Dat er een Audi de 6 uur van Spa-Francorchamps zou gaan winnen lag al bijna vast, maar welke? Uiteindelijk was het niet één van de hybride Audi R18 e-tron quattro’s maar de Audi R18 Ultra van Romain Dumas, Loïc Duval en Marc Gené die de snelste bleek te zijn op het Belgische Ardennen circuit. De no.1 Audi R18 e-tron quatro van Marcel Fässler, André Lotterer en Benoit Treluyer volgde op plaats twee op ruim 46 seconden. Ook de derde en de vierde plaats waren voor Audi. In de LM P2 klasse ging de overwinning naar Simon Dolan en Sam Hancock met de JOTA Zytek-Nissan. Renger van der Zande zag helaas de finish niet, hij crashte hard met de Lotus na te zijn aangetikt.
De wedstrijd ging onder natte omstandigheden van start. De regen was net gestopt voor de start, maar er stond nog veel water op de baan. In ieder geval zoveel dat Karun Chandhok in de Raidillon van de baan ging met de JRM HPD ARX-03a. De auto kon nog wel gerepareerd worden maar moest vanuit de pits de wedstrijd starten.
De vier Audi’s namen op de grid de eerste vier plaatsen in, en wisten dat in de wedstrijd vast te houden, zij het dat de volgorde nog wel veranderde. Bij de start waren de twee hybride Audi R18 e-tron quattro’s er snel vandoor, gevolgd door de twee R18 Ultra’s. De wagens waren niet alleen de snelste van het veld, maar konden ook het langste doorrijden op een tank. De no. 2 Audi had langer nodig voor de stop waardoor de no. 1 Audi e-tron quatrro aan de leiding kwam.
Vrij kort voor het einde van de race kwam de no. 1 Audi nog binnen voor een bandenwissel. Ook de andere Audi’s maakten nog een pitstop. Toen ook Dindo Capello nog een Stop & Go penalty kreeg vanwege een verkeerd uitgevoerde tankstop viel de no. 2 Audi e-tron quattro terug naar plek vier. De no. 3 Audi R18 Ultra kwam aan de leiding en Romain Dumas stuurde de auto als eerste over de finish na 160 ronden, gevolgd door de no. 1 hybride Audi van Marcel Fäsler, André Lotterer en Benoit Tréluyer op 46 seconden. De derde plaats ging naar de no. 4 Audi van Marco Bonanomi en Oliver Jarvis.
Bij de benzine aangedreven auto’s waren de twee Rebellion Racing Lola-Toyota’s de besten op de plaatsen vijf voor Nicolas Prost, Neel Jani en Nick Heidfeld en zes voor Andrea Belicchi en Harold Primat. Technische problemen waren er helaas voor de Pescarolo Team Dome S102.5 – Judd. Sébastien Bourdais en Nicolas Minassian kwamen niet verder dan de vijftiende plaats.
Tweemaal moesten de safetycars de baan opkomen. Bij één van die incidenten werd door Philippe Haezebrouck de Extreme Limite ARIC Norma M200P – Judd afgeschreven. Haezebrouck ging er hard af op Eau Rouge, maar kon gelukkig ongedeerd uitstappen.
Bij de LM P2 klasse was er een mooie strijd om de overwinning waarbij er veel positie wisselingen waren te zien. Lange tijd ging het tussen de ADR-Delta Oreca-Nissan en de JOTA Zytek Nissan. Simon Dolan trok met de JOTA Zytek Z11SN-Nissan aan het langste eind. Hij pakte de winst met een voorsprong van zeven seconden op de ADR-Delta Oreca 03-Nissan met Robbie Kerr aan het stuur. De derde plaats was voor de Murphy Prototypes Oreca 03 – Nissan van Jody Firth, Warren Hughes en Brendon Hartley. Met drie Nissan’s op het podium kan de Japanse fabrikant tevreden zijn.
Voor de Nederlander Renger van der Zande in de Lotus liep de race minder fortuinlijk af. Hij werd aangetikt en verdween hard in de muur. Van der Zande stapte ongedeerd uit, maar de auto was zwaar beschadigd.
Ook in de GTE klasse was er strijd tot het eind aan toe, ondanks het kleine starveld in de GTE-Pro klasse. Helaas viel de Aston Martin Vantage al vroeg in de race uit met versnellingsbak problemen, zodat de strijd ging tussen drie Ferrari’s en één Porsche. Uiteindelijk was het de Team Felbermayr-Proton Porsche die door Richard Lietz als eerste aan de finish werd gebracht. Gainmaria Bruni volgde op plaats twee met een verschil van zestiende van een seconde. De polesitter Frederic Makowiecki finishte als derde. Hij ging in de opwarmronde in de rondte en moest achteraan aansluiten. het team wist de achterstand goed te maken en kon zo toch nog als derde finishen.
