Luc Braams en Duncan Huisman hebben met de Las Moras Racing Renault Megane de traditionele Nieuwjaarsrace gewonnen. Braams en Huisman wisten vrijwel de gehele race aan de leiding te blijven rijden, na vanaf de pole te zijn gestart. In Divisie II ging de overwinning naar Sven van Hulst, Bas van de Ven en Jan Joris Verheul met hun BMW, en de zege in Divisie III ging naar Wilbert Groenewoud en Marcel Robijn. In Divisie IV tenslotte was de overwinning voor het duo Liesette Braams en Donald Molenaar. De Nieuwjaarsrace is de tweede race van het Winter Endurance Kampioenschap. Er volgen nog twee races voor het Kampioenschap in Februari en Maart.
Duncan Huisman en Luc Braams hadden eerder op de dag in de kwalificatie de pole getraind met de Renault Megane met een tijd van 1:55,596. Ze wisten op de opdrogende baan nipt Max Braams en Wolf Nathan met de V8 Star voor te blijven. Het verschil was maar 0.08 seconde. De derde plaats in de kwalificatie ging naar Kees Bouhuys, Jeroen Mul en Michael en Sebastiaan Bleekemolen met de Team Bleekemolen Porsche 997 GT3. De pole in Divisie II is voor Rob de Laat en Rob Severs met een BMW 320d. In Divisie III was de snelste tijd voor Dennis de Borst en Melvin de Groot met hun Renault Clio. In de dieselklasse, Divisie IV ging de pole naar Bas Baars en Marcel Roeleveld.

Foto: Marco van de Bildt
Michael Bleekemolen had een goede start, met de Sotrax Porsche, en ging aan de leiding de Tarzanbocht in gevolgd door de Renault Megane op de tweede plaats. Lang kon hij er echter niet van genieten. Al in de eerste ronde wist Duncan Huisman met de Renault Megane de leiding weer over te nemen, en al snel kon hij een riante voorsprong opbouwen. Al vroeg in de wedstrijd moest Bleekemolen ook de V8Star van Max Braams en Wolf Nathan laten gaan.

Foto: Marco van de Bildt
Daarna was er een spannende strijd om plaats drie met de Saker Sprint van Jaap Wilkens, Renger van der Zande, Johan Kraan en Luca Bettini. Renger van der Zande wist de strijd in zijn voordeel te beslissen met een inhaalactie buitenom in het Scheivlak. Halverwege de race was de V8 Star verantwoordelijk voor de eerste Code 60. De wagens stond diep in het grind in het Scheivlak en het koste veel moeite om de wagen weg te krijgen.Eerder al waren er technische problemen met de wagen, en na een lange pitstop kwam de wagen terug op een kansloze 28ste positie. Het uitstapje in het Scheivlak betekende het definitieve einde voor de snelle V8 Star.
De op dat moment op de tweede plaats liggende Porsche kwam ook nog even in de problemen. In de Mastersbocht ging Jeroen Mul er af en raakte de vangrail. De wagen kon uit het grind gesleept worden en z’n weg vervolgen op de vierde plaats achter de Saker Sprint van Wilkens, Van der Zande, Kraan en Bettini en de leiders in Divisie II, het duo Eddie den Dekker en Michel Schaap.

Foto: Marco van de Bildt
In het laatste uur van de race had Sebastiaan Bleekemolen het stuur overgenomen van de op de op dat moment op de derde plaats Porsche en hadden de meeste teams de laatste pitstop achter de rug. Bleekemolen was goed onderweg om de achterstand op de Saker op de tweede plaats in te lopen. Een half uur voor de finish wist Bleekemolen de tweede plaats over te nemen. Onverwacht kwam Braams nog binnen om het stuur over te geven aan Huisman, terwijl Bleekemolen nog binnen kwam vanwege een stop&go penalty vanwege te hard rijden tijdens een code 60. Maar met nog een kwartier op de klok ging de Saker vanaf plaats twee de grindbak in waardoor de Sotrax Porsche alsnog op de tweede plaats finishte. De overwinning ging naar Luc Braams en Duncan Huisman, en de Saker finishte uiteindelijk toch nog op de derde plaats.
In Divisie II is na een lange strijd de winst voor Sven van Hulst, Bas van de Ven en Jan Joris Verheul met hun BMW 320d. De plaatsen twee en drie zijn voor het duo Eddie den Dekker en Michel Schaap en Rob de Laat en Rob Severs respectievelijk. de drie podium plaatsen zijn allen voor MDM motorsport BMW’s.
In Divisie III wisten Wilbert Groenewoud en Marcel Robijn te winnen met hun BMW E46. de tweede plaats ging naar de BMW van Melroy Heemskerk en Arthur van Uitert gevolgd door Eric Sliphorst, Yardy Hoogwerf en Rudy Schilders met de Mazda MX-5.
In Divisie IV ging de overwinning naar Liesette Braams en Donald Molenaar met de Las Moras BMW 123 D, gevolgd door Norman van Beek en Coen Pronk, eveneens met een BMW 123 D. Ook op de derde positie vinden we een BMW 123 D terug, ditmaal van Marcel Schoonhoven en Remon Vos.

