Top tien 2012.

Print Friendly, PDF & Email

dsc01604Het is alweer December, alweer een mooi autosport jaar ligt achter ons. En dus is het weer tijd voor de onvermijdelijke ranglijstjes met overzichten. Daarom dit lijstje met dingen die mij zijn opgevallen dit jaar, in willekeurige volgorde. Natuurlijk komen er in m’n top tien een aantal evenementen voor waar we bij waren dit jaar, met daarbij natuurlijk de 24 uur van Le Mans. Maar ook in Nederland zelf, waar voor het eerst de Historic Grand Prix Zandvoort werd georganiseerd. Ook dit jaar waren we weer op Spa-Francorchamps, waar de 6 uurs race de tweede race was van het FIA World Endurance Championship. Heb jij ook zo’n lijstje? Laat het ons dan eens weten. Graag maak ik van de gelegenheid gebruik om vanaf deze plaats iedereen een sportief, voorspoedig en vooral gezond 2013 toe te wensen.

 

 

*) Nieuwjaarsrace.

De eerste race op Circuit park Zandvoort is traditioneel de Nieuwjaarsrace, de tweede wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap (WEK). Het WEK bestaat uit vier lange afstandsraces, waarvan de eerste in November 2011 werd verreden en de andere drie begin dit jaar.

 

dsc07816

Foto: Marco van de Bildt.

De Nieuwjaarsrace is de enige Nederlandse wedstrijd die (gedeeltelijk) in het donker wordt verreden. Het is meestal niet zo druk, maar de sfeer is fantastisch, zeker als het donker wordt. Ook in 2013 staat de Nieuwjaarsrace weer op onze kalender.

 

*) 24 uur van Dubai.

In Nederland begint het jaar met de Nieuwjaarsrace, dit jaar op 8 Januari. Internationaal gezien is de eerste race die er toe doet de 24 uur van Dubai. Dit jaar werd deze race verreden op 13 en 14 Januari. Maar liefst 75 auto’s verschijnen er aan de start op het circuit Dubai Autodrome. Jeroen Bleekemolen won met de Black Falcon Racing Mercedes SLS AMG GT3, samen met Thomas Jäger, Sean Edwards en Khaled Al Qubaisi de race. Ook in andere, van de zes aanwezige, klassen waren er veel Nederlanders actief en succesvol. Met Jeroen Bleekemolen  en Christiaan Frankenhout op de derde plaats stonden er twee Nederlanders op het podium. De overwinning van Bleekemolen was de eerste overwinning in een 24 uurs race voor de SLS AMG GT3, en de eerste Mercedes overwinning sinds 1989 (Sauber C9 met Mercedes-motor, 1989, 24 Uur van Le Mans).

 

*) FIA World Endurance Championship.

Na twee seizoenen Intercontinental Le Mans Cup zag dit jaar het FIA World Endurance Championship het levenslicht. Er was ook meteen de nodige kritiek, met name op de kalender, en het ontbreken van Petit Le Mans. Er werd nog wel wat geschoven maar Petit Le Mans kwam er niet bij. De race in Japan is een week voor Petit Le Mans en dus logistiek een nachtmerrie voor teams die aan beide races willen meedoen. Petje af voor Rebellion Racing, zij zijn er zowel in de FIA WEC race in Japan bij, als bij Petit Le Mans. In totaal staan er negen races op de kalender waarvan Le Mans de belangrijkste is, er zijn daar dan ook dubbele punten te behalen. 

 

SONY DSC

Foto: Marco van de Bildt.