Ook in de LM GTE-Am klasse ging de overwinning naar een Porsche. De IMSA Performance Matmut Porsche 911 RSR van Nicolas Armindo, Raymond Narac en Anthony Pons kwam met een minuut voorsprong op de nummer twee, de no. 88 Team Felbermayr Proton Porsche, over de finish. De derde plaats was voor de no. 81 AF Corse Ferrari van Piergiuseppe Perazzini, Marco Cioci en Matt Griffin.
UITSLAG:
Pos. |
No. |
Klasse |
Auto |
Coureurs |
Ronden |
Verschil |
Beste tijd |
Hoogste snelheid |
1 |
3 |
LMP1 |
Audi R18 Ultra |
Romain Dumas, Loic Duval, Marc Gené |
160 |
|
2’02.437 |
205.9 |
2 |
1 |
LMP1 |
Audi R18 e-tron quattro |
Marcel Fässler, André Lotterer, Benoit Tréluyer |
160 |
46.801 |
2’01.851 |
206.9 |
3 |
4 |
LMP1 |
Audi R18 Ultra |
Marco Bonanomi, Oliver Jarvis, |
159 |
1 ronde |
2’02.868 |
205.2 |
4 |
2 |
LMP1 |
Audi R18 e-tron quattro |
Dindo Capello, Tom Kristensen, Allan McNish |
159 |
1 ronde |
2’03.271 |
204.5 |
5 |
12 |
LMP1 |
Lola B12/60 Coupé – Toyota |
Nicolas Prost, Neel Jani, Nick Heidfeld |
156 |
4 ronden |
2’07.145 |
198.3 |
6 |
12 |
LMP1 |
Lola B12/60 Coupé – Toyota |
Andrea Belicchi, Harold Primat |
155 |
5 ronden |
2’06.534 |
199.3 |
7 |
21 |
LMP1 |
HPD ARX 03a – Honda |
Nick Leventis, Danny Watts, Jonny Kane |
154 |
6 ronden |
2’08.046 |
196.9 |
8 |
38 |
LMP2 |
Zytek Z11SN – Nissan |
Simon Dolan, Sam Hancock, |
151 |
9 ronden |
2’10.488 |
193.2 |
9 |
25 |
LMP2 |
Oreca 03 – Nissan |
John Martin, Robbie Kerr, Tor Graves |
151 |
9 ronden |
2’10.494 |
193.2 |
10 |
48 |
LMP2 |
Oreca 03 – Nissan |
Jody Firth, Warren Hughes, Brendon Hartley |
151 |
9 ronden |
2’10.357 |
193.4 |
11 |
35 |
LMP2 |
Morgan – Judd |
David Heinemeir Hansson, Bas Leinders, |
150 |
10 ronden |
2’11.473 |
191.8 |
12 |
22 |
LMP1 |
HPD ARX 03a – Honda |
David Brabham, Karun Chandhok, Peter Dumbreck |
150 |
10 ronden |
2’08.516 |
196.2 |
13 |
45 |
LMP2 |
Oreca 03 – Nissan |
Jack Clarke, Bastien Brière, Jens Petersen |
149 |
11 ronden | 2’12.498 |
190.3 |
14 |
28 |
LMP2 |
Lola B12/80 Coupé – Nissan |
Fabien Giroix, Maxime Jousse, Stefan Johansson |
148 |
12 ronden | 2’13.036 |
189.5 |
15 |
17 |
LMP1 |
Dome S102.5 – Judd |
Sébastien Bourdais, Nicolas Minassian, |
147 |
13 ronden |
2’06.922 |
198.7 |
16 |
41 |
LMP2 |
Zytek Z11SN – Nissan |
Christian Zugel, Ricardo Gonzalez, Elton Julian |
147 |
13 ronden |
2’11.901 |
191.2 |
17 |
24 |
LMP2 |
Morgan – Judd |
Jacques Nicolet, Matthieu Lahaye, Olivier Pla |
144 |
16 ronden |
2’11.296 |
192.0 |
18 |
77 |
LMGTE Pro |
Porsche 911 RSR (997) |
Marc Lieb, Richard Lietz |
144 |
16 ronden |
2’20.954 |
178.9 |
19 |
51 |
LMGTE Pro |
Ferrari F458 Italia |
Giancarlo Fisichella, Gianmaria Bruni |
144 |
16 ronden |
2’20.479 |
179.5 |
20 |
59 |
LMGTE Pro |
Ferrari F458 Italia |
Frédéric Makowiecki, Jaime Melo |
143 |
17 ronden |
2’20.116 |
180.0 |
21 |
71 |
LMGTE Pro |
Ferrari F458 Italia |
