Allan McNish, Tom Kristensen en Dindo Capello hebben Audi de tiende overwinning bij de 12 uur van Sebring bezorgd. Audi wist deze endurance klassieker te winnen met een 1 -2. De tweede plaats in deze gecombineerde openingsrace van het FIA World Endurance Championship en de American Le Mans Series seizoen was voor de no. 3 wagen van Timo Bernhard, Romain Dumas en Loïc Duval. Met de winst in deze race heeft Tom Kristensen het recordaantal van zes overwinningen op z’n naam staan. In de GTC klasse wist Sebastiaan Bleekemolen met teamgenoten Damien Faulkner en Peter Lesaffre met de Green Hornet Porsche op het podium te finishen. Jeroen Bleekemolen, met de Rebellion Lola Toyota in de LM P1 klasse, was minder succesvol. Vanwege versnellingsbakproblemen eindigde het team op de 8ste plaats in de klasse.
Voor deze gecombineerde FIA World Endurance Championship (FIA WEC) en American Le Mans Series wedstrijd waren 64 deelnemende wagens ingeschreven. Daarvan gingen er op de zaterdag 62 van start en maar liefst 51 auto’s wisten de finish te bereiken na 12 uur.
De overwinning van Audi bij de 12 uur van Sebring was de eerste overwinning sinds 2009, en de tiende in totaal. Voor de laatste 1 -2 moeten we terug naar 2005. Voor de Audi R18 was het de eerste race op Sebring, en tevens de laatste, want bij de volgende FIA WEC race op het Belgische Spa-Francorchamps komt Audi met de nieuwe R18 in actie.
Allan McNish, Tom Kristensen en Dindo Capello wisten met hun no. 2 Audi R18 met vier ronden voorsprong op de tweede wagen te winnen. De tweede plaats ging naar de no. 3 Audi van Timo Bernhard, Romain Dumas en Loïc Duval. De pole sitters, de no. 1 Audi van Le Mans winnaars van 2011, Marcel Fassler, Andre Lotterer en Benoit Treluyer kwamen niet verder dan plaats 16. Problemen met de elektronica eerder in de wedstrijd gooide roet in het eten en maakte de no. 1 Audi kansloos voor de overwinning. Tom Kristensen heeft nu het recordaantal van zes overwinningen op z’n naam staan. Voor Dindo Capello was het de vijfde overwinning en voor Allan McNish de vierde.
De Muscle Milk Picket Racing HPD ARX-03a van Klaus Graf, Simon Pagenaud en Lucas Luhr lag lange tijd op de derde plaats en leek onderweg naar een overwinning bij de ALMS. Problemen met de tankinstallatie in de laatste fase van de race zorgden voor veel tijdverlies, zoveel dat de wagen uiteindelijk pas op de 28ste plaats over de finish kwam. Dyson Racing kon profiteren en de ALMS overwinning veilig stellen. Chris Dyson, Guy Smith en Steven Kane finishte met de nieuwe Lola B12/60 Mazda al 8ste.
Pech voor Jeroen Bleekmolen, met team genoten Andrea Belicchi en Harold Primat finishte hij op de 36ste plaats met de Rebellion Lola, de tiende plaats in de LM P1 klasse. Problemen met de versnellingsbak verhinderde een goede klassering. Het team spendeerde veel tijd in de pits voor reparaties. Het tempo was wel goed, maar de achterstand was al te groot.
In de LM P2 klasse ging de overwinning naar Ryan Dalziel, Stephane Sarrazin and Vicente Potolicchio met de Starworks HPD ARX-03b. De strijd in deze klasse ging in de laatste fase van de race tussen de Level 5 Motorsports HPD ARX-03b van Joao Barbosa, Christophe Bouchut and Scott Tucker, en de Starworks wagen. Met een mooie derde plaats overall trok Starworks aan het langste eind. De tweede plaats in de klasse van Level 5 Motorsports (vierde algemeen) was goed voor de overwinning bij de ALMS deelnemers. Level 5 Motorsports verdedigd dit jaar de titel van het ALMS LM P2 kampioenschap.
