Het weekend van 16 en 17 Juni staat voor de deur. Een weekend waar door autosport liefhebbers wereldwijd een jaar naar is uitgekeken. Een jaar lang is er afgeteld naar de belangrijkste autosport race van het jaar, en van over de hele wereld zullen mensen naar het legendarische Circuit de La Sarthe komen voor de 24 uur van Le Mans, om live aanwezig te zijn bij de 80ste editie van deze endurance klassieker. Met 56 auto’s en 168 coureurs verdeeld over vier klassen met geavanceerde en indrukwekkende sportscars en GT bolides belooft het weer een geweldig spektakel te worden, een ware uitputtingsslag voor mens en machine. Met de deelnemerslijst erbij kijken we vooruit naar de 24 uur van Le Mans van 2012 in een serie van vier afleveringen. Vandaag, in deel 3, kijken we naar de LM P2 klasse. Eerder keken we naar de LM P1 en LM GTE-Pro klasse. Morgen volgt het vierde en laatste deel over de LM GTE-Am klasse.
Met maar liefst 20 wagens op de startlijst is de LM P2 klasse de grootste in aantal. De wijziging in de reglementen die vorig jaar is doorgevoerd met daarbij het kostenplafond hebben het voor veel teams en sponsoren interessant gemaakt om in deze klasse te investeren. Een aantal teams heeft de smaak te pakken gekregen en is na deelname vorig jaar met één auto nu terug met twee wagens. Greaves Motorsport, de klasse winnaar van vorig jaar, zet dit jaar op Le Mans een tweede wagen in. Ook Signatech Nissan is dit jaar met twee wagens aanwezig. Gulf Racing Middle East, vorig jaar niet aanwezig, zet ook meteen twee auto’s in.
Nissan is als fabrikant van motoren hofleverancier in deze klasse. Maar liefst 13 van de 20 wagens is voorzien van de Japanse krachtbron. De ander motoren komen van Judd vier maal, Honda tweemaal en één Lotus. De lotus is dan wel weer een Judd-BMW waar door Lotus een stickertje op wordt geplakt. Van de twintig wagens wordt bij 8 daarvan het chassis geleverd door Oreca. Ander chassis komen van Lola viermaal, Zytek driemaal en HPD (Honda) tweemaal. Norma levert aan één team het chassis, en twee chassis hebben een labeltje Morgan, de Pescarolo chassis van OAK Racing.
Vooralsnog staat er één Nederlander op de lijst, Yelmer Buurman. Hij komt met de Status Grand Prix Lola-Judd aan de start samen met Alexander Sims en Romain Ianetta. Op Spa heeft Buurman weinig kunnen rijden. Al in de trainingen crashte Sims helaas met de auto. De schade was zo groot dat de Lola niet meer aan de start kon verschijnen. De situatie rondom een mogelijke tweede Nederlander, Renger van der Zande, is op moment van schrijven onduidelijk. Hij staat niet op de officiële lijst, maar heeft wel gereden op de testdag en de benodigde rookie-laps verreden. Wij gaan er vooralsnog vanuit dat hij de eerste reserve rijder is bij Lotus.
Het is uitermate lastig om in deze zeer competitieve klasse winnaars aan te wijzen of een voorspelling te doen. De HPD wagens laten altijd een goede indruk achter, maar vorig jaar wisten ze niet op het podium te finishen. Het podium vorig jaar was mooi verdeeld, Zytek, Oreca en Lola, waarbij de plaatsen één en twee werden ingenomen door een Nissan motor. Honda had dan nog wel als motoren leverancier plek drie in handen. laten we hopen dat we een mooie spannende race te zien krijgen, en zoals het er nu naar uit ziet gaat dat zeker gebeuren.
|
23. Signatech-Nissan – ORECA 03 Nissan Jordan Tresson – Frankrijk Franck Mailleux – Frankrijk Olivier Lombard – Frankrijk |
Signatech, het voormalige Signature Plus, maakte vorig jaar de overstap naar de LM P2 klasse. Dat is wel bevallen schijnbaar, want dit jaar komt het team met twee wagens in deze klasse uit. Franck Mailleux is er weer bij. Voor hem wordt dit z’n vierde seizoen bij het team. Jordan Tresson komt uit de Nissan GT Academy, hij was de winnaar in 2010. Datzelfde jaar rijd hij de GT4 European Cup. Vorig jaar kwam hij voor RJN Motorsport uit in de Blancpain Endurance Series met een Nissan 370Z en wist o.a. de 24 uur van Spa te winnen. Voor Olvier Lombard wordt dit z’n tweede Le Mans. Vorig jaar reed hij bij Greaves Motorsports ook in de LM P2 klasse en finishte daar als eerste in de klasse. Lombard maakte z’n debuut in de sportscars in 2010 in de Formula Le Mans klasse.
