ALMS, Muscle Milk wint op Laguna Seca, Jeroen Bleekemolen derde.

Print Friendly, PDF & Email

logo ALMSLucas Luhr en Klaus Graf hebben met de Muscle Milk Picket Racing HPD-03a  de American Le Mans Monterey gewonnen, de derde wedstrijd van het American Le Mans Series seizoen op de Mazda Raceway Laguna Seca. In de vier uur durende race wisten ze 150 ronden af te leggen op het mooie circuit Laguna Seca. In de LM P2 klasse ging de overwinning naar Marino Franchitti en Scott Tucker met de no. 551 Level 5 HPD ARX-03b. Jan Magnussen en Antonio Garcia wonnen met de no. 3 Corvette Racing Corvette C6 ZR1 de GT klasse. In de LMPC klasse ging de overwinning naar Mike Guasch en Luiz Dias met de PR1/Mathiasen Motorsports Oreca FLM09 wagen. Henrique Cisneros en Nick Tandy wisten met de NGT Porsche 911 GT3 Cup de GTC klasse te winnen. Twee Nederlanders waren erbij deze race. Renger van der Zande finishte als vijfde in de LMPC klasse, terwijl Jeroen Bleekemolen op de derde plaats finishte in de GTC klasse.

 

De eerste helft van de race ging de no. 12 Rebellion Racing Lola Toyota van Neel Jani en Nick Heidfeld aan de leiding, tot Lucas Luhr met een gewaagde actie in de Corkscrew de Rebellion Racing Lola wist in te halen. De beide wagens die ongeveer dezelfde strategie volgden waren steeds bij elkaar in de buurt. In de laatste fase waren er nog een paar wisselingen voor de koppositie waarbij Luhr aan het langste eind trok. Met nog 40 minuten te gaan was er contact tussen de HPD en de Lola, waarbij er redelijk wat schade ontstond o.a. aan de aerodynamische onderdelen van de auto. Luhr wist de wagen aan de finish te brengen, en na een late ‘full course yellow’ was het verschil aan de finish iets meer dan 6 seconden in het voordeel van Lucas Luhr met de no. 6 Muscle Milk HPD. Voor Lucas Luhr was dit zijn 43ste overwinning in de American Le Mans Series, een nieuw record.

 

Muscle Milk Picket Racing Corkscrew Laguna Seca

Foto: (c) alms.com

De Dyson Racing Lola Mazda viel helaas uit na 21 ronden te hebben afgelegd. Er waren problemen met o.a. brandstof toevoer. De DeltaWing finishte hierdoor op de derde plaats, maar gezegd moet worden dat de DeltaWing geen schim meer is van de mooie wagen die het vorig seizoen was. Dat Don Panoz het project naar zich toegetrokken heeft, en de terugtrekking van Nissan en Michelin, heeft de DeltaWing niet vooruit geholpen, eerder achteruit, helaas.
 
LM P2 klasse
In de LM P2 klasse wist Level 5 Motorsports met een  1- 2 de overwinning te pakken, 3de  en 4de plaats algemeen. De winst ging naar Marino Franchitti en Scott Tucker met de no. 551 Level 5 HPD ARX-03b op 5.578 seconden gevolgd door de no. 552 HPD ARX-03b waarin Scott Tucker samen met Ryan Briscoe reed. De derde plaats was voor de no.1 Extreme Speed Motorsports HPD ARX-03b van Guy Cosmo en Scott Sharp. Als de race twee en een half uur onderweg is neemt Franchitti de leiding over om die tot het einde vast te houden. Pech was er voor Cosmo en Scott met de Extreme Speed HPD ARX-03b. Tweemaal moeten ze een ongeplande stop maken met een lekke band, de tweede maal zelfs op het moment dat ze aan de leiding gaan.
 
GT klasse
In de GT klasse was het weer een soort van straatgevecht tot aan de finish. De eerste vijf auto’s finishten binnen de drie seconden. De overwinning ging naar de no. 3 Corvette Racing Corvette C6 ZR1 van Jan Magnussen en Antonio Garcia nadat de Corvette 3 uur en 15 minuten aan de leiding had gereden. Jan Magnussen had na drie kwartier racen de leiding overgenomen van Bryan Sellers in de no. 17 Falken Tire Porsche 911 GT3RSR om die niet meer uit handen te geven. Maar het verschil met de achtervolgers was de hele race niet meer dan vijf seconden.
Bryan Sellers en Wolf Henzler finishte als tweede op 0,982 seconde achter de Corvette, maar de Falken Tier Porsche kwam niet door de ‘stall’ test bij de technische keuring na de race en zodoende raakte het team de punten en de prijzen kwijt. Ze houden wel de positie op de ranglijst. De derde plaats was voor de no. 56 BMW Team RLL BMW Z4 GTE van Dirk Müller en John Edwards met een verschil van 0,754 seconde ten opzichte van de Porsche. 
De pitstops zijn weer uitermate belangrijk gebleken, de no. 3 Corvette was seconden sneller in de pitstops ten opzichte van de Falken Tire Porsche.
 
LMPC klasse
In de LMPC klasse ging de overwinning naar Mike Guasch en Luiz Dias met de PR1/Mathiasen Motorsports Oreca FLM09 wagen. In het begin ging Guasch al aan de leiding verloor de koppositie na contact met een GT wagen. Maar in de laatste fase wist Diaz de CORE Autosport wagen van Colin Braun te passeren voor de leiding in de race. De tweede plaats was voor de Jonathan Bennett en Colin Braun met de CORE Autosport FLM09. Tristan Nunez en Charlie Shears finishte op de derde plats met de no. 18 Performance Tech Motorsports wagen.
De vijfde plaats was er voor Renger van der Zande met teamgenoot Mirco Schultis met de no. 81 DragonSpeed Mishumotors wagen. In het begin van de race waren er de nodige problemen met de wagen, maar later wisten Schultis en van der Zande zich te herstellen en toch nog op te klimmen naar de vijfde positie.
 
