24 uur van Le Mans 2012, voorbeschouwing deel 4, LM GTE-Am klasse.

Print Friendly, PDF & Email

Het weekend van 16 en 17 Juni staat voor de deur. Een weekend waar door autosport liefhebbers wereldwijd een jaar naar is uitgekeken. Een jaar lang is er afgeteld naar de belangrijkste autosport race van het jaar, en van over de hele wereld zullen mensen naar het legendarische Circuit de La Sarthe komen voor de 24 uur van Le Mans, om live aanwezig te zijn bij de 80ste editie van deze endurance klassieker. Met 56 auto’s en 168 coureurs verdeeld over vier klassen met geavanceerde en indrukwekkende sportscars en GT bolides belooft het weer een geweldig spektakel te worden, een ware uitputtingsslag voor mens en machine. Met de deelnemerslijst erbij kijken we vooruit naar de 24 uur van Le Mans van 2012 in een serie van vier afleveringen. Vandaag, in het laatste en vierde deel, kijken we naar de LM GTE Am klasse. Eerder keken we naar de LM P1 , de LM GTE-Pro en de LM P2 klasse.


De GTE- Am klasse  is met dertien deelnemers een stuk groter dan de Pro klasse maar ook groter dan de Am klasse van 2011. In 2011 reden er nog 10 auto’s mee in deze klasse dit jaar zijn dat er 13. De Am klasse bestaat uit 6 Ferrari’s F458 Italia, 5 x de Porsche 997 GT3-RSR, 2 x de Corvette C6.R en 1 keer de Aston Martin Vantage V8. De auto die er dit jaar helaas  niet bij is is de Ford GT van Robertson Racing. Met de deelname van 6 Ferrari’s in de Am klasse maakt het totaal aantal deelnemende Ferrari’s in de LM GTE klasse 9 stuks.

Van de dertien deelnemers van de 80ste editie van de 24 uur van Le Mans zijn er zeven teams die ook het hele seizoen meerijden in de WEC en dus dubbele punten kunnen scoren voor hun klassement. In deze klasse is het onmogelijk om een potentiële winnaar aan te wijzen want de auto’s zijn er allemaal geschikt voor. Het verschil in winnen of verliezen zal dus afhangen van meerdere factoren zoals de coureurs, teams en niet  onbelangrijk de factor “geluk”. Het is samen met de Pro klasse in ieder geval een genot om naar te kijken en te zien hoe de gevechten in deze klasse tot de laatste ronden wordt uitgevochten op de baan en in de pits.

 

50. Larbre Competition – Corvette C6.R

Patrick Bornhauser – Frankrijk

Julien Canal – Frankrijk

Pedro Lamy – Portugal

Labre Competittion is ook dit jaar weer met twee auto’s aanwezig tijdens de 24 uur van Le Mans. In 2011 reed het team ook mee in de Am klasse maar toen met een Corvette een Porsche. Ze wisten vorig in de Am klassement als eerste en als tweede te eindigen en zullen er alles aan doen om dat dit jaar weer te bereiken. In de Corvette nr 50 rijden net als vorig jaar mee Patrick Bornhauser en Julien Canal, beide afkomstig uit Frankrijk. De derde coureur is Pedro Lamy uit Portugal. Pedro reed in 2011 nog mee voor Peugeot in de LM P1 klasse.

 

55. JWA-Avila – Porsche 997 GT3-RSR

Paul Daniels – Groot Brittannië

Markus Palttala – Finland

Joël Camathias – Zwitserland

JWA-Avila rijd dit jaar voor het eerst mee in de 24 uur van Le Mans en het hele WEC seizoen waar ze na twee races vierde staan in het Am klassement. Dit Britse team is al enkel jaren bezig in de motorsport. Ze zullen gaan rijden in een Porsche 997 GT3 RSR uit 2011. De auto werd vorig jaar nog gebruik door het Amerikaanse Flying Lizard team. Paul Daniels is sinds 201 vooral actief in de GT racerij en zo neemt hij voor de derde deel aan deze 24 uurs race. Markus Palttala en Joel Camathias hebben bieden veel ervaring in de GT racerij maar totaal geen Le Mans ervaring.

