GT4, Ricardo van der Ende pakt ook titel van de GT4 European Cup.

Print Friendly, PDF & Email

dsc07466Ricardo van der Ende heeft na de Dutch GT4 titel nu ook het Europees kampioenschap op z’n naam geschreven. Dit weekend wist hij bij de Formido Finaleraces van het Dutch Power Pack op Circuit Park Zandvoort twee wedstrijden te winnen, de hoofdrace en zijn sprintrace. De eerste sprintrace van het gecombineerde event van de Dutch GT4 en de GT4 European Cup werd gewonnen door Jeroen Bleekemolen met de Corvette. Duncan Huisman sluit het seizoen af als tweede in het kampioenschap, gevolgd door Jeroen Bleekemolen op plaats 3. De titel in de Legend Cup ging naar Peter van der Kolk.

 

Eerder in het weekend wist Jeroen Bleekemolen de eerste sprintrace op z’n naam te schrijven. Bleekemolen kwam zonder problemen weg bij de start en gaf de koppositie niet meer uit handen. Duncan Huisman, die nog in de race was voor het Europees kampioenschap, werd geraakt door Dennis Retera in de Tarzanbocht. Huisman viel terug en moest met de BMW M3 aan een inhaalrace beginnen. Uiteindelijk finishte Huisman als vijfde. Stefano D’Aste, concurrent van Huisman in het Europees kampioenschap, kwam er niet aan te pas. Problemen met de motor maakte hem een gewillige prooi voor Huisman in z’n opmars. D’Aste finishte de race als zevende.

 

dsc07330

Foto: Marco van de Bildt.

Vooraan ging Bleekemolen ondertussen ongehinderd verder. Simon Knap die eerder in de race de tweede positie van D’Aste had overgenomen kon Jeroen Bleekemolen wel volgen maar voor een inhaalactie was de race te kort. Bleekemolen werd met de Corvette C6 na 14 ronden afgevlagd met een voorsprong van iets minder dan 1,4 seconde op Simon Knap met de BMW M3.

Dick Freebird wist met de Lotus Evora op te klimmen naar de derde positie, na vanaf plek tien te zijn gestart. In de eerste bocht wist Freebird de chaos goed voorbij te komen en te klimmen naar de vijfde positie. Dennis Retera werd ingehaald in de Renaultbocht waarbij er contact was tussen Freebird’s Lotus en de Aston Martin van Retera. Stefano D’Aste maakte het Freebird minder moeilijk mede vanwege zijn eerder genoemde motor problemen.

In de Legend Cup ging de overwinning naar Robert den Otter met de BMW M3 op de negende plaats algemeen gevolgd door Pieter-Christiaan van Oranje op de elfde plaats algemeen ook met een BW M3.

 

Uitslag Sprintrace 1

1. Jeroen Bleekemolen, Corvette C6, 14 ronden in 25:37,435 minuten

2. Simon Knap, BMW M3, op 1,382 seconde

3. Dick Freebird, Lotus Evora GT4, op 5,258

4. Dennis Retera, Aston Martin Vantage, op 14,965

5. Duncan Huisman, BMW M3, op 16,747

6. Anthony Scragg, Aston Martin Vantage, op 17,972

7. Stefano D’Aste, Lotus Evora GT4, op 18,695

8. (6) Ferdinand Kool, BMW M3, op 19,123

9. (7) Robert den Otter, BMW M3, op 25,433

10. (8) Phil Bastiaans, Porsche 997 GT4, op 25,951

11. (9) Pieter-Christiaan van Oranje, BMW M3, op 28,944

12. (10) Philip van Beurden, Porsche 997 GT4, op 56,111

13. (11) Luc Braams, Chevrolet Camaro, op 2 ronden

14. Gianni Giudici, Lotus 2 Eleven, op 4 ronden

Niet geklasseerd:

Eduard Leganov, Ginetta G50

Niet gestart:

Ales Jirasek, Ginetta G50

(x) uitslag alleen Dutch GT4

 

In de tweede sprintrace moest het gaan gebeuren voor Ricardo van der Ende. De Nederlandse titel was al binnen en nu stond de Europese titel nog op het verlanglijstje. Ruim 18.000 toeschouwers zagen op een mooi zonnig Circuit Park Zandvoort van der Ende naar de winst gaan.

 

dsc07468

Foto: Marco van de Bildt.

Bij de start pakte van der Ende de koppositie buitenom in de Tarzanbocht met de BMW M3. Al snel groeide de voorsprong op de achtervolgers Henry Zumbrink, Jan Joris Verheul en Simon Knap, die met z’n drieën aan het bakkeleien waren. Stefano D’Aste kon profiteren en de tweede plek overnemen in de Tarzanbocht. Zumbrink en Verheul vallen ver terug, worden niet geklasseerd, en Simon Knap finishte uiteindelijk op de vierde plaats.

D’Aste probeerde het nog vanaf de tweede plaats, maar het gat naar van der Ende werd niet kleiner, en op de streep was het verschil drieënhalve seconde. Cor Euser stuurde de Lotus Evora naar de derde plaats op ruim 11 seconde achter van der Ende.

