Het weekend van 16 en 17 Juni staat voor de deur. Een weekend waar door autosport liefhebbers wereldwijd een jaar naar is uitgekeken. Een jaar lang is er afgeteld naar de belangrijkste autosport race van het jaar, en van over de hele wereld zullen mensen naar het legendarische Circuit de La Sarthe komen voor de 24 uur van Le Mans, om live aanwezig te zijn bij de 80ste editie van deze endurance klassieker. Met 56 auto’s en 168 coureurs verdeeld over vier klassen met geavanceerde en indrukwekkende sportscars en GT bolides belooft het weer een geweldig spektakel te worden, een ware uitputtingsslag voor mens en machine. Met de deelnemerslijst erbij kijken we vooruit naar de 24 uur van Le Mans van 2012 in een serie van vier afleveringen. Vandaag, in deel 2, kijken we naar de LM GTE Pro klasse. Gisteren keken we naar de LM P1 klasse. Morgen en overmorgen volgen nog de LM P2 en LM GTE-Am klasse.
De GTE klasse is net als vorig jaar verdeeld in de GTE-Pro klasse en de GTE-Am klasse. De GTE-Pro klasse is met negen deelnemers de kleinste groep binnen de 56 deelnemers. In 2011 was de GTE-Pro klasse nog de grootste groep toen goed voor 18 deelnemers. De merken die we dit jaar moeten missen zijn de BMW”s, de Lotus en helaas ook de Ford GT, maar ook de verwachte terugkeer van Spyker in de GTE Pro klasse bleef helaas uit.
Merken die wel aanwezig zijn en waar we dit jaar weer veel vuurwerk van mogen verwachten zijn: Porsche, Ferrari, Aston Martin en natuurlijk Corvette. De winnaars van 2011 in deze klasse was de Corvette C6.R van het Amerikaanse Corvette Racing. Waren er vorig jaar nog drie Nederlanders vertegenwoordigd, dit jaar zullen we het in deze klasse helaas zonder onze landgenoten moeten doen.
|
51. AF Corse – Ferrari F458 Giancarlo Fisichella -Italië Gianmaria Bruni – Italië Toni Vilander – Finland |
AF Corse is dit jaar ook weer met twee Ferrari’s F458 aanwezig in de Pro klasse. In 2011 wist deze Ferrari als tweede te eindigen in de Pro klasse net achter en in de zelfde ronde als de winnende Corvette. De coureurs in deze Ferrari zijn ook dezelfde als in 2011, te weten de Italianen Giancarlo Fisichella en Gianmaria Bruni, en de uit Finland afkomstige Toni Vilander. In het WEC kampioenschap staat het team van AF Corse op een gedeelde eerste plaats. Het is ze dus alles aan gelegen om deze race uit te rijden en als het even kan ook te winnen.
|
|
|
59. Luxury Racing – Ferrari F458 Frederic Makowiecki – Frankrijk. Jaime Melo – Brazilië. Dominik Farnbacher – Duitsland. |
Voor het team van Luxury Racing is dit het tweede jaar dat ze meerijden in de 24 uur van Le Mans. In 2011 reden ze met twee auto’s mee in de Pro klasse maar dit jaar verdelen ze de auto’s over de Am en Pro klasse. In de Ferrari F458 nummer 59 rijden net als vorig jaar Frederic Makowiecki en Jamie Melo mee. De derde coureur in deze auto is de Duitse coureur Dominik Farnbacher. Dominik kwam vorig jaar nog uit voor het team van Hankook Team Farnbacher eveneens in een snelle Ferrari F458.
|
|
|
66. JMW Motorsports – Ferrari F458 James Walker – Groot Britanië Jonny Cocker – Groot Brintanië Roger Wills – Nieuw Zeeland |
Het Britse JMW Motorsports rijd dit jaar voor de derde keer mee aan de 24 uur van Le Mans. In 2011 was Xavier Maassen één van de coureurs en eindigde het tea met hun Ferrari op 24ste plek algemeen. Dit jaar wordt het rijders trio gevormd door James Walker die sinds 2011 al bij JMW rijd, Jonny Cocker die voor de derde keer deelneemt aan de 24 uur van Le Mans en Roger Wills die in 2011 het hele seizoen nog uitkwam voor het team van CRS Racing.Het team heeft een mooie en snelle auto alleen niet heel veel ervaring in bij de rijders van het team.
|
|
|
71. AF Corse – Ferrari F458 Andrea Bertolini – Italië. Olivier Beretta – Monaco. Marco Cioci – Italië. |
De tweede Ferrari van het AF Corse team is de auto met startnummer 71. Tijdens de 24 uur van Le Mans 2011 was het voor deze auto al na 178 ronden afgelopen. Samen met de nr 51 Ferrari gaat het AF Corse team met vertrouwen de komende race tegemoet. De nr 71 heeft een sterk rijders trio in de auto zitten het zijn vaste coureurs voor deze auto te weten Andrea Bertolini, Olivier Beretta en Marco Cioco. Bertolini was in in 2008/9/10 zeer succesvol in het FIA Gt1 kampioenschap. Voor Beretta wordt het zijn 18de keer dat hij deelneemt aan deze 24 uurs race waarvan hij de afgelopen 8 jaar voor het team van Corvette Racing uitkwam. Marco Cioci reed in 2011 ook mee voor AF Corse maar toen in de Am klasse en kwam helaas niet verder dan ronde 188.
