24 uur van Le Mans 2013, de laatste aanpassingen aan de balance of performance (BOB).

Print Friendly, PDF & Email

banner24 uur van Le Mans 2013Zo vlak voor de start van de officiële testdag voor de 24 uur van Le Mans op 9 juni a.s. heeft de ACO nog een paar aanpassing aangekondigd voor enkele specifieke deelnemers. Het doel van deze aanpassingen aan de balance of performance (BOB), is om de deelnemende auto’s qua prestaties wat meer naar elkaar toe te brengen zodat er een zo’n eerlijk mogelijk startveld ontstaat en gelijke kansen voor de diverse overwinningen. Deze aangekondigde aanpassingen gelden tot nu toe alleen voor auto’s uit de GTE -Pro klasse en de LM P1 klasse. We zullen moeten wachten tot na de 24 uurs race om te kunnen oordelen of deze aanpassingen geholpen hebben of niet.

 

 

Foto: Marco van de Bildt

Foto: Marco van de Bildt

De balance op performance wijziging die voor de LM P1 klasse van kracht is geld voor de benzine aangedreven motoren. Alle deelnemers krijgen een vergrote benzine tankinhoud. Dit houd in dat de hybride aangedreven Toyota’s TS030 een tank inhoud krijgen van 76 liter een stijging van 4,1 procent. De Lola’s B11/60 Coupe van Rebellion Racing en de HDP ARX-03c van Strakka Racing krijgen hierdoor een tankinhoud van 83 liter. Deze aanpassingen gelden niet voor de drie Audi’s R18 e-tron quattro van Audi Sport team Joest, die blijven rijden met een tankinhoud van 58 liter diesel. Het lijkt niet veel drie liter maar het kan voor een 24 uurs race heel wat ronden uitmaken.

 

dsc09143

Foto: Marco van de Bildt

In de GTE-Pro klasse zijn al een week eerder aanpassingen aangekondigd. Deze aanpassingen gelden voor de Porsche’s, Aston Martins en de Corvettes. Voor de Porsches 911 RSR van het  Duitse Manthey team komt er een vergroting van de luchtinlaat naar de motor van 0,3 mm waardoor er  2,1% meer lucht de motor in kan wat weer iets meer vermogen kan geven. De Corvettes krijgen te maken met een aanpassing in het gewicht  met 25 kilo ten opzichte van hun laatste race in Amerika. Ook de drie Aston Martins Vantage V8 krijgen te maken met het verhogen van het gewicht met 10 kilo en zijn hierdoor niet meer de lichtste auto. De Ferrari’s en de Vipers uit de  GTE-Pro klasse blijven ongewijzigd evenals de Aston Martins uit de GTE-Am klasse, want laatst genoemde rijden al met auto’s uit 2012.

 

 

Share