Andrea Bertolini, Olivier Beretta |
141 |
19 ronden |
2’20.968 |
178.9 |
22 |
67 |
LMGTE Am |
Porsche 911 RSR (997) |
Nicolas Armindo, Raymond Narac, Anthony Pons |
139 |
21 ronden |
2’22.207 |
177.3 |
23 |
29 |
LMP2 |
Lola B12/80 Coupé – Nissan |
Jean-Denis Deletraz, Keiko Ihara |
139 |
21 ronden |
2’14.270 |
187.8 |
24 |
88 |
LMGTE Am |
Porsche 911 RSR (997) |
Christian Ried, Gianluca Roda, Paolo Ruberti |
139 |
21 ronden |
2’22.085 |
177.5 |
25 |
49 |
LMP2 |
Oreca 03 – Nissan |
Luis Perez Companc, Soheil Ayari, Pierre Kaffer |
139 |
21 ronden |
2’09.927 |
194.1 |
26 |
81 |
LMGTE Am |
Ferrari F458 Italia |
Piergiuseppe Perazzini, Marco Cioci, Matt Griffin |
138 |
22 ronden |
2’22.342 |
177.1 |
27 |
50 |
LMGTE Am |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
Patrick Bornhauser, Julien Canal, Fernando Rees |
137 |
23 ronden |
2’25.572 |
173.2 |
28 |
58 |
LMGTE Am |
Ferrari F458 Italia |
Pierre Ehret, Franck Montecalvo, Gunnar Jeannette |
137 |
23 ronden |
2’23.358 |
175.9 |
29 |
32 |
LMP2 |
Lola B12/80 Coupé – Lotus |
Luca Moro, Kevin Weeda, James Rossiter |
137 |
23 ronden |
2’13.183 |
189.3 |
30 |
26 |
LMP2 |
Oreca 03 – Nissan |
Nelson Panciatici, Pierre Ragues, Roman Rusinov |
136 |
24 ronden |
2’10.072 |
193.8 |
31 |
55 |
LMGTE Am |
Porsche 911 RSR (997) |
Joël Camathias, Markus Palttala, Paul Daniels |
134 |
26 ronden |
2’26.531 |
172.1 |
32 |
57 |
LMGTE Am |
Ferrari F458 Italia |
Tracy Krohn, Niclas Jönsson, Michele Rugolo |
129 |
31 ronden |
2’22.892 |
176.5 |
33 |
23 |
LMP2 |
Oreca 03 – Nissan |
Franck Mailleux, Olivier Lombard, Jordan Tresson |
128 |
32 ronden |
2’10.745 |
192.8 |
34 |
44 |
LMP2 |
HPD ARX 03b – Honda |
Vicente Potolicchio, Ryan Dalziel, Stéphane Sarrazin |
123 |
37 ronden |
2’09.835 |
194.2 |
NIET GEKLASSEERD: |
||||||||
35 |
15 |
LMP1 |
Oak Pescarolo – Judd |
Guillaume Moreau, Bertrand Baguette, Dominik Kraihamer |
151 |
9 ronden |
2’08.012 |
197.0 |
36 |
31 |
LMP2 |
Lola B12/80 Coupé – Lotus |
Thomas Holzer, Mirco Schultis, Renger Van Der Zande |
124 |
36 ronden |
2’12.463 |
190.3 |
37 |
43 |
LMP2 |
Norma M200P – Judd |
Philippe Thirion, Philippe Haezebrouck |
83 |
77 ronden |
2’18.719 |
181.8 |
38 |
40 |
LMP2 |
Oreca 03 – Judd |
Michel Frey, Jonathan Hirschi, Ralph Meichtry |
45 |
115 ronden |
2’15.359 |
186.3 |
39 |
70 |
LMGTE Am |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
Jean-Philippe Belloc, Christophe Bourret |
39 |
121 ronden |
2’28.837 |
169.4 |
40 |
97 |
LMGTE Pro |
Aston Martin Vantage V8 |
Adrian Fernandez, Stefan Mücke, Darren Turner |
11 |
149 ronden |
2’39.767 |
157.8 |
41 |
61 |
LMGTE Am |
Ferrari F458 Italia |
Robert Kauffman, Brian Vickers, Rui Aguas |
0 |
160 ronden |
|
De volgende wedstrijd van het FIA World Endurance Championship, de 80ste 24 uur van Le Mans, is op 16 en 17 Juni op het welbekende Circuit de La Sarthe.