Neel Jani, Nicolas Prost en Andrea Bellichi hebben met de Rebellion Racing Lola Toyota de Petit Le Mans, de laatste race van het American Le Mans Series seizoen op Road Atlanta, op hun naam geschreven. Muscle Milk Pickett Racing heeft het kampioenschap gewonnen. Uitrijden en klasseren was voldoende voor het team om de titel te pakken. Level 5 Motorsports wist de race en het kampioenschap te winnen in de LM P2 klasse. Scott Tucker, Christophe Bouchut en Luis Diaz wonnen de race met de no. 95 HPD ARX-03b op een tweede plaats algemeen. In de altijd spannende GT klasse ging de winst naar Johannes van Overbeek, Scott Sharp en Toni Vilander met de, voor dit weekend zilver gekleurde, Extreme Speed Motorports no. 01 Ferrari F458. Naast de seizoenzafsluiter van de ALMS, was Petit Le Mans ook de laatste race van de European Le Mans Series nadat de kalender daarvan was gewijzigd.
De Rebellion Racing Lola Toyota, eenmalig deelnemer voor deze seizoensafsluiter, mocht van pole vertrekken gevolgd door de titelkandidaat, de Muscle Milk Picket Racing HPD ARX-03a, op de tweede plaats. De no. 16 Dyson Racing Lola-Mazda, die ook nog meedeed in de strijd om de titel kwam er niet aan te pas in deze race. De Rebellion wagen en de no. 6 HPD wisten meteen na de start afstand te nemen t.o.v. de rest van het veld.
Voor de Muscle Milk Picket HPD was het voor het behalen van de titel voldoende om zich te klasseren, d.w.z. 70% van de afstand te hebben afgelegd. Dat leek nog even in gevaar te komen nadat Lucas Luhr in aanraking kwam met de Green Hornet GTC no. 34 Porsche van Peter La Saffre richting bocht no. 2. Langdurige reparaties waren er nodig aan de HPD’s beschadigde ophanging. Bij terugkeer op de baan was de achterstand op de Rebellion Racing Lola 41 ronden, maar de 70 procent en de benodigde punten voor het kampioenschap kwamen niet in gevaar. Ondertussen was de Rebellion Lola van Neel Jani, Nicolas Prost en Andrea Bellichi in leidende positie onbedreigd onderweg naar de overwinning.
Ook bij Dyson Racing was niet alles koek en ei. De no. 16 Lola Mazda van Chris Dyson, Guy Smith en Steven Kane kwam al wat snelheid tekort, maar kreeg ook te maken met elektronische en technische storingen. Het team zou terug vallen tot de 31ste plaats algemeen, maar nog wel als tweede in de klasse finishen.
Klaus Graf, Romain Dumas en Lucas Luhr finishte met de Muscle Milk Picket Racing HPD op de derde plaats in de klasse, 33ste algemeen. Het team pakt daarmee de titel bij de rijders en de teams.
LM P2 klasse.
De winst en de titel in de LM P2 klasse ging voor de derde keer naar Level 5 Motorsport. Scott Tucker en Christophe Bouchut pakten wederom de titel bij de rijders en samen met Luis Diaz wonnen ze de race met de no. 95 HPD ARX-03b met een tweede plaats algemeen op drie ronden achter de Rebellion Lola. De tweede plaats was voor de andere Level 5 auto, de no. 055 HPD van Dario en Marino Franchitti en Scott Tucker. De no. 46 ORECA-Nissan van Thiriet by TDS Racing finishte als derde met Mathias Beche, Pierre Thiriet en Christophe Tinseau aan het stuur. Daarmee waren ze de beste European Le Mans Series deelnemer, en wonnen ze tevens dat kampioenschap.
GT klasse.
Johannes van Overbeek, Scott Sharp en Toni Vilander wisten met de Extreme Speed Motorports no. 01 Ferrari F458 de GT klasse te winnen, na te zijn gestart vanaf pole. Maar gemakkelijk ging het niet. Zoals altijd was er een felle strijd bij de GT’s om de overwinning. Scott Sharp kreeg al snel te maken met de no. 4 Corvette met Oliver Gavin aan het stuur. Ook de beide BMW Team RLL wagens en de no. 3 Corvette van Antonio Garcia, Jan Magnussen en Jordan Taylor mengde zich in de strijd. De no. 4 Corvette zou later ver terugvallen met ophangingsproblemen.
