24 uur van Le Mans 2012, voorbeschouwing deel 1, LM P1 klasse.

Print Friendly, PDF & Email

Het weekend van 16 en 17 Juni staat voor de deur. Een weekend waar door autosport liefhebbers wereldwijd een jaar naar is uitgekeken. Een jaar lang is er afgeteld naar de belangrijkste autosport race van het jaar, en van over de hele wereld zullen mensen naar het legendarische Circuit de La Sarthe komen voor de 24 uur van Le Mans, om live aanwezig te zijn bij de 80ste editie van deze endurance klassieker. Met 56 auto’s en 168 coureurs verdeeld over vier klassen met geavanceerde en indrukwekkende sportscars en GT bolides belooft het weer een geweldig spektakel te worden, een ware uitputtingsslag voor mens en machine.  Met de deelnemerslijst erbij kijken we vooruit naar de 24 uur van Le Mans van 2012 in een serie van vier afleveringen.Vandaag, in het eerste deel, kijken we naar de LM P1 klasse. Morgen kijken we naar de LM GTE-Pro klasse, en daarna volgen nog de LM P2 en LM GTE-Am klassen.

 

Dertien inschrijvingen zijn er bij de LM P1 klasse. Met de Deltawing Nissan meegeteld veertien, maar die wagen valt buiten ieder klasse en zou qua prestaties tussen de LM P1 en LM P2 klasse moeten liggen. Bij de testdag waren de tijden die werden gereden gemiddelde LM P2 tijden. Niet slecht voor een debuut op Le Mans.

Vier van de dertien inschrijvingen zijn van Audi. Audi komt dit jaar met een geüpgrade R18 TDI, en hangt daar de naam Ultra aan. Bij Mans zullen er twee R18 Ultra’s zijn en de twee andere wagens, de e-tron quattro, zijn voorzien van diesel hybride motoren. Een primeur voor Le Mans. Na de late terugtrekking van Peugeot uit de endurance racerij lijkt niets een overwinning van Audi in de weg te staan. Maar 24 uur is lang, en er kan veel gebeuren.

En dan is er natuurlijk ook Toyota nog. Na een lange afwezigheid, ze waren er wel als motoren leverancier, is Toyota terug op Le Mans, en wel met een wagen met hybride motor, de TS030 HYBRID. De wagen is de opvolger van de TS010 en de TS020. Met beide wagens wist Toyota als tweede te finishen op Le Mans, voor het laatst in 1999. En de resultaten van de testdag zagen er goed uit. Ze zullen zeker om de prijzen meestrijden. Met testen hadden ze wat problemen, door een crash kwamen ze achterop schema met testen, maar ze lijken er helemaal bij te zijn. Blijft er één vraag over: Waarom is die auto blauw? Wat was er mis met rood?

De enige Nederlander in de LM P1 klasse is Jeroen Bleekemolen. Dat zijn er wel eens meer geweest, en nog niet zo heel lang geleden. Is dit een sponsoring/financieel probleem?

De ervaren Jeroen Bleekemolen rijd evenals vorig jaar voor Rebellion Racing. Bleekmolen heeft inmiddels talloze endurance wedstrijden achter z’n naam staan waaronder de mooie LM P2 overwinning met de van Merksteijn Porsche RS Spyder in 2008 bij de 24 uur van Le Mans met teamgenoten Jos Verstappen en Peter van Merksteijn. Momenteel is hij o.a. actief in de Grand Am en de American Le Mans Series.

Het is goed om te zien dat Pescarolo er weer is, ondanks alle perikelen rondom het opbouwen en prepareren van de nieuwe wagen, de Pescarolo 03, die is opgebouwd rondom de tub van de Aston Martin AMR-One. De tweede auto is de mooie Dome Judd, die met veel ondersteuning vanuit Japan op de baan wordt gebracht.

Het veld wordt compleet gemaakt met de twee HPD ARX-03a wagens van Strakka Racing en JRM, en de OAK Pecarolo 01 Judd. Guillaume Moreau maakte op de testdag een zware crash mee waarbij hij een wervel brak. Hij wordt bij de 24 uur van Le Mans vervangen door de ervaren Franck Montagny die na het vertrek van Peugeot nog wat tijd over had.

