ILMC, Peugeot wint met 1 – 2 de 6 uur van Zuhai.

Print Friendly, PDF & Email

Peugoet heeft met een 1 – 2 de 6 uur van Zuhai gewonnen, de zevende en laatste ronde van de Intercontinental Le Mans Cup van 2011.  De van pole vertrokken Sebastien Bourdais en Anthony Davidson wisten de race te winnen voor  Stephane Sarrazin en Franck Montagny. Op de derde plaats volgde de Audi R18 van Marcel Fässler en Timo Bernhard. Ook BWM wist de dubbel te scoren, ze wonnen met een 1 – 2 de LM GTE Pro klasse. Het was niet voldoende voor het kampioenschap. De constructeurs titel ging naar Ferrari. Oskar Slingerland finishte met de Jetalliance Lotus Evora op de vierde plaats in de klasse. Carlo van Dam, uitkomend in de GTC klasse, finishte wel maar werd niet geklasseerd omdat er te weinig kilometers waren afgelegd. Volgend jaar zal er geen Intercontinental Le Mans Cup meer zijn maar de opvolger, het FIA World Endurance Championship, staat al in de startblokken.

 

De titel in de LM P1 klasse was al eerder door Peugeot veilig gesteld, maar het Franse team wild toch nog dolgraag ook deze laatste race op hun naam schrijven. Peugeot wist zo alle races op één na te winnen. De belangrijkste race van het seizoen, de 24 uur van Le Mans, moesten ze laten aan hun grootste rivaal, Audi.

In totaal kwamen er 29 auto’s aan de start op het circuit van Zuhai. Daarvan waren er 23 ingeschreven voor de Intercontinental Le Mans Cup.

 

Foto: (c) lemans.org

De van pole vertrokken Sebastien Bourdais kon de leiding behouden bij de start, maar de Audi’s konden in eerste instantie goed volgen en zelfs de leiding overnemen. Bij de tweede ronde pitstops wist Peugeot de leiding weer over te nemen om niet meer uit handen te geven. Pech was er voor de no. 2 Audi van Alan McNish. Na een aanrijding met een GT deelnemer, waarbij tijd verloren ging voor reparaties, was er later een aanrijding met de Rebellion Racing Lola-Toyota waarbij er schade ontstond aan de elektrische systemen waarna opgave volgde in ronde 139.

Ook de Rebellion Lola raakte veel tijd kwijt. Maar Nicolas Prost en Neel Jani wisten toch nog met de Rebellion wagen als vierde te finishen, de beste benzine wagen. Fässler en Bernhard  finishte met hun Audi als derde achter Franck Montagny en Stephane Sarrazin met de Peugeot. In het begin konden ze goed meekomen en lagen zelfs aan de leiding. Maar problemen met de bandenslijtage en een leeglopende band zorgden voor problemen en voor de onvermijdelijke ronde achterstand. Bij een poging om te unlappen ging Fässler nog in de rondte waarbij hij alle geluk van de wereld had dat hij niets raakte.

 

De LM GTE Pro klasse werd gedomineerd door BMW. Met een 1 -2 wisten ze de wedstrijd naar zich toe te halen. De winst ging naar Jörg Müller en Augusto Farfus gevolgd door teamgenoten Andy Priaulx en Uwe Alzen. De derde plaats was er voor de Luxury Racing Ferrari van Stephane Ortelli en Fred Makowiecki. Giancarlo Fisichella en Gianmaria Bruni finishte met de AF Corse Ferrari als vijfde in de klasse. Technische problemen hielden de wagen lang in de pits en er werd geen enkel risico genomen. De auto kwam voor het einde van de race de baan nog op om aan de benodigde kilometer te komen. AF Corse pakte daarmee de titel voor teams en voor Ferrari de constructeurs titel. Oskar Slingerland en teamgenoten Martin Rich en Rene Rasmussen kwamen niet verder dan de 21ste positie, vierde in de klasse, 24 ronden achter de nummer drie in de klasse.

 

In de LM P2 klasse ging de winst naar Franck Mailleux, Lucas Ordonez en Jean-Karl Vernay met de Signatech Nissa Oreca o3 – Nissan. Ze eindigde op een mooie 9de plaats overall. Signatech Nissan pakte zodoende met ruime marge de ILMC titel in de LM P2 klasse. De voorsprong op de nummer twee, OAK Racing bedraagt aan het einde van het seizoen 28 punten.

 

De LM GTE Am klasse werd gewonnen door Richard Lietz, Gianluca Roda en Christian Ried met de Proton Competition Porsche 911 RSR gevolgd door de Larbre Competition Corvette van Patrick Bornhauser, Julien Canal en Olivier Beretta. De derde plaats was voor de Krohn Racing Ferrari van Tracy Krohn, Niclas Jöhnsson en Michele Rugolo.

 

In de GTC klasse waarin vier wagens aan de start verschenen, drie Audi’s en één Mercedes, waren het Edoardo Mortara, Darryll O’Young en Alexandre Imperatori die met de Audi Sport C Racing Audi R8 LMS de winst wisten binnen te halen. De Mercedes SLS AMG met o.a. Mika Hakkinen viel uit vanuit leidende positie met 73 ronden op de klok. De Hitotsuyama Audi van Carlo van Dam, Michael Kim en Akihiro Tsuzuki kwam wel aan de finish maar had met 169 ronden te weinig kilometers afgelegd om te worden geklasseerd.

