12 uur van Bathurst gewonnen door Phoenix Racing Audi, Jeroen Bleekemolen tweede.

Print Friendly, PDF & Email

Armor All Bathurst 12 hour 12 uur van BathurstDe 12 uur van Bathurst  is voor de tweede keer op rij gewonnen door de Phoenix Racing Audi. Op een regenachtig Mount Panorama wisten Christopher Mies, Darryl O’Young en Christer Joens in totaal 270 ronden af te leggen met de Audi R8 LMS, en daarmee de overwinning veilig te stellen. Jeroen Bleekemolen finishte met teamgenoten Tim Slade, Peter Hackett en Bret Curtis met de Erebus Racing Mercedes-Benz SLS AMG als tweede op 1.13.2838 min.  achter de winnaars gevolgd door de Clearwater Racing Ferrari 458 Italia van Weng Mok, Craig Baird en Matt Griffin op de derde plaats op twee ronden achterstand. Een mooi resultaat was er voor het Nederlandse Red Camel Jordan team. Ivo Breukers, Henk Thijssen en Martin Bailey behaalde met hun Seat Leon de klasse overwinning.

 

Aan de start van deze editie van de  Australische endurance klassieker verschenen 25 wagens. Twee wagens ontbraken er op de grid. De no. 91 Ford Falcon ontbrak. Twee van de rijders wisten niet te voldoen aan de 130% limiet. Helaas voor de Nederlandse fans ontbrak ook de no. 4 Lamborghini van Peter Kox. In de eerste kwalificatie op zaterdag ochtend crashte coureur en team eigenaar Ted Huglin zwaar met de auto in Hells Corner, de eerste bocht. De auto was te zwaar beschadigd voor reparatie.

 

start 12 uur van Bathurst 2012
Foto: (c) bathurst12hour.com.au

De pole positie ging naar de no. 1 Phoenix Audi, de winnaar van vorig jaar, en de Erebus Mercedes van Jeroen Bleekemolen mocht vanaf plek zes op de grid starten. Maar het was Alan Simonson die met de Il Bello Rosso Ferrari 458 Italia de show stal al snel na de start door als een speer op jacht te gaan naar het ronde record. Maar al snel nadat Simonson inderdaad het record scherper had gezet kwam hij in de problemen, de wagen kwam zonder benzine, maar kon nog net de pits halen. Dat koste al veel tijd, maar later zou de Ferrari na het nog scherper zetten van het ronde record door Simonson, 2:06.3311, uitvallen met elektronische problemen.

De (lichte) regen die in de beginfase viel was voor sommige wagens al een probleem, en er waren al snel de nodige uitvallers te betreuren. Onder ander de no. 22 Autosport Audi en de no. 21 Black Falcon Mercedes kwamen in de problemen en crashte op de berg. Later in de race viel nog veel meer regen, waardoor de wisselende omstandigheden het moeilijk maakte voor voor de deelnemers.

 

mercedes AMG SLS
Foto: (c) bathurst12hour.com.au

Jeroen Bleekemolen reed tijdens deze slechte omstandigheden een fantastische stint met de Mercedes SLS. Als hij de wagen over neemt van Tim Slade komt hij op de derde plek terug op de baan, maar in de regen weet hij op slicks de op één en twee liggende Audi’s in te halen. Na pitstops en safetycar situaties weet hij dat kunstje te herhalen en weer de kop van Audi over te nemen. Als de baan later droog wordt verliest hij twee plaatsen aan de Audi’s. In droge omstandigheden komt de Mercedes simpelweg snelheid te kort ten opzichte van de Audi’s.

Voor het Red Camel Jordan team verliep de wedstrijd in de beginfase minder goed. Bij een gele vlag situatie is het de Seat Leon die stil valt met turbo problemen. Gelukkig kan het team de schade in de pits herstellen, zodat de race vervolgd kan worden, zij het met veel tijdverlies. Ivo Breukers, Henk Thijsen en Mark Bailey weten veel tijd goed te maken, en ondanks problemen later in de wedstrijd met de ventilatie van de vooruit weten ze de overwinning te behalen in de I (Invitational) klasse, met een 16de plaats algemeen.

Ook de Audi’s bleven niet uit de problemen. De no. 2 Audi R8 van Australiërs Craig Lowndes, Warren Luff en Mark Eddy verliet na een stop de pits met de brandstofslang nog aan de auto bevestigd. Het kwam het team op een tijdstraf van maar liefst vijf minuten. Een uur later ging het helemaal mis met de Audi. Mark Eddy parkeerde de wagen na een schuiver door een plas in de muur, einde wedstrijd. Door het verdwijnen van de Audi no. 2 schoof de no. 33 Clearwater Racing Ferrari 458 van Baird, Sun en Griffin een plaatsje op in de ranglijst. Net over de helft raakte ook Audi no. 1 in de problemen. De wagen kwam vast te staan in de grindbak, maar snel ingrijpen van de hulptroepen langs de baan voorkwam dat de Audi veel tijd verloor, en snel weer verder kon.

Darryl O’Young, die het stuur van de no. 1 Audi had overgenomen voor de laatste stint moest in de slotfase nog een keer naar binnen voor een splash ‘n dash. Bleekemolen die op dat moment met de Mercedes op de tweede plaats lag kon de achterstand nog wat verkleinen. Op de finish bedroeg het verschil iets meer dan een minuut. Op de derde plaats volgde de Clearwater Racing Ferrari.

