ALMS, Audi wint 12 uur van Sebring, winst voor Jeroen Bleekemolen in GTC klasse.

Print Friendly, PDF & Email

logo 12 uur van Sebring 2013Benoit Treluyer, Oliver Jarvis en Marcel Fässler hebben met hun no. 1 Audi R18 e-tron quattro de 61ste 12 uur van Sebring gewonnen. Ook de tweede plaats in de openingsrace van het American Le Mans Series seizoen is voor Audi. De no. 2 Audi van Tom Kristensen, Allan McNish en Lucas di Grassi volgde op iets minder dan 8 seconden. De derde plaats in de laatste ALMS race op Sebring was voor Nick Heidfeld, Neel Jani en Nicolas Prost met de Rebellion Lola Toyota. In de GTC klasse ging de overwinning naar Jeroen Bleekemolen samen met teamgenoten Cooper McNeil en Dion von Moltke, met de WeatherTech Alex Job Racing Porsche. In de GT Klasse was de Corvette C6 ZR1 van Tommy Milner, Oliver Gavin en Richard Westbrook de snelste, gevolgd door de Risi Competizione Ferrari. In de LM P2 klasse gaat de overwinning met een 1 -2 naar Level 5 Motorsports. Marino Franchitti, Ryan Briscoe en Scott Tucker wonnen de race met de no. 551 HPD ARX-03b. De overwinning in de LMPC klasse ging naar de no. 52 PR1/Mathiasen Oreca FLM wagen van David Ostella, David Cheng en Mike Guasch.

 

 

start 12 uur van Sebring 2013

Foto: (c) alms.com

De start, waarbij de Audi’s van de eerste rij mochten vertrekken, verliep probleemloos voor iedereen. Het was geen verassing dat de Audi’s er snel vandoor waren en eigenlijk met z’n tweeën uitmaakten wie er zou gaan winnen. De Audi’s gingen om de beurt aan de leiding, maar liefst 21 maal wisselden de Audi’s van positie. Ze hadden van het team ook toestemming om met elkaar te racen. Helemaal hetzelfde waren de Audi’s niet. De no. 1 e-tron quattro van Treluyer, Jarvis en Fässler was de wagen van vorig jaar, en de no. 2 wagen van Kristensen, McNish en di Grassi, zeg maar de oude garde, was de nieuwe wagen, met de 2013 specificaties.

Er zijn bij de no. 1 Audi de laatste uren nog wel wat zorgen om wat lijkt op een losse bodemplaat. Onder de auto komt een vonkenregen vandaan die vooral in het donker goed te zien is. De rondetijden hebben er niet onder te lijden, en de no. 1 Audi blijft de no. 2 voor aan de streep. Het verschil is iets minder dan 8 seconden in het voordeel van Benoit Treluyer, Oliver Jarvis en Marcel Fässler. De no. 2 Audi van Tom Kristensen, Allan McNish en Lucas di Grassi finisht op de tweede plaats. De derde plaats is voor de no. 12 Rebellion Lola B12/60 Toyota van Neel Jani, Nick Heidfeld en Nico Prost.

De Muscle Milk Picket Racing HPD ARX-03c van Klaus Graf, Lucas Luhr en Romain Dumas kan in het begin nog meedoen om de derde podiumplaats, maar na ongeveer anderhalf uur in de race verliest de wagen een wiel. De wagen kan terug naar de pits voor een nieuw wiel en finisht uiteindelijk als vierde. Voor de Dyson Racing zijn de problemen groter. De Lola B12/60 Mazda van Chris Dyson, Guy Smith en Butch Leitzinger krijgt te maken met elektronica problemen en valt uit met 81 ronden op de klok.

LM P2

In de LM P2 klasse gaat de overwinning met een 1 -2 naar Level 5 Motorsports. De no. 551 HPD ARX-03b van Marino Franchitti, Ryan Briscoe en teameigenaar Scott Tucker, wordt door Franchitti als eerste aan de finish gebracht, op korte afstand gevolgd door Ryan Hunter-Reay met de no. 552 wagen, die hij deelt met Simon Pagenaud en Scott Tucker. Scott Tucker klasseerde zich op de beide Level 5 Motorsports HPD’s. De Greaves Motorsports rijders Tom Kimber-Smith, Christian Zugel en Eric Lux moesten genoegen nemen met de derde plaats met hun Zytek Z11SN.

Eerder in de race kon ook de Extreme Speed Motorsport no. 01 HPD nog wel mee strijden om de leiding, maar uiteindelijk was de ervaring van Level 5 Motorsports doorslag gevend. Extreme Speed Motorsport, in voorgaande jaren actief met de Ferrari’s in de GT klasse, had pas sinds kort de beschikking over de LM P2 wagens. Het team had al de nodige test achter de rug met de Ferrari 458 toen er werd geswitcht naar de LM P2 klasse, en met de HPD’s was eigenlijk niet veel getest voor Sebring. Het team ziet waarschijnlijk dit seizoen als een leerjaar voor de United SportsCar Racing van volgend jaar.