Een minpuntje is wel dat met het vormen van de WEC de Le Mans Series veranderen in de European Le Mans Series (ELMS). Er rijden in de ELMS geen LM P1 wagens meer mee, en op de kalender staan niet de bekende LMS circuits. Geen Spa-Francorchamp en Silverstone maar Zolder en Donington. Uiteindelijk zijn er vooral heel veel problemen voor de ELMS. De tweede race op Zolder wordt afgelast wegens gebrek aan belangstelling, en later worden ook de laatste twee races van het seizoen op Brno en de Algarve geschrapt. Daarvoor in de plaats ontvangen de ELMS deelnemers een uitnodiging voor de Petit Le Mans. Inmiddels is wel weer een kalender voor 2013 met vijf races, waarbij raceweekenden samen vallen met andere series, maar echt samen racen in één wedstrijd is er niet bij. Wij zien het somber in , helaas.

 

 

*) 6 Uur van Spa-Francorchamps.

De 1000 km. van Spa Francorchamps was jarenlang onderdeel van de Le Mans Series en de laatste twee jaar van de Intercontinental Le Mans Cup. Dit jaar is de race omgedoopt tot 6 uur van Spa-Francorchamps en  onderdeel van het FIA World Endurance Championship. Maar het blijft hoe dan ook de laatste serieuze test voor de deelnemers van de 24 uur van Le Mans.

 

SONY DSC

Foto: Marco van de Bildt.

Mooie starvelden op een mooi circuit met vaak verrassende verraderlijke weersomstandigheden, zo ook dit jaar, met regen en een race op een opdrogende baan. 

 

*) Le Dakar.

Traditioneel begint het jaar met Le Dakar, ooit van Parijs naar Dakar, maar tegenwoordig in Zuid Amerika. De route van de 33ste editie van de woestijn rally gaat door Argentinië, Chili en Peru. Er zijn een groot aantal Nederlandse deelnemers, vooral bij de vrachtwagens. De bekendste is daar wel Gerard de Rooy met zijn opvallende truck. Hij pakt vijf maal een dagoverwinning en wint het algemeen klassement. Tim Coronel was er bij met de buggy en hij finishte nipt als tweede in het single seater klassement. Vijf keer gestart en alle vijf keer uitgereden, een geweldig resultaat voor de Nederlandse buggy coureur. Op 2 januari 2013 gaat de 34ste Le Dakar van start, wij zijn er klaar voor!

 

*) Peugeot stopt ermee.

Het jaar begon voor Peugeot slecht. Vrij abrupt kondigt de Franse fabrikant aan dat ze zich terug trekken uit de autosport. Twee weken voor het bekend maken van de deelnemers aan de 24 uur van Le Mans en de het debuterende FIA World Endurance Championship komt het team met het slechte nieuws naar buiten. De aankondiging komt ook voor het eigen personeel onverwacht. Een team dat aan het testen was op Sebring keert onverrichter zaken huiswaarts.

 

DSC03803

Foto: Marco van de Bildt.

De Peugeot 908 HDi FAP komt niet meer in actie en het hybride project waar Peugeot aan werkte gaat de ijskast in.

 

*) Toyota begint ermee.

In november 2011 kondigt Toyota de terugkeer aan op het hoogste niveau van de endurance racerij, het doel: de 24 uur van Le Mans winnen. Toyota gaat ambitieus van start en als coureurs worden o.a. Alexander Wurz (voormalig Peugeot) en Nicolas Lapierre (voormalig Oreca) gepresenteerd. Hugh de Chaunac gaat met zijn Oreca team de Toyota runnen. Het team kent ook de nodige problemen maar weet dat goed op te lossen.

 

dsc01071

Foto: Marco van de Bildt.

De eerste race waar Toyota in actie komt, met de in Januari gepresenteerde TS030 HYBRID, is de 24 uur van Le Mans. Tijdens een test crasht de auto en het team moet de eerste twee races laten schieten. Bij Le Mans zijn ze de grote verrassing, en kunnen zich qua snelheid met Audi meten. Helaas vallen beide auto’s uit. Ze winnen nog wel enkele races in het FIA World Endurance Championship en inmiddels heeft Toyota bekend gemaakt met twee doorontwikkelde TS030’s naar Le Mans en de FIA WEC te komen. Wij verwachten een mooie 24 uur van Le Mans en een spannend FIA WEC seizoen 2013.

