Toyota heeft de laatste race van het eerste FIA World Endurance Championship (WEC) seizoen vrij eenvoudig gewonnen. De coureurs Alexander Wurz en Nicolas Lapierre hadden met hun Toyota TS030 Hybrid 191 ronden nodig om de 6 uur van Shanghai op hun naam te schrijven. Als tweede eindigde, met een achterstand van 58 sec., de Audi nummer 2 met Allan McNish en Tom Kristensen achter het stuur, en als derde de nummer 1 Audi. In de LM P2 klasse ging de overwinning naar het Britse ADR-Delta met Luis Perez Companc, Nicolas Minassian en Pierre Kaffer achter het stuur. De Aston Martin Vantage V8 met Darren Turner en Stefan Mücke waren de winnaars in de GTE-Pro klasse en bij de GTE-Am klasse was het de Chevrolet Corvette C6-ZR1 van Larbre Competition die de overwinning naar zich toe trok. Helaas is het WEC seizoen 2012 nu afgelopen en moeten we nu tot april 2013 wachten op de eerst volgende race.
De Toyota no. 7 mocht de race aanvangen vanaf pole en Alexander Wurz en Nicolas Lapierre moesten hun leidende positie slechts één keer af te staann aan de Audi van Allan McNish en Tom Kristenssen en dat was na de eerste pitstop. De Toyota TS030 Hybrid wist al na twee uur hun voorsprong flink uit te bouwen om probleemloos een extra pitstop te kunnen maken. Aan het einde van de 6 uurs race was hun voorsprong nog zo’n 58 sec. op de no. 2 de Audi van Allan McNish en Tom Kristensen. De Audi no. 1 eindigde met een achterstand van 1min. en 42 sec. maar de coureurs Andre Lotterer, Benoit Treluyer en Marcel Fassler wisten door deze eindstand wel de eerste kampioenen te worden van het eerste jaar van het FIA World Endurance Championship.

Foto: (c) DPPI / fiawec.com
Het Zwitserse Rebellion Racing dat het hele WEC seizoen met twee auto’s in de LM P1 klasse actief was, is de grote winnaar geworden van de “Privateers”. Hun voorsprong in het eindklassement op de nummer twee, Strakka Racing, bedraagt 57 punten. Ook de 6 uur van Shanghai wist het team te winnen, maar de tweede auto met o.a. Nicolas Prost viel stil op het rechte stuk voor de pitstraat 4 minuten voor het einde van de race. De voorsprong van de winnende Rebellion auto bedroeg slechts 8 sec. op de nummer twee de HPD ARX- 03a van Strakka Racing met o.a. David Brabham achter het stuur. Rebellion Racing wist dit seizoen zes van de acht wedstrijden op hun naam te schrijven.
In de LM P2 klasse is het de Oreca03-Nissan van ADR-Delta die met een achterstand van 11 ronden op de winnende Toyota als eerste voor zijn klasse binnenkomt, gevolgd, met een achterstand van ruim 36 sec, door de HPD ARX 03b – Honda van Starworks Motorsports. Het Amerikaanse team van Starworks Motorsport is met 177 punten de kampioen geworden in het eindklassement van de LMP2 klasse gevolgd door ADR Delta met 154 punten.

Foto: (c) DPPI / fiawec.com
In de GTE Pro klasse was de Aston Martin Vantage V8 van het Britse Aston Martin Racing die vanaf pole mocht vertrekken. In het begin van de race verloor het team nog wel de koppositie aan het team van Felbermayr-Proton, maar het duurde niet lang of Darren Turner en Stefan Mücke hadden de eerste plek weer terug om die vervolgens de rest van de race niet meer af te staan. AF Corse coureurs Olivier Beretta en Andrea Bertolini finishten als derde en werden in het eindklassement eerste in de GTE Pro klasse. Aston Martin kon mede door de overwinning in Shanghai de tweede plaats in het kampioenschap opeisen gevolgd door het team van Felbermayr-Proton.
In de GTE-Am klasse was het de Chevrolet Corvette C6-ZR1 van het Franse Larbre Competition die er met de winst vandoor ging, ze wisten hun concurrent, de Porsche 911 RSR (997) van Felbermayr-Proton, op ruim een ronde achterstand te zetten. In het eindklassement voor de Am klasse is het team van Larbre Competition met 179 punten de beste van het afgelopen WEC seizoen met op een tweede plek het team van Felbermayr-Proton. Zo weet de Corvette C6 -ZR1 in het seizoen 2012 zowel het FIA World Endurance Championship als de American Le Mans Series te winnen.