 

57. Krohn Racing – Ferrari F458

Tracy Krohn – Verenigde Staten

Niclas Jöhnsson – Zweden

Michele Rugolo  – Italië

Krohn Racing was ook in 2011 aanwezig tijdens de 24 uur van Le Mans. Men reed toen ook mee in de Am klasse helaas kwamen ze niet verder dan ronden 123. Ook dit jaar rijden ze weer mee in de WEC waar ze met hun opvalend groene Ferrari F458 op een mooie derde plek in het Am klassement staan. Het rijders trio is dezelfde als in 2011 en dat zijn Nicolas Johansson en Michele Rugolo en natuurlijk Tracy Krohn.

 

58. Luxury Racing – Ferrari F458

Pierre Ehret – Duitsland

Gunnar Jeannette – Verenigde Staten

Frankie Montecalvo – Verenigde Staten

De tweede Ferrari F458 van het Luxury Racing team vinden we terug in de Am klasse met auto nummer 58. Deze reed vorig jaar nog mee in de Pro klasse en wist daar niet verder te komen dan ronde 136. De enige coureur die vorig jaar ook meereed was Pierre Ehret. De twee andere coureurs komen beide uit de Verenigde Staten en dat zijn Frankie Monteclavo en Gunnar Jeannette. Voor Gunnar wordt het de zevende keer dat hij meerijd aan de 24 uur van Le Mans. Hij is voornamelijk actief in de Amerikaanse autosport en reed de laatste twee jaar mee in de FLM klasse van de ALMS met een Oreca FLM 03 met goede resultaten. Frankie Montecalvo is pas kort actief als coureur en zal voor de eerste keer meerijden aan deze 24 uurs race. In 2011 reed hij het hele jaar mee in de ALMS voor het team van CORE Autosport in de FLM klasse.

 

61. AF Corse-Waltrip – Ferrari F458

Robert Kauffman – Verenigde Staten

Rui Aguas – Portugal

Brian Vickers – Verenigde Staten

AF Corse is met twee auto’s aanwezig in de GTE-Am klasse beide van het merk Ferrari. De nr 61 is als enige ook actief in de WEC waar ze alleen tijdens de 12 uur van Sebring punten wisten te scoren want tijdens de 6 uur van Spa kwamen ze door technische problemen niet aan de start. Van de drie coureurs komen er twee uit de Verenigde Staten waarvan Robert Kauffmann de meeste ervaring heeft en voor de tweede keer meerijd in Le Mans. Rui Aguas is sinds 2005 actief in de autosport waarvan hij al een aantal jaren actief is voor AF Corse. De Amerikaan Brian Vickers is vooral bekend met het NASCAR racen waar hij al sinds 2000 actief is met een aantal successen weet te behalen.

 

67. IMSA Performance-Matmut – Porsche 911 RSR (997)

Anthony Pons – Frankrijk

Nicolas Armindo – België

Raymond Narac – Frankrijk

Het team van IMSA Performance-Matmut was in 2011 ook aanwezig tijdens de 24 uur maar men kwam toen uit in de GTE-Pro klasse. Zo wist dit team als 17de algemeen te eindigen en als vijfde binnen hun PRO klasse. Dit jaar doen ze het iets anders ze gaan rijden in de Am klasse maar met uiteraard een mooie en snelle Porsche. Van de drie coureurs zijn er twee bij die ook in 2011 aanwezig waren, alleen de uit Frankrijk afkomstige Anthony Pons heeft nagenoeg geen ervaring in het racen en is nieuw in het team dit jaar. De ervaring moet dus komen van de Nicolas Armindo en Raymond Narac.

