FIA WEC, 1 – 2 – 3 voor Audi bij 6 uur van Spa-Francorchamps.

Print Friendly, PDF & Email

dsc09149Audi heeft met een 1 – 2 – 3 de 6 uur van Spa-Francorchamps gewonnen, de tweede race van het FIA World Endurance Championship. Andre Lotterrer, Benoit Treluyer en Marcel Fässler waren met hun Audi R18 e-tron quatro de snelste gevolgd door Tom Kristensen, Allan McNish en Loïc Duval. De derde plaats was voor Lucas Di Grassi, Marc Gene en Oliver Jarvis met de no.3 Audi, het zogenaamde Longtail model van de 2013 wagen. De LM P1 privateer klasse werd gewonnen door Neel Jani, Nicolas Prost en Nick Heidfeld met de no. 12 Rebellion Racing Lola Toyota. In de LM P2 klasse ging de overwinning naar Pierre Kaffer, Nicolas Minassian en Luis Perez-Companc met de no. 49 Pecom racing Oreca 03 Nissan. In beide LM GTE klassen ging de overwinning naar Ferrari. De Pro klasse werd gewonnen door Gianmaria Bruni and Giancarlo Fisichella met de no.51 AF Corse Ferrari 458 Italia, terwijl de no. 81 8 Star Motorsport Ferrari 458 Italia van Vicente Potolicchio, Rui Aguas en Matteo Malucelli de LM GTE Am klasse won.

 

Het waren de drie Audi’s e-tron quattro die een dag eerder de eerste drie plaatsen op de grid hadden veroverd in de kwalificatie, maar in de eerste bocht ging de van pole gestartte Andre Lotterer met de no. 1 Audi te wijd door de La Source hairpin en kon Nicolas Lapierre met de no. 7 Toyota TS030 die een goede start had naar de tweede plaats opschuiven, achter Loïc Duval die met de no. 2 Audi de koppositie kon overnemen.

 

dsc08793

Foto: Marco van de Bildt

Al snel kon ook Lotterer weer aansluiten en meestrijden om de kop, en hij wist ook de kop weer over te nemen. Maar wegrijden lukte niet. Toen de race een uur oud was ging Antonio Pizzonia er hard af in Eau Rouge met de Delta-ADR Oreca 03 Nissan. Door de safety car kwam het hele veld weer bij elkaar. Lotterer reed lek en moest binnenkomen voor vers rubber, en daarmee kwam de Lapierre weer met de Toyota aan de leiding. De Toyota’s konden langere stints rijden op een tank brandstof, en met de pitstops was het geregeld stuivertje wisselen aan de kop.

De no. 8 Toyota van Anthony Davidson, Sébastien Buemi en Stéphane Sarrazin met 2012 specificaties en de no.3 longtail Audi R18 e-tron van Lucas Di Grassi, Marc Gené en Oliver Jarvis wisten het tempo van de koplopers niet bij te benen. Toen met nog 2,5 uur te gaan de no. 7 Toyota binnen kwam met oververhitte remmen vanwege problemen met het hybride systeem en uitviel, gingen de drie Audi’s aan de leiding. Uiteindelijk finishte ze in dezelfde volgorde als ze waren gestart en binnen één ronde.

De LM P1 privateer klasse werd evenals op Silverstone gewonnen door de no. 12 Rebellion Racing Lola Toyota van Neel Jani, Nicolas Prost en Nick Heidfeld, gevolgd door de no. 13 Rebellion Racing Lola Toyota. De derde plaats was voor de Strakka Racing HPD ARX-03c van Nick Leventis, Danny Watts en Jonny Kane.

 

dsc09323

Foto: Marco van de Bildt

Zoals verwacht was er een mooie strijd in de LM P2 klasse. Aan de meet waren het Pierre Kaffer, Nicolas Minassian en Luis Perez-Companc die met de no. 49 Pecom racing Oreca 03 Nissan de overwinning voor zich opeiste gevolgd door de no. 24 OAK Racing van Olivier Pla, David Heinemeier Hansson en Alex Brundle. De derde plaats was voor de no. 38 Jota Sport Zytek Z11SN Nissan van Oliver Turvey, Simon Dolan en Lucas Luhr.

