Na twee seizoenen Intercontinental Le Mans Cup ziet de opvolger, het FIA World Endurance Championship (WEC), in 2012 het levenslicht. Inmiddels is de kalender voor het eerste seizoen van het FIA WEC bekend gemaakt (en alweer gewijzigd), met de nodige vraagtekens en verrassingen. Vragen waren en zijn er vooral over de continuïteit van de Series, de Le Mans Series en de American Le Mans Series. Naast de kalender zijn er inmiddels ook meer details bekend over de reglementen. Er zal bij de Le Mans Series, die stilletjes zijn omgedoopt tot European Le Mans Series, geen LM P1 klasse meer zijn.
Op 2 Februari 2012 worden de namen bekend gemaakt van de teams die een uitnodiging ontvangen voor de 80ste 24 uur van Le Mans, en ook de deelnemers van het openings-seizoen van het FIA World Endurance Championship (WEC), die dan automatisch ook een uitnodiging voor de 24 uur van Le Mans ontvangen. Tussen 19 December en 18 Januari 2012 kunnen teams zich aanmelden, waarna het zogenaamde Endurance Selection Committee (bestaand uit een gelijk aantal ACO en FIA leden) de definitieve deelnemerslijst zal samenstellen.
Op de kalender van het nieuwe wereldkampioenschap staan op dit moment acht races verdeeld over vier continenten met als hoogtepunt uiteraard de 24 uur van Le Mans op 16 en 17 Juni. Het seizoen begint met de 60ste 12 uur van Sebring in de Verenigde Staten op 17 Maart. Behalve de 24 uur van Le Mans bestaat de rest van het seizoen uit races van 6 uur.
De puntenverdeling is gelijk aan die voor o.a. het FIA Formule 1 kampioenschap. De winnaar neemt 25 punten mee. De tweede plaats is goed voor 18 punten en plek drie geeft je 15 punten. De vierde plaats levert 12 punten op, en dat loopt af tot 1 punt voor plaats tien. Voor een klassering hoger dan de tiende plaats krijg je nog een half puntje voor de moeite. Voor de pole positie krijgen zowel de wagen als de coureur een punt. Bij de 24 uur van Le Mans worden dubbele punten gegeven.
Het kampioenschap staat open voor de LM P1, LM P2, LM GTE Pro en LM GTE Am klassen. Er zijn verschillende titels te verdienen. Voor de constructeurs zijn er twee titels, één voor de LM P1 klasse en één voor de LM GTE klasse. Ook is er is een titel voor de coureurs. Verder zijn er de Endurance Trophy’s voor LM P2, LM GTE Pro, LM GTE Am en voor het beste privé team.
Met het ‘omvormen’ van de Intercontinental Le Mans Cup naar het FIA World Endurance Championship veranderd er ook het één en ander bij de regionale series, de American Le Mans Series en met name de de Le Mans Series (LMS). In de tot European Le Mans Series omgedoopte races zullen geen LM P1 wagens meer worden toegelaten. Daar staat tegenover dat er een ander klasse is toegevoegd, de GTC klasse. In de GTC klasse worden drie wagens toegelaten die in merkencups rijden: Ferrari F430 Challenge, Lotus Evora GT4 en de Porsche 911 Carrera Cup. De kalender is inmiddels ook al bekend. Overlap met de FIA WEC zoals die er vorig jaar was met de Intercontinental Cup is er dit seizoen niet meer. De European Le Mans Series (ELMS) wordt gezien als (regionale) opstartklasse naar het FIA Wereldkampioenschap. De American Le Mans Series blijven in hun huidige vorm bestaan. Maar alleen de 12 uur van Sebring staat op de kalender voor de WEC. Petit Le Mans, nog wel aanwezig op de ILMC kalender, staat tegen alle verwachting in niet op de kalender voor 2012, en het samenvallen met een WEC race in Bahrein werd voorkomen door de kalender te wijzigen.
Historie.
Met de vorming van het FIA World Endurance Championship is er na 20 jaar weer een endurance wereld kampioenschap. Van 1953 tot en met 1992 was er onder verschillende namen het World Sportscars Championship. Het kampioenschap ontwikkelde zich in die periode van een kleine serie races voor gentlemen rijders in Noord Amerika en Europa tot een professioneel kampioenschap. Naast de 24 uur van Le Mans maken een aantal beroemde legendarische races in de loop van de jaren deel uit van het kampioenschap, zoals de Mille Miglia, de Targa Floria en de Carrera Panamericana. Ook de 12 uur van Sebring en de 24 uur van Daytona (1966-1981) staan op de kalender.
Het kampioenschap veranderd in z’n roerige geschiedenis een aantal keer van naam en heet in 1992, het laatste seizoen, FIA Sportscar World Championship. In 1993 gaat het kampioenschap niet meer van start. Gebrek aan belangstelling van (fabrieks)teams door o.a. de uit de hand gelopen kosten zijn de nekslag.
Er worden nog wat pogingen ondernomen met een International Sports Racing Series en het FIA Sportscar Championship maar dat is niet van lange duur. Onder controle van de ACO worden de Le Mans Series, waarmee de sportscars weer in Europa terugkeren, en de American Le Mans Series gevormd.
In 2010 start de ACO met de Intercontinental Le Mans Cup (ILMC), eerst met drie races en in 2011 met 7 races op de kalender. En nu met de vorming van de FIA WEC is de cirkel rond.
Het FIA World Endurance Championship gaat van start met de 60ste 12 uur van Sebring op 17 Maart 2012 op de Sebring International Raceway in Florida.