Audi heeft met een 1 – 2 – 3 de 6 uur van Spa-Francorchamps gewonnen, de tweede race van het FIA World Endurance Championship. Andre Lotterrer, Benoit Treluyer en Marcel Fässler waren met hun Audi R18 e-tron quatro de snelste gevolgd door Tom Kristensen, Allan McNish en Loïc Duval. De derde plaats was voor Lucas Di Grassi, Marc Gene en Oliver Jarvis met de no.3 Audi, het zogenaamde Longtail model van de 2013 wagen. De LM P1 privateer klasse werd gewonnen door Neel Jani, Nicolas Prost en Nick Heidfeld met de no. 12 Rebellion Racing Lola Toyota. In de LM P2 klasse ging de overwinning naar Pierre Kaffer, Nicolas Minassian en Luis Perez-Companc met de no. 49 Pecom racing Oreca 03 Nissan. In beide LM GTE klassen ging de overwinning naar Ferrari. De Pro klasse werd gewonnen door Gianmaria Bruni and Giancarlo Fisichella met de no.51 AF Corse Ferrari 458 Italia, terwijl de no. 81 8 Star Motorsport Ferrari 458 Italia van Vicente Potolicchio, Rui Aguas en Matteo Malucelli de LM GTE Am klasse won.
Het waren de drie Audi’s e-tron quattro die een dag eerder de eerste drie plaatsen op de grid hadden veroverd in de kwalificatie, maar in de eerste bocht ging de van pole gestartte Andre Lotterer met de no. 1 Audi te wijd door de La Source hairpin en kon Nicolas Lapierre met de no. 7 Toyota TS030 die een goede start had naar de tweede plaats opschuiven, achter Loïc Duval die met de no. 2 Audi de koppositie kon overnemen.
Al snel kon ook Lotterer weer aansluiten en meestrijden om de kop, en hij wist ook de kop weer over te nemen. Maar wegrijden lukte niet. Toen de race een uur oud was ging Antonio Pizzonia er hard af in Eau Rouge met de Delta-ADR Oreca 03 Nissan. Door de safety car kwam het hele veld weer bij elkaar. Lotterer reed lek en moest binnenkomen voor vers rubber, en daarmee kwam de Lapierre weer met de Toyota aan de leiding. De Toyota’s konden langere stints rijden op een tank brandstof, en met de pitstops was het geregeld stuivertje wisselen aan de kop.
De no. 8 Toyota van Anthony Davidson, Sébastien Buemi en Stéphane Sarrazin met 2012 specificaties en de no.3 longtail Audi R18 e-tron van Lucas Di Grassi, Marc Gené en Oliver Jarvis wisten het tempo van de koplopers niet bij te benen. Toen met nog 2,5 uur te gaan de no. 7 Toyota binnen kwam met oververhitte remmen vanwege problemen met het hybride systeem en uitviel, gingen de drie Audi’s aan de leiding. Uiteindelijk finishte ze in dezelfde volgorde als ze waren gestart en binnen één ronde.
De LM P1 privateer klasse werd evenals op Silverstone gewonnen door de no. 12 Rebellion Racing Lola Toyota van Neel Jani, Nicolas Prost en Nick Heidfeld, gevolgd door de no. 13 Rebellion Racing Lola Toyota. De derde plaats was voor de Strakka Racing HPD ARX-03c van Nick Leventis, Danny Watts en Jonny Kane.
Zoals verwacht was er een mooie strijd in de LM P2 klasse. Aan de meet waren het Pierre Kaffer, Nicolas Minassian en Luis Perez-Companc die met de no. 49 Pecom racing Oreca 03 Nissan de overwinning voor zich opeiste gevolgd door de no. 24 OAK Racing van Olivier Pla, David Heinemeier Hansson en Alex Brundle. De derde plaats was voor de no. 38 Jota Sport Zytek Z11SN Nissan van Oliver Turvey, Simon Dolan en Lucas Luhr.
In beide LM GTE klassen ging de overwinning naar Ferrari. De Pro klasse werd gewonnen door Gianmaria Bruni and Giancarlo Fisichella met de no.51 AF Corse Ferrari 458 Italia, terwijl de no. 81 8 Star Motorsport Ferrari 458 Italia van Vicente Potolicchio, Rui Aguas en Matteo Malucelli de LM GTE Am klasse won.