In beide LM GTE klassen ging de overwinning naar Ferrari. De Pro klasse werd gewonnen door Gianmaria Bruni and Giancarlo Fisichella met de no.51 AF Corse Ferrari 458 Italia, terwijl de no. 81 8 Star Motorsport Ferrari 458 Italia van Vicente Potolicchio, Rui Aguas en Matteo Malucelli de LM GTE Am klasse won.

 

dsc08898

Foto: Marco van de Bildt

Aan de finish was de voorsprong van Bruni en Fisichella maar 9 seconden ten opzichte van de nummer twee, de no. 98 Aston Martin Racing Aston Martin Vantage V8 van Bruno Senna, Frederic Makowiecki en Rob Bell. De derde plaats was voor Kamui Kobayashi en Toni Vilander met de tweede AF Corse Ferrrari, de no. 71. Kobayashi en Vilander gingen nog aan de leiding, maar na de laatste pitsops kwamen ze op de derde plaats terecht. Ze probeerden nog wel om weer aan de kop te komen, en aan de finish was het verschil met de Aston Martin op de tweede plaats minder dan een seconde.

Zonder de uitgedeelde penalties had er waarschijnlijk een heel andere uitslag gestaan. Bruni en Fisichella kregen tweemaal een ‘stop & go’ penalty voor het teveel buiten de baan rijden. De Aston Martins die kort voor het einde van de race aan de leiding gingen kregen beide een ‘stop & go’ voor het doen van een pitstop terwijl de pitstraat nog was gesloten na een safetycar periode.

In de GTE Am klasse gingen Vicente Potolicchio, Rui Aguas en Matteo Malucelli met de 8Star Motorsport Ferrari bijna de gehele wedstrijd aan de leiding. Debutant Matteo Malucelli had drie ronden nodig om de de van pole gestartte no. 95 Aston Martin Vantage te passeren. Ook een kleine aanvaring met en LM P1 wagen kon de oranje Ferrari niet stoppen, en uiteindelijk finishte de no. 95 Aston Martin van Christoffer Nygaard, Kristian Poulsen en  Allan Simonson op een ronde achterstand op de tweede plaats gevolgd door de no. 50 Larbre Competition Corvette C6R-ZR1 of Patrick Bornhauser, Julien Canal en Fernando Rees op de derde plaats, daar weer een ronde achter.

 

dsc09434

Foto: Marco van de Bildt

UITSLAG 6 UUR VAN SPA-FRANCORCHAMPS:

Pos

No.