Black Swan Racing, dat de overstap van de GTC klasse had gemaakt, finishte als tweede bij de ALMS LM P2 deelnemers. Tim Pappas, Bret Curtis en Jon Fogarty wisten 298 ronden af te leggen met de Lola B11/80 HPD coupé.
Zoals zo vaak in het vorig seizoen was de strijd in de GT klasse de spannendste. Het grootste deel van de race reden er zes auto’s in de zelfde ronde die om de overwinning streden. De winst ging uiteindelijk naar de no. 56 RLL BMW van Joey Hand, Jonathan Summerton en Dirk Mueller. Hand had in de laatste ronden een felle strijd met Olivier Beretta in de no. 71 AF Corse Ferrari F458 Italia. Berretta had Hand uitgeremd en de kop overgenomen. Snel daarna ging hij wijd en kon Hand de kop weer overnemen. Beretta probeerde het nogmaals waarbij Hand van de baan werd gedrongen, maar bij deze actie werd de Ferrari beschadigd en moest met een lekke band de laatste ronde afmaken. Hand kon zijn weg vervolgen en met de BMW de overwinning in de klasse pakken. De tweede plaats ging naar de Corvette van Jan Magnussen, Antonio Garcia en Jordan Taylor, die ook de Ferrari nog konden inhalen.
In de LMPC klasse ging de overwinning naar de CORE Autosport FLM09 wagen van E.J. Viso, Alex Popow en Burt Frisselle. Ze werden op één ronde gevolg door de nummer twee, de PR1/Mathiasen Motorsports wagen van Butch Leitzinger, Rudy Junco en Ken Dobson. De tweede CORE auto van Colin Braun, Jon Bennett en Eric Lux finishte op de derde plaats.
In de GTC klasse ging de overwinning naar Alex Job Racing. Bill Sweedler, Townsend Bell en Dion von Moltke hadden aan de finish één ronde voorsprong op de nummer twee, de zuster Porsche van Cooper MacNeil, Leh Keen en J.P. Dumoulin. De derde plaats in de klasse ging naar het trio Damien Faulkner, Sebastiaan Bleekemolen en Peter LeSaffre met de Green Hornet Porsche.
De Team Felbermayr-Proton Porsche 911 GT3 RSR van Christian Ried, Gianluca Roda en Paolo Ruberti won de GT-Am klasse voor de Larbre Competition Corvette van Christophe Bourret, Pascal Gibon en Jean-Phillippe Belloc.
UITSLAG:
1. (2) Allan McNish, Tom Kristensen, Dindo Capello, Audi R18 (1ste LM P1), 325.
2. (3) Timo Bernhard, Romain Dumas, Loic Duval, Audi R18 (2de LM P1), 321.
3. (12) Stephane Sarrazin, Vicente Potolicchio, Ryan Dalziel, HPD ARX-03b Honda (1ste LM P2), 319.
4. (16) Scott Tucker, Christophe Bouchut, Joao Barbosa, HPD ARX-03b (2de LM P2), 319.
5. (11) Olivier Pla, Jacques Nicolet, Mattieu Lahaye, Morgan/Judd (3de LM P2), 318.
6. (10) Emmanuel Collard, Jean-Christophe Boullion, Julien Jousse, Pescarolo Judd (3de LM P1), 318.
7. (19) Pierre Kaffer, Soheil Ayari, Luis Companc, Oreca/Nissan (4, P2), 317.
8. (23) Chris Dyson, Guy Smith, Steven Kane, Lola B12/60 Mazda (4, P1), 317.
9. (13) Elton Julian, Christian Zugel, Ricardo Gonzalez, Zytek Z11SN-Nissan (5, P2), 316.