 
Foto: (c) alms.com

Foto: (c) alms.com

GTC klasse
In de GTC klasse wist Nick Tandy in de laatste ronde de koppositie te veroveren met de no. 30 NGT Motorsport Porsche 911 GT3 Cup en zo de overwinning te pakken voor Andy Lally met de no. 27 Dempsey Del Pierro Racing Porsche op de tweede plaats. In het drukke verkeer in de laatste ronde net na de gele vlag had Tandy de betere snellere lijn.  Jeroen Bleekemolen en Cooper MacNeil kende de nodige technische problemen met de auto laat in de race. Bleekemolen, die de laatste stint reed, kon na de laatste gele vlag zijn derde positie  vasthouden en zo nog net op het podium finishen met de WeatherTech Alex Job Racing Porsche.
 
 
Foto: (c) alms.com

Foto: (c) alms.com

American Le Mans Montery uitslag:

1. (3) Klaus Graf/Lucas Luhr (6-P1), HPD ARX-03c, 150 ronden

2. (1) Nick Heidfeld/Neel Jani (12-P1), Lola B12/60 Toyota, 150

3. (4) Scott Tucker/Marino Franchitti (551-P2), HPD ARX-03b, 146

4. (5) Ryan Briscoe/Scott Tucker (552-P2), HPD ARX-03b, 146

5. (11) Mike Guasch/Luis Diaz (52-PC), ORECA FLM09, 145

6. (6) Jonathan Bennett/Colin Braun (05-PC), ORECA FLM09, 145

7. (13) Charlie Shears/Tristan Nunez (18-PC), ORECA FLM09, 144

8. (12) Chris Cumming/Kyle Marcelli (8-PC), ORECA FLM09, 144

9. (21) Jan Magnussen/Antonio Garcia (3-GT), Chevrolet Corvette C6 ZR1, 142

10. (18) Bryan Sellers/Wolf Henzler (17-GT), Porsche 911 GT3 RSR, 142

11. (23) Dirk Mueller/John Edwards (56-GT), BMW Z4 GTE, 142

12. (22) Townsend Bell/Bill Sweedler (23-GT), Ferrari F458 Italia, 142

13. (24) Dominik Farnbacher/Marc Goossens (91-GT), SRT Viper GTS-R Viper V-10, 142

14. (8) Mirco Schultis/Renger van der Zande (81-PC), ORECA FLM09, 142

15. (25) Marco Holzer/Bryce Miller (48-GT), Porsche 911 GT3 RSR, 142

16. (9) Guy Cosmo/Scott Sharp (01-P2), HPD ARX-03b, 142

17. (14) Tomy Drissi/Rusty Mitchell (7-PC), ORECA FLM09, 141

18. (17) Patrick Long/Tom Kimber-Smith (06-GT), Porsche 911 GT3 RSR, 140

19. (16) Matteo Malucelli/Olivier Beretta (62-GT), Ferrari F458 Italia, 139

20. (28) Henrique Cisneros/Nick Tandy (30-GTC), Porsche 911 GT3 Cup, 137

21. (29) Patrick Dempsey/Andy Lally/Joe Foster (27-GTC), Porsche 911 GT3 Cup, 137

22. (27) Cooper MacNeil/Jeroen Bleekemolen (22-GTC), Porsche 911 GT3 Cup, 137

23. (34) Ben Keating/Damien Faulkner (66-GTC), Porsche 911 GT3 Cup, 137

24. (31) Mike Hedlund/Jan Heylen (11-GTC), Porsche 911 GT3 Cup, 137

25. (33) Michael Avenatti/Andrew Davis/Bob Faieta (10-GTC), Porsche 911 GT3 Cup, 137

26. (19) Oliver Gavin/Tommy Milner (4-GT), Chevrolet Corvette C6 ZR1, 136

27. (36) Craig Stanton/Andrew Novich (68-GTC), Porsche 911 GT3 Cup, 135

28. (30) Seth Neiman/Nelson Canache Jr./Spencer Pumpelly (45-GTC), Porsche 911 GT3 Cup, 134

29. (10) Duncan Ende/Bruno Junqueira (9-PC), ORECA FLM09, 132

30. (32) Pierre Ehret/Dion von Moltke (44-GTC), Porsche 911 GT3 Cup, 129

31. (35) Ted Ballou/Cort Wagner (99-GTC), Porsche 911 GT3 Cup, 122

32. (15) Katherine Legge/Andy Meyrick (0-P1), DeltaWing LM12 Elan, 104

33. (20) Bill Auberlen/Maxime Martin (55-GT), BMW Z4 GTE, 85

34. (7) Johannes van Overbeek/Ed Brown (02-P2), HPD ARX-03b, 64

35. (2) Guy Smith/Chris Dyson (16-P1), Lola B12/60 Mazda, 21

36. (26) Kuno Wittmer/Jonathan Bomarito (93-GT), SRT Viper GTS-R Viper V-10, 12

 

De volgende race van de ALMS is de American Le Mans Northeast Grand Prix op Lime Rock Park op 6 Juli. Daarvoor is er natuurlijk de 24 uur van Le Mans op 22 en 23 Juni, waar ook de nodige ALMS deelnemers te bewonderen zullen zijn.

 

 

 

Share