|
|
|
24. OAK Racing – Morgan Judd Jaques Nicolet – Frankrijk Matthieu Lahaye – Frankrijk Olivier Pla – Frankrijk |
Naast één wagen in de LM P1 klasse komt OAK Racing met twee auto’s in de LM P2 klasse uit. De samenwerking met Morgan heeft als resultaat dat het chassis de naam Morgan heeft meegekregen. Jaques Nicolet heeft zichzelf dit jaar een plekje toebedeeld in de LM P2 wagen. Het zal Nicolet z’n zesde Le Mans worden. Matthieu Lahaye heeft driemaal eerder Le Mans gereden voor Saulnier / OAK Racing. Vorig jaar maakte hij een zware crash mee op Spa-Francorchamps, waardoor hij Le Mans moest missen vanwege zijn verwondingen. Olivier Pla reed vorig jaar voor Quifel ASM in de LM P1 klasse. De wagen viel al vroeg in de race uit. In 2009 heeft Pla het Le Mans Series kampioenschap gewonnen voor Quifel ASM.
|
|
|
25. ADR-Delta – ORECA 03 Nissan John Martin – Australië Jan Charouz – Tsjechië Tor Graves – Groot Brittannië |
Het team ADR-Delta is nieuw dit jaar. Delta Motorsports en Alan Docking Racing hebben hun krachten gebundeld. Bij de race op Spa-Francorchamps hebben ze een mooi visite kaartje afgegeven door op de tweede plaats te finishen, na de hele race te hebben kunnen meestrijden om de overwinning. John Martin heeft eerder A1GP en Superleague Formula gereden. Tor Graves komt uit de formule racerij, heeft al wel in 2006 één race gereden in de Le Mans Series (GT2), en heeft in 2009/2010 gereden in de Sportscar Winter Series. Daarna heeft hij Formula La Mans gereden. Dit wordt zijn eerste seizoenin de LM P2 wagen. Jan Charouz heeft op het laatste moment Robbie Kerr vervangen. Charouz is de ervaren man van het trio. Hij heeft vijf maal eerder de 24 uur van Le Mans gereden, met als beste resultaat een vierde plaats met de Lola Aston Martin in 2009. In datzelfde jaar won hij ook de Le Mans Series.
|
|
|
26. Signatech-Nissan – ORECA 03 Nissan Pierre Ragues – Frankrijk Nelson Panciatici – Frankrijk Roman Rusinov – Rusland |
Dit is de tweede wagen van het Signatech-Nissan team. Pierre Ragues was er vorig jaar bij in de OAK Racing Pescarolo LM P1 wagen. Daarvoor heeft hij twee seizoenen voor Signature Plus gereden, de voorloper van dit team. Nelson Panciatici komt uit de formule wagens en heeft voor DAMS in een FLM wagen de Sportscar Winter Series gereden. Hij maakt z’n debuut op Le Mans dit jaar, en heeft op Spa Francorchamps z’n eerste race voor het team gereden. Roman Rusinov heeft in 2008 en 2009 de 24 uur van Le Mans gereden in respectievelijk een Lamborghini Murcielago en een Ferrari F430. In dezelfde jaren rijd hij ook in de Le Mans Series. Eerder al, in 2004, won hij het kampioenschap in de GT2 klasse met de Ferrari van Team Modena.
|
|
|
28. Gulf Racing Middle East – Lola-Coupe B12/80 Nissan Fabien Giroix – Frankrijk Ludovic Badey – Farnkrijk Stefan Johansson – Zweden |
Gulf Racing Middle East komt met twee wagens naar de 24 uur van Le Mans, twee door Nissan aangedreven Lola’s. Op het laatste moment zijn er nog wat wijzigingen in de rijdersbezetting geweest zodat nu Badey in de wagen zit i.p.v. Maxime Jousse. Het team is gevestigd in de Verenigde Arabische Emiraten. Giroix begint aan z’n vierde Le Mans, eerder reed hij in GT wagens. Z’n beste resultaat was de vierde plaats in 1995, overigens met Jean-Denis Delatraz, in de Giroix Racing Team McLaren F1 GTR. Voormalig Formule 1 coureur Stefan Johansson reed in 1983 voor de eerste keer mee op Le Mans. Driemaal wist hij de klasse te winnen waarvan éénmaal de overall overwinning.
