Het einde van het jaar komt weer in zicht en daarbij horen de onvermijdelijke terugblikken en ranglijstjes. Daar kunnen wij natuurlijk niet bij achterblijven. En dus is hier mijn top tien van het afgelopen jaar, 2011, in willekeurige volgorde. Natuurlijk vinden we een aantal evenementen waar we geweest zijn terug op de lijst. De onbetwiste nummer één blijft dan ook de 24 uur van Le Mans. had ik al gezegd dat we de kaarten voor 2012 alweer besteld hebben? Ook de Intercontinental Le Mans Cup wedstrijd op Spa-Francorchamps, waar we bij waren, ontbreekt natuurlijk niet op de lijst. We kijken terug naar wat het jaar ons heeft gebracht en proberen hier en daar ook nog een beetje vooruit te kijken.
*) 24 uur van Le Mans. Zoals gezegd de onbetwiste nummer één. De 24 uur van Le Mans van 2011 gaat de boeken in als één van de meest spectaculair verlopen races op het legendarische Franse Circuit de La Sarthe, zoals het Le Mans circuit heet. Nieuwe reglementen en derhalve veel teams met nieuwe wagens, o.a. Audi en Peugeot. Ferrari kwam met de nieuwe F458. En we waren er weer bij dit jaar. Camping plaats, tribune ticket, en op woensdag waren we er op tijd bij om, nadat we ons tentje hadden opgezet, niets te missen van de kwalificaties, donderdag kwalificaties en vrijdag pitwalk en rijdersparade in Le Mans. In de aanloop zagen we de Ferrari Challenge en de Le Mans Legends, waarna op zaterdagmiddag de 24 uur van start ging. Niemand die kon vermoeden wat voor een spektakel in het verschiet lag. De beide Aston Martins vielen al snel uit, en vroeg in de race was er de zware crash van Alan McNish. ‘s Nachts crashte Mike Rockenfeller met de tweede Audi, maar tegen alle verwachting in wisten Andre Lotterer, Marcel Fässler en Benoit Treluyer met de enige overgebleven Audi R18 de race te winnen. Nederlandse coureurs waren er ook. Jeroen Bleekemolen, die bij Rebellion Racing reed met de Rebellion Lola Toyota, finishte als zesde en als eerste benzine aangedreven auto.
*) Jan Lammers. Ook dit jaar mag Jan Lammers weer niet ontbreken op dit top tien lijstje. Van al zijn race activiteiten belichten we er hier drie. Het jaar begon voor Jan Lammers met de Dakar rally op het Zuid Amerikaanse continent. Hij rijd hem uit, en zal er in 2012 weer bij zijn en dan met het bekende blokjesconcept. Na Le Dakar dient Le Mans zich aan. Lammers krijgt de kans om met het Zwitserse team Hope Racing mee te doen aan de 24 uur van Le Mans. Samen met teamgenoten Steve Zacchia en Casper Elgaard krijgt hij de beschikking over de Oerca 01 SwissHy Tech hybride wagen. Voor de Le Mans winnaar is het z´n 22ste start in de 24 uur. Ze zien helaas de finish niet met de hybride wagen. Ondertussen in Nederland rijd Jan Lammers dit seizoen ook weer mee in het Dutch GT kampioenschap. Hij deelt de Porsche 911 van het team van Paul van Splunteren met regerend kampioen Phil Bastiaans. In de Legend Cup wordt hij derde in het eindklassement.
*) Tim Coronel. Tim “opgeven is geen optie” Coronel was er dit jaar weer bij in Le Dakar met de McRae buggy. Hij wint de solo en de 4×2 klasse, en finisht als 36ste algemeen bij de auto’s. Ook in 2010 won Coronel al de solo klasse. Tim Coronel was van plan om in 2012 met een elektrische buggy aan te treden bij Le Dakar, maar dat plan is nog even vooruit geschoven. De deelname van Tim Coronel is wel klimaatneutraal.
