Chip Ganassi (DP) en Alex Job (GT) winnen de 24 uur Daytona.

Print Friendly, PDF & Email

logo DaytonaDe 51ste 24 uur van Daytona is gewonnen door Scott Dixon, Charlie Kimball, Juan Pablo Montoya, Scott Pruet en Memo Rojas. Met de Daytona Prototype no. 01 Chip Ganassi Racing BMW / Riley kwamen ze als eerste aan de meet na 709 ronden te hebben afgelegd. De tweede plaats ging naar de no. 10 Velocity Corvette DP van Max Angelelli, Jordan Taylor en Ryan Hunter-Reay, gevolgd door de no. 60 Michael Shank Racing Ford / Riley van John Pew, Oswaldo Negri, AJ Allmendinger, Justin Wilson en Marcos Ambrose. In de GT klasse ging de overwinning naar Filipe Albuquerque, Oliver Jarvis, Edoardo Mortara en Dion von Moltke met de Alex Job Racing-Audi R8 GRAND-AM. Jeroen Bleekemolen kwam helaas niet verder dan de 6de plaats, terwijl Ivo Breukers, Ronald en Dennis van de Laar de finish niet hebben gehaald.

 

De overwinning van Chip Ganassi Racing is de vijfde overwinning van het team bij tien deelnames aan de 24 uur van Daytona. Deze vijfde overwinning van Scott Pruett betekend een evenaring van het record van Hurley Haywood. De strijd om de overwinning was tot het einde toe spannend, zowel bij de GT klasse als bij de DP klasse.

In de Daytona Prototype klasse was het stuivertje wisselen tussen Juan Pablo Montoya met de no. 1 Ganassi BMW / Riley, Max Angelelli met de no. 10 Velocity Corvette DP en AJ Allmendinger met de no. 60 Michael Shank Racing Ford / Riley. De Michael Shank Ford /Riley was in de loop van de race terug gekomen van een achterstand van zeven ronden na  problemen met een gebroken tie rod in het eerste uur van de race. Maar in het laatste uur was de titel verdediger er weer helemaal bij. Allmendinger zette zichzelf buitenspel doordat hij een Stop ‘n Go penalty kreeg na contact met de Action Express Corvette DP van Jaoa Barbosa. Met nog zeven minuten op de klok moest Montoya binnen komen voor een Splash ‘n Dash waarmee de leiding naar Angelelli ging. Maar een ronde later moest ook Angelelli nog een beetje benzine komen halen. Montoya kreeg de leiding weer terug en finishte uiteindelijk met een voorsprong van iets minder dan 22 seconden op Angelelli.

 

Foto: (c) grand-am.com

Foto: (c) grand-am.com

Zoals gezegd was ook de strijd in de GT klasse spannend tot op het laatst. We zagen een aantal wisselingen voor de leidende positie in de race. Ook in de GT klasse was de boodschap, voorzichtig met benzine, en indien nodig benzine sparen. Voor Marcus Winkelhock pakte het verkeerd uit. Hij viel stil in de laatste ronde met de Rum-Bum-Audi en zakte naar de zevende plaats in de klassering. De winst ging naar Filipe Albuquerque, Oliver Jarvis, Edoardo Mortara en Dion von Moltke met de no. 24 Alex Job Racing-Audi R8 GRAND-AM, gevolgd door no. 52 APR-Audi R8 GRAND-AM met Frank Stippler, René Rast, Ian Baas en Marc Basseng op anderhalve seconde. De derde plaats ging naar Emil Assentato, Guy Cosmo, Nick Longhi, Anthony Lazzaro en Mark Wilkins met de no. 69 AIM Ferrari

Jeroen Bleekemolen kon met de zesde plaats niet tevreden zijn. De no. 23 Alex Job Racing Porsche moest na een slecht verlopen kwalificatie van de vijftiende positie in de klasse starten. Maar gaandeweg ging het beter met de auto en na te zijn opgeklommen tot de tweede positie lag zelfs de mogelijkheid van een overwinning nog in het verschiet. Damien Faulkner die de laatste stint voor z’n rekening nam kreeg echter te horen dat hij langzamer moest rijden om brandstof te sparen. De Porsche zakte terug tot de zesde positie aan de finish. Het zijn toch tactische missers die het team de das om hebben gedaan zoals slecht geplande pitstops.

De TRG Porsche van Ivo Breukers, Brad Lewis, kende een redelijke start van Ivo Breukers, waarna Dennis van de Laar twee stints reed. Het team verloor helaas tijd doordat zowel  Brad Lewis als Jim Michaelian een keer in de rondte gingen. Later in de nacht crashte Brad Lewis met de wagen. waarmee de race ten einde was gekomen voor de no. 68 Porsche.

In de deze race debuterende GX klasse kwamen zes auto’s aan de start, drie Porsche’s Cayman en drie Mazda 6 GX’en. De drie Mazda’s vielen allen uit gedurende de race.zodat de strijd om de overwinning door de Porsche’s onderling werd uitgevochten.

De van pole gestartte no. 16 Napleton Racing Porsche Cayman van Shane Lewis, Jim Norman, David Donahue en Nelson Canache wist vrijwel de gehele race aan de leiding van de klasse te blijven om er met de winst vandoor te gaan. De tweede plaats was voor Darryl O”Young, Daniel Rogers, James Clay, Seth Thomas en Karl Thomson met de no. 22 Bullet Racing Porsche. Het derde treetje op het podium werd ingenomen door de BGB Motorsports Porsche Cayman Team wagen van Lee Davis, Ryan Eversley, Jeff Mosing, Eric Foss en John Teese.

 

Foto: (c) grand-am.com

Foto: (c) grand-am.com

UISTLAG:

Daytona Prototype:

1. 01 DP Chip Ganassi Racing with Felix Sabates – BMW Riley, Pruett/Rojas/Montoya/Kimball/Dixon, 709 ronden

2. 10 DP VelocityWW – Corvette DP, Angelelli/Taylor/Hunter-Reay, op 21,922 sec

3. 60 DP Michael Shank Racing – Ford Riley, Pew/Negri/Allmendinger/Wilson/Ambrose, op 55,585 sec

 

GT Klasse :

9. 24 GT Audi Sport Customer Racing/ AJR – Audi R8 GRAND-AM, Albuquerque/Jarvis/Mortara/Von Moltke (GT 1)

10. 52 GT Audi Sport Customer Racing/APR – Audi R8 GRAND-AM, Stippler/Rast/Baas/Basseng (GT 2)

11. 69 AIM Racing – Ferrari 458, Assenato/Cosmo/Longhi/Lazzaro/Wilkins (GT 3)

14. 23 Alex Job Racing –  Porsche 911 GT3 Cup, MacNeil/Bleekemolen/Holzer/Faulkner (GT 6)

 

GX klasse:

26. 16 Napleton Racing – Porsche Cayman, Lewis/Norman/Donahue/Canache

30. 22 Bullet Racing – Porsche Cayman, O”Young/Rogers/Clay/Thomas/Thomson

34. 38 BGB Motorsports – Porsche Cayman, Davis/Eversley/Mosing/Foss/Teese

 

De  volgende race is op 2 maart op het Circuit of the Americas in Austin, Texas.

 

 

Share