|
|
|
29. Gulf Racing Middle East – Lola-Coupe B12/80 Nissan Keiko Ihara – Japan Jean-Denis Delatraz – Zwitserland Marc Rostan – Frankrijk |
In de tweede wagen vinden we o.a. Jean-Denis Delatraz. Delatraz gaat voor de 8ste keer van start op Le Mans. In 2001 en 2002 won hij de LMP675 klasse, zeg maar de voorloper van de LM P2 klasse. Keiko Ihara is de dame van het gezelschap. Ze heeft eerder Formule 3 en Super GT gereden. In 2009 reed ze één race in de Formula Le Mans. Rostan heeft zevenmaal eerder Le Mans gereden, vorig jaar finishte hij als zesde met de Race Performance Oreca-Judd.
|
|
![]() |
30. Status Grand Prix – Lola B12/80 Judd Alexander Sims – Groot Brittannië Yelmer Buurman – Nederland Romain Iannetta – Frankrijk |
Bij Status Grand Prix vinden we de enige Nederlander in de LM P2 klasse, Yelmer Buurman. Helaas kon het team niet deelnemen aan de 6 uur van Spa-Francorchamps vanwege een crash van Alexander Sims in de trainingen. Sims reed vorig jaar GP3 voor Status Grand Prix. Daarvoor heeft hij ook Formule 3 Euroseries en Formule Renault gereden. Voor de Fransman Romain Iannetta wordt dit z’n vijfde Le Mans, de laatste keer was in 2009. Vorig jaar heeft hij voor Starworks Motorsports in de Grand-Am gereden. Voor het stuntwerk in de film “The Bourne Identity” uit 2003 ontving hij de World Stunt Award in de Verenigde Staten. De Nederlander Yelmer Buurman maakt dit jaar zijn debuut bij de 24 uur van Le Mans. Eerder reed hij Superleague Formula en GP2 Asia Series.
|
|
|
31. Lotus – Lola B12/80 coupe Lotus Tomas Josef Holzer – Duitsland Mirco Schultis – Duitsland Luca Moro – Italië |
Het team Lotus is het team van Colin Kolles, Kodewa, dat wordt ondersteund door Lotus. Er wordt gebruik gemaakt van Judd-BMW motoren waar dan weer een stickertje Lotus op is geplakt. Bij de 6 uur van Spa-Francorchamps was onze landgenoot Renger van der Zande er nog bij, maar op Le Mans wordt zijn plaats ingenomen door Luca Moro. Van der Zande heeft wel op de testdag gereden en voldaan aan alle eisen om op Le Mans van start te mogen gaan. Het is nu aan het team!
|
|
|
33. Level 5 Motorsports – HPD ARX-03b Honda Scott Tucker – Verenigde Staten Christophe Bouchut – Frankrijk Lius Diaz – Mexico |
Scott Tucker is ook dit jaar weer aanwezig in de LM P2 klasse met z’n Level 5 Motorsports team. Vorig jaar werd gereden met een Lola chassis en HPD (Honda) motor. Dit jaar is het team helemaal over op HPD. Tucker en Bouchut waren eerder actief bij Kolles met de Audi R10 in de LM P1 klasse. Luis Diaz heeft eerder A1GP en Indycars (CART) gereden. Sinds 2007 rijd hij in de American Le Mans Series, waar hij in 2009 samen met Andrian Fernandez het kampioenschap won in de LM P2 klasse.
|
|
|
35. OAK Racing – Morgan Judd David Heinemeier Hansson – Denemarken Bas Leinders – België Maxime Martin – België |
Dit is de tweede wagen van OAK Racing in deze klasse. Bas Leinders en Maxime Martin hebben vorig jaar samen met Vanina Icxk met de Kronos Racing Lola Aston Martin in de LM P1 klasse gereden. Ze werden op het laatste moment vanaf de reserve lijst toegevoegd. David Heinemeier Hansson rijd in de American Le Mans Series LM P2 klasse voor Conquest Endurance Racing en is daar al twee op het podium gefinisht.