Foto: (c) DPPI / fiawec.com
Pos. | No. | Klasse | Coureurs | Auto | Ronden | Tijd | Verschil |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 7 | LMP1 | Alexander Wurz, Nicolas Lapierre, | Toyota TS030 – Hybrid | 191 | 6:01’29.292 | |
2 | 2 | LMP1 | Tom Kristensen, Allan McNish, | Audi R18 e-tron quattro | 191 | 6:02’27.862 | 58.570 |
3 | 1 | LMP1 | Marcel Fässler, André Lotterer, Benoit Tréluyer | Audi R18 e-tron quattro | 191 | 6:03’12.106 | 1’42.814 |
4 | 13 | LMP1 | Andrea Belicchi, Harold Primat, Cong Fu Cheng | Lola B12/60 Coupé – Toyota | 185 | 6:02’15.002 | 6 ronden |
5 | 22 | LMP1 | David Brabham, Karun Chandhok, Peter Dumbreck | HPD ARX 03a – Honda | 185 | 6:02’23.713 | 6 ronden |
6 | 21 | LMP1 | Nick Leventis, Danny Watts, Jonny Kane | HPD ARX 03a – Honda | 182 | 6:02’30.186 | 9 ronden |
7 | 25 | LMP2 | John Martin, Tor Graves, Mathias Beche | Oreca 03 – Nissan | 180 | 6:02’21.958 | 11 ronden |
8 | 44 | LMP2 | Vicente Potolicchio, Ryan Dalziel, Stéphane Sarrazin | HPD ARX 03b – Honda | 180 | 6:02’58.859 | 11 ronden |
9 | 24 | LMP2 | Jacques Nicolet, Matthieu Lahaye, Olivier Pla | Morgan – Nissan | 179 | 6:02’03.196 | 12 ronden |
10 | 49 | LMP2 | Luis Perez Companc, Nicolas Minassian, Pierre Kaffer | Oreca 03 – Nissan | 179 | 6:02’59.410 | 12 ronden |
11 | 23 | LMP2 | Franck Mailleux, Olivier Lombard, Jordan Tresson | Oreca 03 – Nissan | 178 | 6:01’56.836 | 13 ronden |
12 | 31 | LMP2 | Thomas Holzer, Mirco Schultis, | Lola B12/80 Coupé – Lotus | 177 | 6:02’16.223 | 14 ronden |
13 | 26 | LMP2 | Nelson Panciatici, Pierre Ragues, Roman Rusinov | Oreca 03 – Nissan | 177 | 6:03’20.541 | 14 ronden |
14 | 15 | LMP1 | Bertrand Baguette, Dominik Kraihamer, Takuma Sato | Oak Pescarolo – Honda | 174 | 6:01’42.984 | 17 ronden |
15 | 41 | LMP2 | Christian Zugel, Ricardo Gonzalez, Elton Julian | Zytek Z11SN – Nissan | 171 | 6:02’56.257 | 20 ronden |
16 | 97 | LMGTE Pro | Stefan Mücke, Darren Turner, | Aston Martin Vantage V8 | 169 | 6:02’42.857 | 22 ronden |
17 | 77 | LMGTE Pro | Marc Lieb, Richard Lietz, | Porsche 911 RSR (997) | 169 | 6:03’35.725 | 22 ronden |
18 | 71 | LMGTE Pro | Andrea Bertolini, Olivier Beretta, | Ferrari F458 Italia | 168 | 6:03’23.872 | 23 ronden |
19 | 50 | LMGTE Am | Patrick Bornhauser, Julien Canal, Pedro Lamy | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | 166 | 6:03’19.573 | 25 ronden |
20 | 88 | LMGTE Am | Christian Ried, Gianluca Roda, Paolo Ruberti | Porsche 911 RSR (997) | 165 | 6:02’14.736 | 26 ronden |
21 | 57 | LMGTE Am | Tracy Krohn, Niclas Jönsson, Michele Rugolo | Ferrari F458 Italia | 164 | 6:01’31.195 | 27 ronden |
22 | 61 | LMGTE Am | Robert Kauffman, Rui Aguas, Marco Cioci | Ferrari F458 Italia | 164 | 6:03’09.553 | 27 ronden |
23 | 70 | LMGTE Am | Jean-Philippe Belloc, Christophe Bourret, Pascal Gibon | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | 163 | 6:02’48.686 | 28 ronden |
24 | 55 | LMGTE Am | Joël Camathias, Matt Bell, Paul Daniels | Porsche 911 RSR (997) | 152 | 6:02’06.037 | 39 ronden |
25 | 12 | LMP1 | Nicolas Prost, Neel Jani, | Lola B12/60 Coupé – Toyota | 180 | 5:49’50.179 | 11 ronden |
26 | 51 | LMGTE Pro | Giancarlo Fisichella, Gianmaria Bruni, | Ferrari F458 Italia | 144 | 5:27’17.982 | 47 ronden |
27 | 29 | LMP2 | Fabien Giroix, Keiko Ihara, Jean-Denis Deletraz | Lola B12/80 Coupé – Nissan | 93 | 3:20’23.969 | 98 ronden |
28 | 32 | LMP2 | Jan Charouz, James Rossiter, Kevin Weeda | Lola B12/80 Coupé – Lotus | 78 | 2:57’15.060 | 113 ronden |