 

Uitslag Sprintrace 2

1. Ricardo van der Ende, BMW M3, 14 ronden in 25:25,003 minuten

2. Stefano D’Aste, Lotus Evora GT4, op 3,489 seconden

3. (2) Cor Euser, Lotus Evora GT4, op 11,483

4. (3) Simon Knap, BMW M3, op 24,937

5. (4) Peter van der Kolk, Corvette C6, op 25,459

7. (5) Bernhard van Oranje, BMW M3, op 31,607

8. Eduard Leganov, Ginetta G50, op 44,021

9. (6) Eric Bruynoghe, Porsche 997 GT4, op 44,628

10. (7) Wim van Genderen, Chevrolet Camaro, op 47,708

11. James Appleby, Aston Martin Vantage GT4, op 1 ronde

Niet geklasseerd:

Jan Lammers, Porsche 997 GT4, op 4 ronden

Jan Joris Verheul, Aston Martin Vantage GT4, op 4 ronden

Henry Zumbrink, BMW M3, op 9 ronden

Niet gestart:

Jiri Gottwald, Ginetta G50

Gianni Giudici, Lotus 2 Eleven

Gediskwalificeerd:

Pim van Riet, BMW M3 GT4 (technische onvolkomenheid)

 

In de hoofdrace ging Duncan Huisman met de BMW M3 van start met maar één doel: sparen. De wagen en vooral de banden sparen voor het tweede deel van de race. Dick Freebird kon dan ook zonder veel tegenstand van Huisman de leiding in de wedstrijd overnemen. Toen Ricardo van der Ende de wagen overnam hoefde hij niet meer helemaal voluit te gaan. Stefano D’Aste, zijn enige concurrent voor de titel, moest de pits in vanwege een lekke band, en haakte af voor de titel strijd.

 

dsc07348

Foto: Marco van de Bildt.

Toen aan de kop Cor Euser, ook Lotus Evora, met hetzelfde probleem te maken kreeg, was het een kwestie van uitrijden voor van der Ende. Met het terugvallen van Cor Euser kwamen Jeroen Bleekemolen en Peter van der Kolk op de tweede plaats terecht, en daarmee pakte van der Kolk de titel in de Legend Cup.

Op de derde plaats finishte Jan Joris Verheul en Dennis Retera met de Aston Martin Vantage op ruim 26 seconden achter Huisman en van der Ende.

 

Uitslag Hoofdrace:

1. Duncan Huisman – Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, 27 ronden in 51:16,376 minuten

2. Peter van der Kolk – Jeroen Bleekemolen, Corvette C6, op 3,911 seconden

3. Dennis Retera – Jan Joris Verheul, Aston Martin Vantage, op 26,415

4. Simon Knap, BMW M3 GT4, op 27,795

5. Jan Lammers – Phil Bastiaans, Porsche 997 GT4, op 59,711

6. Pieter-Christiaan van Oranje – Bernhard van Oranje, BMW M3 GT4, op 1:05,857

7. Robert den Otter – Pim van Riet, BMW M3 GT4, op 1:22,506

8. Stefano D’Aste, Lotus Evora GT4, op 1:35,000

9. (8) Eric Bruynoghe – Philip van Beurden, Porsche 997 GT4, op 1:50,066

10. (9) Dick Freebird – Cor Euser, Lotus Evora, op 1 ronde

11. Ant Scragg – James Appleby, Aston Martin Vantage, op 1 ronde

12. Eduard Leganov, Ginetta G50, op 1 ronde

13. (10) Henry Zumbrink – Ferdinand Kool, BMW M3 GT4, op 6 ronden

Niet geklasseerd:

Wim van Genderen – Luc Braams, Chevrolet Camaro GT4, op 13 ronden

Niet gestart:

Ales Jirasek – Jiri Gottwald, Ginetta G50

Gianni Guidici, Lotus 2 Eleven.

 

Eindstand na 20 races:

1. Ricardo van der Ende, 164 punten

2. Duncan Huisman, 122

3. Jeroen Bleekemolen, 120

4. Dennis Retera, 113

5. Simon Knap, 106

6. Jan Joris Verheul, 97

7. Cor Euser, 92

8. Phil Bastiaans, 91

9. Peter van der Kolk, 88

10. Jan Lammers, 69

 

Eindstand Legend Cup:

1. Peter van der Kolk, 152 punten

2. Cor Euser, 141

3. Jan Lammers, 117

4. Bernhard van Oranje, 108

5. Wim van Genderen, 90

6. Luc Braams, 84

7. Rob Kamphues, 83

8. Pieter-Christiaan van Oranje, 82

9. Robert den Otter, 80

10. Pim van Riet, 62

 

Met de Formido Finaleraces komt er  een eind aan het derde seizoen van het Dutch GT4 Championship. We kunnen gaan aftellen naar het vierde seizoen dat van start zal gaan met de Kruidvat Gillette Paasraces.

 

 

Share

2 thoughts on “GT4, Ricardo van der Ende pakt ook titel van de GT4 European Cup.

Comments are closed.