|
|
|
38. Team JOTA – Zytek Z11SN Nissan Sam Hancock -Groot Brittannië Simon Dolan – Groot Brittannië Haruki Kurosawa – Japan |
De eerste van de drie aanwezige Zyteks is van JOTA. Sam Hanckock is Aston Martin fabriekscoureur, heeft vijfmaal de 24 uur van Le Mans gereden en in 2004 de Le Mans Series gewonnen. Simon Doloan is in 2008 met de autosprt begonnen in Radicals onder begeleiding van Sam Hancock. in 2011 startte hij voor het eerst in Le Mans. De veteraan van het trio is Haruki Kurosawa. Hij rijd al vanaf 2004 Le Mans en de Le Mans Series. De afgelopen jaren heeft hij ook Super GT gereden.
|
|
|
40. Race Performance – ORECA 03 Judd Michel Frey – Zwitserland Jonathan Hirschi – Zwitserland Ralph Meichtry – Zwitserland |
Race Performance is er dit jaar ook weer bij, wederom met de Oreca-Judd. Vorig jaar finishte het team als zesde in de klasse. Frey en Meichtry waren er toen ook bij samen met Marc Rostan. Jonathan Hirschi komt uit in de European Le Mans Series, en heeft vorig jaar in de Lotus Evora meegedaan aan de 24 uur van Le Mans.
|
|
|
41. Greaves Motorsport – Zytek Z11SN Nissan Christian Zugel – Duitsland Elton Julian – Ecuador Ricardo Gonzales – Mexico |
Greaves, dat vorig jaar z’n naam veranderde van Bruichladdich in Greaves, is dit jaar met twee Zyteks aanwezig op Le Mans. Christian Zugel heeft de afgelopen twee seizoenen in de LMPC en FLM klassen van de American Le Mans Series en Le Mans Series. Elton Julian heeft in zo’n beetje alles gereden wat los en vast zit tot 2001, om dan in 2005 terug te keren met zijn deelname aan de 24 uur van Le Mans, en wel in de Racing for Holland Dome-Judd samen met Jan Lammers John Bosch. Daarna rijd hij voornamelijk in de American Le Mans Series. Ricordo Gonzales heeft eerder in de Formule wagens gereden. In rijd hij in de LMPC klasse in de American Le Mans Series en wint het rijderskampioenschap.
|
|
|
42. Greaves Motorsport – Zytek Z11SN Nissan Alex Brundle – Groot Brittannië Martin Brundle – Groot Brittannië Lucas Ordonez – Spanje |
De tweede wagen van Greaves doet niet mee in het FIA World Endurance Championship. Alex Brundle heeft ervaring in zowel formule wagens als sportscars. Vorig jaar heeft hij o.a. in Radicals gereden als fabrieksrijder. De vader van Alex, Martin Brundle behoeft weinig introductie. De beste man heeft een carrière in de Formule 1 achter zich en heeft de nodige ervaring de sportscars. Hij heeft al zeven maal op Le Mans gereden met als beste resultaat de winst in 1990. Ordonez, winnaar van de Nissan GT Academy in 2008, reed vorig jaar bij Signatech Nissan.
|
|
|
43. Extreme Limite ARIC – Norma M200P Judd Fabien Rosier – Frankrijk Phillipe Haezebrouck – Fankrijk Philippe Thirion – Frankrijk |
Extreme Limite rijd als enige met het Norma chassis. Rosier en Haezebrouck waren er vorig jaar ook bij. De ervaren Fransman Rosier, teammanager en instructeur van Extreme Limite, een endurance autosport school, heeft zevenmaal eerder aan Le Mans mee gedaan. Haezebrouck heeft eerder de 24 uur van Le Mans gereden, waaronder éénmaal in een GT wagen, waarmee hij als tweede finishte in 2001. Thirion heeft in 2009 met de Courage-Oreca gereden in de Le Mans Series. Op Spa maakte het team nog een zware crash mee, maar gelukkig kon de wagen nog gerepareerd worden.
|
|
|
44. Starworks Motorsport – HPD ARX-03b Honda Vincente Potolicchio – Venezuela Ryan Dalziel – Groot Brittannië Tom Kimber-Smith – Groot Brittannië |
Starworks is naast Level 5 het tweede team met een HPD ARX-03b in de klasse. Starworks Motorsports heette voorheen SAMAX, en is opgericht in 2005. Het team is vooral actief in de Verenigde Staten in de IndyCars en de Rolex Sports Cars Series (Grand Am). Ryan Dalziel rijd vooral in Amerika en heeft o.a. in een Daytona Prototype BMW gereden voor SAMAX. Vincente Potolicchio komt uit het formule racen en heeft o.a. voor Starworks in de Rolex Sports Car Series gereden. Dit jaar wordt z’n debuut bij Le Mans. Tom Kimber-Smith is de laatste wijziging in de line-up. Hij won vorig jaar met Greaves de LM P2 klasse. Kimber-Smith neemt de plaats in van voormalig Peugeot coureur Stephane Sarrazin die nu voor Toyota in de LM P1 klasse rijd. Vorig jaar reed Kimber-Smith bij Greaves en pakte dara de overwinning in de LM P2 klasse.