Bij Extreme Speed nam men richting het einde van de race een gokje met de benzine strategie. Terwijl de no. 3 Corvette binnen kwam voor benzine, bleef Vilander op de baan. Toni Vilander reed de laatste stint met visioenen van de 2010 finish z’n rondjes. Destijds kwam de Ferrari in de laatste ronde zonder benzine te staan waardoor de overwinning bij Corvette in de schoot werd geworpen. Ditmaal ging het goed, en Toni Vilander kwam als winnaar over de streep met een voorsprong van 30 seconden op Antonio Garcia met de Corvette.
De GTE-Am klasse van het European Le Mans Series kampioenschap werd gewonnen door Anthony Pons, Raymond Narac en Nicolas Armindo met de no. 67 IMSA Performance Matmut Porsche 911 GT3 RSR.
LMP Challenge klasse.
Alex Popow, Ryan Dalziel en Mark Wilkins pakten met hun no. 06 Oreca FLM09 de overwinning in de LMPC klasse. Voor CORE Autosport was het de achtste overwinning van het seizoen, en voor Popow de vijfde overwinning in z’n rookie seizoen. Het rijderskampioenschap had hij al behaald bij de race op Virginia International Raceway vorige maand. De tweede plaats was voor Bruno Junqueira, Tomy Drissi en Ricardo Vera met de RSR Racing FLM wagen, gevolgd door de PR1/Mathiasen Motorsports van Rudy Junco, Ken Dobson en Elton Julian.
GT Challenge Klasse.
In de GTC klasse ging de strijd tussen vier teams bijna de volledige 1000 mijls race door: Alex Job Racing, NGT Motorsports, TRG en JDX Racing. NGT trok uiteindelijk aan het langste eind. Jakub Giermaziak wist in de laatste stint Leh Keen te verschalken en als eerste te finishen met de no. 30 Porsche 911 T3 Cup dei hij deelde met Henrique Cisneros en Mario Farnbacher. De teede plaats was voor Spencer Pumpelly, Emilio Di Guida en Nelson Canache met de no. 66 TRG Porsche gevolgd door de tweede TRG Porsche van Emmanuel Collard, Manuel Gutierrez, Jr. en Mike Hedlund.
Het team kampioenschap en rijders kampioenschap waren eerder al gewonnen door Alex Job Racing en Cooper MacNeil.
Nissan DeltaWing.
De Nissan DeltaWing, die we eerder dit jaar konden bewonderen bij de 24 uur van Le Mans, wist de tiende kwalificatietijd op de klok te laten noteren, maar startte van de laatste positie omdat buiten mededinging werd meegereden. Gunnar Jeannette en Lucas Ordonez wisten met de unieke bolide 388 ronden te rijden en ze finishte daarmee op de zesde positie.
UITSLAG:
1. (1) Neel Jani, Nicolas Prost, Andrea Belicchi, Lola B12/60 Toyota (1, P1), 394.
2. (11) Scott Tucker, Christophe Bouchut, Luis Diaz, HPD ARX-03b Honda (2, P2), 391.
3. (7) Marino Franchitti, Dario Franchitti, Scott Tucker, HPD ARX-03b (4, P2), 390.
4. (12) Christophe Tinseau, Mathias Beche, Pierre Thiriet, Oreca Nissan (5, P2), 390.
5. (10) Gunnar Jeannette, Lucas Ordonez, Delta Wing Proj 56 Nissan (6, UNC), 388.
6. (17) Alex Popow, Ryan Dalziel, Mark Wilkins, Oreca FLM09 Chevrolet (7, PC), 385.
7. (5) Jacques Nicolet, Bertrand Baguette, Olivier Pla, Morgan-Nissan (8, P2), 383.
8. (18) Bruno Junqueira, Tomy Drissi, Ricardo Vera, Oreca FLM09 Chevrolet (9, PC), 383.
9. (19) Rudy Junco, Ken Dobson, Elton Julian, Oreca FLM09 Chevrolet (10, PC), 382.
10. (15) Colin Braun, Ricardo Gonzalez, Jonathan Bennett, Oreca FLM09 Chevrolet (11, PC), 381.
11. (14) Matt Downs, Chapman Ducote, Kyle Marcelli, Oreca FLM09 Chevrolet (12, PC), 376.