 

70. Larbre Competition – Corvette C6.R

Christophe Bourret – Frankrijk

Pascal Gibon – Frankrijk

Jean-Philippe Belloc – Frankrijk

De tweede auto in de Am klasse van Labre Competition in de Corvette C6.R met nummer 70. Larbre Competition is ook actief in de WEC alwaar ze ook met twee Corvette’s meestrijden om de prijzen. De eerste twee race’s in de WEC eindigde het team op de tweede plaats en zodoende staan ze nu in het AM klassement van de WEC met 14 punten achterstand op een mooie tweede plaats. Het rijderstrio voor deze Corvette is een totale Franse aangelegenheid geworden. Christophe Bourret en Pascal Gibon zijn dit seizoen de vaste courreurs op de Corvette en reden in 2010 ook al mee voor het team in de 24 uur van Le Mans maar toen in een Porsche. Jean-Phillippe Beloc de derde rijder is degene met de meeste race ervaring en heeft al 11 x de 24 uur van Le Mans gereden.

 

75. ProSpeed Competition – Porsche 997 GT3-RSR

Abdulaziz al Faisal – Saudi Arabië

Bret Curtis – Verenigde Staten

Sean Edwards – Groot Brittannië

Het Belgische Prospeed Competition is op meerdere fronten van de autosport actief zo ook dit jaar weer tijdens de 24 uur van Le Mans. In 2011 werd er door dit team ook meegereden maar toen in de Pro klasse en wisten ze de race uit te rijden en als 23ste te finishen. Het trio wat de Porsche 997 GT3-RSR gaat besturen is afkomstig van drie continenten. De Brit Sean Edwards is sinds 2005 actief en succesvol in de autosport en is gespecialiseerd in Porsche maar het wordt dit jaar zijn eerste  24 uur van Le Mans. De Amerikaan Bret Curtis is sinds drie jaar actief in de autosport en dan voornamelijk in Verenigde Staten, dit jaar rijd hij voor het eerst de 24 uurs race op het circuit de La Sarthe. Abdulaziz al Faisal reed vorig jaar voor Team Felbermayer-Proton zijn eerste 24 uur van Le Mans maar heeft verder nagenoeg geen race ervaring. Er is in dit team weinig ervaring hopen dat ze de ervaring kunnen opdoen in de race.

 

79. Flying Lizard Motorsports – Porsche 997 GT3-RSR

Seth Neiman – Verenigde Staten

Spencer Pumpelly – Verenigde Staten

Patrick Pilet – Frankrijk

De tweede Porsche 997 GT3 -RSR met startnummer 79 staat net als in 2011 in de Am klasse. Flying Lizard Motorsport rijd niet mee in de WEC maar is natuurlijk terug te vinden in de American Le Mans Series alwaar ze in de GT klassement een felle strijd moeten leveren. In 2011 reed er ook een Porsche van dit team mee in de Am klasse maar die moest de strijd opgeven na 211 ronden. De bezetting van de auto is voor twee coureurs gelijk als 2011 t.w. Spencer Pumpelly en Seth Neiman. Nieuw in het team is de uit Frankrijk afkomstige Patrick Pilet die pas anderhalve week voor de start te horen kreeg dat hij mocht rijden. Patrick vervangt hiermee Darren Law die als derde coureur gepland stond maar wegens conflicten met het team niet kon rijden. Patrick rijd voor de vierde keer mee in Le Mans en rijd sinds 2008  Porsche. Vorig jaar reed hij het hele seizoen mee in de Le Mans series voor het team van ISMA Performance Matmut. Goede keus zou ik zeggen.

 

81. AF Corse – Ferrari F458

Pierguiseppe Perazzini -Italië

Matt Griffin – Ierland

Nicola Cadei – Italië

De tweede auto van AF Corse in deze GTE-Am klasse zal bestuurd worden door twee Italianen en een Ier. Pierguiseppe Perazzine is al actief in de GT autosport sinds 2003 en dan voornamelijk in de Italiaanse series het wordt voor hem de derde keer dat hij deelneemt aan Le Mans en vorig jaar reed hij ook voor AF Corse maar haalde de finish toen niet. Ook Nicola Cadei rijd sinds 2003  in diverse GT klassen mee en doet dit voor AF Corse sinds 2009, echter voor hem zal het dit jaar zijn vuurdoop worden op Le Mans. Matt Griffin is afkomstig uit Ierland race net als zijn collega’s voornamelijk GT races en dit jaar voor het eerst voor AF Corse en ook hij heeft geen Le Mans ervaring.

