Toyota heeft na de eerste pole ook de eerste overwinning behaald met de TS030-Hybrid. Bij de 6 uur van Sao Paulo, de vijfde race van het FIA World Endurance Championship op het circuit Interlagos, wisten Alexander Wurz en Nicolas Lapierre met hun Toyota TS030 de beide Audi’s voor te blijven. In de altijd spannende LM GTE-Pro klasse ging de overwinning naar de no. 51 AF Corse Ferrari van Gianmaria Bruni en Giancarlo Fisichella. In de LM GTE-Am klasse werd de als eerste gefinishte no. 50 Larbre Competition Corvette gediskwalificeerd waarna de overwinning naar de no. 88 Team Felbermayr-Proton Porsche van Paolo Ruberti, Gianluca Roda en Christian Ried ging.
Nicolas Lapierre en Alexander Wurz hadden in de kwalificatie training pole getraind, Lapierre nam de start voor z’n rekening. Hij wist bij de start goed weg te komen en kon de koppositie in handen houden. Vrijwel de gehele race kon de Toyota de leidende positie vasthouden. Alleen bij de eerste pitstops waren er wat positie wisselingen. Audi, dat meer ronden per stint kon afleggen, miste topsnelheid om het de Toyota echt lastig te kunnen maken. Pech was er wel tijdens de enige safetycar periode. De twee Audi’s zaten achter de tweede safetycar terwijl Toyota een halve ronde voorsprong had achter de eerste safetycar.
Na iets meer dan 6 uur en 247 ronden kwam Alexander Wurz met de no. 7 Toyota als eerste over de finish gevolgd door de beide Audi’s in dezelfde ronde. Dat de Audi´s nog in dezelfde ronde konden komen had te maken met een splash´n dash van de Toyota kort voor het einde van de wedstrijd. De tweede plaats was voor Le Mans winnaars Andre Lotterer, Marcel Fässler en Benoit Tréluyer met de no. 1 Audi R18 e-tron quattro, op een minuut achterstand. Op 14 seconden daarachter werd de no. 2 Audi R18 Ultra derde, met achter het stuur Tom Kristensen, Alan McNish en lokale held Lucas di Grassi.
Neel Jani en Nicolas Prost waren op de vierde plaats met de no. 12 Rebellion Racing Lola-Toyota het eerste prive team, gevolgd door de no. 21 Strakka Racing HPD-Honda met Jonny Kane, Danny Watts Nick Leventis. Leventis kwam laat in de race nog in aanraking met de no. 13 Rebellion wagen van Harold Primat, maar beiden konden hun race vervolgen, waarbij de voorsprong van de Strakka Racing wagen op de finish maar drie seconden bedroeg op de Rebellion Racing Lola-Toyota.
Ook in de LM P2 klasse ging de winst naar de pole sitter, maar Starworks Motorsport maakte wel een ander race mee dan Toyota. Meer dan vier uur lang was er een mooie strijd met de no. 35 OAK Racing Morgan-Nissan van Bertrand Baguette, Dominik Kraihamer en Alex Brundle, maar die viel vanwege problemen met de brandstofpomp. De tweede plaats was voor de no. 49 Pecom Racing Oreca-Nissan van Pierre Kaffer, Luis Perez-Companc en Nicolas Minassian. Met de no. 24 OAK Racing wagen van Jacques Nicolet, Matthieu Lahaye en Olivier Plawerd werd nog wel de derde plaats op het podium gehaald, ondanks een penalty voor te snel rijden in de pits. In de eerste ronde was er nog wel contact tussen de Pecom Racing en de OAK Racing wagens maar dat had verder geen gevolgen.
De LM GTE Pro-klasse is niet de grootste, maar staat wel altijd garant voor een mooie strijd. Zo ook ditmaal bij de 6 uur van Sao Paulo. Stefan Mucke nam de start voor z’n rekening van de no. 97 Aston Martin Racing Aston Martin Vantage V8 vanaf pole, maar verloor al snel twee plaatsen aan Gianmaria Bruni in de no. 51 AF Corse Ferrari en Marc Lieb in the no. 77 Team Felbermayr-Proton Porsche. Bruni wist Lieb in te halen, waarna de Porsche terrein verloor. Het ging verder tussen de AF Corse Ferrari en de Aston Martin. Bij de pitstops waren er nog positie wisselingen, waarna de Aston Martin weer aan de leiding kwam. Met nog drie uur te gaan wist Bruni de koppositie te heroveren op de Aston Martin,om deze niet meer uit handen te geven. De no. 51 AF Corse Ferrari van Gianmaria Bruni en Giancarlo Fisichella kwam uiteindelijk over de finish met een ronde voorsprong op de nummer twee, de no. 97 Aston Martin van Stefan Mucke en Darren Turner. De no. 77 Felbermayr-Proton Porsche van Marc Lieb en Richard Lietz finishte als derde in dezelfde ronde als de Aston Martin.
In de LM GTE-Am klasse waren er bij de start problemen voor pole sitter Enrique Bernoldi en Michele Rugolo, beide met de Ferrari F458. De no. 50 Larbre Competition Corvette C6-ZR1 van Patrick Bornhauser, Julien Canal en Fernando Rees kon profiteren. Nadat ook nog de no. 88 Team Felbermayr-Proton werd ingehaald finishte de Larbre Corvette als eerste. Echter, na technische keuring werd de no. 50 Corvette uit de uitslag gehaald. De rijhoogte van de wagen bleek niet volgens de reglementen te zijn. De eerste plaats ging zodoende naar de no. 88 Team Felbermayr-Proton Porsche van Paolo Ruberti, Gianluca Roda en Christian Ried, gevolgd door de no. 70 Larbre Competition Corvette van Jean-Philippe Belloc, Christophe Bourret en Pascal Gibon. De derde plaats was voor de no. 61 AF Corse-Waltrip Ferrari F458 van Francisco Longo, Alexandre Negrão en Enrique Bernoldi.