Klasse

Coureurs

Auto

Ronden

Verschil

1

1

LMP1

André LOTTERER, Benoit TRÉLUYER, Marcel FÄSSLER

Audi R18 e-tron quattro

168

6:00’55.971

2

2

LMP1

Tom KRISTENSEN, Loïc DUVAL, Allan McNISH

Audi R18 e-tron quattro

168

1’05.815

3

3

LMP1

Lucas DI GRASSI, Marc GENÉ, Oliver JARVIS

Audi R18 e-tron quattro

168

1’54.992

4

8

LMP1

Anthony DAVIDSON, Sébastien BUEMI, Stéphane SARRAZIN

Toyota TS030 – Hybrid

167

1 Laps

5

12

LMP1

Nicolas PROST, Neel JANI, Nick HEIDFELD

Lola B12/60 Coupé – Toyota

165

3 Laps

6

13

LMP1

Andrea BELICCHI, Mathias BECHE, Cong Fu CHENG

Lola B12/60 Coupé – Toyota

165

3 Laps

7

21

LMP1

Nick LEVENTIS, Danny WATTS, Jonny KANE

HPD ARX 03c – Honda

161

7 Laps

8

49

LMP2

Luis PEREZ COMPANC, Nicolas MINASSIAN, Pierre KAFFER

Oreca 03 – Nissan

157

11 Laps

9

24

LMP2

Olivier PLA, David HEINEMEIER HANSSON, Alex BRUNDLE

Morgan – Nissan

157

11 Laps

10

38

LMP2

Simon DOLAN, Oliver TURVEY, Lucas LUHR

Zytek Z11SN – Nissan

157

11 Laps

11

35

LMP2

Bertrand BAGUETTE, Ricardo GONZALEZ, Martin PLOWMAN

Morgan – Nissan

156

12 Laps

12

26

LMP2

Roman RUSINOV, John MARTIN, Mike CONWAY

Oreca 03 – Nissan

152

16 Laps

13

45

LMP2

Jacques NICOLET, Jean-Marc MERLIN,

Morgan – Nissan

152

16 Laps

14

32

LMP2

Thomas HOLZER, Dominik KRAIHAMER, Jan CHAROUZ

Lotus T128

152

16 Laps

15

51

LMGTE Pro

Gianmaria BRUNI, Giancarlo FISICHELLA,

Ferrari F458 Italia

149

19 Laps

16

98

LMGTE Pro

Bruno SENNA, Frédéric MAKOWIECKI, Rob BELL

Aston Martin Vantage V8

149

19 Laps

17

71

LMGTE Pro

Kamui KOBAYASHI, Toni VILANDER,

Ferrari F458 Italia

149

19 Laps

18

97

LMGTE Pro

Darren TURNER, Stefan MÜCKE, Peter DUMBRECK

Aston Martin Vantage V8

148

20 Laps

19

92

LMGTE Pro

Marc LIEB, Richard LIETZ, Romain DUMAS

Porsche 911 RSR

148

20 Laps

20

99

LMGTE Pro

Paul DALLA LANA, Pedro LAMY, Richie STANAWAY

Aston Martin Vantage V8

147

21 Laps

21

81

LMGTE Am

Vicente POTOLICCHIO, Rui AGUAS, Matteo MALUCELLI

Ferrari F458 Italia

147

21 Laps

22

95

LMGTE Am

Christoffer NYGAARD, Kristian POULSEN, Allan SIMONSEN

Aston Martin Vantage V8

146

22 Laps

23

50

LMGTE Am

Patrick BORNHAUSER, Julien CANAL, Fernando REES

Chevrolet Corvette C6-ZR1

145

23 Laps

24

31

LMP2

Kevin WEEDA, Vitantonio LIUZZI, James ROSSITER

Lotus T128

144

24 Laps

25

96

LMGTE Am

Roald GOETHE, Stuart HALL, Jamie CAMPBELL-WALTER

Aston Martin Vantage V8

144

24 Laps

26

88

LMGTE Am

Christian RIED, Gianluca RODA, Paolo RUBERTI

Porsche 911 GT3 RSR

143

25 Laps

27

76

LMGTE Am

Raymond NARAC, Jean-Karl VERNAY,

Porsche 911 GT3 RSR

143

25 Laps

28

57

LMGTE Am

Tracy KROHN, Niclas JÖNSSON, Maurizio MEDIANI

Ferrari F458 Italia

142

26 Laps

29

28

LMP2

Frédéric FATIEN, Fabien GIROIX, Keiko IHARA

Lola B12/80 Coupé – Nissan

140

28 Laps

30

54

LMGTE Am

Yannick MALLEGOL, Jean-Marc BACHELIER, Howard BLANK

Ferrari F458 Italia

138

30 Laps

31

61

LMGTE Am

Jack GERBER, Matt GRIFFIN, Marco CIOCI

Ferrari F458 Italia

125

43 Laps

 Niet geklasseerd:

 

91

LMGTE Pro

Jörg BERGMEISTER, Patrick PILET, Timo BERNHARD

Porsche 911 RSR

123

45 Laps

 

7

LMP1

Alexander WURZ, Nicolas LAPIERRE, Kazuki NAKAJIMA

Toyota TS030 – Hybrid

99

69 Laps

 

25

LMP2

Tor GRAVES, Antonio PIZZONIA, James WALKER

Oreca 03 – Nissan

25

143 Laps

De volgende race voor het FIA World Endurance Championship is de 81ste 24 uur van Le Mans op 22 en 23 Juni.

 

 

Share

One thought on “FIA WEC, 1 – 2 – 3 voor Audi bij 6 uur van Spa-Francorchamps.

Comments are closed.