Petit Le Mans, Peugeot wint race en ILMC titel, Black Swan Racing GTC kampioen.

Print Friendly, PDF & Email

De 14de Petit Le Mans, de laatste race van het American Le Mans Series seizoen 2011, is gewonnen door Franck Montagny, Stephane Sarrazin en Alexander Wurz met de Peugeot 908 HDi FAP. Het was de derde opeenvolgende overwinning voor Peugeot op Road Atlanta. Met deze overwinning heeft Peugeot de titel in de Intercontinental Le Mans Cup veilig gesteld in de één na laatste wedstrijd. In de GTE Pro klasse ging de winst naar de AF Corse Ferrari van Giancarlo Fisichella, Gianmaria Bruni en Pierre Kaffer. BMW pakte het constructeurs kampioenschap. Tim Pappas won in de GTC klasse voor de tweede maal het rijderskampioenschap terwijl hij met zijn team Black Swan Racing samen met Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen het kampioenschap voor teams veroverde. Oskar Slingerland werd niet geklasseerd met de Jetallaince Lotus Evora.

 

 

Zoals van tevoren als was verwacht is er vooraan in de LM P1 klasse vanaf het begin een felle strijd tussen Peugeot en Audi. Pole sitter Sebastien Bourdais komt goed weg maar al vroeg in de race kan Marcel Fassler hem inhalen, de toon is gezet. In het tweede uur gaat het mis voor de no. 7 Peugeot. De auto valt stil, en kan voor reparaties terug naar de pits. Later zou de wagen toch uitvallen. De no. 2 Audi van Alan McNish, Tom Kristensen en Dindo Capello kreeg ook te maken met technische problemen. De wagen was al binnen geweest voor reparaties nadat McNish van achter was geraakt door een GT wagen. Nadat ze ook nog te maken kregen met problemen met het sturen zakte de auto snel op de ranglijst en viel uiteindelijk uit.

 

Foto: (c) americanlemans.com

Het ging nu vooraan tussen de no. 8 Peugeot en de no. 1 Audi. Maar drie uur voor het einde van de race ging het mis. Na een discutabele manoeuvre van Montagny waarbij er na een inhaal actie op een langzamere deelnemer contact is met Romain Dumas in de Audi R18 verdwijnt Dumas in de muur. Einde wedstrijd voor Dumas, en beide Audi’s uit de race. Het incident wordt door de wedstrijd leiding als raceongeval beoordeeld. Voor Montagny was het nu een kwestie van uitrijden. In iets meer dan negeneneenhalf uur werd door de winnende Peugeot 394 ronden, oftewel 1000 mijl, afgelegd.

Op vijf ronden achter de winnende Peugeot kwam de no. 10 Oreca Matmut Peugeot van Nicolas Lapierre, Marc Gene en Nicolas Minassian over de streep. Adrian Fernandez, Stefan Mücke en Harold Primat volgen op een ronde daarachter met Lola-Aston Martin op plaats drie.

Door de winst op Road Atlanta pakt Peugeot de 2011 Intercontinental Le Mans Cup bij de constructeurs en Team Peugeot Total bij de teams met nog één wedstrijd te gaan in China.

 

Bij de LM GTE Pro klasse raakte pole sitter AF Corse Ferrari F458 al snel na de start de leiding kwijt aan de no. 55 BMW M3 GT. Maar een lekke band gooide roet in het eten en de FA Corse wagen kreeg de leiding weer terug. Met snelle pitstops kon BMW nog wel wat terug doen, maar de Ferrari van Gianmaria Bruni, Giancarlo Fisichella en Pierre Kaffer bleef aan de leiding. Tijdens de gele vlag situaties, waarvan er maar liefst 10 waren deze race, werd het nog wel even spannend, maar het was Giancarlo Fisichella die  de AF Corse Ferrari als eerste over de finish stuurde. Daarachter was er nog een spannende strijd tussen Jörg Bergmeister met de Flying Lizard Porsche en Dirk Werner met de BMW. Bergmeister komt met  een voorsprong van 0.182 over de streep met de wagen die hij deelt met Patrick Long en Patrick Pilet. De derde plaats voor de BMW was voldoende om voor de tweede opeenvolgende maal het constructeurs kampioenschap te winnen. De Jetalliance Lotus Evora van Oskar Slingerland werd niet geklasseerd met 197 ronden op de klok.

