ALMS, 1 – 2 voor Dyson Racing in Baltimore, Jeroen Bleekemolen wint GTC klasse.

Print Friendly, PDF & Email

Dyson Racing heeft de zevende ronde van de  American Le Mans Series met een 1 – 2 gewonnen. In de straten van Baltimore wisten Humaid  Al Masaood en Steven Kane in de eerste Baltimore Grand Prix de eerste overwinning voor de Oryx Dyson Lola Mazda te behalen. De tweede plaats was voor Chris Dyson en Guy Smith met de andere Dyson Racing Lola Mazda. Bryan Sellers en Wolf Henzler behaalde met de Falken Tyre Porsche de tweede overwinning van dit seizoen na de regen race op Mid-Ohio. In de LMPC klasse ging de winst naar Kyle Marcelli en Tomy Drissi met de Genoa Racing Orecan FLM09. Tim Pappas en Jeroen Bleekmolen wisten met de Black Swan Porsche 911 GT3 de GTC klasse te winnen.

 

 

Foto: (c) americanlemans.com

Chris Dyson, die van pole mocht starten, wist de leiding te behouden en met de Dyson Racing Lola Mazda een kleine marge op te bouwen naar de achtervolgende Oryx Dyson Racing wagen van Humaid Al Masaood. Bij de pitstops na 45 minuten  ging het echter mis. Het starten van de wagen lukte niet meteen, en na de pitstops had de Oryx Dyson Lola Mazda met Steven Kane aan het stuur de kop overgenomen. Kane gaf de leiding niet meer uit handen en na iets meer dan twee uur finishte hij als eerste gevolgd door Guy Smith met de no. 16 wagen op iets minder dan 7 seconden. Tony Burgess en Chris McMurry finishte met de Autocon Lola AER op de derde plaats in de klasse, 15de algemeen.

Het team AMR Muscle Milk kwam er dit weekend niet aan te pas. Door problemen met de elektrische bedrading en vervanging van een defect onderdeel dat ingevlogen moest worden konden ze niet meedoen aan de trainingen en de kwalificatie. Le Mans winnaar Romain Dumas, die dit weekend met Klaus Graf de wagen deelde, nam de start voor z’n rekening en wist flink progressie te boeken in de beginfase. Helaas kregen ze na een half uur racen te maken met remproblemen. Uiteindelijk finishte ze ver achter in het veld op de 25ste  plaats algemeen. ze scoren door hun vierde plaats in de LM P1 rangschikking nog wel belangrijke punten voor het kampioenschap.

 

Vooraan verliep de start redelijk rustig maar bij de GT klasse was er iets meer tumult te bespeuren. In de eerste bocht was er contact tussen de beide Corvettes van Jan Magnussen en Olivier Beretta. In de chaos die volgde wist Wolf Henzler de Falken Tyre Porsche schadevrij naar de tweede positie te sturen. Henzler had alleen Dirk Werner met de Team RLL BMW M3 nog voor zich. Na een half uur racen op de klok wist hij de BMW van Werner te passeren. Ongestoord van de koppositie genieten kon Henzler niet met de twee BMW’s achter zich aan. Maar hij kon de kop vasthouden tot de eerste pitstops, tijdens de eerste safety car situatie.

Met de tweede serie pitstops, tijdens de tweede safetycar, kwam Bryan Sellers met nog 50 minuten te gaan als derde op de baan, achter Tommy Millner met de no. 3 Corvette op de tweede plaats. Millner vergaloppeerde zich met een roekeloze inhaalactie op de koploper Bill Auberlen met de no. 55 RLL BMW. De BMW ging in de rondte en de Corvette via het  runn-off gedeelte. Sellers kon er voorbij en de kop overnemen, om die niet meer uit handen te geven. De tweede plaats ging naar Dirk Mueller en Joey Hand met de no. 56 BMW, gevolgd door Jan Magnussen en Oliver Gavin met de Corvette.

 

In de LMPC klasse wisten Kyle Marcelli en Tomy Drissi hun tweede wedstrijd van dit seizoen te winnen met de Intersport Racing Oreca FLM09. De leiders in de stand om het kampioenschap, Ricardo Gonzalez en Gunnar Jeanette kregen na 15 ronden inde race te maken met elektrische problemen. Lange reparaties waren noodzakelijk. Uiteindelijk wisten ze nog wel als vierde in de klasse te finishen met de CORE Autosport FLM wagen.

De tweede plaats ging naar Eric Lux en Elton Julian met de Genoa Racing FLM09 wagen. De tweede wagen van CORE Autosport van Jon Bennet en Frankie Montecalvo finishte op de derde plaats.

