De eerste race van het FIA World Endurance Championship seizoen 2013 op Silverstone is gewonnen door Audi met een 1 – 2. Allan McNish, Tom Kristensen en Loïc Duval pakten met de no. 2 Audi R18 e-tron quattro de overwinning gevolgd door André Lotterer, Benoit Tréluyer en Marcel Fässler met de no. 1 Audi. In de privateers klasse gaan de punten naar Rebellion Racing. In de LM P2 klasse gaat de overwinning naar Tor Graves, Antonio Pizzonia en James Walker met de Delta-ADR Oreca Nissan. In de beide LM GTE klassen ging de winst naar Aston Martin Racing. In de Pro klasse was de winst voor Darren Turner, Stefan Mücke en Bruno Senna, terwijl Christoffer Nygaard, Kristian Poulsen en Allan Simonson de Am klasse op hun naam schrijven.
Alexander Wurz startte met de no. 7 Toyota van pole. In de twintig minuten durende kwalificatie op de zaterdag is het Toyota die de beide auto’s op de eerste rij zet. Naast hem start Anthony Davidson met de no. 8 Toyota. Daarachter starten de Audi’s van de plaatsten drie en vijf. Daartussen stond nog de no. 12 Rebellion Racing Lola-Toyota op plaats vier. De Strakka Racing HPD ARX 03c moet vanaf de laatste plaats starten omdat ze geen tijd hebben kunnen zetten in de kwalificatie.
Bij de start komt iedereen goed weg, en Alexander Wurz gaat aan de leiding de eerste bocht in. Al snel weet Allan McNish met de Audi R18 e-tron quattro Anthony Davidson met de Toyota TS030-Hybrid voorbij te steken. In ronde zes gaat Wurz wijd in de laatste bocht, en McNish kan ook hem inhalen. Wurz is niet blij met de auto, hij heeft duidelijk problemen met onderstuur. Al snel kan ook Davidson Wurz inhalen. De banden slijten redelijk snel en kunnen maar één stint mee, terwijl de Audi’s dubbele stints op de banden kunnen rijden.
Binnen tien minuten is de volgorde Audi op één en twee, Toyota drie en vier en de beide Rebellions rijden rond op de posities vijf en zes. Ondertussen is de no. 21 Strakka HPD bezig aan een inhaalrace vanaf de laatste positie. Al snel is Jonny Kane het hele LM P2 veld voorbij en ligt hij op de zevende plek achter de beide Rebellions. Kane is sneller op de baan, maar de achterstand is groot.
De beide Audi’s kunnen hun voorsprong binnen een uur uitbouwen tot bijna een ronde. De no.1 Audi ligt dan op de tweede plaats op 18.8 seconden achter de no. 2 Audi van Allan McNish.
Met nog vier uur en een kwartier op de klok verliest Nick Leventis de Strakka HPD in een bocht, hij gaat wijd door het gras en raakt op de baan de no. 61 AF Corse Ferrari van Jack Gerber. Gerber kan de pits bereiken voor reparaties, maar ze zouden veel tijd verliezen. Voor Leventis is het einde wedstrijd, geen punten voor de privateer klasse.
Met nog minder dan vier uur te gaan begint het te regenen. De nodige wagens gaan eraf waaronder de leidende wagen in de LM P2 klasse, de no. 26 G-Drive Racing Oreca Nissan. John Martin zet de wagen in de muur bij het opkomen van bij het uitkomen van de laatste bocht. Inmiddels heeft de wedstrijdleiding besloten tot een ‘full-course yellow’, maar geen safetycar.
Als de race weer op groen gaat, zitten de Audi’s dicht bij elkaar en kunnen ze met elkaar strijden om de kop. De no. 1 kan de leiding over nemen van de no. 2. Met 2 uur en drie kwartier op de klok volgt er nog een full course yellow vanwege debris op de baan.
De beide Audi’s blijven tot het einde strijden om de overwinning. Benoit Treluyer gaat aan de leiding met de no. 1 Audi, maar heeft problemen met het hybride systeem van de wagen. De wagens moeten nog wel stoppen voor het einde, maar blijven dicht bij elkaar op de baan. Met nog vijf minuten te gaan weet McNish de leiding te pakken, maar hij komt niet weg bij Treluyer. Op de finish is het verschil 3,5 seconde, en Tom Kristensen, Loïc Duval en Allan McNish mogen hun naam laten graveren op de 108 jaar oude Tourist Trophy.
