Dit weekend, op zondag 14 April, vind op het Britse circuit van Silverstone de start van het FIA World Endurance Championship plaats. Het is het tweede seizoen van het Endurance kampioenschap, dat vorig jaar werd gewonnen door Audi. Dit jaar bestaat de kalender uit acht races, de 24 uur van Le Mans en zeven races over 6 uur. De winnaar van de 6 uur van Silverstone gaat naar huis met de begerenswaardige Royal Automobile Club Tourist Trophy. Op de startlijst staan in totaal 31 wagens verdeeld over de vier klassen, LM P1, LM P2, LM GTE-Pro en LM GTE-Am. Met 10 deelnemende wagens is de LM P2 klasse de grootste. Helaas geen Nederlandse inbreng bij de coureurs.
Alle ogen zijn uiteraard gericht op de strijd tussen Toyota en Audi. Audi wist het eerste seizoen van het FIA World Endurance Championship te winnen, maar moet de hete adem van Toyota in de nek gevoeld hebben. Toyota was er niet het hele seizoen bij, maar toonde zich een snelle ‘leerling’. Bij de 24 uur van Le Mans vielen ze helaas uit, maar ze lieten zien op snelheid mee te kunnen komen met de Audi’s, en van de laatste vier races van het FIA-WEC wisten ze er drie te winnen.
In de LM P1 klasse staan zeven wagens op de deelnemerslijst. De fabrieks teams van Audi en Toyota komen ieder met twee wagens. Beide teams hebben hun wagens van vorig jaar, de Audi R18 e-tron quattro en de Toyota TS030 Hybrid doorontwikkeld voor het laatste jaar onder deze reglementen, maar Toyota komt met de 2012 auto naar Silverstone. Het debuut van de 2013 wagen wordt verwacht op Spa-Francorchamps in Mei. De Audi’s en de Toyota’s zijn de enige wagens op de lijst met hybride technologie aan boord.
De resterend drie plaatsen zijn voor Rebellion Racing met twee Lola B12/60 Coupé Toyota’s en Strakka met de HPD ARX 03c Honda. Strakka verschijnt op z’n thuisrace met een volledig Britse bezetting. Strakka en Rebellion kunnen voor een stunt zorgen als de grote jongens het laten afweten, maar zullen vooral strijden voor de Trophy for Private LMP1 teams.
In de eerste vrije trainingen gaat het redelijk gelijk op, maar als na afloop de stofwolken opgetrokken zijn staat de no. 2 Audi bovenaan de lijst gevolgd door de no. 1 Audi op een paar honderdste van een seconde. Bij de privateers was het stuivertje wisselen. In de eerste training was de no. 12 Rebellion de snelste, maar de Strakka HPD was de snellere in de tweede training.
De LM P2 klasse is de grootste in aantal met 10 deelnemers. Kampioen van 2012 Starworks is er helaas niet bij. Ze konden het naar verluid financieel niet op tijd rond krijgen voor dit jaar. Daarnaast ontbreken o.a. ook Gulf Racing Middle East en HVM Status GP. De nummer twee van het kampioenschap 2012, Delta ADR, is er wel.
Zowel in de eerste als de tweede vrije training was de G-Drive Racing Oreca Nissan de snelste, maar de race is lang en de verschillen oin de klasse klein, dus we kunnen hier een mooie wedstrijd verwachten. Het is te hopen dat ze bij Lotus nog wat vinden want de snelheid zat er niet echt in bij de vrije trainingen.
In de LM GTE Pro klasse staan zes wagens op de lijst, maar niet zomaar zes wagens. Drie fabrieks teams van Porsche, Ferrari en Aston Martin komen met ieder twee wagens. AF Corse en Ferrari komen als titelverdediger naar Silverstone. daar krijgen ze tegenwicht van het ‘nieuwe’ Porsche team Porsche AG Team Manthey en het fabrieksteam Aston Martin Racing. Bij de coureurs komen we alleen maar bekende namen tegen zoals Gianmaria Bruni, Giancarlo Fisichella en (oud) Formule 1 coureur Kamui Kobayashi. Maar er staan meer (ex) F1 coureurs op de lijst zoals Bruno Senna en Pedro Lamy. In de Porsches komen we naast de bekende namen ook Le Mans winnaars 2010 Romain Dumas en Timo Bernhard tegen.
In de beide vrije trainingen was de no. 71 AF Cosrse Ferrari van Kamui Kobayashi en Toni Vilander de snelste, maar de Porsche’s zaten er dicht bij en in de tweede training wist de no. 99 Aston Martin zich er tussen te plaatsen. De no. 97 Aston Martin bleef een beetje achter en was langzamer dan de GTE-Am Aston Martins.
Acht wagens zijn er in de GTE-Am klasse. Titelverdediger Larbre Competition neemt het met één Chevrolet Corvette C6 op tegen twee Porsches, twee Aston Martins en drie Ferrari’s 458. Bij Larbre is er niets veranderd aan de rijders samenstelling. De wagen wordt gedeeld door Patrick Bornhauser, Julien Canal en Fernando Rees. Aston Martin Racing komt dus naast twee Pro wagens ook met twee Vantage’s V8 in deze klasse uit om de 100ste verjaardag luister bij te zetten.