10. (7) Jonny Kane, Nick Leventis, Danny Watts, HPD ARX-03a Honda (5, P1), 316.
11. (15) John Martin, Tor Graves, Robbie Kerr, Oreca 03 Nissan (6, P2), 315.
12. (22) Alex Papow, E.J. Viso, Burt Frisselle, Oreca FLM09 (1ste LMPC), 312.
13. (28) Butch Leitzinger, Ken Dobson, Rudy Junco Jr., Oreca FLM09 (2de LMPC), 311.
14. (20) Thomas Holzer, Mirco Schultis, Luca Moro, Lola B12/80 Coupe Lotus (7, P2), 310.
15. (26) Jon Bennett, Colin Braun, Eric Lux, Oreca FLM09 (3de LMPC), 310.
16. (1) Marcel Fassler, Andre Lotterer, Benoit Treluyer, Audi R18 (6, P1), 310.
17. (6) David Brabham, Karun Chandhok, Peter Dumbreck, HPD ARX-03a Honda (7, P1), 309.
18. (36) Dirk Mueller, Jonathon Summerton, Joey Hand, BMW E92 M3 (1ste GT), 307.
19. (33) Jan Magnussen, Antonio Garcia, Jordan Taylor, Corvette C6-ZR1 (2de GT), 307.
20. (35) Olivier Beretta, Marco Cioci, Andrea Bertolini, Ferrari F458 Italia (3de GT), 307.
21. (34) Oliver Gavin, Tom Milner, Richard Westbrook, Corvette C6-ZR1 (4, GT), 307.
22. (42) Bill Auberlen, Uwe Alzen, Jorg Muller, BMW E92 M3 (5, GT), 307.
23. (41) Richard Lietz, Marc Lieb, Patrick Pilet, Porsche 911 RSR 997 (6, GT), 306.
24. (48) Sascha Maassen, Robert Bell, Bryce Miller, Porsche 911 GT3 RSR (7, GT), 303.
25. (25) Pablo Sanchez, Chapman Ducote, Javier Echeverria, Oreca FLM09 (4, PC), 303.
26. (57) Seth Neiman, Andy Lally, Darren Law, Porsche 911 GT3 RSR (8, GT), 303.
27. (43) Anthony Lazzaro, Ed Brown, Jeff Segal, Ferrari F458 Italia (9, GT), 303.
28. (4) Klaus Graf, Simon Pagenaud, Lucas Luhr, HPD ARX-03a (8, P1), 302.
29. (47) Paolo Ruberti, Christian Ried, Gianluca Roda, Porsche 911 RSR 997 (1ste GTE-Am), 298.
30. (62) Jon Fogarty, Tim Pappas, Brett Curtis, Lola B11/80 HPD (8, P2), 298.
31. (49) Jean-Philippe Belloc, Christophe Bourret, Pascal Gibon, Corvette C6-ZR1 (2de GTE-Am), 297.
32. (8) Neel Jani, Nick Heidfeld, Nicolas Prost, Lola B12/60 Coupe Toyota (9, P1), 296.
33. (55) Dion von Moltke, Bill Sweedler, Townsend Bell, Porsche 911 GT3 Cup (1ste GTC), 292.
34. (39) Darren Turner, Stefan Mucke, Adrian Fernandez, Aston Martin Vantage V8 (10, GT), 292.
35. (54) Leh Keen, LP Dumoulin, Cooper MacNeil, Porsche 911 GT3 Cup (2de GTC), 291.
36. (9) Andrea Belicchi, Harold Primat, Jeroen Bleekemolen, Lola B12/60 Coupe Toyota (10, P1), 291.
37. (53) Damien Faulkner, Sebastiaan Bleekemolen, Peter Lesaffre, Porsche 911 GT3 Cup (3de GTC), 290.
38. (45) Wolf Henzler, Bryan Sellers, Martin Ragginger, Porsche 911 GT3 RSR (11, GT), 290.
