Toyota presenteert de TS030 HYBRID Le Mans wagen op Paul Ricard.

Print Friendly, PDF & Email

Toyota Racing heeft op het Franse circuit Paul Ricard de LM P1 prototype wagen onthuld waarmee ze zullen gaan deelnemen aan het FIA World Endurance Championship en de 24 uur van Le Mans. De wagen heeft de naam TS030 HYBRID meegekregen zal zijn racedebuut maken bij de de zes uur van Spa-Francorchamps op 5 Mei, de tweede ronde van het FIA World Endurance Championship.

 

Toyota TS030 HYBRID
Foto: toyotahybridracing.com

Na de race op het Belgische Spa-Francorchamps, op 5 Mei, volgt de 24 uur van Le Mans op 16 en 17 Juni. Toyota Racing heeft laten weten met twee TS030 HYBRID wagens mee te willen doen aan de 24 uur. Later zal meer bekend worden gemaakt over verdere deelname aan het FIA WEC.

De TS030 HYBRID is de opvolger van de TS010 en de TS020.De TS010 was een Group C prototype waarmee Toyota de tweede plaats wist te veroveren in de 24 uur van Le Mans van 1992. Ze worden dat jaar tweede in het World Sportscar Championship achter Peugeot. De TS020 was oorspronkelijk de voor de GT races ontwikkelde, de GT-One. Na reglementswijzigingen werd de GT-One omgebouwd tot prototype voor de GTP klasse. Bij de 24 uur van Le Mans van 1999 finisht Toyota als tweede met de wagen.

 

Toyota TS030 HYBRID Paul Ricard 2012
Foto: TMG

Zoals al eerder bekend was zullen Alexander Wurz, Nicolas Lapierre en Kazuki Nakajima de line-up vormen voor de eerste auto. Voor de tweede auto is de definitieve  rijderssamenstelling nog niet bekend. Toyota Racing heeft inmiddels wel de Italiaanse coureur Andrea Caldarelli vastgelegd als junior rijder. Alexander Wurz en Nicalos Lapierre hebben op Paul Ricard gezelschap gekregen van de Japanse coureur Hiroaki Ishiura. Ishiura is één van de kandidaten voor een eventuele tweede auto.Afgelopen jaar was hij te vinden in de Formula Nippon en de Super GT.

 

Toyota TS030 HYBRID Paul Ricard 2012
Foto: TMG

Op Paul Ricard doorliep het team met de TS030 HYBRID een uitgebreid testprogramma, waarbij o.a. in het donker werd gereden en de hybride systemen werden getest. De TS030 heeft een hybride motor aan de voorwielen en aan de achterwielen. Volgens de regels voor hybride motoren mag er tussen remzones maximaal 500 kJ worden opgeslagen en mag deze energie op twee wielen worden toegepast. Ook moet een auto op Le Mans de hele pitstraat door kunnen komen op de hybride motor.

 De zes uur van Spa Francorchamps is op 5 Mei en de 24 uur van Le Mans op 16 en 17 Juni.

 

 

 

 

Share