interessant leesvoer voor geïnteresseerden op Mulsanne’s Corner) Lucas Di Grassi, Marc Gené en Oliver Jarvis mogen de long-tail Audi R18 op Spa-Francorchamps aan de tand voelen.
Toyota spreid z’n kansen door met twee versies van hun TS030 Hybrid te komen. De no. 8 wagen van Anthony Davidson, Stephane Sarrazin en Sebastien Buemi is nog de 2012 versie van de Toyota, terwijl Alexander Wurz, Nicolas Lapierre en Kazuki Nakajima de 2013 wagen tot hun beschikking hebben.
Op Silverstone was Audi duidelijk de snellere, en het zal dus vooral interessant zijn te zien of Toyota met de 2013 wagen om de overwinning kan meestrijden.
De twee Rebellions Racing Lola Toyota’s en de Strakka Racing HPD ARX-03c strijden om de privateers cup. Voor de overwinning komen ze gewoonweg snelheid te kort ten opzichte van de fabriekswagens. Nick Leventis, Danny Watts en Jonny Kane zullen er op gebrand zijn om hier een goed resultaat neer te zetten nadat ze op Silverstone zijn uitgevallen na een crash.
De LM P2 klasse is met 11 wagens de grootste in aantal. Op de Lotussen na staan er allemaal Nissan motoren aan de start, zij het uiteraard in verschillende chassis. Op Silverstone was de no. 25 G-Drive Delta-ADR wagen de winnaar, terwijl de no. 26 G-Drive wagen uitviel na een crash. De tweede plaats ging naar de no. 24 OAK Racing Morgan-Nissan. Technische problemen hielden de no. 35 OAK Racing wagen tegen. Van beide teams mag wel het één en ander worden verwacht deze race. OAK Racing zal als voorbereiding voor Le Mans met drie wagens vertegenwoordigd zijn.
Het is voor Lotus te hopen dat ze hun zaakjes iets beter voor elkaar hebben. Op Silverstone werd geen van de twee wagens geklasseerd. Voor Gulf Racing Middle East is dit de eerste race van het seizoen. In tegenstelling tot de eerder aangekondigde deelname van twee auto’s zal er maar één Lola B12/80 Nissan zijn, voor deze race en ook voor de 24 uur van Le Mans is er maar één auto na het terugtrekken van de no. 29 Lola.
Een opvallende deelnemer is de JOTA Zytek Z11SN Nissan, de winnaar van de European Le Mans Series race op Silverstone. Ze zullen mee kunnen doen om de overwinning, maar ze doen niet mee om het FIA WEC kampioenschap.
De LM-GTE Pro klasse is de kleinste in aantal met 7 deelnemers. Drie verschillende merken, ieder met fabrieks ondersteuning. AF Corse komt met twee Ferrari’s 458 Italia. AF Corse heeft als één van de weinige teams twee coureurs op de auto i.p.v. drie.
Porsche komt met hun team Porsche AG Team Manthey met twee 911’s. De rijderssamenstelling is dezelfde als bij de 6 uur van Silverstone. Aston Martin komt in totaal met vijf Aston Martin V8 Vantages naar Spa, drie daarvan rijden in de GTE Pro klasse. De derde Aston Martin Vantage is voor Paul Dalla Lana, Pedro Lamy en Richie Stanaway. Ondanks het kleine aantal auto’s kunnen we, zoals vaker, een mooie strijd om de overwinning verwachten
Ook in de LM GTE Am klasse gaat de strijd tussen Ferrari, Porsche en Aston Martin, met dit verschil dat daar dan ook nog de Corvette van Larbre Competition meedoet. In Silverstone werden ze met een beetje geluk tweede, en het is nog maar de vraag of ze dat hier kunnen herhalen tegen de vier Ferrari’s, twee Porsches en twee Aston Martins.
