De 80ste 24 uur van Le Mans is gewonnen door Andre Lotterer, Benoit Treluyer en Marcel Fassler met de Audi R18 e-tron quattro. De 11de overwinning voor Audi is de tweede overwinning op rij voor Lotterer, Treluyer en Fassler. Na 387 ronden stuurde Andre Lotterer de hybride no. 1 wagen als eerste over de finish iets over drieën op zondagmiddag, gevolgd door de no. 2 Audi e-tron quattro van Dindo Capello, Allan McNish en Tom Kristensen op een ronde achterstand. De derde plaats was voor de R18 Ultra van Marco Bonanomi, Oliver Jarvis en Mike Rockenfeller. In de LM P2 klasse ging de overwinning naar Starworks Motorsport HPD ARX 03b van Enzo Potolicchio, Ryan Dalziel en Tom Kimner-Smith. Giancarlo Fisichella, Gianmaria Bruni en Toni Vilander pakten met hun AF Corse Ferrari 458 de overwinning in de LM GTE-Pro klasse. De overwinning in de LM GTE-Am klasse ging in de laatste ronde naar Patrick Bornhauser, Julien Canal en Pedro Lamy met de Larbre Competition Corvette. Jeroen Bleekemolen finishte met de Rebellion Racing Lola Toyota op positie elf. De Status Grand Prix Lola Judd van Yelmer Buurman viel helaas uit.
Wat vooraf leek op een ‘eenvoudige’ overwinning voor Audi, werd toch een spannende race. In de kwalificatie lieten de Toyota’s al iets zien van wat ze kunnen. De plaatsen één en twee waren nog wel voor de Audi’s no. 1 en no. 3, maar de derde plaats op de grid werd door Toyota opgeëist, op plaats vier gevolgd door Audi no. 2. De tweede Toyota, no. 7, wist de vijfde kwalificatie tijd op de klok te zetten. De Rebellion Racing Toyota van Jeroen Bleekemolen, Harold Primat en Andrea Belicchi mocht van de negende positie van start gaan.
In race leek Audi in eerste instantie de overhand te hebben, maar na enige tijd bleek dat de Toyota’s het tempo in de race goed konden volgen en zelfs de strijd konden aangaan om de koppositie. De no. 7 Toyota van Alexander Wurz, Kazuki Nakajima en Nicolas Lapierre wist na een mooie strijd de leiding in de wedstrijd over te nemen.
In ronde 82 ging het mis voor Toyota. Anthony Davidson kwam bij de Mulsanne bocht een achterblijver tegen, Piergiuseppe Perazzini met de no 81 AF Corse Ferrari. Davidson, met de no. 8 Toyota, werd van achter aan getikt door Perazzini en gelanceerd om tot stilstand te komen tegen de vangrail. Perazzini eindigde de race op z’n dak. Een lange safetycar situatie volgde voor reparatie aan de vangrail. Davidson hield aan de crash twee gebroken rugwervels over.
Na de safetycar periode kwam Audi no. 1 aan de leiding, en de rest van de race werd de koppositie tussen de no. 1 en no. 2 wagen verdeeld. De tweede Toyota, de no. 7 wagen, viel later uit met technische problemen. Vrij kort na de herstart was er contact tussen Kazuki Nakajima in de no. 7 Toyota en de DeltaWing met Satoshi Motoyama aan het stuur, die daarna hard de muur in ging. De DeltaWing zou de pits niet halen en helaas uitvallen.
De beide hybride Audi’s bleven het veld aanvoeren. Laat in de race was het Allan McNish die de fout in ging en de vangrail in. Reparatie koste niet veel tijd, maar McNish zag een mogelijke overwinning in rook opgaan. Na 24 uur was het de no. 1 Audi e-tron quattro die als eerste over de finish kwam, gevolgd door de no. 2 Audi van Dindo Capello, Tom Kristensen en Allan McNish. Het was de tweede overwinning op rij voor Andre Lotterer, Benoit Treluyer en Marcel Fassler. De derde plaats was voor de no. 4 Audi R18 Ultra van Marco Bonanomi, Oliver Jarvis en Mike Rockenfeller.
Marc Gene gleed laat in de race in de vangrail met de no.3 Audi R18 Ultra, zoals dat eerder in de race door Romain Dumas ook al was gedaan. De no.12 Rebbellion Racing Lola Toyota van Nicolas Prost, Neel Jani en Nick Heidfeld kon profiteren en opklimmen naar de vierde positie.
Pech was er voor de no. 13 Rebellion wagen. De koppeling moest worden vervangen waardoor de auto zakte op de ranglijst. Uiteindelijk finishte Jeroen Bleekemolen en teamgenoten Harol Primat en Andrea Belicchi als elfde.
LM P2
In de LM P2 klasse ging de overwinning naar Enzo Potolicchio, Ryan Dalziel en Tom Kimner-Smith met de no. 44 Starworks Motorsport HPD ARX 03b met een mooie 7de plaats overall. Voor Kimber-Smith was het de tweede klasse overwinning op rij. Vorig jaar won hij met de Greaves Motrosport Zytek Nissan. De tweede plaats was voor de no. 46 Thiriet by TDS Racing Oreca 03 Nissan van Mathias Beche, Pierre Thiriet en Christophe Tinseau, gevolgd door Oreca Nissan van Pecom Racing met Luis Perez-Companc, Soheil Ayari en Pierre Kaffer. Van de twintig gestarte wagens wisten er dertien de finish te bereiken op de zondagmiddag, een prestatie op zich.
