Alan McNish heeft voor Audi de pole gepakt in de kwalificatie training van de 6 uur van Spa-Francorchamps. McNish heeft bij het debuut van de Audi R18 e-tron quattro een tijd van 2:01.597 op de klok laten noteren. Zonder enige serieuze vorm van concurrentie wisten de Audi’s de eerste vier plaatsen op de grid in te nemen. In de LM P2 klasse wist John Martin met de ADR-Delta Oreca Nissan de pole te pakken. De pole in de GTE klasse was voor de Luxury Racing Ferrari 458 Italia van Frederic Makowiecki. De LM P2 Lotus van Renger van der Zande mag van de vijfde positie in de klasse vertrekken.
Audi neemt zoals gezegd na de kwalificatie de eerste vier plaatsen in op de grid. Achter McNish met de no. 2 hybride Audi R18 e-tron quattro volgen Marco Bonanomi op 0.514 s. op plaats 2. Op de derde plaats vinden we de tweede hybride Audi van Marcel Fässler en op plek vier de R18 Ultra van Loïc Duval. De eerste benzine wagen is de Rebellion Lola Toyota van Neel Jani. Het verschil met de Audi’s bedraagt anderhalve seconde.
Bij de LM P2 klasse, waar nog 17 wagens over waren na de crash van Alexander Sims in de vrije training, liet John Martin de snelste tijd noteren met de ADR-Delta Oreca Nissan, gevolgd door James Rossiter met de no. 32 Lotus met een miniem verschil van 0.041 s. Sam Hancock pakte de derde tijd met de Jota Zytek Nissan. Renger van der Zande mag met team genoten Thomas Holzer en Mirco Schultis van de vijfde positie starten, 15de algemeen.
Bij de LM GTE-Pro klasse was de snelste tijd op de ranglijsten voor Frederic Makowiecki met de Luxury Racing Ferrari 458. Giancarlo Fisichella volgde met de AF Corse Ferrari op bijna viertiende van een seconde. Stefan Mücke reed met de Aston Martin Vantage naar plek 3 op iets minder dan een tiende achter Fisichella.
De snelste LM GTE-Am wagen was de IMSA Performance Matmut Porsche van Nicolas Armindo, gevolgd door Marco Cioci met de AF Corse Ferrari en Gunnar Jeanette met de Luxury Ferrari.
UITSLAG KWALIFICATIE:
Pos |
N° |
Klasse |
Auto |
Coureurs |
Ronden |
Verschil |
Beste ronde |
Beste tijd |
Hoogste snelheid |
1 |
2 |
LM P1 |
Audi R18 e-tron quattro |
Dindo Capello, Tom Kristensen, Allan McNish |
4 |
– |
3 |
2:01.579 |
207.4 |
2 |
4 |
LM P1 |
Audi R18 Ultra |
Marco Bonanomi, Oliver Jarvis, |
3 |
+0.514 |
2 |
2:02.093 |
206.5 |
3 |
1 |
LM P1 |
Audi R18 e-tron quattro |
Marcel Fässler, André Lotterer, Benoit Tréluyer |
4 |
+0.653 |
3 |
2:02.232 |
206.3 |
4 |
3 |
LM P1 |
Audi R18 Ultra |
Romain Dumas, Loic Duval, Marc Gené |
4 |
+1.126 |
2 |
2:02.705 |
205.5 |
5 |
12 |
LM P1 |
Lola B12/60 Coupé – Toyota |
Nicolas Prost, Neel Jani, Nick Heidfeld |
5 |
+2.655 |
3 |
2:04.234 |
203.0 |
6 |
21 |
LM P1 |
HPD ARX 03a – Honda |
Nick Leventis, Danny Watts, Jonny Kane |
4 |
+3.057 |
2 |
2:04.636 |
202.3 |
7 |
13 |
LM P1 |
Lola B12/60 Coupé – Toyota |
Andrea Belicchi, Harold Primat, |
4 |
+3.499 |
2 |
2:05.078 |
201.6 |
8 |
22 |
LM P1 |
HPD ARX 03a – Honda |
David Brabham, Karun Chandhok, Peter Dumbreck |
5 |
+5.367 |
2 |
2:06.946 |
198.6 |
9 |
17 |
LM P1 |
Dome S102.5 – Judd |
Sébastien Bourdais, Nicolas Minassian, |
4 |
+5.375 |
3 |
2:06.954 |
198.6 |
10 |
15 |
LM P1 |
Oak Pescarolo – Judd |
Guillaume Moreau, Bertrand Baguette, Dominik Kraihamer |
7 |
+5.925 |
2 |
2:07.504 |
197.8 |
11 |
25 |
LM P2 |
Oreca 03 – Nissan |
John Martin, Robbie Kerr, Tor Graves |
5 |
+7.723 |
4 |
2:09.302 |
195.0 |
12 |
32 |
LM P2 |
Lola B12/80 Coupé – Lotus |
Luca Moro, Kevin Weeda, James Rossiter |
7 |
+7.764 |
2 |
2:09.343 |
194.9 |
13 |
38 |
LM P2 |
Zytek Z11SN – Nissan |
Simon Dolan, Sam Hancock, |
4 |
+8.055 |
2 |
2:09.634 |
194.5 |
14 |
24 |
LM P2 |
Morgan – Judd |