 

83. JMB Racing – Ferrari F458

Manuel Rodrigues – Portugal

Philippe Illiano – Frankrijk

Alain Ferte – Frankrijk

JMB Racing is ook dit jaar net als in 2011 weer van de partij tijdens de 24 uur van Le Mans. JMB is dit jaar ook actief in de European Le Mans Series, GT Open, Blancpain en Radical Masters. Manuel Rodriques was vorig jaar ook aanwezig voor het team tijdens de 24 uurs race en wist  deze ook als 27ste (en laatste) te finishen. Philippe Illiano rijd voor de eerste keer mee in Le Mans en zit dit jaar ook tijdens de European Le Mans Series achter het stuur. Alain Ferte is een zeer ervaren coureur hij heeft al 15 keer deelgenomen aan de 24 uur van Le Mans. Echter de laatste keer dat hij serieus geracet heeft  is in 2008 geweest ook voor het JMB team en ook op Le Mans en ze werden toen 25ste algemeen. Al met al genoeg Le Mans ervaring aan boord van de Ferrari F458 al komt die maar op rekening van één persoon.

 

88. Team Felbermayr-Proton – Porsche 997 GT3-RSR

Christian Ried – Duitsland

Gianluca Roda – Italië

Paolo Ruberti – Italië

De tweede Porsche waarmee het Team Felbermayer-Proton meerijd in de 24 uur van Le Mans is dezelfde die ook meerijd het hele seizoen in de WEC. In het klassement van de WEC staat het team op de eerste plaats dus is het noodzakelijk om op Le Mans races een goede eindklassering te behalen en de dubbele punten binnen te halen. Christian Ried is een echte Porsche specialist, hij rijd sinds al 1999 vele GT races in deze auto. In 2011 reed Ried mee voor het team van Proton Competition echter na 199 ronden was het einde verhaal voor hem. Voor Gianluca Roda wordt het zijn eerste 24 uur van Le Mans race maar hij is sinds 2005 actief in diverse  GT klassen en altijd in een Porsche. Paolo Ruberti rijd zijn derde Le Mans en is sinds 2004 druk aan het racen zoals in een Saleen, Ferrari en de laatste jaren de Porsche 997.

 

99. Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage V8

Christoffer Nygaard – Denemarken

Kristian Poulsen – Denemarken

Allan Simonsen – Denemarken

De tweede Aston Martin Vantage V8 van het Britse Aston Martin Racing team wordt geheel bezet door Deense coureurs. In 2011 reed er ook een Aston Martin Vantage mee in de Am klasse maar die werd gerund door het Gulf AMR Middle East team. Cristoffer Nygaard is pas vier jaar actief in de racesport en reed zijn eerst Le Mans in 2010 toen ook in een Aston Martin met o.a de Nederlander Peter Kox. Kristian Poulson reed in 2009 mee in de winnende Porsche RS Spyder uit de LM P2 klasse voor het Deense Team Essex. Allan Simonson heeft al 7 Le Mans races op zijn naam staan met als beste resultaat een 2 plaats in de GT2 klasse in 2010  dat deed hij voor het team waar hij ook vorig jaar voor reed het Hankook-Farnbacher team. Het Aston Martin Racing Team heeft genoeg ervaring ervaren coureurs voor deze Vantage om een goed resultaat te boeken met een auto die ook de 24 uurs kwaliteiten in huis heeft.

 

 Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve, no. 61, no. 70, no. 79, no. 83 en no. 99 (c) motors.all-free-photos.com

 

 

 

 

 

 

 

 

Share