Donderdag 2 Februari j.l. was de grote dag, op deze dag werden namelijk de deelnemers bekend gemaakt door de ACO en de FIA voor het World Endurance Championship (WEC) en de 24 uur van Le Mans. De deelnemers aan de WEC zijn ook automatisch uitgenodigd voor de 24 uurs race op het Circuit de La Sarthe. De lijst voor de 24 uur van Le Mans bestaat weer uit 56 deelnemers en 9 reserve namen, weer een volle bak dus. Het startveld wordt net als vorig jaar weer verdeeld in vier klassen te weten de LM P1 en LM P2 klasse voor de prototype auto´s en de LM GTE-Pro en de LM GTE-Am voor auto’s in de GT klasse. Zoals ieder jaar zijn er weer bekende namen afgevallen maar zijn er ook weer nieuwe namen toegevoegd.
De LM P1 klasse bestaat dit jaar uit dertien deelnemers. Audi is met 4 auto’s de grootste deelnemer, er zullen behalve de twee gewone R18 diesel uitvoeringen ook twee hybride aangedreven uitvoeringen van de R18 meerijden. Audi heeft dus vier pitboxen tot hun beschikking. Op het gebied van de hybride auto’s is Toyota ook met twee auto’s aanwezig. Toyota zal met de TS 030 Hybrid de strijd aangaan met de hybride uitvoering van de R18 van Audi. Toyota is verder als motorleverancier ook aanwezig voor het team van Rebellion Racing die net als in 2011 met twee auto’s aan de start verschijnt.
Jeroen Bleekemolen zal ook dit jaar weer meerijden in één van de twee Lola B12/60 Coupe’s van het Rebellion team. De winnaars van de ALMS 2011, het Dyson Racing Team, zal ook met twee Lola’s B12/60 Coupé – Mazda aanwezig zijn.
Aan deze 80ste editie van de 24 uur van Le Mans mag natuurlijk het team van Henry Pescarolo niet ontbreken en ze zullen met twee auto’s aan de start verschijnen. De één zal een Pescarolo 03 Judd zijn, en de tweede zal een mooie en bekende Dome-Judd zijn. OAK Racing heeft totaal drie auto’s aan de start staan waarvan er één in de LM P1 klasse en dat is een OAK Pescarolo-Judd auto. De twee overige deelnemers in deze klasse komen uit Engeland en dat zijn Strakka Racing en JRM. Beide Britse teams rijden in een mooie en snelle HDP ARX 03a – Honda auto.
Grote afwezige in deze klasse is natuurlijk Peugeot die vlak voor de inschrijvingsdeadline lieten weten dat ze het totale autosport programma per direct zouden staken. Of Audi nu door de afwezige Peugeots, met grote overmacht de race gaat winnen is maar de vraag.
De LM P2 klasse is met 18 deelnemende auto’s verreweg de grootste groep. Nissan is als motorleverancier in deze groep de grootste want van de 18 auto’s worden er maar liefst 11 voorzien met hun motor. OAK Racing is in deze klasse met twee auto’s aanwezig en beide zijn het Morgan-Judd wagens en met één in de LMP1 klasse hebben ze er totaal drie wagens aan de start staan. Greaves Motorsport, de winnaars van de de 24 uur van Le Mans en de Le Mans Series 2011 in de LM P2 klasse, komen met twee Zytek Nissan’s naar Le Mans en als coureurs nemen ze o.a. vader en zoon Brundle mee.
De HDP ARX 03b van Honda komt in het LM P2 twee keer voor, en deze worden in beide gevallen aangestuurd door een Amerikaans team te weten Level 5 Motorsport en Starworks Motorsport. Starworks wist in januari de 24 uur van Daytona nog als tweede te eindigen en deed dat met o.a. Allan McNish in een Ford Prototype. Gulf Racing Middle East is afkomstig uit de Arabische Emiraten en zal met twee auto’s het hele WEC seizoen rijden en dus ook de 24 uur van Le Mans en gaan dat doen in een Lola B12/80 Coupe-Nissan. Signatech Nissan, winnaars ILMC 2011 en tweede tijdens de 24 uur van de Le Mans in 2011, zal in de LM P2 klasse dit jaar ook weer niet ontbreken want ze zullen met twee Oreca 03-Nissan’s aan de start verschijnen. ARD Delta uit Engeland zal voor het eerst verschijnen aan de start van de 24 uur van Le Mans, en ze gaan dit doen in een Oreca 03-Nissan. Het ARD team is bekend uit de Superleague waar talloze successen werden behaald, en dit jaar zullen ze o.a gaan rijden met Robby Kerr.
De Oreca 03-Nissan is een geliefde auto/motor combinatie enkele andere teams die hier in de LMP2 klasse ook mee gaan rijden zijn: Pecom Racing (Argentinië), Thiriet by TDS Racing ( Frankrijk) en van onze zuiderburen België het Boutsen Ginion Racing team. Het Engelse Jota Racing zal dit jaar gaan rijden in een Zytek Z11SN-Nissan. In 2011 reed Jota nog in de LM GTE klasse maar wisten niet te finishen in een Aston Martin Vantage GT2 en het team zou dit jaar als eerste klantenteam gaan rijden in de nieuwe AMR-One, maar helaas is alles anders gelopen met het mooie Engelse merk.