Jacques Nicolet, Matthieu Lahaye, Olivier Pla |
6 |
+8.077 |
4 |
2:09.656 |
194.5 |
15 |
31 |
LM P2 |
Lola B12/80 Coupé – Lotus |
Thomas Holzer, Mirco Schultis, Renger Van Der Zande |
6 |
+8.254 |
3 |
2:09.833 |
194.2 |
16 |
49 |
LM P2 |
Oreca 03 – Nissan |
Luis Perez Companc, Soheil Ayari, Pierre Kaffer |
6 |
+8.386 |
3 |
2:09.965 |
194.0 |
17 |
41 |
LM P2 |
Zytek Z11SN – Nissan |
Christian Zugel, Ricardo Gonzalez, Elton Julian |
7 |
+9.077 |
2 |
2:10.656 |
193.0 |
18 |
35 |
LM P2 |
Morgan – Judd |
David Heinemeir Hansson, Bas Leinders, |
7 |
+9.296 |
6 |
2:10.875 |
192.7 |
19 |
45 |
LM P2 |
Oreca 03 – Nissan |
Jack Clarke, Bastien Brière, Jens Petersen |
9 |
+9.473 |
3 |
2:11.052 |
192.4 |
20 |
44 |
LM P2 |
HPD ARX 03b – Honda |
Vicente Potolicchio, Ryan Dalziel, Stéphane Sarrazin |
5 |
+9.606 |
3 |
2:11.185 |
192.2 |
21 |
48 |
LM P2 |
Oreca 03 – Nissan |
Jody Firth, Warren Hughes, Brendon Hartley |
8 |
+9.687 |
5 |
2:11.266 |
192.1 |
22 |
26 |
LM P2 |
Oreca 03 – Nissan |
Nelson Panciatici, Pierre Ragues, Roman Rusinov |
6 |
+9.941 |
5 |
2:11.520 |
191.7 |
23 |
40 |
LM P2 |
Oreca 03 – Judd |
Michel Frey, Jonathan Hirschi, Ralph Meichtry |
7 |
+10.088 |
3 |
2:11.667 |
191.5 |
24 |
23 |
LM P2 |
Oreca 03 – Nissan |
Franck Mailleux, Olivier Lombard, Jordan Tresson |
6 |
+10.499 |
2 |
2:12.078 |
190.9 |
25 |
28 |
LM P2 |
Lola B12/80 Coupé – Nissan |
Fabien Giroix, Maxime Jousse, Stefan Johansson |
5 |
+12.718 |
3 |
2:14.297 |
187.7 |
26 |
29 |
LM P2 |
Lola B12/80 Coupé – Nissan |
Frédéric Fatien, Keiko Ihara, Jean-Denis Deletraz |
9 |
+13.958 |
8 |
2:15.537 |
186.0 |
27 |
43 |
LM P2 |
Norma M200P – Judd |
Philippe Thirion, Philippe Haezebrouck, |
8 |
+16.231 |
4 |
2:17.810 |
183.0 |
28 |
59 |
LMGTE Pro |
Ferrari F458 Italia |
Frédéric Makowiecki, Jaime Melo, |
6 |
+18.191 |
4 |
2:19.770 |
180.4 |
29 |
51 |
LMGTE Pro |
Ferrari F458 Italia |
Giancarlo Fisichella, Gianmaria Bruni, |
6 |
+18.564 |
4 |
2:20.143 |
179.9 |
30 |
97 |
LMGTE Pro |
Aston Martin Vantage V8 |
Adrian Fernandez, Stefan Mücke, Darren Turner |
6 |
+18.648 |
5 |
2:20.227 |
179.8 |
31 |
77 |
LMGTE Pro |
Porsche 911 RSR (997) |
Marc Lieb, Richard Lietz, |
5 |
+18.672 |
2 |
2:20.251 |
179.8 |
32 |
71 |
LMGTE Pro |
Ferrari F458 Italia |
Andrea Bertolini, Olivier Beretta, |
7 |
+19.306 |
5 |
2:20.885 |
179.0 |
33 |
67 |
LMGTE Am |
Porsche 911 RSR (997) |
Nicolas Armindo, Raymond Narac, Anthony Pons |
5 |
+20.061 |
3 |
2:21.640 |
178.0 |
34 |
81 |
LMGTE Am |
Ferrari F458 Italia |
Piergiuseppe Perazzini, Marco Cioci, Matt Griffin |
7 |
+20.396 |
4 |
2:21.975 |
177.6 |
35 |
58 |
LMGTE Am |
Ferrari F458 Italia |
Pierre Ehret, Franck Montecalvo, Gunnar Jeannette |
8 |
+20.483 |
7 |
2:22.062 |
177.5 |
36 |
50 |
LMGTE Am |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
Patrick Bornhauser, Julien Canal, Fernando Rees |
6 |
+20.955 |
4 |
2:22.534 |
176.9 |
37 |
70 |
LMGTE Am |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
Jean-Philippe Belloc, Christophe Bourret, |
8 |
+20.963 |
6 |
2:22.542 |
176.9 |
38 |
61 |
LMGTE Am |
Ferrari F458 Italia |
Robert Kauffman, Brian Vickers, Rui Aguas |
9 |
+21.537 |
7 |
2:23.116 |
176.2 |
39 |
55 |
LMGTE Am |
Porsche 911 RSR (997) |
Joël Camathias, Markus Palttala, Paul Daniels |
5 |
+22.456 |
3 |
2:24.035 |
175.1 |
40 |
88 |
LMGTE Am |
Porsche 911 RSR (997) |
Christian Ried, Gianluca Roda, Paolo Ruberti |
7 |
+23.779 |
4 |
2:25.358 |
173.5 |
41 |
57 |
LMGTE Am |
Ferrari F458 Italia |
Tracy Krohn, Niclas Jönsson, Michele Rugolo |
9 |
+25.184 |
5 |
2:26.763 |
171.8 |
Op zaterdag ochtend i2 om 10:00 uur de warm-up gevolgd door de 6 uur durende race start op zaterdag middag om 14:30 uur.