FIA WEC, 1-2-3-4 voor Audi bij de 6 uur van Spa-Francorchamps.

Print Friendly, PDF & Email

SONY DSCDat er een Audi de 6 uur van Spa-Francorchamps zou gaan winnen lag al bijna vast, maar welke? Uiteindelijk was het niet één van de hybride Audi R18 e-tron quattro’s maar de Audi R18 Ultra van Romain Dumas, Loïc Duval en Marc Gené die de snelste bleek te zijn op het Belgische Ardennen circuit. De no.1 Audi R18 e-tron quatro van Marcel Fässler, André Lotterer en Benoit Treluyer volgde op plaats twee op ruim 46 seconden. Ook de derde en de vierde plaats waren voor Audi. In de LM P2 klasse ging de overwinning naar Simon Dolan en Sam Hancock met de JOTA Zytek-Nissan. Renger van der Zande zag helaas de finish niet, hij crashte hard met de Lotus na te zijn aangetikt.

 

De wedstrijd ging onder natte omstandigheden van start. De regen was net gestopt voor de start, maar er stond nog veel water op de baan. In ieder geval zoveel dat Karun Chandhok in de Raidillon van de baan ging met de JRM HPD ARX-03a. De auto kon nog wel gerepareerd worden maar moest vanuit de pits de wedstrijd starten.

 

SONY DSC
Foto: Marco van de Bildt.

De vier Audi’s namen op de grid de eerste vier plaatsen in, en wisten dat in de wedstrijd vast te houden, zij het dat de volgorde nog wel veranderde. Bij de start waren de twee hybride Audi R18 e-tron quattro’s er snel vandoor, gevolgd door de twee R18 Ultra’s. De wagens waren niet alleen de snelste van het veld, maar konden ook het langste doorrijden op een tank. De no. 2 Audi had langer nodig voor de stop waardoor de no. 1 Audi e-tron quatrro aan de leiding kwam.

Vrij kort voor het einde van de race kwam de no. 1 Audi nog binnen voor een bandenwissel. Ook de andere Audi’s maakten nog een pitstop. Toen ook Dindo Capello nog een Stop & Go penalty kreeg vanwege een verkeerd uitgevoerde tankstop viel de no. 2 Audi e-tron quattro terug naar plek vier. De no. 3 Audi R18 Ultra kwam aan de leiding en Romain Dumas stuurde de auto als eerste over de finish na 160 ronden, gevolgd door de no. 1 hybride Audi van Marcel Fäsler, André Lotterer en Benoit Tréluyer op 46 seconden. De derde plaats ging naar de no. 4 Audi van Marco Bonanomi en Oliver Jarvis.

Bij de benzine aangedreven auto’s waren de twee Rebellion Racing Lola-Toyota’s de besten op de plaatsen vijf voor Nicolas Prost, Neel Jani en Nick Heidfeld en zes voor Andrea Belicchi en Harold Primat. Technische problemen waren er helaas voor de Pescarolo Team Dome S102.5 – Judd. Sébastien Bourdais en Nicolas Minassian kwamen niet verder dan de vijftiende plaats.

Tweemaal moesten de safetycars de baan opkomen. Bij één van die incidenten werd door Philippe Haezebrouck de Extreme Limite ARIC Norma M200P – Judd afgeschreven. Haezebrouck ging er hard af op Eau Rouge, maar kon gelukkig ongedeerd uitstappen.

 

SONY DSC
Foto: Marco van de Bildt.

Bij de LM P2 klasse was er een mooie strijd om de overwinning waarbij er veel positie wisselingen waren te zien. Lange tijd ging het tussen de ADR-Delta Oreca-Nissan en de JOTA Zytek Nissan. Simon Dolan trok met de JOTA Zytek Z11SN-Nissan aan het langste eind. Hij pakte de winst met een voorsprong van zeven seconden op de ADR-Delta Oreca 03-Nissan met Robbie Kerr aan het stuur. De derde plaats was voor de Murphy Prototypes Oreca 03 – Nissan van Jody Firth, Warren Hughes en Brendon Hartley. Met drie Nissan’s op het podium kan de Japanse fabrikant tevreden zijn.

Voor de Nederlander Renger van der Zande in de Lotus liep de race minder fortuinlijk af. Hij werd aangetikt en verdween hard in de muur. Van der Zande stapte ongedeerd uit, maar de auto was zwaar beschadigd.

