Thursday, 28 of August of 2014

Chaotisch verlopen Dutch GT Championship bij Formido Finaleraces op Zandvoort.

Na de chaotisch verlopen races van het HDI-Gerling Dutch GT Championship tijdens de Formido Finaleraces op Circuit Park Zandvoort is nog niet bekend wie het kampioenschap heeft gewonnen. Titelkandidaat Ferdinand Kool ging met zijn Corvette hard in de muur tijdens de eerste sprintrace, en zag zijn titelaspiraties in rook opgaan. Nicky Catsburg voert voorlopig de ranglijst aan, maar de officiële uitslag van het kampioenschap zal er pas zijn na een uitspraak van het College voor Autosport Rechtspraak (CAR), naar aanleiding van een zaak rondom de Trophy of the Dunes. Dagsuccessen waren er voor Cor Euser en Pim van Riet in de sprintraces met de Lotus Evora, maar bij de hoofdrace die ze leken te winnen werden ze gediskwalificeerd en ging de overwinning naar Kelvin Snoeks en Jan Joris Verheul.

 

dsc05767

Foto: Marco van de Bildt

Bij de eerste sprintrace op de zaterdagmiddag ging de overwinning naar Cor Euser met de Lotus Evora GT4. Voor Euser was het zijn rentree na de zware rugblessure die hij had opgelopen na een crash met een Marcos op Zolder. Euser kon na de start gelijk pole sitter Ricardo van der Ende voorbij steken en de koppositie overnemen om die niet meer uit handen te geven. Ook Ronald Morien kon met zijn Camaro van der Ende voorbij gaan en de tweede plaats overnemen. Daarachter volgde Tim Coronel met de Nissan 370z.

De spannende strijd om het kampioenschap kende een tumultueus verloop. Het lukte titel kandidaat Ferdinand Kool, als tweede gestart, niet om Ricardo van der Ende met de Ekris BMW te passeren. Anderen werden er wel langs gelaten, maar van der Ende verhinderde zoveel mogelijk de scoringskansen van Kool om team genoot Nicky Catsburg te helpen. Zelfs de BMW van Bernhard van Oranje kon aansluiten en Kool zat klem tussen twee Ekris wagens. Kool probeerde de sterk vertragende van der Ende in een uiterste poging op het rechte stuk in te halen. Hij kwam daarbij in aanraking met een ander auto en ging hard de muur in. De Corvette werd daarbij volledig afgeschreven. Kool was gelukkig ongedeerd, maar wel heel erg kwaad. Het laatste woord is hier nog niet over gezegd. Van der Ende rijd in de ronde van de crash 6 seconden langzamer dan de rijders om hem heen. Van der Ende kreeg later nog wel een tijdstraf van 30 seconden voor misbehaviour on track, en zakt daarmee naar plek 15 in de uitslag.

 

dsc05796

Foto: Marco van de Bildt

Er werden meer straffen uitgedeeld. Zo kregen Jan Lammers, die in eerste instantie op de derde plek finishte, en Marcel Nooren een tijdstraf van 30 seconden voor inhalen onder geel, en Max Braams kreeg een straf van 10 seconden voor misbehaviour.

Nadat Cor Euser de eerste sprintrace wist te winnen, was het teamgenoot Pim van Riet die de tweede sprintrace op de zondag op z’n naam wist te schrijven. De van pole vertrokken van Riet verloor snel een aantal plaatsen in de openingsronde en vond zichzelf terug op plek vier. Maar al snel wist van Riet Jan Joris Verheul, Phil Bastiaans en Duncan Huisman weer in te halen, en de kop weer over te nemen. Huisman finishte als tweede, en Jan Joris Verheul wist de derde plaats te pakken door Phil Bastiaans in te halen. Ook Nicky Catsburg ging Bastiaans nog voorbij zodat hij uiteindelijk op plek vijf finishte. Met Bastiaans ging het niet zo goed, en hij zou de hoofdrace niet mee rijden vanwege ziekte.

 

dsc06263

Foto: Marco van de Bildt

In de hoofdrace leken Cor Euser en Pim van Riet hun sprintraces een goed vervolg te kunnen geven. Ze werden na iets meer dan 50 minuten als eerste afgevlagd, maar kregen later na de podiumceremonie te horen dat ze waren gediskwalificeerd vanwege een kapotte katalysator. Ook de nummers drie, Duncan Huisman en Max Braams hadden te maken met hetzelfde euvel.

De overwinning ging nu naar Kelvin Snoeks en Jan Joris Verheul met de BMW M3 GT4, gevolgd door Jody Fannin met de Gineta G50 op plaats twee en Nico Verdonck met de Aston Martin Vantage GT4 op de derde plaats.

Ondertussen gingen bij Day V Tec de vlaggen uit en werd de champagne ontkurkt toen Nicky Catsburg met de Ekris BMW uitviel in de hoofdrace. Voorlopig staat Catsburg bovenaan de ranglijst, maar indien het CAR beslist in het voordeel van Day V Tec, en de resultaten van de Trophy of the Dunes worden herzien is Ferdinand Kool de kampioen van 2012.