Yelmer Buurman en teamgenoten Alexander Sims en Romain Iannetta haalden de finish niet. De Status Grand Prix Lola-Judd viel uit na 239 ronden te hebben afgelegd.
LM GTE-Pro
De strijd in de LM GTE-Pro klasse ging tussen Ferrari en Aston Martin. Corvette kon zich lange tijd in de strijd om de kop mengen, maar moest afhaken met technische problemen. Bij een pitstop in de nacht was een wiel niet goed vastgezet bij de op kop liggende Corvette, de no. 74, de wagen verloor al snel het wiel en kwam ‘kruipend’ terug naar de pits.
De no. 51 AF Corse Ferrari kwam aan de leiding om deze niet meer uit handen te geven. Donderdag was het team nog de hele dag bezig geweest om de auto opnieuw op te bouwen na een crash van Giancarlo Fisichella. Het team moest de race van achteraan aanvangen, en om dan nu de winst te pakken is natuurlijk fantastisch.
De verschillen met de nummers twee, de no. 59 Luxury Ferrari en de nummer drie, de no. 97 Aston Martin Vantage bleven klein. Achter het winnende trio, Giancarlo Fisichella, Gianmaria Bruni en Toni Vilander kwamen Frédéric Makowiecki, Jaime Melo en Dominik Farnbacher als tweede aan de meet, gevolgd door Stefan Mücke, Adrián Fernández en Darren Turner op derde plaats.
LM GTE-Am
In de LM GTE-Am klasse leek de overwinning lange tijd te gaan naar de IMSA Performance Matmut Porsche van Anthony Pons, Nicolas Armindo en Raymond Narac. Maar in de laatste ronde sloeg het noodlot toe, een lekke band. Patrick Bornhauser, Julien Canal en Pedro Lamy profiteerden met de Larbre Competition Corvette. De IMSA Porsche kwam nog als tweede over de finish, gevolgd door de Krohn Racing Ferrari van Tracy Krohn, Niclas Jönsson en Michele Rugolo.
UITSLAG
Pos. |
Klasse |
No. |
Team |
Coureurs |
Auto |
Ronden |
Verschil |
1 |
LM P1 |
1 |
Audi Sport Team Joest |
André Lotterer |
Audi R18 e-tron quattro |
378 |
|
2 |
LM P1 |
2 |
Audi Sport Team Joest |
Allan McNish |
Audi R18 e-tron quattro |
377 |
1 |
3 |
LM P1 |
4 |
Audi Sport North America |
Oliver Jarvis |
Audi R18 ultra |
375 |
3 |
4 |
LM P1 |
12 |
Rebellion Racing |
Nicolas Prost |
Lola B12/60 Toyota |
367 |
11 |
5 |
LM P1 |
3 |
Audi Sport Team Joest |
Marc Gené |
Audi R18 ultra |
366 |
12 |
6 |
LM P1 |
22 |
JRM |
David Brabham |
HPD ARX-03a Honda |
357 |
21 |
7 |
LM P2 |
44 |
Starworks Motorsport |
Enzo Potolicchio |
HPD ARX-03b Honda |
354 |
24 |
8 |
LM P2 |
46 |
Thiriet by TDS Racing |
Pierre Thiriet |
Oreca 03 Nissan |
353 |
25 |
9 |
LM P2 |
49 |
Pecom Racing |
Luís Pérez Companc |
Oreca 03 Nissan |
352 |
26 |
10 |
LM P2 |
26 |
Signatech-Nissan |
Pierre Ragues |
Oreca 03 Nissan |
351 |
27 |
11 |
LM P1 |
13 |
Rebellion Racing |
Andrea Belicchi |
Lola B12/60 Toyota |
350 |
28 |
17 |
LM GTE |
51 |
AF Corse |
Giancarlo Fisichella |
Ferrari 458 Italia |
336 |
42 |
18 |
LM GTE |
59 |
Luxury Racing |
Frédéric Makowiecki |
Ferrari 458 Italia |
333 |
45 |
19 |
LM GTE |
97 |
Aston Martin Racing |
Stefan Mücke |
Aston Martin VantageV8 |
332 |
46 |
20 |
LM GTE |
50 |
Larbre Compétition |
Patrick Bornhauser |
Chevrolet Corvette C6.R |
329 |
49 |
21 |
LM GTE |
67 |
IMSA Performance Matmut |
Anthony Pons |
Porsche 997 GT3-RSR |
328 |
50 |
25 |
LM GTE |
57 |
Krohn Racing |
Tracy Krohn |
Ferrari 458 Italia |
323 |
55 |
Niet gefinisht |
|||||||
38 |
LM P2 |
30 |
Status Grand Prix |
Alexander Sims |
Lola B12/80 Judd-BMW |
239 |
De volledige uitslag is op onze Le Mans 2012 pagina te vinden.
In totaal waren er 21 uitvallers van de 56 gestarte wagens. Meest opvallend daarbij de beide Toyota’s, waaronder de Toyota waarmee Anthony Davidson zwaar crashte. Helaas viel ook de DeltaWing uit na contact met de andere Toyota.
FIA World Endurance Championship
Voor het FIA World Endurance Championship werden dit weekend dubbele punten gescoord. Bij de fabrikanten gaat uiterarad Audi aan de leiding van het kampioenschap. Rebellion Racing leid met 87 punten het kampioenschap voor teams voor JRM en Strakka Racing. In de GTE klasse gaat Ferrari aan de leiding bij de fabrikanten en AF Corse bij de teams.
De volgende race van het FIA WEC is de 6 uur van Silverstone op 26 Augustus.