 

1. Audi Sport Team Joest – Audi R18 e-tron quattro

Andre Lotterer – Duitsland

Marcel Fässler – Zwitserland

Benoit Treluyer – Frankrijk

Het winnende trio van 2011 komt dit jaar aan de start met de no. 1 Audi, de e-tron quattro diesel hybride wagen. Andre Lotterer en Marcel Fässler rijden al langer voor Audi, en hebben ook met de voorgangers van de R18, de R10 en R15, gereden. Benoit Treluyer heeft eerder voor Pescarolo gereden en is in 2010 naar Audi gekomen. Zowel Lotterer als Treluyer hebben eerder in Japan gereden in de Formule Nippon en de Super GT. Treluyer heeft beide kampioenschappen gewonnen. Lotterer heeft in 2009 bij Team Kolles samen met Charles Zwolsman de 24 uur gereden met een Audi R10.

 

24 uur van le mans 2012 Audi R18

2. Audi Sport Team Joest – Audi R18 e-tron quattro

Alan McNish – Groot Brittannië

Dindo Capello – Italië

Tom Kristensen – Denemarken

De Le Mans veteranen krijgen van Audi wagen nummer 2, ook een diesel hybride wagen. Opgeteld wist dit trio maar liefst 13 maal de 24 uur van Le Mans te winnen. Tom Kristensen is recordhouder met 8 overwinningen. Voormalig Formule 1 coureur Alan McNish won in 1998 zijn eerste Le Mans, en rijd vanaf 2004 voor Audi, waarmee hij in 2008 zijn tweede overwinning behaald. Dindo Capello rijd in 2000 zijn eerste Le Mans met de Audi R8 en finisht als derde. Hij heeft heeft vijf Petit Le Mans overwinningen behaald, een record, en wint samen met McNish tweemaal het American Le Mans Series kampioenschap. Vorig jaar was de 24 uur al binnen een uur over voor dit drietal toen McNish zwaar crashte met de no. 3 Audi R18 TDI.

 

3. Audi Sport Team Joest – Audi R18 Ultra

Romain Dumas – Frankrijk

Loïc Duval – Franktijk

Marc Gene – Spanje

De derde auto, een R18 Ultra, is voor Romain Dumas, winnaar in 2010 met de Audi R15, Marc Gene en Loïc Duval. ‘Testrijder’ Gene neemt de plaats in van Timo Bernhard die nog niet 100% fit is na een crash in Maart tijdens een testsessie op Sebring. Zowel Duval als Gene hebben vorig jaar met een Peugeot 908 gereden, Duval voor het Team Oreca Matmut en Gene voor het fabrieksteam van Peugeot, waarmee hij in 2009 de 24 uur heeft gewonnen. Vorig jaar finishte Gene als vierde net voor Duval op de vijfde plaats. Dumas kwam niet aan de finish. De no.1 Audi viel uit vanwege een crash van Mike Rockenfeller.

 

4. Audi Sport Team North America – Audi R18 Ultra

Oliver Jarvis – Groot Brittannië

Marco Bonanomi – Italië

Mike Rockenfeller – Duitsland

In wagen nummer vier vinden we Mike Rockenfeller terug, die vorig jaar een zware crash meemaakte in de avond. Rockenfeller debuteerde in 2004 op Le Mans en rijd sinds 2007 voor Audi waar hij in 2010 voor wist te winnen met de Audi R15. D Italiaanse coureur Marco Bonanomi komt uit de Formule racerij, en test in 2007 voor Audi DTM. In 2010 en 2011 rijd hij in de Italiaanse GT, waar hij in 2011 het kampioenschap wint met een Audi R8 LMS. Oliver Jarvis maakt in 2010 zijn debuut op Le Mans in de Kolles Audi R10. Daarvoor reed hij o.a. in Formule 3 en A1GP. In 2008 debuteerde hij in de DTM. Dit jaar rijd hij naast Le Mans ook in het FIA GT1 World Championship in een Audi R8 LMS voor het Belgische Audi Club Team WRT.

 

7. Toyota Racing – Toyota TS030 Hybrid

Alexander Wurz – Oostenrijk

Nicolas Lapierre – Frankrijk

Kazuki Nakajima – Japan

De eerste van de twee Toyota’s vinden we twee voormalig Peugeot coureurs. Alexander Wurz komt bij het fabrieksteam vandaan en Nicolas Lapierre reed de 908 voor Team Oreca Matmut. Wurz, de winnaar van 2009, won eerder in 1996 met een Joest Racing Porsche TWR, en is nog altijd de jongste winnaar. Kazuki Nakajima komt uit de Formule 1. Hij was testcoureur en later tweede rijder bij Williams toen Toyota daar de motorleverancier was. Hij volgde in 2007 Wurz op toen die bij Williams vertrok.