Bij de Gentlemen Cup werd Paul Vahstal op de zaterdag al kampioen. De sprintraces werden gewonnen de Bernhard en Pieter-Christiaan van Oranje. In de hoofdrace ging de winst naar het duo Luc Braams / Ronald Morien.

 

dsc06280

Foto: Marco van de Bildt

UITSLAGEN:

Sprintrace 1.

1. Cor Euser, Lotus Evora GT4, 11 ronden in 26:37,919 minuten (106,737 km/u)

2. Ronald Morien, Chevrolet Camaro, op 0,512 seconde

3. Tim Coronel, Nissan 370z, op 1,097

4. Jody Fannin, Ginetta G50, op 2,068

5. Bernhard van Oranje, BMW M3 GT4, op 2,614

6. Sandor van Es, Nissan 370z, op 3,369

7. Filip Sladecka, BMW M3 GT4,op 3,993

8. Nico Verdonck, Aston Martin Vantage GT4, op 4,150

9. Pierre Mantello, Aston Martin Challenge, op 4,562

10. Kenneth Greenberg, Aston Martin Challenge, op 5,173

11. Chris Kemp, Aston Martin Challenge, op 6,022

12. Dr. Andreas Baeziger, Aston Martin Challenge, op 7,386

13. Max Braams, Chevrolet Camaro, op 11,192

14. Jan Lammers, Porsche 911 GT4, op 31,144

15. Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, op 31,424

16. Marcel Nooren, BMW M3 GT4, op 31,943

 Niet geklasseerd:

Ferdinand Kool, Corvette C6, op 3 ronden

Paul Vahstal, Corvette C6, op 9 ronden

Kelvin Snoeks, BMW M3 GT4, op 9 ronden

 

Sprintrace 2.

1. Pim van Riet, Lotus Evora GT4, 14 ronden in 25:21,752 (142,647 km/u)

2. Duncan Huisman, Chevrolet Camaro, op 1,084 seconde

3. Jan Joris Verheul, BMW M3 GT4, op 12,567

4. Nick Catsburg, BMW M3 GT4, op 15,848

5. Phil Bastiaans, Porsche 911 GT4, op 21,522

6. Maik Barten, BMW M3 GT4, op 25,350

7. Nick Verdonck, Aston Martin Vantage GT4, op 41,583

8. Pieter Christiaan van Oranje, BMW M3 GT4, op 44,415

9. Filip Sladecka, BMW M3 GT4, op 49,429

10. Thomas Arends, Nissan 370z, op 49,913

11. Luc Braams, Chevrolet Camaro, op 57,828

12. Dr. Florian Kamelger, Aston Martin Challenge, op 1 ronde

13. Andreas Kramer, Aston Martin Challenge, op 1 ronde

14. Jody Fannin, Ginetta G50, op 2 ronden

Niet geklasseerd:

Stuart Hall, Aston Martin Challenge, op 8 ronden

Bertus Sanders, Nissan 370z, op 10 ronden

Niet gestart:

Christiaan Frankenhout, Corvette C6

Paul Vahstal, Corvette C6

 

Race 3, Hoofdrace.

1. Kelvin Snoeks – Jan Joris Verheul, BMW M3 GT4, in 51:22,244 minuten (135,823 km/u)

2. Jody Fannin, Ginetta G50, op 21,512 seconden

3. Nico Verdonck, Aston Martin Vantage GT4, op 35,666

4. Ronald Morien – Luc Braams, Chevrolet Camaro, op 42,466

5. Tim Coronel – Thomas Arends, Nissan 370z, op 45,102

6. Marcel Nooren – Maik Barten, BMW M3 GT4, op 51,412

7. Filip Sladecka, BMW M3 GT4, op 1:07,806

8. Olivier Bouche, Aston Martin Challenge, op 1 ronde

9. Chris Kemp – Stuart Hall, Aston Martin Challenge, op 1 ronde

10. Kenneth Greenberg – Andreas Kramer, Aston Martin Challenge, op 2 ronden

11. Florian Kamelger – Andreas Baezinger, Aston Martin Challenge, op 2 ronden

Niet geklasseerd:

Jan Lammers, Porsche 911 GT4, op 7 ronden

Nick Catsburg – Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, op 9 ronden

Sandor van Es – Bertus Sanders, Nissan 370z, op 12 ronden

Bernhard van Oranje – Pieter Christiaan van Oranje, BMW M3 GT4, op 13 ronden

Niet gestart:

Christiaan Frankenhout – Paul Vahstal, Corvette C6

Ferdinand Kool – Henry Zumbrink, Corvette C6

Gediskwalificeerd:

Pim van Riet – Cor Euser, Lotus Evora GT4

Duncan Huisman – Max Braams, Chevrolet Camaro

 

Stand na 21 races:

1. Nick Catsburg, 135 punten

2. Ferdinand Kool, 122

3. Phil Bastiaans, 117

4. Henry Zumbrink, 108

5. Ricardo van der Ende, 101

 

Stand Legend Cup na 21 races:

1. Paul Vahstal, 164 punten (kampioen)

2. Bernhard van Oranje, 152

3. Luc Braams, 125

4. Ronald Morien, 125

5. Pieter Christiaan van Oranje, 124

 

 

Share

%d bloggers like this: