Toyota wint de 6 uur van Shanghai en Audi het FIA World Endurance Championship.

Print Friendly, PDF & Email

Toyota heeft de laatste race van het eerste FIA World Endurance Championship (WEC) seizoen vrij eenvoudig gewonnen. De coureurs Alexander Wurz en Nicolas Lapierre hadden met hun Toyota TS030 Hybrid 191 ronden nodig om de 6 uur van Shanghai op hun naam te schrijven. Als tweede eindigde, met een achterstand van 58 sec., de Audi nummer 2 met Allan McNish en Tom Kristensen achter het stuur, en als derde de nummer 1 Audi. In de LM P2 klasse ging de overwinning naar het Britse ADR-Delta met Luis Perez Companc, Nicolas Minassian en Pierre Kaffer achter het stuur. De Aston Martin Vantage V8 met Darren Turner en Stefan Mücke waren de winnaars in de GTE-Pro klasse en bij de GTE-Am klasse was het de Chevrolet Corvette C6-ZR1 van Larbre Competition die de overwinning naar zich toe trok. Helaas is het WEC seizoen 2012 nu afgelopen en moeten we nu tot april 2013 wachten op de eerst volgende race.

 

De Toyota no. 7 mocht de race aanvangen vanaf pole en Alexander Wurz en Nicolas Lapierre moesten hun leidende positie slechts één keer af te staann aan de Audi van Allan McNish en Tom Kristenssen  en dat was na de eerste pitstop. De Toyota TS030 Hybrid wist al na twee uur hun voorsprong flink uit te bouwen om probleemloos een extra pitstop te kunnen maken. Aan het einde van de 6 uurs race was hun voorsprong nog zo’n 58 sec. op de no. 2 de Audi van Allan McNish en Tom Kristensen. De Audi no. 1 eindigde met een achterstand van 1min. en 42 sec. maar de coureurs Andre Lotterer, Benoit Treluyer en Marcel Fassler wisten door deze eindstand wel de eerste kampioenen te worden van het eerste jaar van het FIA World Endurance Championship.

 

Toyota FIA WEC Shanghai

Foto: (c) DPPI / fiawec.com

Het Zwitserse Rebellion Racing dat het hele WEC seizoen met twee auto’s in de LM P1 klasse actief was, is de grote winnaar geworden van de “Privateers”. Hun voorsprong in het eindklassement op de nummer twee, Strakka Racing, bedraagt 57 punten. Ook de 6 uur van Shanghai wist het team te winnen, maar de tweede auto met o.a. Nicolas Prost viel stil op het rechte stuk voor de pitstraat 4 minuten voor het einde van de race. De voorsprong van de winnende Rebellion auto bedroeg slechts 8 sec. op de nummer twee de HPD ARX- 03a van Strakka Racing met o.a. David Brabham achter het stuur. Rebellion Racing wist dit seizoen zes van de acht wedstrijden op hun naam te schrijven.

In de LM P2 klasse is het de Oreca03-Nissan van ADR-Delta die met een achterstand van 11 ronden op de winnende Toyota als eerste voor zijn klasse binnenkomt, gevolgd, met een achterstand van ruim 36 sec, door de HPD ARX 03b – Honda van Starworks Motorsports. Het Amerikaanse team van Starworks Motorsport is met 177 punten de kampioen geworden in het eindklassement van de LMP2 klasse gevolgd door ADR Delta met 154 punten.

 

Aston Martin V8 Vantage 6 uur van Shanghai

Foto: (c) DPPI / fiawec.com

In de GTE Pro klasse was de Aston Martin Vantage V8 van het  Britse Aston Martin Racing die vanaf pole mocht vertrekken. In het begin van de race verloor het team nog wel de koppositie aan het team van Felbermayr-Proton, maar het duurde niet lang of Darren Turner en Stefan Mücke hadden de eerste plek weer terug om die vervolgens de rest van de race niet meer af te staan.  AF Corse coureurs Olivier Beretta en Andrea Bertolini finishten als derde en werden in het eindklassement eerste in de GTE Pro klasse. Aston Martin kon mede door de overwinning in Shanghai de tweede plaats in het kampioenschap opeisen gevolgd door het team van Felbermayr-Proton.

In de GTE-Am klasse was het de Chevrolet Corvette C6-ZR1 van het Franse Larbre Competition die er met de winst vandoor ging, ze wisten hun concurrent, de Porsche 911 RSR (997) van Felbermayr-Proton, op ruim een ronde achterstand te zetten. In het eindklassement voor de Am klasse is het team van Larbre Competition met 179 punten de beste van het afgelopen WEC seizoen met op een tweede plek het team van Felbermayr-Proton. Zo weet de  Corvette C6 -ZR1 in het seizoen 2012  zowel het FIA World Endurance Championship als de American Le Mans Series te winnen.

 

podium shanghai Toyota Audi

Foto: (c) DPPI / fiawec.com

 UITSLAG:
Pos. No. Klasse Coureurs Auto Ronden Tijd Verschil
1 7 LMP1 Alexander Wurz, Nicolas Lapierre, Toyota TS030 – Hybrid 191 6:01’29.292  
2 2 LMP1 Tom Kristensen, Allan McNish, Audi R18 e-tron quattro 191 6:02’27.862 58.570
3 1 LMP1 Marcel Fässler, André Lotterer, Benoit Tréluyer Audi R18 e-tron quattro 191 6:03’12.106 1’42.814
4 13 LMP1 Andrea Belicchi, Harold Primat, Cong Fu Cheng Lola B12/60 Coupé – Toyota 185 6:02’15.002 6 ronden
5 22 LMP1 David Brabham, Karun Chandhok, Peter Dumbreck HPD ARX 03a – Honda 185 6:02’23.713 6 ronden
6 21 LMP1 Nick Leventis, Danny Watts, Jonny Kane HPD ARX 03a – Honda 182 6:02’30.186 9 ronden
7 25 LMP2 John Martin, Tor Graves, Mathias Beche Oreca 03 – Nissan 180 6:02’21.958 11 ronden
8 44 LMP2 Vicente Potolicchio, Ryan Dalziel, Stéphane Sarrazin HPD ARX 03b – Honda 180 6:02’58.859 11 ronden
9 24 LMP2 Jacques Nicolet, Matthieu Lahaye, Olivier Pla Morgan – Nissan 179 6:02’03.196 12 ronden
10 49 LMP2 Luis Perez Companc, Nicolas Minassian, Pierre Kaffer Oreca 03 – Nissan 179 6:02’59.410 12 ronden
11 23 LMP2 Franck Mailleux, Olivier Lombard, Jordan Tresson Oreca 03 – Nissan 178 6:01’56.836 13 ronden
12 31 LMP2 Thomas Holzer, Mirco Schultis, Lola B12/80 Coupé – Lotus 177 6:02’16.223 14 ronden
13 26 LMP2 Nelson Panciatici, Pierre Ragues, Roman Rusinov Oreca 03 – Nissan 177 6:03’20.541 14 ronden
14 15 LMP1 Bertrand Baguette, Dominik Kraihamer, Takuma Sato Oak Pescarolo – Honda 174 6:01’42.984 17 ronden
15 41 LMP2 Christian Zugel, Ricardo Gonzalez, Elton Julian Zytek Z11SN – Nissan 171 6:02’56.257 20 ronden
16 97 LMGTE Pro Stefan Mücke, Darren Turner, Aston Martin Vantage V8 169 6:02’42.857 22 ronden
17 77 LMGTE Pro Marc Lieb, Richard Lietz, Porsche 911 RSR (997) 169 6:03’35.725 22 ronden
18 71 LMGTE Pro Andrea Bertolini, Olivier Beretta, Ferrari F458 Italia 168 6:03’23.872 23 ronden
19 50 LMGTE Am Patrick Bornhauser, Julien Canal, Pedro Lamy Chevrolet Corvette C6-ZR1 166 6:03’19.573 25 ronden
20 88 LMGTE Am Christian Ried, Gianluca Roda, Paolo Ruberti Porsche 911 RSR (997) 165 6:02’14.736 26 ronden
21 57 LMGTE Am Tracy Krohn, Niclas Jönsson, Michele Rugolo Ferrari F458 Italia 164 6:01’31.195 27 ronden
22 61 LMGTE Am Robert Kauffman, Rui Aguas, Marco Cioci Ferrari F458 Italia 164 6:03’09.553 27 ronden
23 70 LMGTE Am Jean-Philippe Belloc, Christophe Bourret, Pascal Gibon Chevrolet Corvette C6-ZR1 163 6:02’48.686 28 ronden
24 55 LMGTE Am Joël Camathias, Matt Bell, Paul Daniels Porsche 911 RSR (997) 152 6:02’06.037 39 ronden
25 12 LMP1 Nicolas Prost, Neel Jani, Lola B12/60 Coupé – Toyota 180 5:49’50.179 11 ronden
26 51 LMGTE Pro Giancarlo Fisichella, Gianmaria Bruni, Ferrari F458 Italia 144 5:27’17.982 47 ronden
27 29 LMP2 Fabien Giroix, Keiko Ihara, Jean-Denis Deletraz Lola B12/80 Coupé – Nissan 93 3:20’23.969 98 ronden
28 32 LMP2 Jan Charouz, James Rossiter, Kevin Weeda Lola B12/80 Coupé – Lotus 78 2:57’15.060 113 ronden
 
 
 
Share