 

8. Toyota Racing – Toyota TS030 Hybrid

Sebastien Buemi – Zwitserland

Anthony Davidson – Groot Brittannië

Stephane Sarrazin – Frankrijk

Oud Formule 1 coureur Anthony Davidson deelde bij zijn Le Mans debuut in 2009 de Lola Aston Martin met Jos Verstappen. In 2010 en 2011 reed hij voor Peugeot. Voor Formule 1 coureur Sebastien Buemi is dit z’n eerste 24 uur van Le Mans. De laatste aanvulling van de line-up is Stephane Sarrazin. Hij zou voor Starworks in de LM P2 klasse rijden, maar vervangt bij Toyota Hiroaki Ishiura die vanwege rugklachten verstek moest laten gaan. Sarrazin kennen we natuurlijk van Peugeot waar hij vanaf 2007 voor heeft gereden. Daarvoor reed hij voor Pescarolo en Oreca.

 

12. Rebellion Racing – Lola B12/60 coupe Toyota

Nicolas Prost – Frankrijk

Nick Heidfeld – Duitsland

Neel Jani – Zwitserland

Nicolas Prost en Neel Jani vormde vorig jaar met Jeroen Bleekemolen een team op de no. 12 wagen. Dit jaar is voormalig Formule 1 coureur Nick Heidfeld hun teammaat. Jani en Prost hebben ook al voor Speedy Racing Team Sebah. Jani kennen we ook nog als A1GP kampioen voor Zwitserland. Vorig jaar finishte Porst en Jani, samen met Bleekemolen, als zesde, de eerste benzine auto in de uitslag.

 

13. Rebellion Racing – Lola B12/60 coupe Toyota

Andrea Belicchi – Italië

Jeroen Bleekemolen – Nederland

Harold Primat – Zwitserland

In de tweede Rebellion Racing Lola vinden we Jeroen Bleekemolen, de enige Nederlander in de LM P1 klasse. Vorig jaar vormde hij een trio met Neel Jani en Nicolas Prost. Het wordt de zevende Le Mans voor Bleekemolen. Zijn beste resultaat was de overwinning in de LM P2 klasse met de Porsche RS Spyder in 2008. In de American Le Mans Series won hij in 2010 het GTC klasse kampioenschap met de Black Swan Racing Porsche. Belicchi reed vorig jaar op de no. 13 Rebellion wagen die niet finishte na een crash van Jean Christophe Bouillon. Eerder reed Belicchi al voor Speedy Racing Team Sebah, de ‘voorloper’ van Rebellion Racing. Harold Primat reed vorig jaar met de Aston Martin AMR-One. Primat reed z’n eerste Le Mans in 2005, in 2010 finisht hij als vijfde in de LM P1 klasse met de Lola-Aston Martin.

 

15. OAK Racing – OAK-Pescarolo 01-Judd

Franck Montagny – Frankrijk

Dominik Kraihamer – Oostenrijk

Bertrand Baguette – België

Dit jaar is er één OAK Racing wagen in de LM P1 klasse.  Dominik Kraihamer heeft vorig jaar z’n debuut bij de 24 uur van Le Mans gemaakt met de Team Oreca Oreca-Nissan in de LM P2 klasse. Bertrand Baguette heeft eerder Formule Renault en IndyCars gereden. Guillaume Moreau, die aan z’n zesde Le Mans zou beginnen is er niet bij. Op de testdag brak hij bij een crash een wervel. Zijn plaats wordt ingenomen door Franck Montagny. De ervaren Montagny reed in 1998 zijn eerste 24 uur van Le Mans voor het team Courage. In 2008 komt hij bij Peugeot terecht na te hebben gereden voor DAMS, Oreca en Pescarolo.

 

16. Pescarolo Team – Pescarolo 03-Judd

Emmanuel Collard – Frankrijk

Jean Christophe Bouillon – Frankrijk

Stuart Hall – Groot Brittannië

Pescarolo komt dit jaar met het nieuwe Pescarolo 03 chassis. De wagen is opgebouwd rondom de ‘tub’ van de AMR-One van vorig jaar (het volledig geflopte project van Aston Martin). Pescarolo kende nogal wat problemen rondom de financiering, waarover nog een conflict is met Luxury Racing. Vooralsnog lijkt Julien Jousse het slachtoffer te worden, hij heeft het veld moeten ruimen voor Stuart Hall die door de sponsor Roald Goethe in de auto is gezet. Emmanuel Collard reed vorig jaar ook voor Pescarolo met de Pescarolo 01 Judd. Jean Christophe Bouillon reed vorig jaar voor Rebellion Racing waar hij in de nacht met de wagen crashte en uitviel. Zowel Bouillon als Collard reden al eerder voor Pescarolo. In 2005 en 2006 winnen de de Le Mans Series. Collard maakte in 2009 een uitstapje naar Team Essex waar hij de LM P2 klasse op Le Mans won met een Porsche RS Spyder. Stuart hall heeft eerder Le Mans en Le Mans Series gereden. Zijn beste resultaat was een vijfde plaats in 2007 met de Rollcentre Racing Pescarolo 01-Judd.