 

*) Nissan deltawing.

In 2009 komt Ben Bowlby met het Deltawing concept. De wagen wordt in eerste instantie ontwikkeld als opvolger voor het IndyCar chassis in 2012. Bij de IndyCars kiest men voor het (meer conventionele) Dallara chassis. Naast Bowlby houden o.a. Don Panoz, Dan Gurney en Highcroft Racing zich bezig met de Deltawing. De wagen wordt aangepast voor endurance races, de cockpit verandert van single seater naar two seater zoals voorgeschreven bij Le Mans prototypes. Nissan stapt in als partner en levert de motor.

 

dsc00593

Foto: Marco van de Bildt.

Bij de 80ste 24 uur van Le Mans krijgt de Deltawing garage 56 toegewezen, en doet buiten mededinging mee. Na een crash valt de wagen helaas uit, maar bij de Petit Le Mans zien we de futuristisch ogende wagen weer in actie.

 

*) 24 Uur van Le Mans.

Uiteraard ontbreekt de 24 uur van Le Mans niet in m’n lijstje. We waren er weer bij dit jaar. Op de woensdag voor de race, ruim op tijd voor de kwalificaties, hadden we een mooi plekje op de camping gevonden. Ook waren we in de pits en bij de parade op vrijdag. We konden zelfs even een ‘rondje circuit’ doen!

 

dsc02030

Foto: Marco van de Bildt.

Dit jaar was de 80ste editie van de 24 uur van Le Mans, een mijlpaal voor de endurance klassieker. Dit jaar maakt Le Mans ook weer deel uit van een officieel FIA kampioenschap, het FIA World World Endurance Championship. Helaas was Peugeot er niet bij dit jaar. Verrassing dit jaar was uiteraard Toyota, dat op snelheid de strijd aan kon gaan met de onaantastbaar geachte Audi. En zoals altijd was er natuurlijk weer de spannende strijd in de competitieve GT klassen.

Het moment van de race, de strijd tussen Audi en Toyota en de zware crash van Davidson al vroeg in de race:

 

 

*) Historic Grand Prix Zandvoort.

Voor 2012 had Circuit Park Zandvoort de beschikking over een paar extra geluidsdagen, en die konden goed gebruikt worden voor de Historic Grand Prix. Het idee was er al wat langer maar met de geluidsdagen werd het ook echt mogelijk, races met veel, heel veel, verschillende historische wagens.

 

dsc03986

Foto: Marco van de Bildt.

Het historische race weekend is een gezamenlijk initiatief van de Historische Auto Ren Club (HARC),  Masters Historic Racing en Circuit Park Zandvoort. In talloze klassen komen de vele historische raceauto’s in actie gedurende het weekend. En je kunt overal kijken, de paddock is open en teams en deelnemers laten je graag meegenieten van hun enthousiasme. Inmiddels is bekend dat ook in 2013 dit geweldige evenement weer op de kalender van Circuit Park Zandvoort staat.

 

Uiteraard zijn er altijd ontbrekende zaken in het lijstje. Zo was daar de ontknoping in het Dutch GT Championship die niet de schoonheidsprijs verdient. Het Europese GT4 Kampioenschap dat kort voor de start werd afgelast, maar de Blancpain Endurance Series kende een succesvol jaar. Het leek wel of iedereen in de BES wilde rijden.

Dit was mijn top tien van het afgelopen jaar, maar iedereen heeft zo zijn favorieten. Heb jij ook een top tien, of een ander lijstje, mis je dingen op deze lijst, laat het dan vooral weten.

Graag maak ik van de gelegenheid gebruik om vanaf deze plaats iedereen een sportief, voorspoedig en vooral gezond 2013 toe te wensen.

 

 

 

Share