|
|
|
45. Boutsen Ginion Racing – ORECA 03-Nissan Bastien Brière – Frankrijk Shinji Nakano – Japan Jens Petersen – Duitsland |
Het team bestaat al sinds 1998, en rijd sinds 2009 endurance races zoals Formula Le Mans. In 2011 doet het team mee in de LM P2 klasse van de Le Mans Series en dit jaar volgt dan het debuut bij de 24 uur van Le Mans. Jens Petersenen heeft al ervaring in Formula Le Mans en LM P2 wagens en hij wist in 2011 de 12 uur van Sebring te winnen in de LMPC klasse. Voor Bastien Briére wordt dit z’n vierde start bij Le Mans. Hij wist echter nog niet de finish te halen. Nakano was er vorig jaar ook bij, toen bij OAK Racing, en dit jaar wordt z’n zesde Le Mans.
|
|
|
46. Thiriet by TDS Racing – ORECA 03-Nissan Pierre Thiriet – Frankrijk Mathias Beche – Zwitserland Christophe Tinseau – Frankrijk |
Het team Top Drive Services rijd dit jaar onder de naam Thiriet by TDS, vanwege de samenwerking met Thiriet, een bedrijf in dieprievproducten.Vaste coureurs voor de European Le Mans Series zijn Pierre Thiriet en Mathias Beche. Thiriet heeft eerder Megane Trophy Eurocup gereden. Vorig jaar was hij actief in de Le Mans Series en wist daar 2 van de 5 wedstrijden te winnen in de LM P2 klasse samen met Beche. Beche reed eerder in Aziatisceh Formule wagen kampioenschappen en sinds 2009 Formula Le Mans en sinds 2010 Le Mans Series. Derde coureur voor Le Mans is Christophe Tinseau. Tinseau reed vorig jaar voor Pescarolo, in totaal reed hij viermaal voor het team in de LM P1 klasse. Dit jaar wordt z’n elfde Le Mans.
|
|
![]() |
48. Murphy Prototype – Oreca 03-Nissan Jody Firth – Groot Brittannië Brendon Hartley – Nieuw Zeeland Warren Hughes – Groot Brittannië |
Murphy Prototypes is een Iers team, opgericht eerder dit jaar Ze rijden in de European Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans. De wagen wordt gerund door Team RLR Motorsports. Jody Firth en Warren Hughes hebben eerder Le Mans Series wedstrijden gewonnen. Voor Hughes wordt dit z’n negende Le Mans. Vorig jaar reed hij voor Quifel ASM in de LM P2 klasse. Firth komt voor het eerst aan de start. Hij heeft eerder o.a. Brits GT en Formule Renault gereden. Brendon Hartley heeft Formule Renault en GP2 gereden, en was van 2008 tot 2010 Formule 1 testrijder voor Torro Rosso en Red Bull. De 6 uur van Spa-Francorchamps was zijn endurance debuut.
|
|
|
49. Pecom Racing – ORECA 03-Nissan Luis Perez Companc – Argentinië Pierre Kaffer – Duitsland Soheil Ayari – Frankrijk |
Voor Pecom Racing is het het tweede jaar in de LM P2 klasse. Vorig jaar reed het team met een Lola-Judd, dit jaar heeft Pecom de beschikking over een Oreca-Nissan. Uiteraard is Luis Perez Companc er weer bij, en net als vorig jaar is ook Pierre Kaffer er weer bij. Kaffer won in 2004 de 12 uur van Sebring met een Audi R8. Soheil Ayari maakte zijn debuut op Le Mans in 1997, en heeft o.a. vier jaar voor Oreca gereden. Zijn beste resultaat was een vierde plaats in 2004 voor Pescarolo en een vierde plaats in 2009 voor Oreca, beide in de LM P1 klasse. Vorig jaar finishte Ayari als tweede in de LM P2 klasse met de Signatech Oreca-Nissan.
|
Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 30, no. 33, en no. 46 (c) motors.all-free-photos.com.