39. (46) Pedro Lamy, Patrick Bornhauser, Julien Canal, Corvette C6-ZR1 (3de GTE-Am), 288.
40. (59) Emilio Di Guida, Marc Bunting, Spencer Pumpelly, Porsche 911 GT3 Cup (4, GTC), 287.
41. (50) Rui Aguas, Robert Kauffman, Michael Waltrip, Ferrari F458 Italia (4, GTE-AM), 283.
42. (27) Michael Guasch, Memo Gidley, Roger Wills, Oreca FLM09 (5, PC), 282.
43. (56) Kevin Estre, Chris Cumming, Mark Bullitt, Porsche 911 GT3 Cup (5, GTC), 282.
44. (17) Martin Plowman, David Heinemeier Hansson, Jan Heylen, Morgan-Judd (9, P2), 281.
45. (61) Michael Aventatti, Cort Wagner, Bob Faieta, Porsche 911 GT3 Cup (6, GTC), 279.
46. (37) Guy Cosmo, Scott Sharp, Johannes van Overbeek, Ferrari F458 Italia (12, GT), 278.
47. (64) Fabien Giroix, Stefan Johansson, Maxime Jousse, Lola B12/80 Coupe Nissan (10, P2), 277.
48. (60) James Sofronas, Alex Welch, Rene Villeneuve, Porsche 911 GT3 Cup (7, GTC), 276.
49. (30) Raphael Matos, Anthony Nicolosi, Ricardo Vera, Oreca FLM09 (6, PC), 274.
50. (44) Nic Jonsson, Michele Rugulo, Tracy Krohn, Ferrari F458 Italia (5, GTE-AM), 265.
51. (21) Bruno Junqueira, Tomy Drissi, Roberto Gonzalez, Oreca FLM09 (7, PC), 255.
52. (51) Joel Camathias, William Binnie, Markus Palttala, Porsche 911 RSR 997 (6, GTE-AM), 252.
53. (38) Jorg Bergmeister, Patrick Long, Marco Holzer, Porsche 911 GT3 RSR (13, GT), 251.
54. (58) Nicki Thiim, Angel Andres Benitez, Jr., Angel Raphael Benitez, Sr., Porsche 911 GT3 Cup (8, GTC), 236.
55. (5) Guillaume Moreau, Bertrand Baguette, Dominik Kraihamer, OAK Pescarolo Judd (11, P1), 233.
56. (31) Toni Vilander, Giancarlo Fisichella , Gianmaria Bruni, Ferrari F458 GT (14, GT), 215.
57. (52) Sean Edwards, Carlos Kauffmann, Henrique Cisneros, Porsche 911 GT3 Cup (9, GTC), 205.
58. (24) Dane Cameron, Henri Richard, Duncan Ende, Oreca FLM09 (8, PC), 173.
59. (18) Luis Diaz, Ryan Hunter-Reay, Scott Tucker, HPD ARX-03b (11, P2), 85.
60. (14) Franck Mailleux, Olivier Lombard, Jordan Tresson, Oreca 03 Nissan (12, P2), 85.
61. (32) Jaime Melo, Jean-Karl Vernay, Frederic Makowiecki, Ferrari F458 Italia (15, GT), 83.
62. (29) Kyle Marcelli, Lucas Downs, Dean Stirling, Oreca FLM09 (9, PC), 38.
63. (40) Dominik Farnbacher, Francois Jakubowski, Pierre Ehret, Ferrari F458 Italia (7, GTE-AM), niet gestart.
De volgende wedstrijd van de American Le Mans Series, op Long Beach, is op 14 April. De tweede race van het FIA World Endurance Championship is op 5 Mei op Spa-Francorchamps.
One thought on “Audi wint 12 uur van Sebring met 1-2, Sebastiaan Bleekmolen op het podium.”
Comments are closed.