Toyota rijd mee in WEC en de 24 uur van Le Mans.

Print Friendly, PDF & Email

De geruchten waren er al een tijdje maar nu is het toch zeker dat Toyota Motorsport GmbH (TMG) zal gaan deelnemen aan de verschillende races van het FIA World Endurance Championship 2012. Één van deze races is natuurlijk de 24 uur van Le Mans op 16 en 17 Juni 2012. Toyota gaat racen in de LM P1 klasse en zal dit doen met een zelf ontworpen chassis met daarin een benzine aangedreven hybride motor. De laatste keer dat Toyota als fabrikant verscheen aan de start van de legendarische 24 uur van Le Mans was in 1999. Dit jaar was Toyota de motorenleverancier van Rebellion Racing.

 

 

Toyota hybride LM P1 (Foto: (c) Toyota.nl).

Toyota Motorsport GmbH (TMG) kondigde aan dat het zal deelnemen aan verschillende wedstrijden van het FIA World Endurance Championship in 2012, waaronder natuurlijk ook de 80ste editie van de legendarische 24 uur van Le Mans. Ze zullen het gaan opnemen tegen de gevestigde orde van Peugeot en Audi in de LM P1 klasse. Toyota gaat de strijd voeren met een auto die wordt aangedreven door een benzine aangedreven hybride motor. Toyota heeft in Keulen nog een groot technisch centrum staan dat als thuisbasis zal dienen en waar ook het nieuwe chassis voor de LM P1 auto wordt ontwikkeld.  De nieuwe hybride motor voor de auto wordt in het thuisland Japan ontwikkeld en gefabriceerd. De eerste test worden eind dit jaar of begin volgend jaar uitgevoerd en de officiële naam van deze nieuwe hybride LM P1 auto wordt binnenkort bekend gemaakt.

 

Foto: Marco van de Bildt.

Toyota leverde dit seizoen motoren voor het Zwitserse team van Rebellion Racing. Ze reden hiermee het hele seizoen in de Le Mans Series, en natuurlijk ook de 24 uur van Le Mans. De Le Mans Series wist het team van Rebellion Racing met 1 punt verschil te winnen van de als tweede geëindigde team van Pescarolo. Tijdens de 24 uur van Le Mans eindigde de nr 12 auto van  team op de vijfde plaats en was hiermee de beste van de benzine aangedreven auto’s. Leuk detail is natuurlijk dat Jeroen Bleekemolen hier o.a achter het stuur zat. Ja met de motoren van Toyota zit het wel goed. Ook in 2012 zal Toyota het team van Rebellion Racing van benzinemotoren voorzien met de 2012 specificaties.

Om zo goed mogelijk het nieuwe seizoen  te beginnen heeft Toyota Motorsport GmbH het team van Oreca gevraagd om hun officiële partner te zijn voor 2012. Het is voor het team van  Hughes de Chaunac dan ook een grote eer om hiervoor gevraagd te worden. Het is nog niet bekend wat dit precies inhoud voor het team van Oreca, maar vast staat dat ze Toyota het komende seizoen  zoveel mogelijk gaan ondersteunen. Oreca was dit jaar o.a actief in de LMP1 klasse met een Peugeot  908 HDi-FAP , waarmee ze de 12 uur van Sebring wisten te winnen. Het Franse team van Oreca was behalve in de LMP1 klasse ook actief  in de LM P2 klasse en leveren ze het chassis voor de FLM klasse. Hoe het Franse team dit gaat doen in 2012 is nog niet bekend, maar ze zullen hoogstwaarschijnlijk niet met een Peugeot deelnemen.

Ook is Toyota als geen ander bekend met het fenomeen van hybride autorijden want het was de Toyota Prius die als één van de eerste personen auto’s met de hybride techniek  met succes is uitgevoerd. De Prius wordt al vanaf 1997 geproduceerd en sinds die tijd zijn er wereldwijd al ruim 1,6 miljoen stuks van verkocht. Dus ervaring genoeg en tijd dus om deze techniek in de autosport uit te breiden moet men bij Toyota gedacht hebben .

Toyota is ook al jaren lang actief in de autosport, iets wat haast ook niet anders kan als je tot ‘s werelds grootste autoproducent behoord.  De eerste races rijd Toyota in 1966 en doet dat in Japan op het circuit van Suzuka met een Toyota 2000 GT. De eerste jaren die volgen wordt er hoofdzakelijk in Japan geracet, maar sinds 1972 volgen er ook races in Amerika zoals Lime Rock en Road America. In 1973 verschijnt het merk ook in Europa op circuits als Nürburgring Zandvoort en Spa. Zo wordt er tijdens de 24 uur van Spa gereden in een Toyota Celica GT en worden hiermee derde. De auto’s van Toyota racen dan tot 1999 ieder jaar op het mooie circuit van Spa-Franchorchamps tijdens de 24 uurs race.

In 1987 is het dan eindelijk zover en verschijnt er voor de eerste keer een Toyota aan de start. Ze rijden dan met twee Toyota’s 87C mee in de Groep C maar weten tijdens hun Le mans debuut jaar niet de finish te halen. De jaren 1988 / 89 en 90 wordt er steeds meegereden in de hoogste klasse met als beste resultaat een zesde plek in 1990.

 

Toyota TS 010 (Foto: (c) imca-slotracing.com).

In 1992 verschijnt Toyota met 3 auto’s van het nieuwe type de TS 010 en 2 van het type 92 CV aan de start van de 24 uur van Le Mans. Jan Lammers rijd ook mee in een TS 010 samen met o.a. Andy Wallace maar hoger dan een 8ste plek komen ze niet. Maar een mooie tweede plek wordt wel gehaald door een andere Toyota TS 010.

De jaren die volgen, tot en met 1999, komt Toyota steeds weer aan de start van de 24 uur van Le Mans. De types waarmee gereden werd zijn o.a. 93 CV, 94 CV, Supra GT LM en de GT-One. Met de GT-One werd in 1999 de laatste 24 uur van Le Mans gereden en met deze mooie bolide werd het team weer tweede. Behalve Jan Lammers en Andy Wallace reden ook Eddie Ervin en Allan McNish voor Toyota maar geen van deze coureurs konden Toyota de eerste plaats in de 24 uur van Le Mans geven. We zijn dus ook zeer benieuwd  de nieuwe hybride Toyota hoger dan een tweede plek kan eindigen. De eerste tekeningen en foto’s van de nieuwe bolide zien er in ieder geval veel belovend uit.

 

 

 

 

Share

One thought on “Toyota rijd mee in WEC en de 24 uur van Le Mans.

Comments are closed.