GT

In de GT klasse gaat de overwinning nipt naar de no. 4 Corvette Racing Chevrolet Corvette van Oliver Gavin, Richard Westbrook en Tommy Milner, nadat Milner met nog 13 minuten op de klok Matteo Malucelli voorbij gaat in de Risi Competizione Ferrari 458 Italia. De Risi Competizione Ferrari die van pole mag vertrekken is de hele race vooraan het veld te vinden, maar in de laatste fase maakte Malucelli tweemaal in één ronde een fout waarbij hij met de wagen spinde. Malucelli weet de no. 62 Risi Competizione Ferrari alsnog als tweede aan de finish te krijgen. De derde positie is voor de no. 17 Team Falken Tire Porsche 911 GT3 RSR van Wolf Henzler, Bryan Sellers en Nick Tandy.

Voor de andere Corvette verliep de race minder voorspoedig. Al vroeg in de race ging de auto achter de muur met versnellingsbak problemen. Uiteindelijk vallen ze uit. Ook de no. 3 Corvette kende wel wat problemen zoals problemen met de elektronica en een straf voor avoidable contact.

Uiteindelijk was er een mooie spannende strijd in de GT klasse, waarbij o.a. de Vipers hebben laten zien dat de snelheid er is om vooraan mee te kunnen strijden. Het gaat een mooi seizoen worden!

GTC

In de GTC klasse was er succes voor Jeroen Bleekemolen. Met team genoten Dion von Moltke en Cooper McNeil wisten ze race te winnen met de no. 22 WeatherTech Alex Job Racing Porsche. De hele week was de wagen de snelste bij de trainingen. Bij de kwalificatie moesten ze de no. 27 Dempsey Del Pierro Racing Porsche van Andy Lally, Patrick Demspey en Joe Foster nog voor zich dulden. In de race krijgt de no. 27  Dempsey Del Pierro Racing Porsche tweemaal een penalty voor te hard rijden in de pits, de tweede maal bij het inlossen van de eerste straf. Ook voor de no. 22 Alex Job Racing wagen verloopt niet alles vlekkeloos. Ongeveer halverwege de race krijgt de wagen een lekke bande, en verliest daarmee veel tijd. De Porsche komt terug op de baan op de negende plaats, en de inhaal race kan beginnen.

 

Jeroen Bleekemolen Alex Job Racing Porsche Sebring 2013

Foto: (c) alms.com

Als Bleekemolen het stuur overneemt van Dion von Moltke met nog twee en een half uur op de klok ligt de Porsche op de derde plaats. Bleekemolen is met de Porsche de snelste op de baan, en hij neemt de tweede plaats over met nog een uur en veertig minuten op de klok. De ervaren Damien Faulkner gaat aan de leiding met de no. 66 TRG Porsche en komt binnen voor een pitstop. Daar gaat het mis met een wielsleutel, en Bleekemolen neemt de leiding over om die niet meer uit handen te geven. Achter Bleekemolen met de WeatherTech Alex Job Racing Porsche finisht de no. 45 Flying Lizard Porsche van Spencer Pumpelly, Brian Wong en Nelson Canache. De derde plaats gaat naar Sean Edwards, Henrique Cisneros en Marco Seefried met de no. 30  NGT Motorsport Porsche. Damien Faulkner zakte terug naar de vijfde positie na de pech die hij had met de pitstop.

LMPC

De overwinning in de LMPC klasse ging naar de no. 52 PR1/Mathiasen Oreca FLM wagen van David Ostella, David Cheng en Mike Guasch. David Ostella wist met nog een half uur op de klok Kyle Marcelli met de BAR1 Motorsports wagen te passeren. Kyle Marcelli en teamgenoten Chris Cummings en Stefan Johansson finishte op de tweede plaats gevolgd door Tristan Nunez, Charlie Shears en David Heinemeier-Hansson met de Performance Tech Motorsports wagen op de derde positie.

