Audi wint 6 uur van Silverstone en FIA World Endurance Championship.

Print Friendly, PDF & Email

Le Mans winnaars Andre Lotterer, Marcel Fässler en Benoit Tréluyer behaalden met hun Audi R18 e-tron quattro de overwinning in de zes uur van Silverstone, de vierde ronde van het FIA World Endurance Championship. Naast de overwinning ging de derde plaats naar Allan McNish en Tom Kristensen met de Audi R18 Ultra. Met deze eerste en derde plaats op Silverstone stelde Audi het kampioenschap veilig. De tweede plaats was voor Alexander Wurz, Nicolas Lapierre en Kazuki Nakajima met de Toyota TS030. In de beide GT klassen ging de overwinning naar de AF Corse Ferrari’s 458.

 

De overwinning voor Audi was niet gemakkelijk. Toyota kon zich goed in de strijd om de overwinning mengen. Al in de eerste ronde wist de van de derde plaats gestarte Alexander Wurz met de no. 7 Toyota TS030 de tweede plaats over te nemen van Tom Kristensen in de Audi R18 Ultra. In de twaalfde ronde kon Wurz de leiding over nemen van Andre Lotterer met de Audi R18 e-tron quattro. Wurz kon een gaatje trekken maar moest wel vier ronden eerder naar binnen voor brandstof.  Na één uur racen ging Toyota aan de leiding met ruim 14 seconden voorsprong op de Audi op de tweede positie.

Na een safetycar periode om de gestrande no. 32 Lotus op te halen, kwam het hele veld weer bij elkaar. Kazuki Nakajima in de Toyota op één gevolgd door de Benoit Treluyer met de no. 1 Audi. Op de derde plaats volgde Alan McNish, die met de Audi R18 Ultra een extra stop moest maken vanwege een lekke band.

Na vier uur in de race moest de op dat moment op kop liggende Audi no.1 een stop-and-go penalty inlossen vanwege een aanrijding met de no. 57 Krohn Racing Ferrari. Bij terugkomst op de baan was de voorsprong geslonken tot 21 seconden. Krohn Racing had het lastig, ook de no.12 Rebellion Racing Lola-Toyota wist de no. 57 wagen te vinden, en kreeg daar eveneens een stop-and-go penalty.

 

dsc01806-2

Foto: Marco van de Bildt

In de laatste fase van de race toen het verschil tussen de leidende Audi en de Toyota was opgelopen tot 43 seconden volgde er wederom een safetycar periode zodat het veld weer bij elkaar kwam. Aan de kop vonden er geen positie wisselingen meer plaats zodat de no.1 Audi e-tron quattro, met Andre Lotterer achter het stuur, als winnaar over de streep kwam gevolgd door de Toyota op de tweede plaats. Een podium finish in de tweede wedstrijd van de Toyota TS030, een zeer goed resultaat. Op de derde plaats volgde de no. 2 Audi R18 Ultra.

De overwinning in de LM P2 klasse ging naar de no. 25 ADR Delta Oreca-Nissan van John Martin, Tor Graves en Jan Charouz, op de tweede plaats gevolgd door Le Mans winnaars Enzo Potolicchio, Ryan Dalziel en Stephane Sarrazin in de no. 44 Starworks Motorsports HPD-Honda. De derde plaats was voor Pierre Ragues, Nelson Panciatici en Roman Rusinov met de no. 25 Signatech Nissan Oreca-Nissan.

Zowel in de LM GTE Pro als in de LM GTE Am klasse ging de overwinning naar AF Corse. In de Pro klasse waren Gianmaria Bruni en Giancarlo Fisichella de snelste met hun no. 51 Ferrari 458 Italia, gevolgd door de JMW Motorsport Ferrari van James Walker en Jonny Cocker. De derde plaats was voor de no. 97 Aston Martin nadat Andrea Bertolini zich in de laatste bocht vergaloppeerde en met de no. 71 AF Corse Ferrari in de grindbak eindigde.

In de Am klasse was de winst voor de no. 61 AF Corse-Waltrip Ferrari van Piergiuseppe Perrazzini, Marco Cioci en Matt Griffin. De in eerste instantie op de tweede plaats gefinishte Larbre Competition Corvette werd gediskwalificeerd vanwege het monteren van een verkeerde brandblusser in de auto. De no. 88 Felbermay-Proton Porsche schuift door naar plaats twee gevolgd door de Krohn Racing Ferrari op plaats drie.

Met de overwinning voor Audi heeft het team tevens het kampioenschap gewonnen in dit eerste FIA World Endurance Championship seizoen. Toyota heeft wederom laten zien dat ze de strijd aan kunne gaan met Audi. Het zou leuk zijn als ze één of meerdere races van het resterende deel van het seizoen konden winnen.
 
 
Podium 6 uur van Silverstone Audi

Foto: (c) Jean Michel Le Meur – DPPI media – fiawec.com

UITSLAG 6 uur van Silverstone:

1. Fässler/Lotterer/Tréluyer (Audi R18 e-tron quattro), 194 ronden

2. Wurz/Lapierre/Nakajima (Toyota) + 55.675s

3. Kristensen/McNish (Audi R18 ultra) + 1m 14.427s

4. Belicchi/Primat (Lola-Toyota) – 5 ronden

5. Leventis/Watts/Kane (HPD-Honda) – 5 ronden

6. Prost/Jani (Lola-Toyota) – 5 ronden

7. Brabham/Chandhok/Dumbreck (HPD-Honda) – 7 ronden

8. Martin/Charouz/Graves (Oreca-Nissan) – 11 ronden

9. Potolicchio/Dalziel/Sarrazin (HPD-Honda) – 11 ronden

10. Panciatici/Ragues/Rusinov (Oreca-Nissan) – 11 ronden

 

KAMPIOENSCHAP:

LM P1 constructeurs:

1. Audi: 129 punten

2. Toyota: 18 punten

 

Coureurs:

1. Marcel Fassler / Benoit Treluyer / Andre Lotterer 96.5 punten

2. Tom Kristensen / Allan McNish 92 punten

3. Dindo Capello 77 punten

4. Romain Dumas / Loic Duval 67 punten

5. Neel Jani / Nicolas Prost 50 punten

 

Na de 6 uur van Silverstone volgen er nog vier races voor het FIA World Endurance Championship. De volgende race is de 6 uur van Sao Paulo op 15 September.

 

 

Share