Met de Modspace American Le Mans Series Monterey zijn we al weer toe aan de één na laatste race van het American Le Mans Series seizoen 2011. Voor de 6 uurs race op Laguna Seca zijn er er 36 inschrijvingen op de startlijst waaronder een paar oude bekenden. Zo is Aston Martin weer aanwezig in de LM P1 klasse. En ook de hybride Porsche 911 GT3 is er weer. Twee Nederlanders zullen erbij zijn komend weekend. Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen zullen trachten Tim Pappas en Black Swan Racing aan het kampioenschap te helpen in de GTC klasse. Met de startlijst en de stand in het kampioenschap kijken we vooruit naar de de race op Laguna Seca.
Langzaamaan komt de aandacht meer en meer te liggen bij het kampioenschap. Met de laatste twee wedstrijden in het verschiet zijn er in iedere klasse nog 55 punten te behalen, 25 op Laguna Seca en 30 op Road Atlanta bij de Petit Le Mans. Bij zo’n beetje iedere klasse, over de LM P2 hebben we het niet met maar één deelnemer, staat het kampioenschap nog op het spel in de eindfase van het seizoen. Met de stand om het kampioenschap en de startlijst bij de hand kijken we vooruit naar de race op Laguna Seca
LM P1
Voor deze één na laatste race van het kampioenschap staan er vijf wagens op de LM P1 lijst. Interessant is de terugkeer van Aston Martin met de Lola Coupe, met als coureurs Adrian Fernandez, Harold Primat en Stefan Mücke. Eerder was al bekend geworden dat Aston Martin met hun eigen prototype project op de achtergrond doorgaat en voorlopig weer gebruik zal maken van de Lola-Aston Martin in de wedstrijden. Voor het kampioenschap doen ze niet mee, maar ze kunnen wel van dienst zijn voor het Muscle Milk Aston Martin Team.
Na de tweede plaats finish van Dyson Racing in Baltimore gaan zowel het team als de rijders met 135 punten aan de leiding om het kampioenschap. Het verschil met de nummer twee, Muscle Milk Aston Martin Racing, bedraagt 24 punten. Bij winst voor Dyson Racing en een derde plaats of lager voor de Muscle Milk Aston Martin winnen Guy Smith en Chris Dyson, en Dyson Racing het kampioenschap bij de rijders en bij de teams. Het Oryx Dyson Racing volgt op de derde plaats maar ligt te ver achter voor het kampioenschap.
LM P1
6. Lucas Luhr / Klaus Graf, Muscle Milk Aston Martin Racing, AMR/Lola Coupe B08 62
12. Tony Burgess / Chris McMurry / Bryan Wilman, Autocon, Lola B06/10 AER
16. Chris Dyson / Guy Smith / Jay Cochran, Dyson Racing Team Inc., Lola B09/86 Mazda
20. Humaid Al Masaood / Steven Kane / Butch Leitzinger, Oryx Dyson Racing, Lola B09/86 Mazda
007. Adrian Fernandez / Harold Primat / Stefan Mücke, Aston Martin Racing, AMR/ Lola Coupe B09 60
LM P2
Aan de LM P2 klasse hoeven we niet veel woorden vuil te maken. Er is maar één deelnemer, het Level 5 Motorsports team van Scott Tucker.
LM P2
055. Scott Tucker / Christophe Bouchut / Luis Diaz, Level 5 Motorsports, Lola Honda
LMPC
Bij de LMPC klasse met zeven wagens op de startlijst, is de strijd om het kampioenschap het spannendst. Gunnar Jeannette en Ricardo Gonzalez gaan aan de leiding van het kampioenschap met 112 punten, terwijl het team CORE Autosport met 123 punten het team klassement leidt. Genoa Racing zit ze op de hielen met 121 punten, maar ook Intersport Racing kan het kampioenschap nog winnen. Bij de coureurs, waar Jeanette en Gonzalez aan de leiding gaan, volgt Eric Lux op 1 punt, maar zelfs de nummer zeven op de ranglijst, Anthony Nicolosi maakt nog een (theoretische) kans om het kampioenschap te winnen.
LMPC
18. Anthony Nicolosi / Jarrett Boon / Jan-Dirk Lueders, Performance Tech Motorsports, Oreca FLM09
37. Jon Field / Tomy Drisi / Ricardo Vera, Intersport Racing, Oreca FLM09
52. Ken Dobson / Henri Richard /Rene Villenueve, PR1 Mathiasen Motorsports, Oreca FLM09
63. Eric Lux / Elton Julian / Michael Guasch, Genoa Racing, Oreca FLM09
89. Kyle Marcelli / Chapman Ducote / David Ducote, Barrie, Intersport Racing, Oreca FLM09
05. Jon Bennett / Frankie Montecalvo / Andy Wallace, CORE Autosport, Oreca FLM09
06. Gunnar Jeannette / Ricardo Gonzalez / Rudy Junco, CORE Autosport, Oreca FLM09
GT
Bij de GT klasse, de grootste klasse met 13 inschrijvingen, is de strijd om het kampioenschap nog volop aan de gang. Voor het gemak hebben we de hybride Porsche maar bij de GT klasse gezet, maar de wagen doet mee buiten mededinging. De Porsche GT3R Hybrid wordt gedeeld door Le Mans winnaar Romain Dumas en Richard Lietz, en is ´geupdate´ sinds de deelname aan de Petit le Mans vorig jaar. De motor is lichter en het vliegwiel is efficiënter geworden.