UITSLAG:
POS. | NO. | KLASSE | COUREURS | AUTO | RONDEN | TIJD | VERSCHIL |
1 | 7 | LMP1 | Alexander Wurz, Nicolas Lapierre, | Toyota TS030 – Hybrid | 247 | 6:01’08.356 | |
2 | 1 | LMP1 | Marcel Fässler, André Lotterer, Benoit Tréluyer | Audi R18 e-tron quattro | 247 | 6:02’09.134 | 1’00.778 |
3 | 2 | LMP1 | Tom Kristensen, Allan McNish, Lucas Di Grassi | Audi R18 ultra | 247 | 6:02’23.035 | 1’14.679 |
4 | 12 | LMP1 | Nicolas Prost, Neel Jani, | Lola B12/60 Coupé – Toyota | 242 | 6:01’16.750 | 5 Laps |
5 | 21 | LMP1 | Nick Leventis, Danny Watts, Jonny Kane | HPD ARX 03a – Honda | 240 | 6:01’48.032 | 7 Laps |
6 | 13 | LMP1 | Andrea Belicchi, Harold Primat, | Lola B12/60 Coupé – Toyota | 240 | 6:01’51.142 | 7 Laps |
7 | 44 | LMP2 | Vicente Potolicchio, Ryan Dalziel, Stéphane Sarrazin | HPD ARX 03b – Honda | 234 | 6:01’42.190 | 13 Laps |
8 | 49 | LMP2 | Luis Perez Companc, Nicolas Minassian, Pierre Kaffer | Oreca 03 – Nissan | 231 | 6:02’28.457 | 16 Laps |
9 | 22 | LMP1 | David Brabham, Karun Chandhok, Peter Dumbreck | HPD ARX 03a – Honda | 230 | 6:01’24.825 | 17 Laps |
10 | 24 | LMP2 | Jacques Nicolet, Matthieu Lahaye, Olivier Pla | Morgan – Nissan | 230 | 6:01’56.824 | 17 Laps |
11 | 41 | LMP2 | Christian Zugel, Roberto Gonzalez, Elton Julian | Zytek Z11SN – Nissan | 229 | 6:02’01.666 | 18 Laps |
12 | 25 | LMP2 | John Martin, Jan Charouz, Tor Graves | Oreca 03 – Nissan | 228 | 6:01’39.572 | 19 Laps |
13 | 32 | LMP2 | Vitantonio Liuzzi, James Rossiter, Kevin Weeda | Lola B12/80 Coupé – Lotus | 228 | 6:02’21.606 | 19 Laps |
14 | 26 | LMP2 | Nelson Panciatici, Pierre Ragues, Roman Rusinov | Oreca 03 – Nissan | 227 | 6:01’09.782 | 20 Laps |
15 | 31 | LMP2 | Thomas Holzer, Mirco Schultis, Luca Moro | Lola B12/80 Coupé – Lotus | 226 | 6:01’09.677 | 21 Laps |
16 | 51 | LMGTE Pro | Giancarlo Fisichella, Gianmaria Bruni, | Ferrari F458 Italia | 221 | 6:01’51.398 | 26 Laps |
17 | 97 | LMGTE Pro | Stefan Mücke, Darren Turner, | Aston Martin Vantage V8 | 220 | 6:01’09.440 | 27 Laps |
18 | 77 | LMGTE Pro | Marc Lieb, Richard Lietz, | Porsche 911 RSR (997) | 220 | 6:02’19.633 | 27 Laps |
19 | 71 | LMGTE Pro | Andrea Bertolini, Olivier Beretta, | Ferrari F458 Italia | 219 | 6:01’39.145 | 28 Laps |
20 | 88 | LMGTE Am | Christian Ried, Gianluca Roda, Paolo Ruberti | Porsche 911 RSR (997) | 213 | 6:02’23.799 | 34 Laps |
21 | 70 | LMGTE Am | Jean-Philippe Belloc, Christophe Bourret, Pascal Gibon | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | 211 | 6:01’09.346 | 36 Laps |
22 | 61 | LMGTE Am | Francisco Longo, Alexandre Negrão, Enrique Bernoldi | Ferrari F458 Italia | 210 | 6:01’28.117 | 37 Laps |
23 | 55 | LMGTE Am | Joël Camathias, Markus Palttala, Paul Daniels | Porsche 911 RSR (997) | 195 | 6:01’34.134 | 52 Laps |
24 | 29 | LMP2 | Fabien Giroix, Keiko Ihara, Jean-Denis Deletraz | Lola B12/80 Coupé – Nissan | 194 | 6:02’35.122 | 53 Laps |
25 | 35 | LMP2 | Bertrand Baguette, Dominik Kraihamer, Alex Brundle | Morgan – Nissan | 164 | 4:15’45.211 | 83 Laps |
26 | 23 | LMP2 | Franck Mailleux, Olivier Lombard, Jordan Tresson | Oreca 03 – Nissan | 96 | 2:29’25.502 | 151 Laps |
27 | 57 | LMGTE Am | Tracy Krohn, Niclas Jönsson, Michele Rugolo | Ferrari F458 Italia | 1 | 2’09.020 | 246 Laps |
DQ | 50 | LMGTE Am | Patrick Bornhauser, Julien Canal, Fernando Rees | Chevrolet Corvette C6-ZR1 | 216 | 6:02’18.896 | 31 Laps |
De volgende race van het FIA World Endurance Championship is de 6 uur van Bahrein op 29 september.