In de  GTE Am klasse ging de winst naar de no. 57 Krohn Racing Ferrari F430 van Tracy Krohn, Niclas Jöhnson en Michele Rugolo die een thuis wedstrijd reden. Op de tweede plaats finishte de Larbre Competition Corvette C6-ZR1 van Patrick Bornhauser, Julien Canal en Gabriele Gardel gevolgd door de Gulf AMR Middle East Aston Martin Vantage van Fabien Giroix en Michael Wainwright.

 

 De race in de LM P2 klasse werd gewonnen door de Level 5 Motorsports HPD ARX-01g van Scott Tucker, Christophe Bouchut en João Barbosa. De grootste concurrent, de Signatech Nissan Oreca 03-Nissan, was in de race voor lange reparaties achter de muur gegaan. Uiteindelijk zou de Nissan van Franck Mailleux, Jean-Karl Vernay en Lucas Ordoñez na de reparaties toch nog als derde finishen op 18 ronden achter de nummer één in de klasse, Level 5 Motorpsorts. De tweede plaats ging naar de no 22 United Autosports OAK Pescarolo van Zak Brown, Stefan Johansson en Mark Patterson.

 

In de LMPC klasse ging de winst in de race naar de PR1/Mathiasen Motorsport FLM09 wagen van Ryan Lewis, Ken Dobson en Henri Richard. Op de finishlijn was het verschil 0.172 seconde met de nummer twee, de pole sitter Intersport Oreca FLM09 van Kyle Marcelli, Tomy Drisi en Chapman Ducote. De derde plaats voor de CORE Autosport FLM09 wagen van Gunnar Jeanette, Ricardo Gonzales en Ryan Dalziel was voldoende om het LMPC team kampioenschap te pakken met één punt verschil t.o.v. Genoa racing.

 

Foto: (c) americanlemans.com

Bij de GTC klasse heeft Black Swan Racing door de winst in deze laatste race het kampioenschap geprolongeerd bij de teams en eigenaar/coureur Tim Pappas bij de rijders. Jeroen Bleekemolen die de laatste stint voor z’n rekening nam wist in de slotfase Leh Keen in de Alex Job Racing  Porsche te passeren en met een voorsprong van iets meer dan 8 seconden de race te winnen. Tien minuten voor het einde van de race moest de TRG Porsche van Spencer Pumpelly, Duncan Ende en Peter Ludwig nog binnenkomen voor benzine. De TRG wagen, die eerder nog aan de leiding ging, finishte uiteindelijk als derde, één ronde achter de Black Swan Racing Porsche.

 

Foto: (c) americanlemans.com

 UITSLAG:

1. P1. Montagny/Sarrazin/Wurz, Peugeot 394 ronden in 9:34:23.972s

2. P1. Lapierre/Minassian/Gene, ORECA Peugeot + 5 ronden

3. P1. Fernandez/Primat/Mucke, AMR Lola-Aston + 6

4. P1. Pla/Premat/Yvon, OAK Pescarolo-Judd + 10 

5. P1. Prost/Jani/Belicchi, Rebellion Lola-Toyota + 13 

6. P2. Tucker/Bouchut/Barbosa, Level 5 HPD + 19

7. P1. Lahaye/Moreau/Ragues, OAK Pescarolo-Judd + 24

8. PC. Dobson/Richard/Lewis, PR1 Mathiasen FLM + 26

9. PC. Ducote/Ducote/Marcelli, Intersport FLM + 26

10. GT. Fisichella/Bruni/Kaffer, AF Corse Ferrari + 27

11. GT. Bergmeister/Long/Pilet, Flying Lizard Porsche + 27

12. GT. Auberlen/Werner/Farfus, BMW + 27

13. P2. Brown/Johansson/Patterson, United OAK Pescarolo + 27

14. GT. Gavin/Magnussen/Westbrook, Corvette + 28

15. GT. Henzler/Sellers/Ragginger, Falken Porsche + 29

16. GT. Sharp/van Overbeek/Farnbacher, Extreme Speed Ferrari + 29

17. P1. Dyson/Smith/Cochran, Dyson Lola-Mazda + 31

18. GT. Firman/Jakubowski/Halliday, Luxury Ferrari + 33

19. GT. Neiman/Holzer/Law, Flying Lizard Porsche + 33

20. GT. Muller/Hand/Priaulx, BMW + 35

21. GT. Brown/Cosmo/Bell, Exteme Speed Ferrari + 37

22. P2. Mailleux/Ordonez/Vernay, Signatech ORECA-Nissan + 37

23. GT. Miller/Maassen/Collard, Miller Porsche + 37

24. GTE-A. Krohn/Jonsson/Rugolo, Krohn Ferrari + 39

25. GTE-A. Bornhauser/Canal/Gardel, Larbre Corvette + 41

26. GT. Robertson/Snow/Murry, Robertson Doran Ford + 44

27. GTC. Pappas/Bleekemolen/Bleekemolen, Black Swan Porsche + 48

28. GTC. Sweedler/Wong/Keen, Alex Job Porsche + 48

29. GTC. Ende/Pumpelly/Ludwig, TRG Porsche + 49

30. PC. Jeannette/Gonzalez/Junco, CORE Autosport FLM + 54

31. GTE-A. Kauffman/Aguas/Bell, AF Corse Ferrari + 56

32. P1. Burgess/McMurry/Willman, Autocon Lola-AER + 58

33. GTE-A. Giroix/Kauffman/Wainwright, Gulf Aston Martin + 62

34. PC. Lux/Julian/Zugel/Grogor, Genoa FLM + 67

35. PC. Bennett/Montecalvo/Dalziel, CORE Autosport FLM + 70

36. P2. Nicolet/da Rocha/Lafargue, OAK Pescarolo-Judd + 70

37. GT. Ortelli/Makowiecki/Beltoise, Luxury Ferrari + 78

38. P2. Tucker/Franchitti/Diaz, Level 5 HPD + 80

39. GTE-A. Ehret/Mullen/Wills, CRS Ferrari + 84

40. P1. Capello/Kristensen/McNish, Audi + 92

41. P1. Bernhard/Dumas/Fassler, Audi + 98

42. PC. Nicolosi/Boon/Lueders, Performance Tech FLM + 101

Niet geklasseerd:

GTC. von Moltke/Norman/Keating, TRG Porsche 247 na ronden

GT. Rossiter/Mowlem/Hansson, Jetalliance Lotus 237

GT. Slingerland/Rich/Kasper, Jetalliance Lotus 197

GTE-A. Lietz/Ried/Bullitt, Proton Porsche 163

GT. Junqueira/Wilden/James, RSR Jaguar 92

P1. Bourdais/Pagenaud/Davidson, Peugeot 78

GT. Beretta/Milner/Garcia, Corvette 76

P1. Luhr/Graf/Pickett, Muscle Milk Lola-Aston 63

P1. Al Masaood/Kane/Leitzinger, Dyson Lola-Mazda 29

GT. Jones/Moran/Lewis, RSR Jaguar 27

 

Met de 1000 mijls race op Road Atlanta komt er een eind aan een mooi seizoen American Le Mans Series. we kunnen nu af gaan tellen naar de 60ste 12 uur van Sebring, de opening van het seizoen 2012, op 17 Maart. Voor de Intercontinental Le Mans Cup volgt er nog een race op het Chinese circuit Zuhai op 13 November.

 

 

Share