In het kampioenschap gaan BMW rijders Dirk Mueller en Joey Hand aan de leiding met 124 punten , gevolgd door Oliver Gavin en Jan Magnussen (Corvette) op 25 punten achterstand. Op de derde plaats met 88 punten zien we het andere BMW team Bill Auberlen en Dirk Werner. Bij de teams en de fabrikanten gaat BMW aan de leiding, gevolgd door Corvette Racing bij de teams met een verschil van 30 punten. Bij de fabrikanten is het echter Porsche dat de tweede plek inneemt met een verschil van 26 op de koploper BMW. Bij de fabrikanten gaat de strijd tussen BMW, Porsche en Chevrolet, terwijl de strijd bij de teams nog gaat tussen BMW Team RLL en Corvette Racing, waarbij BMW duidelijk de bovenliggende partij is.
GT
3. Olivier Beretta / Tommy Milner, Corvette Racing, Chevrolet Corvette C6 ZR1
4. Oliver Gavin / Jan Magnussen, Corvette Racing, Chevrolet Corvette C6 ZR1
17. Wolf Henzler / Bryan Sellers, Team Falken Tire, Porsche 911 GT3 RSR
44. Seth Neiman / Marco Holzer, Flying Lizard Motorsports, Porsche 911 GT3 RSR
45. Jörg Bergmeister / Patrick Long, Flying Lizard Motorsports, Porsche 911 GT3 RSR
48. Bryce Miller / Sascha Maassen, Paul Miller Racing, Porsche 911 GT3 RSR
55. Bill Auberlen / Dirk Werner, BMW Team RLL, BMW E92 M3
56. Dirk Mueller / Joey Hand, BMW Team RLL, BMW E92 M3
62. Jaime Melo / Toni Vilander, Risi Competizione, Ferrari F458 Italia
98. PJ Jones / Rocky Moran Jr., JaguarRSR, Jaguar XKR
99. Bruno Junqueira / Kenny Wilden, JaguarRSR Jaguar XKR
01. Scott Sharp / Johannes van Overbeek, Extreme Speed Motorsports, Ferrari F458 Italia
02 Ed Brown / Guy Cosmo, Extreme Speed Motorsports, Ferrari F458 Italia
UNC
911. Romain Dumas / Richard Lietz, Basel, Porsche Motorpsorts North America, Porsche GT3R Hybrid
GTC
In de GTC klasse vinden we negen inschrijvingen op de lijst met bij de coureurs de enige twee Nederlanders die dit weekend op Laguna Seca aan de start zullen verschijnen. Vaste kracht Jeroen Bleekemolen krijgt gezelschap van broer Sebastiaan op de Black Swan Racing Porsche.
In het kampioenschap gaat Black Swan Racing aan de leiding, en Tim Pappas heeft bij de rijders de koppositie in handen met 134 punten. De gedeelde tweede plaats is voor Duncan Ende en Spencer Pumpelly met 109 punten. Indien Black Swan Racing wint en het duo Pumpelly Ende finisht als derde of lager, dan is Tim Pappas kampioen. Jeroen Bleekemolen, die met 81 punten de derde plaats inneemt, kan nog tweede worden, maar dat zal wat lastiger worden.
Bij de teams is het verschil tussen Black Swan Racing en TRG maar 11 punten. Het kampioenschap zal tussen deze twee teams gaan. Alex Job Racing kan hooguit nog tweede worden. Het verschil met Black Swan is 58 punten.
GTC
11. Nick Ham / Chris Thompson / Scott Blackett, JDX Racing, Porsche 911 GT3 Cup
23. Bill Sweedler / Brian Wong / Shane lewis, Alex Job Racing, Porsche 911 GT3 Cup
30. Sean Edwards / Carlos Kauffman / Henrique Cisneros, NGT Motorsports, Porsche 911 GT3 Cup
31. Michael Avenatti / Bob Faieta / Cort Wagner, Competition Motorsport, Porsche 911 GT3 Cup
32. James Sofronas / Alex Welch, GMG Racing, Porsche 911 GT3 Cup
34. Peter LeSaffre / Damien Faulkner, Green Hornet/ Black Swan Racing, Porsche 911 GT3 Cup
54. Tim Pappas / Jeroen Bleekemolen / Sebastiaan Bleekemolen, Black Swan Racing, Porsche 911 GT3 Cup
66. Duncan Ende / Spencer Pumpelly, Los Angeles, TRG, Porsche 911 GT3 Cup
68. Kevin Buckler / Emilio Di Guida / Dion von Moltke, TRG, Porsche 911 GT3 Cup