Het duo Sebastian Bourdais en Simon Pagenaud hebben na en verbeten strijd met het Audi duo Marcel Fässler en Timo Bernhard de strijd op het mooie circuit van Silverstone gewonnen. Op een derde plek eindigde het OAK team in een Pecarolo-Judd die mooi konden profiteren van de problemen die de andere Peugoet en Audi hadden. In de LM P2 klasse was het de Zytek Z11SN-Nissan van Graves Motorsport die de snelste in hun klasse was. De Ferrari’s waren in de GTE-Pro klasse de snelste en eindigde in hun klasse als eerste en tweede, terwijl in de GTE-Am klasse de Porsche’s op de eerste twee plekken eindigden. Tenslotte was het in de FLM klasse de Oreca -09 van Pegasus Racing die er met de winst vandoor ging.
De startgrid voor de 6 uur van Silverstone bedroeg 48 auto’s, met op pole de Peugeot van Bourdais en Pagenaud en op de tweede plek de Audi met Allan McNisch en Tom Kristensen. Simon Pagenaud was voor deze race de vervanger van Anthony Davidson die geblesseerd was, het was ook Simon die de Peugeot mooi op pole wist te zetten tijdens de kwalificaties. Al snel na de start weet de Audi met McNisch achter het stuur de leiding over te nemen van Bourdais. De strijd wordt heviger als ze de eerste achterblijvers van de GTE-AM klasse gaan inhalen. Het eerste slachtoffer van het drukke verkeer is de Peugeot met Frank Montagny achter het stuur die na aanraking met een langzamere GTE auto van de baan afschiet en maar met moeite de weg terug naar de pits kan vinden. De reparatie neemt veel tijd in beslag maar de Peugeot kan met 11 ronden achterstand zijn race weer hervatten.
Al snel na dit incident krijg de inmiddels op de tweede plek rijdende Audi met McNisch achter het stuur ook te maken met een langzamere GTE-Pro auto. McNisch komt in aanraking met de no. 66 Ferrari van JMW racing en moet hierdoor ook noodgedwongen de pits in, en als het team hem alleen met nieuwe banden weer naar buiten stuurt blijkt op de baan het probleem groter te zijn namelijk defecte stuurinrichting. Deze reparatie kost ook de Audi een goede eindklassering. Het is uiteindelijk de Peugeot van Bourdais/ Pagenaud die als eerste de finishlijn overgaat gevolgd door de Audi van Timo Bernard en Marcel Fassler die in het laatste uur nog extra naar binnen moest voor een kleine reparatie aan het achter bodywork. Als derde eindigde het team van OAK Racing met een achterstand van slechts vijf ronden op de winnende Peugeot. De o07 Aston Martin van het Aston Martin Racing Team kon deze race totaal niet imponeren en eindigde op een negende plek, men had de DBR1-2, auto van vorig jaar, weer ingezet omdat de nieuwe AMR – One dit jaar te veel problemen kende.
De overwinning in de LM P2-klasse ging naar de nummer 41-Greaves-Nissan met Karim Ojjeh, Olivier Lombard en Tom Kimber-Smith, nadat de Boutsen-Oreca-Nissan zo’n anderhalf uur voor het einde van de race voor reparatie de pits in moest en zijn eerste positie in zijn klasse moest prijs geven. Boutsen werd uiteindelijk derde achter de Oreca Judd van Race Performance. In de FLM klasse was het Duitse Pegasus Racing die er met de winst vandoor ging net voor de auto van Genoa Racing, beide auto’s met een achterstand van 21 ronden op de winnende Peugeot.
De GTE-Pro klasse was weer bijzonder spannend en werd pas beslist tijdens de laatste ronden van de race waar in de resterende 30 minuten nog zes auto’s in dezelfde ronde als de leiders reden. De overwinning ging naar Gianmaria Bruni en Giancarlo Fisichella met de AF Corse-Ferrari voor het Frans/Monegaskische duo Frédéric Makowiecki en Stéphane Ortelli in de F458 van het Luxury Racing-team. De laatste podiumplaats in de klasse was voor de Proton-Felbermayr-Porsche van Richard Lietz en Marc Lieb. De twee BMW die van de plaatsen één en twee vertrokken moesten genoegen nemen met een vierde en zesde plaats, een teleurstellend resultaat voor het team.
In de GTE-Am klasse waren de eerste twee plekken bezet door de Porsche die hier goede zaken deden. Op de eerste plaats was dat de IMSA Performance-Matmut-Porsche van Nicolas Armindo en teameigenaar Raymond Narac en met een ronde achterstand kwam daar de Proton Porsche met Patrick Long en Gianluca Roda. De enige Nederlander, Klaas Hummel, reed mee in de GTE-Am klasse voor het team van CRS Racing en eindigde op een 42ste en laatste plaats met een achterstand van 59 ronden op de winnende Peugeot.
Met nog twee races te gaan in de Intercontinentale Le Mans Cup gaat Peugeot aan de leiding in het LM P1 klassement en hebben ze een voorsprong van zeven punten op het team van Audi. Dat belooft dus nog een spannende strijd te worden. De overige uitslagen en standen van de 6 uur van Silverstone zijn te vinden op de www.lemans.org .
De volgende race in de Intercontinentale Le Mans Cup is in het weekend van 30 spetember/ 1 oktober en zal verreden worden op Road Atlanta en ook wel bekend als Petit Le Mans.