Foto: Marco van de Bildt
UITSLAG:
Pos. |
Coureurs |
Auto |
Team |
Ronden |
Verschil |
Klasse |
1 |
104 Luc Braams / Duncan Huisman |
Renault Megane |
Equipe Verschuur I |
118 |
|
Div. I |
2 |
103 Kees Bouhuys / Michael en Sebastiaan Bleekemolen / Jeroen Mul |
Porsche GT3 Cup |
Team Bleekemolen |
117 |
1 Lap |
Div. I |
3 |
107 Jaap Wilkens / Renger van der Zande / Johan Kraan / Luca Bettini |
Saker Sprint |
Wilkens c.s. |
116 |
2 Laps |
Div. I |
4 |
203 Sven Van Hulst / Bas v.d. Ven / Jan Joris Verheul |
BMW 320 D WTCC |
MDM – Kenneth Smit – Metalak |
115 |
3 Laps |
Div. II |
5 |
204 Eddie den Dekker / Michel Schaap |
BMW 120 D |
MDM – FIA Racing |
114 |
4 Laps |
Div. II |
6 |
207 Rob de Laat / Rob Severs |
BMW 320 D WTCC |
MDM – Red Biscuit Racing |
112 |
6 Laps |
Div. II |
7 |
110 Van Geffen / vd Valk |
Radical SR3 |
Rhesus Racing |
111 |
7 Laps |
Div. I |
8 |
201 Bessem / Hilders |
Seat Leon Superc |
NKPP |
107 |
11 Laps |
Div. II |
9 |
408 Liesette Braams / Donald Molenaar |
BMW 123 D |
Las Moras Racing Team II |
105 |
13 Laps |
Div. IV |
10 |
401 Coen Pronk / Norman van Beek |
BMW 123 D |
Raceboys |
102 |
16 Laps |
Div. IV |
11 |
403 Marcel Schoonhoven / Remon Vos |
BMW 123 D |
K K Motorsport II |
102 |
16 Laps |
Div. IV |
12 |
302 Wilbert Groenewoud / Marcel Robijn |
BMW E46 |
Greenwood Racing |
101 |
17 Laps |
Div. III |
13 |
112 Van Eenaeme / J. Molenaar |
Porsche 968 Turbo |
Team Race For Fun II |
101 |
17 Laps |
Div. I |
14 |
210 Wijnschenk / P.+H. Verkerk |
Porsche 968 |
Team Race For Fun I |
101 |
17 Laps |
Div. II |
15 |
310 Melroy van Heemskerk / Arthur van Uitert |
BMW 318 compac |
GEVA racing |
100 |
18 Laps |
Div. III |
16 |
212 Aronov / Westerholt |
BMW M3 |
Koopman Racing |
100 |
18 Laps |
Div. II |
17 |
309 Eric Sliphorst / Yardy Hoogwerf / Rudy Schilders |
Mazda MX5 |
MaX5 Endurance Team |
100 |
18 Laps |
Div. III |
18 |
211 Cor Euser / Matthew Dileo |
BMW 325 Compac |
Cor Euser Racing |
99 |
19 Laps |
Div. II |
19 |
402 Veltman / Rijnbeek |
BMW 123 D |
K K Motorsport I |
96 |
22 Laps |
Div. IV |
20 |
311 Rijks / v. Zalinge / Kemmer |
BMW E30 |
DDL Racing |
93 |
25 Laps |
Div. III |
21 |
308 Vd Munckhof / v. Berlo |
Ford Focus Sport |
Munckhof / vd Pas Racing |
91 |
27 Laps |
Div. III |
22 |
109 Burggraaf / Herber |
BMW E46 M3 |
Dutch Racing Service |
88 |
30 Laps |
Div. I |
23 |
208 Vd Peijl / Le Noble |
Volvo 850 |
Rec Racing |
85 |
33 Laps |
Div. II |
24 |
407 Bas Baars / Marcel Roeleveld |
Volvo S60 |
Niham Racing |
83 |
35 Laps |
Div. IV |
25 |
404 Sirag / de Vet / Hoekstra |
Seat Ibiza |
Racing Team Bananas |
82 |
36 Laps |
Div. IV |
26 |
205 Poland / van Amsterdam |
BMW E36 M3 |
Team Deep Drill |
60 |
58 Laps |
Div. II |
27 |
301 Dennis de Borst / Melvin de Groot |
Renault Clio |
Team Bleekemolen I |
33 |
85 Laps |
Div. III |
28 |
1 Wolf Nathan / Max Braams |
V8 Racing |
V8 Racing |
32 |
86 Laps |
Div. I |
29 |
111 Ras Lalmy / Jaques Groenewegen |
Musch Motorsport |
Musch Motorsport |
6 |
112 Laps |
Div. I |

Foto: Marco van de Bildt