Nicolas Prost, Neel Jani en Nick Heidfeld finishen met de no. 12 Rebellion Racing Lola Toyota op de vijfde plaats en zijn daarmee de winnaars in de privateer klasse.
LM P2
Tijdens de regen ging John Martin eraf met de door Delta-ADR gerunde no.26 G-Drive Racing Oreca Nissan. De no. 25 Delta-ADR wagen die op een minuut daarachter lag nam de leiding over, om die niet meer uit handen te geven. Op ongeveer 40 seconden daarachter lag de OAK Racing Morgan-Nissan. Bij de no. 35 OAK Racing Morgan op de derde plaats gaat het mis als Alex Brundle een pitstop maakt, de startmotor weigert dienst, en de wagen valt ver terug. In eerste instantie finisht de no. 41 Greaves Motorsport Zytek Nissan op de derde plaats, maar het team krijgt een straf van één ronde omdat Michael Marshal niet de minimum tijd van 1 uur en 15 minuten heeft gereden. De no. 49 Pecom Racing Oreca schuift op naar de derde plaats.
LM GTE-Pro
De winst in de GTE-Pro klasse werd het 100 jarig bestaan van Aston Martin gevierd met een overwinning. Darren Turner, Stefan Mücke en Bruno Senna gingen met de no. 97 Aston Martin Vantage V8 aan de leiding van start tot finish. In het begin van de race was er wel enige druk van o.a. de no. 51 AF Corse Ferrari van Gianmaria Bruni en Giancarlo Fisichella en de no. 99 Aston Martin Racing Aston Martin Vantage V8 van Paul Dalla Lana Frederick Makowiecki en Pedro Lamy. Ook de no. 71 AF Corse Ferrari 458 Italia van Kamui Kobayashi en Toni Vilander kon zich mengen in de strijd vooraan, maar vormde geen bedreiging voor het leidende Aston Martin trio. Ze wisten nog wel de no. 99 Aston Martin te passeren en als tweede te finishen. De eerste Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR finishte op de vierde plaats, op 12,5 seconden van het podium. De Porsches zaten er redelijk goed bij gedurende de race, dus dat beloofd nog wat voor de komende races.
LM GTE Am
Ook in de GTE-Am klasse ging de winst naar het jarige Aston Martin Racing. Het Deense trio Christian Nygaard, Kristian Poulsen en Alan Simonson namen met hun no.95 Aston Martin Vantage V8 de koppositie over in het tweede uur van de race, en wisten deze vast te houden tot het einde. Aan de meet hadden ze drie ronden voorsprong op de nummer twee. Om de tweede plaats werd tot op het laatste moment gevochten. Rui Aguas had tot enkele ronden voor de finish de tweede plaats in handen met de no.81 8Star Motorsports Ferrari 458 Italia, gevolgd door Fernando Rees met de no. 50 Larbre Competition Corvette C6. Bij contact tussen de beide wagens kreeg de Ferrari een lekke achterband, waarna de Corvette de tweede plaats kon overnemen. En dat ondanks de twee penalty’s die de Larbre Corvette eerder in de race in moest lossen. De 8Star Motorsports Ferrari finishte nog wel als derde op een ronde achter de Corvette.
UITSLAG:
Pos. |
No. |
Cat |
Coureurs |
Auto |
ronden |
verschil |
1 |
2 |
LMP1 |
Tom KRISTENSEN, Loïc DUVAL, Allan McNISH |
Audi R18 e-tron quattro |
197 |
6:00’01.686 |
2 |
1 |
LMP1 |
André LOTTERER, Benoit TRÉLUYER, Marcel FÄSSLER |
Audi R18 e-tron quattro |
197 |
3.462 sec |
3 |
8 |
LMP1 |
Anthony DAVIDSON, Sébastien BUEMI, Stéphane SARRAZIN |
Toyota TS030 – Hybrid |