Aan de finish was de voorsprong van Bruni en Fisichella maar 9 seconden ten opzichte van de nummer twee, de no. 98 Aston Martin Racing Aston Martin Vantage V8 van Bruno Senna, Frederic Makowiecki en Rob Bell. De derde plaats was voor Kamui Kobayashi en Toni Vilander met de tweede AF Corse Ferrrari, de no. 71. Kobayashi en Vilander gingen nog aan de leiding, maar na de laatste pitsops kwamen ze op de derde plaats terecht. Ze probeerden nog wel om weer aan de kop te komen, en aan de finish was het verschil met de Aston Martin op de tweede plaats minder dan een seconde.
Zonder de uitgedeelde penalties had er waarschijnlijk een heel andere uitslag gestaan. Bruni en Fisichella kregen tweemaal een ‘stop & go’ penalty voor het teveel buiten de baan rijden. De Aston Martins die kort voor het einde van de race aan de leiding gingen kregen beide een ‘stop & go’ voor het doen van een pitstop terwijl de pitstraat nog was gesloten na een safetycar periode.
In de GTE Am klasse gingen Vicente Potolicchio, Rui Aguas en Matteo Malucelli met de 8Star Motorsport Ferrari bijna de gehele wedstrijd aan de leiding. Debutant Matteo Malucelli had drie ronden nodig om de de van pole gestartte no. 95 Aston Martin Vantage te passeren. Ook een kleine aanvaring met en LM P1 wagen kon de oranje Ferrari niet stoppen, en uiteindelijk finishte de no. 95 Aston Martin van Christoffer Nygaard, Kristian Poulsen en Allan Simonson op een ronde achterstand op de tweede plaats gevolgd door de no. 50 Larbre Competition Corvette C6R-ZR1 of Patrick Bornhauser, Julien Canal en Fernando Rees op de derde plaats, daar weer een ronde achter.
UITSLAG 6 UUR VAN SPA-FRANCORCHAMPS:
Pos |
No. |
Klasse |
Coureurs |
Auto |
Ronden |
Verschil |
1 |
1 |
LMP1 |
André LOTTERER, Benoit TRÉLUYER, Marcel FÄSSLER |
Audi R18 e-tron quattro |
168 |
6:00’55.971 |
2 |
2 |
LMP1 |
Tom KRISTENSEN, Loïc DUVAL, Allan McNISH |
Audi R18 e-tron quattro |
168 |
1’05.815 |
3 |
3 |
LMP1 |
Lucas DI GRASSI, Marc GENÉ, Oliver JARVIS |
Audi R18 e-tron quattro |
168 |
1’54.992 |
4 |
8 |
LMP1 |
Anthony DAVIDSON, Sébastien BUEMI, Stéphane SARRAZIN |
Toyota TS030 – Hybrid |
167 |
1 Laps |
5 |
12 |
LMP1 |
Nicolas PROST, Neel JANI, Nick HEIDFELD |
Lola B12/60 Coupé – Toyota |
165 |
3 Laps |
6 |
13 |
LMP1 |
Andrea BELICCHI, Mathias BECHE, Cong Fu CHENG |
Lola B12/60 Coupé – Toyota |
165 |
3 Laps |
7 |
21 |
LMP1 |
Nick LEVENTIS, Danny WATTS, Jonny KANE |
HPD ARX 03c – Honda |
161 |
7 Laps |
8 |
49 |
LMP2 |
Luis PEREZ COMPANC, Nicolas MINASSIAN, Pierre KAFFER |
Oreca 03 – Nissan |
157 |
11 Laps |
9 |
24 |
LMP2 |
Olivier PLA, David HEINEMEIER HANSSON, Alex BRUNDLE |
Morgan – Nissan |
157 |
11 Laps |
10 |
38 |
LMP2 |
Simon DOLAN, Oliver TURVEY, Lucas LUHR |
Zytek Z11SN – Nissan |
157 |
11 Laps |