DEELNEMERS 1000 KM. VAN SPA-FRANCORCHAMPS:
No. |
LM P1 |
Auto |
Coureurs | ||
1 |
AUDI SPORT TEAM JOEST |
Audi R18 e-tron quattro |
André Lotterer, Benoit Tréluyer, Marcel Fässler |
||
2 |
AUDI SPORT TEAM JOEST |
Audi R18 e-tron quattro |
Tom Kristensen, Loïc Duval, Allan McNish |
||
3 |
AUDI SPORT TEAM JOEST |
Audi R18 e-tron quattro |
Lucas Di Grassi, Marc Gené, Oliver Jarvis |
||
7 |
TOYOTA RACING |
Toyota TS030 – Hybrid |
Alexander Wurz, Nicolas Lapierre, Kazuki Nakajima |
||
8 |
TOYOTA RACING |
Toyota TS030 – Hybrid |
Anthony Davidson, Sébastien Buemi, Stéphane Sarrazin |
||
12 |
REBELLION RACING |
Lola B12/60 Coupé – Toyota |
Nicolas Prost, Neel Jani, Nick Heidfeld |
||
13 |
REBELLION RACING |
Lola B12/60 Coupé – Toyota |
Andrea Belicchi, Mathias Beche, Cong Fu Cheng |
||
21 |
STRAKKA RACING |
HPD ARX 03c – Honda |
Nick Leventis, Danny Watts, Jonny Kane |
||
No. |
LM P2 |
Auto |
Coureurs | ||
24 |
OAK RACING |
Morgan – Nissan |
Olivier Pla, David Heinemeier Hansson, Alex Brundle |
||
25 |
DELTA-ADR |
Oreca 03 – Nissan |
Tor Graves, Antonio Pizzonia, James Walker |
||
26 |
G-DRIVE RACING |
Oreca 03 – Nissan |
Roman Rusinov, John Martin, Mike Conway |
||
28 |
GULF RACING MIDDLE EAST |
Lola B12/80 Coupé – Nissan |
Frédéric Fatien, Fabien Giroix, Keiko Ihara |
||
31 |
LOTUS |
Lotus T128 |
Kevin Weeda Vitantonio Liuzzi, James Rossiter |
||
32 |
LOTUS |
Lotus T128 |
Thomas Holzer, Dominik Kraihamer, Jan Charouz |
||
35 |
OAK RACING |
Morgan – Nissan |
Bertrand Baguette, Ricardo Gonzalez, Martin Plowman |
||
38 |
JOTA |
Zytek Z11SN – Nissan |
Simon Dolan, Oliver Turvey |
||
41 |
GREAVES MOTORSPORT |
Zytek Z11SN – Nissan |
Chris Dyson, Michael Marsal, Tom Kimber-Smith |
||
45 |
OAK RACING |
Morgan – Nissan |
Jacques Nicolet, Jean-Marc Merlin |
||
49 |
PECOM RACING |
Oreca 03 – Nissan |
Luis Perez Companc, Nicolas Minassian, Pierre Kaffer |
||
|
|||||
No. |
LM GTE Pro |
Auto |
Coureurs | ||
51 |
AF CORSE |
Ferrari F458 Italia |
Gianmaria Bruni, Giancarlo Fisichella |
||
71 |
AF CORSE |
Ferrari F458 Italia |
Kamui Kobayashi, Toni Vilander |
||
91 |
PORSCHE AG TEAM MANTHEY |
Porsche 911 RSR |
Jörg Bergmeister, Patrick Pilet, Timo Bernhard |
||
92 |
PORSCHE AG TEAM MANTHEY |
Porsche 911 RSR |
Marc Lieb, Richard Lietz, Romain Dumas |
||
97 |
ASTON MARTIN RACING |
Aston Martin Vantage V8 |
Darren Turner, Stefan Mücke, Peter Dumbreck |
||
98 |
ASTON MARTIN RACING |
Aston Martin Vantage V8 |
Bruno Senna, Frédéric Makowiecki, Rob Bell |
||
99 |
ASTON MARTIN RACING |
Aston Martin Vantage V8 |
Paul Dalla Lana, Pedro Lamy, Richie Stanaway |
||
No. |
LM GTE Am |
Auto |
Coureurs | ||
50 |
LARBRE COMPETITION |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
Patrick Bornhauser, Julien Canal, Fernando Rees |
||
54 |
AF CORSE |
Ferrari F458 Italia |
Yannick Mallegol, Jean-Marc Bachelier, Howard Blank |
||
57 |
KROHN RACING |
Ferrari F458 Italia |
Tracy Krohn, Niclas Jönsson, Maurizio Mediani |
||
61 |
AF CORSE |
Ferrari F458 Italia |
Jack Gerber, Matt Griffin, Marco Cioci |
||
76 |
IMSA PERFORMANCE MATMUT |
Porsche 911 GT3 RSR |
Raymond Narac, Christophe Bourret, Jean-Karl Vernay |
||
81 |
8 STAR MOTORSPORTS |
Ferrari F458 Italia |
Enzo Potolicchio, Rui Aguas, Matteo Malucelli |
||
88 |
PROTON COMPETITION |
Porsche 911 GT3 RSR |
Christian Ried, Gianluca Roda, Paolo Ruberti |
||
95 |
ASTON MARTIN RACING |
Aston Martin Vantage V8 |
Christoffer Nygaard, Kristian Poulsen, Allan Simonsen |
||
96 |
ASTON MARTIN RACING |
Aston Martin Vantage V8 |
Roald Goethe, Stuart Hall, Jamie Campbell-Walter |
De vrije trainingen en kwalificatie zijn op vrijdag, en de race gaat van start op zaterdagmiddag om half drie.