Het Lotus Team dat onder leiding staat van Colin Kolles had zich met twee auto’s ingeschreven maar mogen voorlopig maar met één Lola B12/80 Coupe Lotus aan de start verschijnen. Tenslotte het Franse Extreme Limite Aric eindigde in 2011 als 28ste algemeen in een Norma M200P Judd, en ook in 2012 zal het team met deze auto aan de start verschijnen alleen gaan ze er nu vanuit hoger te eindigen.
Voor de Prototype auto’s zijn ook reserve teams die staan te popelen om deel te nemen aan de 24 uurs race. Voor deze twee klassen zijn dit totaal vijf auto’s van diverse teams. Zo zijn er voor de LM P2 klasse de volgende teams die reserve staan: Jettaliance Racing, Status Grand Prix, Murphy Motorsport en de tweede auto van Lotus. Er staat één LM P1 auto reserve en dat is de hybride auto van Hope Racing, die in 2011 ook al meereed met o.a. Jan Lammers achter het stuur.
De LM GTE Pro klasse is dit jaar de kleinste van de vier klassen. Er rijden negen auto’s mee in deze klasse verdeeld over 4 merken waarvan de Ferrari F458 Italia het er vier van zijn. De overige merken zijn Porsche 911 RSR x 2 , Corvette C6 ZR1 x2 en één Aston Martin Vantage V8. AF Corse zal me twee Ferrari’s deelnemen en hun uiterste best gaan doen om dit jaar hoger te eindigen als een tweede plek in 2011. De andere twee Ferrari’s worden gereden door teams die ook in 2011 aan de start van de 24 uurs stonden en dat zijn het Franse Luxury Racing en het Engelse JMW Racing. De twee Porsche in deze klasse worden gerund door het Duitse Felbermayer Proton en het Amerikaanse Flying Lizard Motorsport. Aston Martin Racing zal in deze klasse deelnemen met een mooie en snelle Aston Martin Vantage V8. Corvette Racing mag in deze klasse natuurlijk niet ontbreken en ze zullen dan ook met twee Corvette’s C6 ZR1 hun resultaat van 2011, eerste in de GTE klasse,proberen te prolongeren. Alle teams behalve, Corvette Racing, zullen ook in de LM GTE-Am klasse deelnemen.
De LM GTE-Am klasse bestaat dit jaar uit dertien deelnemers waarvan een deel ook terug te vinden is in de GTE-Pro klasse. De merken in deze klasse zijn dezelfde als in de GTE-Pro klasse. Van de vijf Ferrari’s worden er in deze klasse ook twee door het team van AF Corse gerund. De andere drie Ferrari’s zijn in handen van het Amerikaanse Krohn Racing, 1ste tijdens Petit Le Mans, JMB racing uit Monaco en Luxury Racing die ook in de GTE-Pro klasse rijd.
Twee van de vijf Porsches zijn in handen van Felbermayer Proton en Flying Lizard Motorsport die ook beide te vinden zijn in de Pro klasse. Het Engelse JWA (James Watt Automotive) Avila team, dat in 1998 is opgericht, zal voor het eerst in een Porsche 911 RSR aan de start van de 24 uur van Le Mans verschijnen. Het Belgische Prospeed Competition zal ook met een Porsche deelnemen en dit keer met als eerste coureur de Nederlander Paul van Splunteren. Het Franse ISMA Performance Matmut heeft ook een Porsche tot zijn beschikking.
Ook Aston Martin is in deze klasse te vinden en doet dat net als in de GTE-Pro klasse in een Aston Martin Vantage V8. In deze GTE-Am klasse is gelukkig ook de Corvette C6 ZR1 aanwezig. Het merk wordt met twee auto’s vertegenwoordigd door het Franse Larbre Competition.
De reservelijst voor de GTE klasse bestaat uit 4 auto’s waarvan er drie reserve zijn voor de GTE-Pro klasse en één voor de GTE-Am klasse. De 56ste deelnemers aan deze startlijst is het team van het Amerikaaanse Highcroft Racing en die zullen verschijnen met de nieuwe Delta Wing auto.
Deze Delta Wing auto zal niet meedoen voor het klassement en is uitgenodigd voor hun innovatieve en nieuwe technologieën die zijn toegepast op hun auto.
De lijst met deelnemers is weer een zeer gevarieerde en bied genoeg mogelijkheden om er weer een spannende 24 uurs race van te maken. Behalve de afwezig van Peugeot dit jaar zijn er nog een maar merken die we zullen moeten missen dit jaar en dat zijn o.a. BMW, Ford, en het Engelse Lotus maar ook weer geen terugkeer van de Spyker en de Lamborghini. De officiële Le Mans testdagen zullen plaats vinden op 3 juni, krap twee weken voor de start van de 24 uur van Le Mans.