Het beloofd een mooi race weekend te worden op Silverstone, temeer daar ook de European Le Mans Series ook dit weekend de start van het seizoen hebben op het legendarische Engelse circuit.
De kwalificatie is op zaterdag 13 April van 13:10 uur tot 14:00 uur (Nederlandse tijd). Op zondag is de start van de race om 13:00 uur. De race is in z’n geheel te volgen op MotorsTV.
Deelnemers 6 uur van Silverstone | |||||
No. |
LM P1 |
Auto | Coureurs | ||
1 |
AUDI SPORT TEAM JOEST |
Audi R18 e-tron quattro |
André Lotterer, Benoit Tréluyer, Marcel Fässler |
||
2 |
AUDI SPORT TEAM JOEST |
Audi R18 e-tron quattro |
Tom Kristensen, Loïc Duval, Allan McNish |
||
7 |
TOYOTA RACING |
Toyota TS030 – Hybrid |
Alexander Wurz, Nicolas Lapierre |
||
8 |
TOYOTA RACING |
Toyota TS030 – Hybrid |
Anthony Davidson, Sébastien Buemi, Stéphane Sarrazin |
||
12 |
REBELLION RACING |
Lola B12/60 Coupé – Toyota |
Nicolas Prost, Neel Jani, Nick Heidfeld |
||
13 |
REBELLION RACING |
Lola B12/60 Coupé – Toyota |
Andrea Belicchi, Mathias Beche, Cong Fu Cheng |
||
21 |
STRAKKA RACING |
HPD ARX 03c – Honda |
Nick Leventis, Danny Watts, Jonny Kane |
||
No. |
LM P2 |
Auto |
Coureurs | ||
24 |
OAK RACING |
Morgan – Nissan |
Olivier Pla, David Heinemeier Hansson, Alex Brundle |
||
25 |
DELTA-ADR |
Oreca 03 – Nissan |
Tor Graves, Antonio Pizzonia, James Walker |
||
26 |
G-DRIVE RACING |
Oreca 03 – Nissan |
Roman Rusinov, John Martin, Mike Conway |
||
31 |
LOTUS |
Lotus T128 |
Kevin Weeda, Vitantonio Liuzzi, Christophe Bouchut |
||
32 |
LOTUS |
Lotus T128 |
Thomas Holzer, Dominik Kraihamer, Jan Charouz |
||
35 |
OAK RACING |
Morgan – Nissan |
Bertrand Baguette, Ricardo Gonzalez, Martin Plowmann |
||
41 |
GREAVES MOTORSPORT |
Zytek Z11SN – Nissan |
Chris Dyson, Michael Marsal, Tom Kimber-Smith |
||
45 |
OAK RACING |
Morgan – Nissan |
Jacques Nicolet, Jean-Marc Merlin |
||
47 |
KCMG |
Morgan – Nissan |
Alexander Impertori, Matthew Howson, Jim Ka To |
||
49 |
PECOM RACING |
Oreca 03 – Nissan |
Luis Perez Companc, Nicolas Minassian, Pierre Kaffer |
||
|
|||||
No. |
LM GTE Pro |
Auto |
Coureurs | ||
51 |
AF CORSE |
Ferrari F458 Italia |
Gianmaria Bruni, Giancarlo Fisichella |
||
71 |
AF CORSE |
Ferrari F458 Italia |
Kamui Kobayashi, Toni Vilander |
||
91 |
PORSCHE AG TEAM MANTHEY |
Porsche 911 RSR |
Jörg Bergmeister, Patrick Pilet,Timo Bernhard |
||
92 |
PORSCHE AG TEAM MANTHEY |
Porsche 911 RSR |
Marc Lieb, Richard Lietz, Romain Dumas |
||
97 |
ASTON MARTIN RACING |
Aston Martin Vantage V8 |
Darren Turner, Stefan Mücke, Bruno Senna |
||
99 |
ASTON MARTIN RACING |
Aston Martin Vantage V8 |
Paul Dalla Lana, Frédéric Makowiecki, Pedro Lamy |
||
No. |
LM GTE Am |
Auto |
Coureurs | ||
50 |
LARBRE COMPETITION |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
Patrick Bornhauser, Julien Canal, Fernando Rees |
||
57 |
KROHN RACING |
Ferrari F458 Italia |
Tracy Krohn, Niclas Jönsson, Maurizio Mediani |
||
61 |
AF CORSE |
Ferrari F458 Italia |
Jack Gerber, Matt Griffin, Marco Cioci |
||
76 |
IMSA PERFORMANCE MATMUT |
Porsche 911 GT3 RSR |
Raymond Narac, Christophe Bourret, Jean-Karl Vernay |
||
81 |
8 STAR MOTORSPORTS |
Ferrari F458 Italia |
Vicente Potolicchio, Rui Aguas, Philipp Peter |
||
88 |
PROTON COMPETITION |
Porsche 911 GT3 RSR |
Christian Ried, Gianluca Roda, Paolo Ruberti |
||
95 |
ASTON MARTIN RACING |
Aston Martin Vantage V8 |
Christoffer Nygaard, Kristian Poulsen, Allan Simonsen |
||
96 |
ASTON MARTIN RACING |
Aston Martin Vantage V8 |
Roald Goethe, Stuart Hall, Jamie Campbell-Walter |