 

podium Audi sebring 2013

Foto: (c) alms.com

UITSLAG 12 UUR VAN SEBRING:

1 (1) Benoit Treluyer/Oliver Jarvis/Marcel Fassler, Audi R18 e-tron quattro 364 laps

2 (2) Tom Kristensen/Allan McNish/Lucas di Grassi, Audi R18 e-tron quattro, 364

3 (3) Nick Heidfeld/Neel Jani/Nicolas Prost, Lola B12/60 Toyota, 359

4 (4) Klaus Graf/Lucas Luhr/Romain Dumas, HPD ARX-03c, 358

5 (5) Andrea Belicchi/Mathias Beche/Congfu Cheng, Lola B12/60-Toyota, 354

6 (7) Scott Tucker/Marino Franchitti/Ryan Briscoe, HPD ARX-03b, 346

7 (8) Ryan Hunter-Reay/Simon Pagenaud/Scott Tucker, HPD ARX-03b, 345

8 (9) Tom Kimber-Smith/Christian Zugel/Eric Lux, Zytek Z11SN-Nissan, 342

9 (16) David Ostella/David Cheng/Mike Guasch, ORECA FLM09, 336

10 (17) Kyle Marcelli, Chris Cumming, Stefan Johansson, ORECA FLM09, 336

11 (18) Tristan Nunez, Charlie Shears, David Heinemeier-Hansson, ORECA FLM09, 335.

12 (13) Bruno Junqueira/Alex Popow/Duncan Ende, ORECA FLM09, 335

13 (11) Anthony Lazzaro/Ed Brown/Johannes van Overbeek, HPD ARX-03b, 335

14 (12) Jonathan Bennett/Colin Braun/Mark Wilkins, Canada; ORECA FLM09, 334

15 (21) Oliver Gavin/Tommy Milner/Richard Westbrook, Chevrolet Corvette C6 ZR1, 333

16 (20) Gianmaria Bruni/Olivier Beretta/Matteo Malucelli, Ferrari F458 Italia, 333

17 (31) Wolf Henzler/Bryan Sellers/Nick Tandy, Porsche 911 GT3 RSR, 332

18 (27) Bill Auberlen/Maxime Martin/Jorg Muller, BMW Z4 GTE, 330

19 (29) Marc Goossens/Ryan Dalziel/Dominik Farnbacher, SRT Viper GTS-R Viper V-10, 329

20 (26) Marco Holzer/Richard Lietz/Bryce Miller, Porsche 911 GT3 RSR, 329

21 (19) Rusty Mitchell/Chapman Ducote/Tomy Drissi, ORECA FLM09, 326

22 (28) Dirk Mueller/Joey Hand/John Edwards, BMW Z4 GTE, 321

23 (22) Darren Turner/Stefan Mucke/Bruno Senna, Aston Martin Vantage V8, 318

24 (33) Jeroen Bleekemolen/Dion von Moltke/Cooper MacNeil, Porsche 911 GT3 Cup, 315

25 (35) Spencer Pumpelly/Brian Wong/Nelson Canache Jr., Porsche 911 GT3 Cup, 315

26 (34) Sean Edwards/Henrique Cisneros/Marco Seefried, Porsche 911 GT3 Cup, 314

27 (37) Jan Heylen/Jon Fogarty/Mike Hedlund, Porsche 911 GT3 Cup, 314

28 (36) Ben Keating/Damien Faulkner/Craig Stanton, Porsche 911 GT3 Cup, 313

29 (32) Andy Lally/Joe Foster/Patrick Dempsey, Porsche 911 GT3 Cup, 311

30 (39) Andrew Davis/Bob Faieta/Michael Avenatti, Porsche 911 GT3 Cup, 311

31 (42) Lawson Aschenbach/David Calvert-Jones/Eric Curran, Porsche 911 GT3 Cup, 309

32 (38) Pierre Ehret/Alexandre Imperatori/Brett Sandberg, Porsche 911 GT3 Cup, 309

33 (23) Pedro Lamy/Paul Dalla Lana/Billy Johnson, Aston Martin Vantage V8, 307

34 (25) Tommy Kendall/Kuno Wittmer/Jonathan Bomarito, SRT Viper GTS-R Viper V-10, 303

35 (41) Kuba Giermaziak/Carlos Gomez/Mario Farnbacher, Porsche 911 GT3 Cup, 301

36 (14) Pierre Kaffer/Mirco Schultis/Patrick Simon, ORECA FLM09, 286

37 (10) David Brabham/Scott Sharp/Guy Cosmo, HPD ARX-03b, 281

38 (40) Al Carter/Kevin Estre/Carlos de Quesada, Porsche 911 GT3 Cup, 269

39 (24) Antonio Garcia/Jordan Taylor/Jan Magnussen, Chevrolet Corvette C6 ZR1, 213, versnellingsbak

40 (30) Leh Keen/Bill Sweedler/Townsend Bell, Ferrari F458 Italia, 209, crash

41 (6) Chris Dyson/Guy Smith/Butch Leitzinger, Lola B12/60-Mazda, 81, elektronica

42 (15) Andy Meyrick/Olivier Pla, DeltaWing LM12 Elan, 10, motor

 

 

Share