196 |
1ronde |
4 |
7 |
LMP1 |
Alexander WURZ, Nicolas LAPIERRE |
Toyota TS030 – Hybrid |
196 |
1 ronde |
5 |
12 |
LMP1 |
Nicolas PROST, Neel JANI, Nick HEIDFELD |
Lola B12/60 Coupé – Toyota |
193 |
4 ronden |
6 |
13 |
LMP1 |
Andrea BELICCHI, Mathias BECHE, Cong Fu CHENG |
Lola B12/60 Coupé – Toyota |
190 |
7 ronden |
7 |
25 |
LMP2 |
Tor GRAVES, Antonio PIZZONIA, James WALKER |
Oreca 03 – Nissan |
184 |
13 ronden |
8 |
24 |
LMP2 |
Olivier PLA, David HEINEMEIER HANSSON, Alex BRUNDLE |
Morgan – Nissan |
183 |
14 ronden |
9 |
49 |
LMP2 |
Luis PEREZ COMPANC, Nicolas MINASSIAN, Pierre KAFFER |
Oreca 03 – Nissan |
179 |
18 ronden |
10 |
35 |
LMP2 |
Bertrand BAGUETTE, Ricardo GONZALEZ, Martin PLOWMANN |
Morgan – Nissan |
179 |
18 ronden |
11 |
41 |
LMP2 |
Chris DYSON, Michael MARSAL, Tom KIMBER-SMITH |
Zytek Z11SN – Nissan |
179 |
18 ronden |
12 |
47 |
LMP2 |
Alexander IMPERATORI, Matthew HOWSON, Jim KA TO |
Morgan – Nissan |
179 |
18 ronden |
13 |
26 |
LMP2 |
Roman RUSINOV, John MARTIN, Mike CONWAY |
Oreca 03 – Nissan |
176 |
21 ronden |
14 |
97 |
LMGTE Pro |
Darren TURNER, Stefan MÜCKE, Bruno SENNA |
Aston Martin Vantage V8 |
171 |
26 ronden |
15 |
71 |
LMGTE Pro |
Kamui KOBAYASHI, Toni VILANDER, |
Ferrari F458 Italia |
170 |
27 ronden |
16 |
99 |
LMGTE Pro |
Paul DALLA LANA, Frédéric MAKOWIECKI, Pedro LAMY |
Aston Martin Vantage V8 |
170 |
27 ronden |
17 |
92 |
LMGTE Pro |
Marc LIEB, Richard LIETZ, Romain DUMAS |
Porsche 911 RSR |
170 |
27 ronden |
18 |
51 |
LMGTE Pro |
Gianmaria BRUNI, Giancarlo FISICHELLA, |
Ferrari F458 Italia |
170 |
27 ronden |
19 |
95 |
LMGTE Am |
Christoffer NYGAARD, Kristian POULSEN, Allan SIMONSEN |
Aston Martin Vantage V8 |
169 |
28 ronden |
20 |
91 |
LMGTE Pro |
Jörg BERGMEISTER, Patrick PILET, Timo BERNHARD |
Porsche 911 RSR |
168 |
29 ronden |
21 |
50 |
LMGTE Am |
Patrick BORNHAUSER, Julien CANAL, Fernando REES |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
166 |
31 ronden |
22 |
81 |
LMGTE Am |
Vicente POTOLICCHIO, Rui AGUAS, Philipp PETER |
Ferrari F458 Italia |
165 |
32 ronden |
23 |
96 |
LMGTE Am |
Roald GOETHE, Stuart HALL, Jamie CAMPBELL-WALTER |
Aston Martin Vantage V8 |
165 |
32 ronden |
24 |
88 |
LMGTE Am |
Christian RIED, Gianluca RODA, Paolo RUBERTI |
Porsche 911 GT3 RSR |
165 |
32 ronden |
25 |
57 |
LMGTE Am |
Tracy KROHN, Niclas JÖNSSON, Maurizio MEDIANI |
Ferrari F458 Italia |
164 |
33 ronden |
26 |
76 |
LMGTE Am |
Raymond NARAC, Christophe BOURRET, Jean-Karl VERNAY |
Porsche 911 GT3 RSR |
163 |
34 ronden |
27 |
45 |
LMP2 |
Jacques NICOLET, Jean-Marc MERLIN, |
Morgan – Nissan |
154 |
43 ronden |
28 |
61 |
LMGTE Am |
Jack GERBER, Matt GRIFFIN, Marco CIOCI |
Ferrari F458 Italia |
139 |
58 ronden |
Niet geklasseerd: |
||||||
|
32 |
LMP2 |
Thomas HOLZER, Dominik KRAIHAMER, Jan CHAROUZ |
Lotus T128 |
113 |
84 ronden |
|
21 |
LMP1 |
Nick LEVENTIS, Danny WATTS, Jonny KANE |
HPD ARX 03c – Honda |
55 |
142 ronden |
|
31 |
LMP2 |
Kevin WEEDA, Vitantonio LIUZZI, Christophe BOUCHUT |
Lotus T128 |
44 |
153 ronden |
De volgende race voor het FIA World Endurance Championship is de 1000 km. van Spa-Francorchamps op 4 Mei. Dit zal de laatste race voor de 24 uur van Le Mans zijn.