De overwinning in Class B (GT3 Cup wagens) ging naar  de no. 3 Hunter Sports Group Porsche 997 GT3 Cup (vierde algemeen) van Nathan Tinkler, Steven Johnson en Steven Richards gevolgd door de no. 65 Southern Cross Lubes Porsche 997 GT3 Cup van Scott O’Connell, Brett Niall en Simon McLennon.

De Class C (GT4) overwinning was de prooi van Anthony Alford, Peter Leemhuis en Adam Beechey met de no. 54 Donut King Nissan R35 GTR (zesde algemeen), op de tweede plaats gevolgd door de no. 62 queenslandhouseandland.com Lotus Exige van Robert Thomson, Sarah Harley en oud Formule 1 coureur Christian Klien.

Rick Newman, Dean Lillie en James Atkinson wisten met de no. 53 Boss Plaster Holden HSV GTS Class D (Production-high performance) te winnen, en de overwinning in Class E (Production-performance) ging naar de no. 50 Racer Industries Holden HSV VX-R van Scott Pye, Elliot Barbour, Chris Pither en Ryan McLeod.

 

red camel jordan seat leon
Foto: (c) bathurst12hour.com.au

De Nederlands Australische equipe Ivo Breukers, Henk Thijssen en Martin Bailey wonnen met de no. 14 Red Camel Racing Seat Leon TDI Class I, de Invitational Klasse met een mooie 16de plaats algemeen.

 

Uitslag:

1. 1. Phoenix Racing, C.Mies/D.O’Young/C.Joens, Audi R8 LMS, 270 ronden in 12:03:31.3753

2. 20. Erebus Racing, T.Slade/J.Bleekemolen/P.Hackett/B.Curtis, Mercedes Benz SLS AMG, op 1:13,2838 min.

3. 33. Clearwater Racing, M.Sun/C.Baird/M.Griffin, Ferrari 458 GT3, op 2 ronden

4. 3. Hunter Sports Group, N.Tinkler/S.Johnson/S.Richards, Porsche 997 GT3 Cup (1ste Class B), op 16 ronden

5. 65. Southern Cross Lubes, S.O’Donnell/B.Niall/S.McLennon, Porsche 997 GT3 Cup B 244 12:03:32.2422 29 2:22.0822

6. 54. Donut King, A.Alford/P.Leemhuis/A.Beechey, Nissan R35 GTR (1ste Class C), op 33 ronden

7. 50. Racer Industries, S.Pye/E.Barbour/C.Pither, Holden HSV VX-R (1ste Class E), op 39 ronden

8..66. Motorsport Services Ltd, B.Thomlinson/A.Dippie/M.Maddren, Porsche 997 GT3 Cup, op 42 ronden

9. 62. queenslandhouseandland.com, R.Thomson/C.Klien/S.Harley, Lotus Exige S, op 43 ronden

10. 53. Boss Plaster, R.Newman/D.Lillie/J.Atkinson, Holden HSV GTS (1ste Class D), op  48 ronden

11 . 26. GWS Personnel / Safe T Stop, R.Gartner/T.Prior/A.Chapel, BMW 130i, op 52 ronden

12. 7. Maximum Motorsport, D.Herridge/J.O’Dowd/A.Kennard, Subaru WRX Sti, op 59 ronden

13. 28. GWS Personnel, P.O’Donnell/C.D’Agostin/G.Duffy, BMW 335i, op 65 ronden

14. 27. The Shire Conveyancer/Subway B, A.Shephard/K.Booker/C.Oberhauser, BMW 130i, op 70 ronden

15. 67. Motorsport Services Ltd, T.Murphy/T.Head/J.Veth/L.Scott, BMW 135i, op 72 ronden

16. 14. www.24hseries.com, I.Breukers/H.Thijssen/M.Bailey, Seat Leon TDI (1ste Class I), op 104 ronden

17. 68. Motorsport Services Ltd, D.Glasson/D.Roderick/A.Harris, BMW 135i, op 108 ronden

18. 32. Massel, M.Caine/G.Murphy/J.Pollicina, Mazda RX-7, op 192 ronden

Niet geklasseerd:

22. United Autosports, M.Patterson/A.Li/F.Yu, Audi R8 LMS, 59 ronden

21. Black Falcon, S.Breslin/S.Breslin, Mercedes Benz SLS AMG, 52 ronden

35. Sennheiser, D.Padayachee/J.Parish/P.Alexander, Mazda RX-7, 53 ronden

23. JBS, R.Lago/D.Russell/W.Park, Lamborghini LP 600 G, 103 ronden

10. Simply Sports Cars, A.Gowans/R.Meins/C.Lillington-Pri, Lotus Exige S, 69 ronden

2. Phoenix Racing, C.Lowndes/W.Luff/M.Eddy, Audi R8 LMS, 156 ronden

17. II Bello Rosso, A.Simonsen/D.Farnbacher/J.Bowe, Ferrari 458 GT3, 114 ronden (snelste ronde/ronde record 2:06.3311)

 

 

 

 

 

Share