|
|
|
73. Corvette Racing – Corvette C6.R Antonio Garcia – Spanje. Jan Magnussen – Denemarken. Jordan Taylor – Verenigde Staten. |
Corvette Racing is natuurlijk net als in 2011 ook weer met twee Corvette’s C6.R aanwezig. De Corvette nr 73 was vorig jaar de winnaar in de GTE-Pro klasse en zullen er dit jaar weer alles aan doen om deze prestatie te herhalen. De bezetting van deze Corvette is wel iets anders, Antonio Garcia reed vorig jaar ook in deze auto maar Jan Magnussen is overgestapt van de Corvette nr. 74. Nieuw in deze auto en binnen het team dit jaar is Jordan Taylor. Jordan rijd dit jaar voor het eerst mee voor het team en heeft hiervoor eerst 4 jaar Grand Am gereden waaronder natuurlijk de jaarlijkse 24 uur van Daytona.
|
|
|
74. Corvette Racing – Corvette C6.R Oliver Gavin – Groot Britanië. Richard westbrook – Groot Britanië. Tommy Milner – Verenigde Staten. |
De no. 74 Corvette C6.R van het Amerikaanse Corvette Racing Team wist vorig jaar de 24 uurs race niet te volbrengen na een botsing met een Porsche van het Flying Lizard Team. De Corvette nr. 74 wist tijdens de officiële testdag de snelste tijd neer te zetten in de GTE Pro klasse. In 2011 was de bezetting van deze Corvette bijna gelijk aan die van dit jaar. Tommy Milner reed vorig jaar zijn derde Le Mans en voor de eerste keer voor het Corvette Racing Team. Hij zat in 2011 in de winnende Corvette no. 73.
|
|
|
77. Felbermayr-Proton – Porsche 997 GT3-RSR Richard Lietz – Oostenrijk. Marc Lieb – Duitsland. Wolf Henzler – Duitsland. |
Ook dit jaar is het Felbermayr-Proton team weer aanwezig voor de 24 uur van Le Mans. In 2011 waren ze met twee Porsche’s precent in de GTE-Pro klasse maar dit jaar hebben ze de twee auto verdeeld over beide klasses. In 2011 eindigde ze als vierde in de Pro klasse en als zestiende algemeen en ze waren de eerste Porsche in hun klasse. Het rijders trio, Marc Lieb, Richard Lietz en Wolf Henzler, zijn dezelfde drie die in de jaren 2010 en 2011 voor het team reden. Met dit rijderstrio en een betrouwbare Porsche moet het ze lukken om ookdit jaar weer hoog te eindigen.
|
|
|
80. Flying Lizard Motorsports – Porsche 997 GT3-RSR Jörg Bergmeister – Duitsland. Patrick Long – Verenigde Staten. Marco Holzer – Duitsland. |
Het Amerikaanse team van Flying Lizard Motorsport is ook al meerdere jaren actief in de autosport. Dit jaar rijden ze natuurlijk ook weer mee in de American Le Mans Series en kunnen we ze weer met twee Porsche’s bewonderen tijdens de 24 uur van Le Mans. In 2011 waren ze ook in de GTE-Pro en Am aanwezig. In de PRO klasse eindigden ze als zesde en in het algemeen klassement als achttiende. Van de drie coureurs die het dit jaar de klus moeten gaan klaren is alleen Marco Holzer nieuw voor het team. Jorg Bermeister en Patrick Long waren er vorig jaar ook al bij. Marco is sinds 2009 actief in de racesport en begon hierin bij Prospeed in het FIA GT3 kampioenschap.Dit jaar zal zijn derde Le Mans optreden zijn en in 2011 reed hij samen met onze landgenoot Jaap van Lagen.
|
|
|
97. Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage V8 Stefan Mücke – Duitsland. Adrian Fernandez – Mexico. Darren Turner – Groot Brittannië. |
Aston Martin Racing is dit jaar na het debacle van de AMR One in 2011 alleen aanwezig in de GTE klasse. Ze hebben zich dit jaar toegelegd op deelname van twee keer een mooie Aston Martin Vantage V8. Ook hier is er weer een verdeling gemaakt van PRO en Am. In 2011 reden er ook in deze klassen al twee Aston Martins mee maar die waren in handen van twee andere teams. Beide Aston Martin Vantage haalden de finish van de 24 uurs race niet. Dit jaar zijn de voortekenen beter en met dit rijders trio achter het stuur (in 2011 reden ze alle drie nog in de AMR One mee) en een betere en betrouwbaardere auto moet het wel lukken om een goede eindklassering te behalen.
|
Alle foto’s (c) Marco van de Bildt.