 

Foto: (c) lemans.org

UITSLAG:

1. 7. Peugeot Sport Total. Bourdais / Davidson, Peugeot 908, 249 ronden in 6:01’24.879
2. 8. Peugeot Sport Total. Montagny / Sarrazin, Peugeot 908, op 38.651 seconden
3. 1. Audi Sport Team Joest. Bernhard / Fässler Audi R18 TDI, op 1 ronde
4. 12. Rebellion Racing. Jani / Prost Lola B10/60 Coupé – Toyota, op 7 ronden
5. 24. Oak Racing. Nicolet / Premat / Pla Oak Pescarolo – Judd, op 9 ronden
6. 007. Aston Martin Racing. Meyrick / Mücke / Primat Lola Aston Martin, op 10 ronden
7. 15. Oak Racing. Lahaye / Moreau / Ragues Oak Pescarolo – Judd, op 11 ronden
8. 26. Signatech Nissan. Mailleux / Ordoñez / Vernay, Oreca 03 – Nissan (1ste LM P2), op 21 ronden
9. 55. BMW Motorsport. Farfus / Müller, BMW M3 (1ste LM GTE Pro), op 28 ronden
10. 56. BMW Motorsport. Priaulx / Alzen, BMW M3 (2de LM GTE Pro), op 29 ronden
11. 59. Luxury Racing. Makowiecki / Ortelli, Ferrari F458 Italia (3de LM GTE Pro), op 31 ronden
12. 63. Proton Competition. Lietz / Roda / Ried, Porsche 911 RSR (997) (1ste LM GTE Am), op 32 ronden
13. 50. Larbre Competition. Bornhauser / Canal / Beretta, Corvette C6-ZR1 (2de LM GTE Am) op 33 ronden
14. 57. Krohn Racing. Krohn / Jönsson / Rugolo, Ferrari F430 (3de LM GTE Am), op 34 ronden
15. 62. CRS Racing. Ehret / Mullen / Wills, Ferrari F430 (LM GTE Am),  op 34 ronden
16. 35. Oak Racing. Da Rocha / Lafargue, Oak Pescarolo – Judd (2de LM P2), op 36 ronden
17. 90. Ptrs Racing. Shanqi / Chen, Formula Le Mans – Oreca – 09 (1ste FLM), op 36 ronden
18. 98. Audi Sport C Racing. Mortara / O’Young / Imperatori, Audi R8 LMS (1ste GTC), op 39 ronden
19. 97. Audi Race Experience. Lee / Gruber / Tak Mak, Audi R8 LMS (2de GTC), op 46 ronden
20. 60. Gulf AMR Middle East. Giroix / Goethe, Aston Martin Vantage (LM GTE Am), op 51 ronden
21. 64. Lotus Jetalliance. Slingerland / Rich / Rasmussen, Lotus Evora (LM GTE Pro), op 55 ronden
22. 23. Tokai Univ Ygk Power. Shogo / Naoki, Courage-Oreca LC70, op 62 ronden
23. 51. AF Corse. Fisichella / Bruni, Ferrari F458 Italia (LM GTE Pro), op 63 ronden

Niet geklasseerd:

94. Hitotsuyama Racing. Tsuzuki / Kim / Van Dam. Audi R8 LMS (GTC) 169 ronden
65. Lotus Jetalliance. Rossiter / Mowlem / Heinemeier. Lotus Evora (LM GTE Pro) 163 ronden
2. Audi Sport Team Joest. Kristensen / McNish. Audi R18 TDI (LM P1) 139 ronden
58. Luxury Racing. Beltoise / Farnbacher / Firman. Ferrari F458 Italia (LM GTE Pro) 110 ronden
96. Team AMG. Cheng / Arnold / Häkkinen. Mercedes SLS AMG GT3 (GTC) 73 ronden
61. AF Corse. Cioci / Ma. Ferrari F430 (LM GTE Am) 22 ronden

 

Intercontinental Le Mans Cup eindstand kamioenschap:

LM P1 Constructeurs

Peugeot – 211

Audi – 119

 

GTE Constructeurs

Ferrari – 171

BMW – 152

Porsche – 114

 

LM P1 Teams

Peugeot Sport Total – 113

Audi Sport Team Joest – 85

Rebellion Racing – 50

 

LM P2 teams

Signatech Nissan – 95

Oak Racing – 63

Level 5 Motorsport – 57

 

LM GTE Pro

AF Corse – 108

BMW Motorsport – 101

Luxury Racing – 38

 

LM GTE Am

Larbre Competition – 93

Krohn Racing – 62

Proton Competition – 52

 

En zo komt er met dit zeven races tellende tweede seizoen een einde aan de Intercontinental Le Mans Cup. Volgend seizoen zal een nieuw kampioenschap het levenslicht zien, het FIA World Endurance Championship. Het eerste seizoen van de WEC telt acht races en zal van start gaan met de 12 uur van Sebring op 17 Maart 2012.

 

 

Share