 

Foto: (c) americanlemans.com

Bij de GTC klasse ging de winst naar de Black Swan Porsche 911 GT3 van Tim Pappas en Jeroen Bleekemolen. Maar helemaal vanzelfsprekend was het allemaal niet. In de outlap voor de kwalificatie loopt bij Jeroen Bleekemolen het wiel eraf. Jeroen kan het wiel terughalen en meenemen naar de pits en weet zelfs even later de pole veilig te stellen. Niet geheel onbelangrijk, want voor de kwalificatie mag maar één setje banden worden gebruikt.

 

In de race gaat Tim Pappas van start en weet met een beetje geluk en goede stuurmans kunst de wagen uit de problemen te houden. Vanaf de kop kwam Pappas binnen en Bleekemolen wist de leiding vast te houden, en met een kleine voorsprong te finishen. Achter Bleekemolen ging de strijd om de tweede plaats tussen de wagens van Alex Job Racing en Magnus Racing. Leh Keen en team genoot Bill Sweedler (Alex Job Racing) trekken aan het langste eind en ze finishen op de tweede plaats, op drie tiende gevolgd door Graig Stanton en team genoot John Potter (Magnus Racing).

 

Foto: (c) americanlemans.com

UITSLAG:

1. (2) Humaid Al Masaood, Steven Kane, Lola B09/86 Mazda (1, LM P1), 71.
2. (1) Chris Dyson, Guy Smith, Lola B09/86 Mazda (2, LM P1), 71.
3. (4) Tomy Drissi, Kyle Marcelli, Oreca FLM09 (1, LMPC), 71.
4. (5) Eric Lux, Elton Julian, Oreca FLM09 (2, LMPC), 71.
5. (12) Jon Bennett, Frankie Montecalvo, Oreca FLM09 (3, LMPC), 71.
6. (11) Wolf Henzler, Bryan Sellers, Porsche 911 GT3 RSR (1, GT), 71.
7. (3) Ricardo Gonzalez, Gunnar Jeannette, Oreca FLM09 (4, LMPC), 71.
8. (8) Joey Hand, Dirk Mueller, BMW M3 GT (2, GT), 70.
9. (7) Jan Magnussen, Oliver Gavin, Chevrolet Corvette C6 ZR1 (3, GT), 70.
10. (17) Anthony Nicolosi, Jarrett Boon, Oreca FLM09 (5, LMPC), 70.
11. (15) Bryce Miller, Sascha Maassen, Porsche 911 GT3 RSR (4, GT), 70.
12. (6) Dirk Werner, Bill Auberlen, BMW M3 GT (5, GT), 70.
13. (29) Toni Vilander, Jaime Melo, Ferrari F458 Italia (6, GT), 70.
14. (9) Olivier Beretta, Tommy Milner, Chevrolet Corvette C6 ZR1 (7, GT), 70.
15. (10) Chris McMurry, Tony Burgess, Lola B06/10 (3, LM P1), 68.
16. (28) Seth Neiman, Darren Law, Porsche 911 GT3 RSR (8, GT), 68.
17. (13) Scott Sharp, Johannes van Overbeek, Ferrari F458 Italia (9, GT), 68.
18. (23) Ed Brown, Guy Cosmo, Ferrari F458 Italia (10, GT), 68.
19. (18) Tim Pappas, Jeroen Bleekemolen, Porsche 911 GT3 Cup (1, GTC), 67.
20. (19) Bill Sweedler, Leh Keen, Porsche 911 GT3 Cup (2, GTC), 67.
21. (25) John Potter, Craig Stanton, Porsche 911 GT3 Cup (3, GTC), 67.
22. (22) Peter Lesaffre, Andrew Davis, Porsche 911 GT3 Cup (4, GTC), 67.
23. (24) Marc Bunting, Dion von Moltke, Porsche 911 GT3 Cup (5, GTC), 67.
24. (26) Duncan Ende, Spencer Pumpelly, Porsche 911 GT3 Cup (6, GTC), 67.
25. (27) Klaus Graf, Romain Dumas, AMR/ Lola Coupe B08 62 (4, LM P1), 64.
26. (30) Patrick Long, Joerg Bergmeister, Porsche 911 GT3 RSR (12, GT), 56.
27. (20) Chapman Ducote, David Ducote, Oreca FLM09 (6, LMPC), 52.
28. (21) Ken Dobson, Ryan Lewis, Oreca FLM09 (7, LMPC), 14.
29. (16) PJ Jones, Rocky Moran Jr, Jaguar XKR (13, GT), 1.
30. (14) Kenny Wilden, Bruno Junqueira, Jaguar XKR (14, GT), 0.

Voor de volgende race doet de ALMS Californië aan. De achtste ronde van de Series is de 6 uurs race op Laguna Seca, Monterey, op 17 September.

 

 

Share