12. (20) Scott Sharp, Toni Vilander, Johannes van Overbeek, Ferrari F458 Italia (1, GT), 375.
13. (23) Antonio Garcia, Jordan Taylor, Jan Magnussen, Corvette C6-ZR1 (2, GT), 375.
14. (21) Jorg Muller, Jonathan Summerton, Bill Auberlen, BMW E92 M3 (3, GT), 374.
15. (26) Dirk Mueller, Jonathan Summerton, Uwe Alzen, BMW E92 M3 (4, GT), 373.
16. (25) Jorg Bergmeister, Patrick Long, Patrick Pilet, Porsche 911 GT3 RSR (5, GT), 373.
17. (31) Bryan Sellers, Wolf Henzler, Martin Ragginger, Porsche 911 GT3 RSR (6, GT), 372.
18. (16) Ryan Lewis, Henri Richard, Duncan Ende, Oreca FLM09 Chevrolet (7, PC), 372.
19. (27) Marco Holzer, Seth Neiman, Nick Tandy, Porsche 911 GT3 RSR (8, GT), 369.
20. (28) Dominik Farnbacher, Ryan Hunter-Reay, Kuno Wittmer, SRT Viper GTSR (9, GT), 369.
21. (42) Guy Cosmo, Ed Brown, Anthony Lazzaro, Ferrari F458 Italia (10, GT), 368.
22. (29) Bryce Miller, Sascha Maassen, Richard Lietz, Porsche 911 GT3 RSR (11, GT), 367.
23. (30) Raymond Narac, Nicolas Armindo, Anthony Pons, Porsche 911 GT3 RSR (12, GTE-AM), 363.
24. (32) Townsend Bell, Bill Sweedler, Johnny Mowlem, Lotus Evora/Cosworth (13, GT), 360.
25. (37) Henrique Cisneros, Mario Farnbacher, Jakub Giermaziak, Porsche 911 GT3 Cup (1, GTC), 356.
26. (36) Spencer Pumpelly, Nelson Canache, Emilio Di Guida, Porsche 911 GT3 Cup (2, GTC), 351.
27. (41) Mike Hedlund, Emmanuel Collard, Manuel Gutierrez Jr., Porsche 911 GT3 Cup (3, GTC), 351.
28. (38) Chris Cumming, Michael Valiante, Sean Johnston, Porsche 911 GT3 Cup (4, GTC), 351.
29. (34) Leh Keen, Dion von Moltke, Cooper MacNeil, Porsche 911 GT3 Cup (5, GTC), 349.
30. (22) Oliver Gavin, Tommy Milner, Richard Westbrook, Corvette C6-ZR1 (14, GT), 348.
31. (3) Chris Dyson, Guy Smith, Steven Kane, Lola B12/60 Mazda (15, P1), 338.
32. (9) Tom Kimber-Smith, Alex Brundle, Alex Buncombe, Zytek Z11SN Nissan (16, P2), 338.
33. (2) Lucas Luhr, Romain Dumas, Klaus Graf, HPD ARX-03a Honda (17, P1), 334.
34. (8) Jody Firth, Brendon Hartley, Warren Hughes, Oreca Nissan (18, P2), 330.
35. (4) Tony Burgess, Chris McMurry, Mark Patterson, Lola B11/66 Mazda (19, P1), 322.
36. (39) Angel Andres Benitez Jr., Mark Bullitt, Jeff Segal, Porsche 911 GT3 Cup (6, GTC), 318.
37. (40) Andrew Davis, David Calvert-Jones, Michael Avenatti, Porsche 911 GT3 Cup (7, GTC), 267.
38. (33) Piergiuseppe Perazzini, Marco Cioci, Matt Griffin, Ferrari F458 Italia (8, GTE-AM), 232.
39. (24) Marc Goossens, Tommy Kendall, Jonathan Bomarito, SRT Viper GTSR (20, GT), 224.
40. (13) Dane Cameron, Joe Foster, Patrick Dempsey, Lola B12/87 Judd (21, P2), 220.
41. (35) Peter LeSaffre, Damien Faulkner, Brian Wong, Porsche 911 GT3 Cup (9, GTC), 40.
DQ
(6) David Heinemeier Hansson, Martin Plowman, Eric Lux, Morgan-Nissan (3, P2), 391.