*) FIA World Endurance Championship. De Intercontinental Cup is dood, lang leve het FIA World Endurance Championship. Na twee seizoenen Intercontinental Le Mans Cup staat de opvolger in de startblokken. In 2010 werd de Intercontinental Le Mans Cup geïntroduceerd met drie races, waarna in 2011 uitbreiding volgde naar 7 races. In 2011 wordt de opvolger aangekondigd, het FIA World Endurance Championship. Op de kalender voor 2012 staan acht races waaronder de 24 uur van Le Mans. Met het FIA WEC hebben we na 20 jaar weer een echt endurance wereldkampioenschap. We kijken met interesse naar hoe zich dit verder ontwikkeld. In ieder geval staat Spa-Francorchamps op de kalender, en daar hopen we bij te zijn.
*) Henri Pescarolo. Na een jaar afwezigheid vanwege financiële perikelen is Henri Pescarolo er dit jaar weer bij. De viervoudig Le Mans winnaar kreeg de boedel van Pescarolo Sport bij de gedwongen verkoop weer terug van Jaques Nicolet en Joël Riviere. Henri Pescarolo gaat verder als Team Pescarolo en schrijft één wagen in voor de Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans. Bij de 24 uur van Le mans halen Julien Jousse, Emmanuel Collard en Christophe Tinseau, die de Pescarolo 01 Judd delen, de finish helaas niet. Maar het was goed om te zien dat ze er weer waren. Bij de Le Mans Series gaat het beter. Ze winnen twee races, Le Castellet en Estoril, en winnen het kampioenschap voor teams. Jousse en Collard winnen het kampioenschap bij de rijders.
*) Blancpain Endurance Series. Nieuw in 2011 zijn de Blancpain Enduracne Series. eigenlijk is het een stap terug, maar een mooie stap, back to the roots van het endurance racen. De kalender telt vijf races van drie uur en staat open voor GT3 en GT4 wagens. De belangrijkste race is ongetwijfeld de 24 uur van Spa. Er werd o.a. gereden op Monza en Silverstone, de echte circuits. Inmiddels is de kalender voor 2012 alweer bekend en het bij rijders en team populaire kampioenschap lijkt een goed toekomst tegemoet te gaan. Wij blijven het in ieder geval volgen.
*) Le Mans Series /Intercontinental Le Mans Cup, Spa-Francorchamps. Gewoon omdat we er waren. De Le Mans Series kwamen ook dit jaar weer naar één van de mooiste circuits, Spa-Francorchamps. Het is het tweede en tevens het laatste seizoen van de Intercontinental Le Mans Cup, en de 1000 km. van Spa-Francorchamps op het Belgische Ardennen circuit is de tweede race op de kalender. De wedstrijd is ook de laatste voorbereiding voor de 24 uur van Le Mans. Dit alles samen zorgt voor een groot en divers startveld. De Audi’s voerden de ranglijst aan na de kwalificaties, maar de Peugeot’s gingen met een 1 – 2 overwinning huiswaarts. De toon voor de 24 uur van Le Mans was gezet. O ja, foto’s zijn er natuurlijk ook!
*) Porsche keert terug op Le Mans. Porsche heeft met een video en later een persbericht bekend gemaakt dat er een terugkeer komt op Le Mans, en wel met een prototype wagen in de hoogste klasse, de LM P1. Er waren meer aankondigingen, maar die van Porsche baarde het meeste opzien, niet alleen omdat Porsche tot hetzelfde concern behoort als Audi, maar ook omdat we nog tot 2014 moeten wachten op de recordhouder. Porsche heeft nog steeds het record in handen van de meeste overwinningen, zestien.
Het kippenvel filmpje waarmee Porsche liet weten terug te keren naar autosport tempel Le Mans.
*) Radical Benelux Cup. In 2010 werd al geprobeerd om een Radical Cup op te zetten. Helaas mislukte dat initiatief toen vanwege te weinig belangstelling, waardoor de Radicals ontbraken bij de opening van het Dutch Power Pack seizoen tijdens de Paasraces. Er was dat jaar nog wel het Radical Speed Weekend waarbij de Radical Masters te bewonderen waren. Dit jaar werd weer een poging gewaagd, de Radical Benelux Cup, met stevige ondersteuning van Circuit Park Zandvoort en Intrax. Er werd geracet op Spa-Francorchamps, Brands Hatch en natuurlijk Zandvoort. Het startveld was dit eerste seizoen nog niet zo groot, maar zeker indrukwekkend met o.a. Tom Coronel, Yelmer Buurman, Tim van Gog en Junior Strous die het kampioenschap in het eerste seizoen op z’n naam wist te schrijven tijdens de Finaleraces op Zandvoort (FOTO’S).