 

17. Pescarolo Team – Dome S102.5-Judd

Nicolas Minassian – Frankrijk

Sebastien Bourdais – Frankrijk

Seiji Ara – Japan

De tweede wagen van het Pescarolo team is de mooie Dome-Judd. Nicolas Minassian en Sébastien Bourdais reden vorig jaar voor Peugeot. Minassian heeft voor zijn periode bij Peugeot ook voor Pescarolo gereden. Zijn eerste Le Mans was in 1993 voor het team van Roland Bassaler. Viervoudig Champcar kampioen Bourdais reed in 1999 zijn eerste Le Mans met de Larbre Competition Porsche 911 GT2. Ook dit jaar rijd Bourdais weer in de IndyCars. Voor Seiji Ara wordt dit z’n zevende 24 uur van Le Mans. Z’n beste resultaat was de overwinning in 2004 met de Audi R8 van Audi Sport Team Japan Goh. Ara heeft o.a. ook gereden in de Le Mans Series, het Japans GT Kampioenschap, Formula Nippon en Japans Formule 3.

 

21. Strakka Racing – HPD ARX-03a Honda

Nick Leventis – Groot Brittannië

Jonny Kane – Groot Brittannië

Danny Watts – Groot Brittannië

Bij Strakka Racing zien we dezelfde rijdersbezetting als vorig jaar. Het team heeft de overstap gemaakt van de LM P2 naar de LM P1 klasse en maakt dit jaar gebruik van de HPD-ARX-03a wagen. Het wordt de derde 24 uur in deze samenstelling. In 2010 werd de LM P2 klasse gewonnen en vorig jaar viel het team uit na 144 ronden.

 

22. JRM Racing – HPD ARX-03a Honda

David Brabham – Groot Brittanie

Peter Dumbreck – Groot Brittanie

Karun Chandok – India

Naast Strakka Racing maakt ook JRM gebruik van de HPD ARX-03a wagen. David Brabham reed zijn eerste Le Mans in 1992. Tweemaal wist hij de GT1 klasse te winnen met een Aston Martin DBR9, en in 2009 pakte hij met Peugeot de overall overwinning. In 2009 en 2010 won hij met Highcroft het American Le Mans Series kampioenschap. Voor Peter Dumbreck wordt dit z’n vijfde Le Mans. In 2006, 2008 en 2010 heeft hij voor het Nederlandse Spyker Squadron gereden, waarbij hij de laatste keer als tiende finishte samen met Jeroen Bleekemolen en Tom Coronel. Formule 1 coureur Karun Chandok maakt z’n debuut bij Le Mans dit jaar. Naast Formule 1 heeft hij ook GP2 en A1GP gereden.

 

Project 56

0. Highcroft Racing – Delta Wing Nissan

Marino Franchitti – Groot Brittannië

Michael Krumm – Duitsland

Satoshi Motoyama – Japan

Project 56 of Garage 56 is door de ACO voorbehouden voor projecten met nieuwe technologieën of materialen. Dit jaar is gekozen voor de Highcroft Racing Deltawing-Nissan. De auto was in eerste instantie ontworpen als Indycar en later aangepast voor het endurance racen. De Schot Marino Franchitti reed al eerder voor Highcroft, in 2010 reed hij met de HPD ARX 01 de 24 uur van Le Mans. In 2011 werd hij tweede bij de 12 uur van Sebring in de LM P2 klasse. Voor Michael Krumm wordt het z’n vijfde Le Mans. in 1998 verscheen hij voor het eerst aan de start in de GT1 klasse. Z’n beste resultaat behaalde hij in 2002, derde met de Audi R8. De afgelopen twee jaar heeft hij met een Nissan in het FIA GT1 World Championship. Satoshi Motoyama is tweemaal eerder aan de start verschenen van de 24 uur van Le Mans in 1998 en 1999 voor Nissan. Hij heeft de Formula Nippon viermaal gewonnen en het Japanse GT kampioenschap driemaal.

 

 Alle foto’s (c) Marco van de Bildt, behalve no. 7, no. 8, no. 16 en no. 0 (c) motors.all-free-photos.com.

 

 

Share

One thought on “24 uur van Le Mans 2012, voorbeschouwing deel 1, LM P1 klasse.

Comments are closed.