DeltaWing, de 56ste deelnemer aan de 80ste 24 uur van Le Mans.

Print Friendly, PDF & Email

Alle  56 deelnemers aan de 80ste editie van de 24 uur van Le Mans zijn inmiddels bekend, maar één ervan is wel erg bijzonder en dat is de 56ste deelnemer. Deze laatste deelnemer zal niet meestrijden om de winst maar de DeltaWing auto is uitgenodigd om nieuwe technologieën en materialen in het racen te laten zien tijdens de 24 uurs race. De DeltaWing auto die oorspronkelijk ontworpen is voor de Amerikaanse Indy Car Series zal nu met zijn opvallende vorm voor het eerst te zien zijn tijdens de 80ste editie van de 24 uur van Le Mans op 16 en 17 Juni a.s.

 

De DeltaWing is ontworpen door Ben Bowlby en werd het voor het eerst getoond in 2010 tijdens de Chicago Auto Show. Ben Bowlby begon dit project in 2009 met als doel  in 2012 een nieuwe auto te leveren aan de Indy Cars Series als vervanging van het huidige type. Helaas koos de organisatie van de Indy Cars voor het model van de fabrikant Dallara. Het huidige DeltaWing Project bestaat uit vier hoofdpersonen te weten: Ben Bowlby (ontwerper), Dan Gurney (All American Racers), Duncan Dayton (eigenaar Highcroft Racing) en Don Panoz (eigenaar IMSA) die een adviserende taak heeft. 

 

deltawing indycar

De eerste van de drie coureurs is ook al bekend gemaakt en dat is de Schot Marino Franchitti. Marino reed in de jaren 2010 en 2011 ook een aantal races voor Highcroft Racing gereden. In 2010 werden ze eerste tijdens, de altijd spannende race, de  6 uur van Laguna Seca en in hetzelfde jaar reden ze met hun HDP ARX 01 ook in de 24 uur van Le Mans maar daar werden ze na een spannende strijd met Strakka Racing slechts 26ste. In 2011 reed Marino Franchitti ook voor Highcroft Racing mee tijdens de 12 uur van Sebring alwaar ze als tweede eindigden in de LM P2 klasse. Ook Don Panoz is geen onbekende voor Marino want in de jaren 2004 en 2005 was hij regelmatig te vinden in een auto van Panoz Motor Sport.

 

Foto: (c) deltawingracing.

De DeltaWing auto is gebouwd om met minder gewicht, minder vermogen en minder aerodynamische weerstand races te gaan rijden en daardoor minder brandstof te gaan verbruiken en ook met veel minder banden slijtage. De naam van de auto is natuurlijk afgeleid van de vorm van de auto, smal van voren en breed van achteren, een DeltaWing. Zo heeft de auto geen voor of achtervleugel, is extreem smal aan de voorkant, slechts 60 centimeter, en ruim 1,70 meter aan de achterkant.

 

De banden is een verhaal apart en deze worden geleverd door Michelin. De twee voorbanden zijn per stuk slechts 4 inch (10,16 cm) breed terwijl de achterbanden 12,5 inch breed zijn. Zowel de voor als achterbanden gaan op 15 inch velgen, terwijl de meeste LM P1 auto’s met 18 inch velgen rijden.

 

Enkele opmerkelijk feiten van de DeltWing:

– Geschatte topsnelheid 320 kilometer per uur.

– Totale gewicht ca. 475 kilo, het gewicht van de Audi R18 is 900 kilo.

– Breedte voor 60 cm en achter 1,7 meter en hoogte 1,03 meter.

– Inhoud brandstoftank 40 liter.

– Motor is 300 pk sterk en bestaat uit een 4 cylinder turbo motor met inhoud van 1600cc.

– Lengte weelbasis is 2,9 meter.

– Gewicht motorblok 70 kilo en gewicht versnellingsbak 33 kilo.

 

Als de testen in de windtunnel en op het circuit door Marino Franchitti naar tevredenheid verlopen mogen we de DeltaWing voor het eerst echt in actie zien tijdens de 80ste editie van de 24 uur van Le Mans.

 

 

 

Share