 

SONY DSC
Foto: Marco van de Bildt.

Ook in de GTE klasse was er strijd tot het eind aan toe, ondanks het kleine starveld in de GTE-Pro klasse. Helaas viel de Aston Martin Vantage al vroeg in de race uit met versnellingsbak problemen, zodat de strijd ging tussen drie Ferrari’s en één Porsche. Uiteindelijk was het de Team Felbermayr-Proton Porsche die door Richard Lietz als eerste aan de finish werd gebracht. Gainmaria Bruni volgde op plaats twee met een verschil van zestiende van een seconde. De polesitter Frederic Makowiecki finishte als derde. Hij ging in de opwarmronde in de rondte en moest achteraan aansluiten. het team wist de achterstand goed te maken en kon zo toch nog als derde finishen.

Ook in de LM GTE-Am klasse ging de overwinning naar een Porsche. De IMSA Performance Matmut Porsche 911 RSR van Nicolas Armindo, Raymond Narac en Anthony Pons kwam met een minuut voorsprong op de nummer twee, de no. 88 Team Felbermayr Proton Porsche, over de finish. De derde plaats was voor de no. 81 AF Corse Ferrari van Piergiuseppe Perazzini, Marco Cioci en Matt Griffin.

 

SONY DSC
Foto: Marco van de Bildt.

 UITSLAG:

Pos.

No.

Klasse

Auto

Coureurs

Ronden

Verschil

Beste tijd

Hoogste snelheid

1

3

LMP1

Audi R18 Ultra

Romain Dumas, Loic Duval, Marc Gené

160

 

2’02.437

205.9

2

1

LMP1

Audi R18 e-tron quattro

Marcel Fässler, André Lotterer, Benoit Tréluyer

160

46.801

2’01.851

206.9

3

4

LMP1

Audi R18 Ultra

Marco Bonanomi, Oliver Jarvis,

159

1 ronde

2’02.868

205.2

4

2

LMP1

Audi R18 e-tron quattro

Dindo Capello, Tom Kristensen, Allan McNish

159

1 ronde

2’03.271

204.5

5

12

LMP1

Lola B12/60 Coupé – Toyota

Nicolas Prost, Neel Jani, Nick Heidfeld

156

4 ronden

2’07.145

198.3

6

12

LMP1

Lola B12/60 Coupé – Toyota

Andrea Belicchi, Harold Primat

155

5 ronden

2’06.534

199.3

7

21

LMP1

HPD ARX 03a – Honda

Nick Leventis, Danny Watts, Jonny Kane

154

6 ronden

2’08.046

196.9

8

38

LMP2

Zytek Z11SN – Nissan

Simon Dolan, Sam Hancock,

151

9 ronden

2’10.488

193.2

9

25

LMP2

Oreca 03 – Nissan

John Martin, Robbie Kerr, Tor Graves

151

9 ronden

2’10.494

193.2

10

48

LMP2

Oreca 03 – Nissan

Jody Firth, Warren Hughes, Brendon Hartley

151

9 ronden

2’10.357

193.4

11

35

LMP2

Morgan – Judd

David Heinemeir Hansson, Bas Leinders,

150

10 ronden

2’11.473

191.8

12

22

LMP1

HPD ARX 03a – Honda

David Brabham, Karun Chandhok, Peter Dumbreck

150

10 ronden

2’08.516

196.2

13

45

LMP2

Oreca 03 – Nissan

Jack Clarke, Bastien Brière, Jens Petersen

149

11 ronden 2’12.498

190.3

14

28

LMP2

Lola B12/80 Coupé – Nissan

Fabien Giroix, Maxime Jousse, Stefan Johansson

148

12 ronden 2’13.036

189.5

15

17

LMP1

Dome S102.5 – Judd

Sébastien Bourdais, Nicolas Minassian,

147

13 ronden

2’06.922

198.7

16

41

LMP2

Zytek Z11SN – Nissan

Christian Zugel, Ricardo Gonzalez, Elton Julian

147

13 ronden

2’11.901

191.2

17

24

LMP2

Morgan – Judd

Jacques Nicolet, Matthieu Lahaye, Olivier Pla

144

16 ronden

2’11.296

192.0

18

77

LMGTE Pro

Porsche 911 RSR (997)