11 |
35 |
LMP2 |
Bertrand BAGUETTE, Ricardo GONZALEZ, Martin PLOWMAN |
Morgan – Nissan |
156 |
12 Laps |
12 |
26 |
LMP2 |
Roman RUSINOV, John MARTIN, Mike CONWAY |
Oreca 03 – Nissan |
152 |
16 Laps |
13 |
45 |
LMP2 |
Jacques NICOLET, Jean-Marc MERLIN, |
Morgan – Nissan |
152 |
16 Laps |
14 |
32 |
LMP2 |
Thomas HOLZER, Dominik KRAIHAMER, Jan CHAROUZ |
Lotus T128 |
152 |
16 Laps |
15 |
51 |
LMGTE Pro |
Gianmaria BRUNI, Giancarlo FISICHELLA, |
Ferrari F458 Italia |
149 |
19 Laps |
16 |
98 |
LMGTE Pro |
Bruno SENNA, Frédéric MAKOWIECKI, Rob BELL |
Aston Martin Vantage V8 |
149 |
19 Laps |
17 |
71 |
LMGTE Pro |
Kamui KOBAYASHI, Toni VILANDER, |
Ferrari F458 Italia |
149 |
19 Laps |
18 |
97 |
LMGTE Pro |
Darren TURNER, Stefan MÜCKE, Peter DUMBRECK |
Aston Martin Vantage V8 |
148 |
20 Laps |
19 |
92 |
LMGTE Pro |
Marc LIEB, Richard LIETZ, Romain DUMAS |
Porsche 911 RSR |
148 |
20 Laps |
20 |
99 |
LMGTE Pro |
Paul DALLA LANA, Pedro LAMY, Richie STANAWAY |
Aston Martin Vantage V8 |
147 |
21 Laps |
21 |
81 |
LMGTE Am |
Vicente POTOLICCHIO, Rui AGUAS, Matteo MALUCELLI |
Ferrari F458 Italia |
147 |
21 Laps |
22 |
95 |
LMGTE Am |
Christoffer NYGAARD, Kristian POULSEN, Allan SIMONSEN |
Aston Martin Vantage V8 |
146 |
22 Laps |
23 |
50 |
LMGTE Am |
Patrick BORNHAUSER, Julien CANAL, Fernando REES |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
145 |
23 Laps |
24 |
31 |
LMP2 |
Kevin WEEDA, Vitantonio LIUZZI, James ROSSITER |
Lotus T128 |
144 |
24 Laps |
25 |
96 |
LMGTE Am |
Roald GOETHE, Stuart HALL, Jamie CAMPBELL-WALTER |
Aston Martin Vantage V8 |
144 |
24 Laps |
26 |
88 |
LMGTE Am |
Christian RIED, Gianluca RODA, Paolo RUBERTI |
Porsche 911 GT3 RSR |
143 |
25 Laps |
27 |
76 |
LMGTE Am |
Raymond NARAC, Jean-Karl VERNAY, |
Porsche 911 GT3 RSR |
143 |
25 Laps |
28 |
57 |
LMGTE Am |
Tracy KROHN, Niclas JÖNSSON, Maurizio MEDIANI |
Ferrari F458 Italia |
142 |
26 Laps |
29 |
28 |
LMP2 |
Frédéric FATIEN, Fabien GIROIX, Keiko IHARA |
Lola B12/80 Coupé – Nissan |
140 |
28 Laps |
30 |
54 |
LMGTE Am |
Yannick MALLEGOL, Jean-Marc BACHELIER, Howard BLANK |
Ferrari F458 Italia |
138 |
30 Laps |
31 |
61 |
LMGTE Am |
Jack GERBER, Matt GRIFFIN, Marco CIOCI |
Ferrari F458 Italia |
125 |
43 Laps |
Niet geklasseerd: | ||||||
|
91 |
LMGTE Pro |
Jörg BERGMEISTER, Patrick PILET, Timo BERNHARD |
Porsche 911 RSR |
123 |
45 Laps |
|
7 |
LMP1 |
Alexander WURZ, Nicolas LAPIERRE, Kazuki NAKAJIMA |
Toyota TS030 – Hybrid |
99 |
69 Laps |
|
25 |
LMP2 |
Tor GRAVES, Antonio PIZZONIA, James WALKER |
Oreca 03 – Nissan |
25 |
143 Laps |
De volgende race voor het FIA World Endurance Championship is de 81ste 24 uur van Le Mans op 22 en 23 Juni.
One thought on “FIA WEC, 1 – 2 – 3 voor Audi bij 6 uur van Spa-Francorchamps.”
Comments are closed.