*) FIA GT3 European Championship op Zandvoort. Op Circuit Park Zandvoort was dit jaar het FIA GT3 European Championship te gast bij de Finaleraces in Oktober. Eerder in het seizoen reed het Dutch GT4 Championship al races samen met de GT4 European Cup, wat zorgde voor een mooi startveld, en in het laatste weekend was het feest voor de liefhebber van de GT bolides. Het GT3 kampioenschap telde maar liefst 28 deelnemers en reed op beide dagen een race van een uur. Dat ook de FIA en de SRO het als een succes zagen blijkt wel uit het feit dat in 2012 het FIA GT3 European Championship terugkeert en ook het FIA GT1 Worldchampionship zal te gast zijn op Circuit Park Zandvoort.
*) Aston Martin, AMR-One. Het had zo mooi kunnen zijn. Aston Martin kondigde aan dat ze een geheel nieuwe LM P1 prototype wagen gingen maken. Begin dit jaar werd de wagen gepresenteerd. Nieuw chassis waarbij heel veel van het ontwerp uit de computer kwam, en in eerste instantie minder uit de windtunnel. Aston Martin koos verrassend voor een open wagen i.t.t. Audi dat juist voor een coupé ging. Ook moest er een nieuwe motor komen, en daar begonnen de problemen. Het werd een 2 liter zes-in-lijn turbo benzine motor, door Aston Martin zelf ontworpen. De motor zou ongeveer 540 Pk moeten leveren, maar leverde vooral veel problemen. Andere bronnen noemen het chassis, dat volledig uit de computer komt, als probleem. Bij de seizoenstart op Sebring waren ze er niet bij, en na tegenvallende prestaties bij de 6 uur van de Castellet werd Spa-Francorchamps overgeslagen. Na het debacle bij de 24 uur van Le Mans, beide wagens vielen na enkele ronden uit, werd het AMR-One project in de ijskast gezet.
Het zijn er toch weer elf geworden :-) En dan zijn er natuurlijk altijd zaken die de top lijstjes (net) niet halen. Zoals Jeroen Bleekemolen die dit jaar met een Rebellion Lola Toyota LM P1 wagen aan de start verscheen van de 24 uur van Le Mans. Maar hij heeft ook bij Black Swan Racing en teameigenaar Tim Pappas meegewerkt aan prolongatie van de GTC titel voor teams en rijders bij de American Le Mans Series. En tussendoor was hij ook nog te zien in het Dutch GT4 kampioenschap.
De 12 uur van Sebring heeft de lijst bijna gehaald. Een mooie race met een imposant startveld, het was de start van het American Le Mans Series seizoen en de Intercontinental Le Mans Cup. Toen de stofwolken waren opgetrokken was het Oreca dat er met de winst vandoor ging met de Peugeot 908 HDi FAP van een jaar eerder.
De start van de Le Mans Series wedstrijd bij de eerste race op Paul Ricard, waarbij de startprocedure op z’n zachts gezegd nogal chaotisch verliep is iets wat we niet graag meer terug zien. We zien de race graag op de baan beslist worden en niet door officials bij de start ofzo.
Helaas zijn er ook een aantal mansen die er niet meer bij zullen zijn volgend jaar. Dan Wheldon liet het leven bij een zware Indy Car crash bij de finale in Las Vegas. Bij een MotoGP crash in Maleisië kwam Marco Simoncelli om het leven.
Robert Kubica maakte een zware crash mee tijdens een rally, en het in nog de vraag of hij ooit weer terug kan keren in de Formule 1.
Dit was mijn top 10 (of 11) over 2011. Iedereen zal zo z’n eigen favorieten hebben voor de lijstjes. Laat het me eens weten. Heb jij iets wat er zeker op hoort te staan??
Vanaf deze plaats wil iedereen een gezond en voorspoedig 2012 toewensen met veel mooie autosport.