Marc Lieb, Richard Lietz

144

16 ronden

2’20.954

178.9

19

51

LMGTE Pro

Ferrari F458 Italia

Giancarlo Fisichella, Gianmaria Bruni

144

16 ronden

2’20.479

179.5

20

59

LMGTE Pro

Ferrari F458 Italia

Frédéric Makowiecki, Jaime Melo

143

17 ronden

2’20.116

180.0

21

71

LMGTE Pro

Ferrari F458 Italia

Andrea Bertolini, Olivier Beretta

141

19 ronden

2’20.968

178.9

22

67

LMGTE Am

Porsche 911 RSR (997)

Nicolas Armindo, Raymond Narac, Anthony Pons

139

21 ronden

2’22.207

177.3

23

29

LMP2

Lola B12/80 Coupé – Nissan

Jean-Denis Deletraz, Keiko Ihara

139

21 ronden

2’14.270

187.8

24

88

LMGTE Am

Porsche 911 RSR (997)

Christian Ried, Gianluca Roda, Paolo Ruberti

139

21 ronden

2’22.085

177.5

25

49

LMP2

Oreca 03 – Nissan

Luis Perez Companc, Soheil Ayari, Pierre Kaffer

139

21 ronden

2’09.927

194.1

26

81

LMGTE Am

Ferrari F458 Italia

Piergiuseppe Perazzini, Marco Cioci, Matt Griffin

138

22 ronden

2’22.342

177.1

27

50

LMGTE Am

Chevrolet Corvette C6-ZR1

Patrick Bornhauser, Julien Canal, Fernando Rees

137

23 ronden

2’25.572

173.2

28

58

LMGTE Am

Ferrari F458 Italia

Pierre Ehret, Franck Montecalvo, Gunnar Jeannette

137

23 ronden

2’23.358

175.9

29

32

LMP2

Lola B12/80 Coupé – Lotus

Luca Moro, Kevin Weeda, James Rossiter

137

23 ronden

2’13.183

189.3

30

26

LMP2

Oreca 03 – Nissan

Nelson Panciatici, Pierre Ragues, Roman Rusinov

136

24 ronden

2’10.072

193.8

31

55

LMGTE Am

Porsche 911 RSR (997)

Joël Camathias, Markus Palttala, Paul Daniels

134

26 ronden

2’26.531

172.1

32

57

LMGTE Am

Ferrari F458 Italia

Tracy Krohn, Niclas Jönsson, Michele Rugolo

129

31 ronden

2’22.892

176.5

33

23

LMP2

Oreca 03 – Nissan

Franck Mailleux, Olivier Lombard, Jordan Tresson

128

32 ronden

2’10.745

192.8

34

44

LMP2

HPD ARX 03b – Honda

Vicente Potolicchio, Ryan Dalziel, Stéphane Sarrazin

123

37 ronden

2’09.835

194.2

 

NIET GEKLASSEERD:

35

15

LMP1

Oak Pescarolo – Judd

Guillaume Moreau, Bertrand Baguette, Dominik Kraihamer

151

9 ronden

2’08.012

197.0

36

31

LMP2

Lola B12/80 Coupé – Lotus

Thomas Holzer, Mirco Schultis, Renger Van Der Zande

124

36 ronden

2’12.463

190.3

37

43

LMP2

Norma M200P – Judd

Philippe Thirion, Philippe Haezebrouck

83

77 ronden

2’18.719

181.8

38

40

LMP2

Oreca 03 – Judd

Michel Frey, Jonathan Hirschi, Ralph Meichtry

45

115 ronden

2’15.359

186.3

39

70

LMGTE Am

Chevrolet Corvette C6-ZR1

Jean-Philippe Belloc, Christophe Bourret

39

121 ronden

2’28.837

169.4

40

97

LMGTE Pro

Aston Martin Vantage V8

Adrian Fernandez, Stefan Mücke, Darren Turner

11

149 ronden

2’39.767

157.8

41

61

LMGTE Am

Ferrari F458 Italia

Robert Kauffman, Brian Vickers, Rui Aguas

0

160 ronden

 

 

 

De volgende wedstrijd van het FIA World Endurance Championship, de 80ste 24 uur van Le Mans, is op 16 en 17 Juni op het welbekende Circuit de La Sarthe.

 

 

 

Share