ALMS, Luhr en Graf winnen op Road America, Bleekemolen eerste in GTC klasse.

Print Friendly, PDF & Email

Lucas Luhr en Klaus Graf hebben met de Muscle Milk Aston Martin de zesde ronde van de American Le Mans Series op Road America op hun naam geschreven. Het verschil met de nummers twee, Guy Smith en Chris Dyson met de Dyson Racing Lola-Mazda, op de streep was maar 0,112 seconde. Gedurende de vier uur durende race was er een mooie strijd in alle klassen. Bij de GT klasse wisten Jaime Melo en Toni Vilander voor Risi Competizione de eerste overwinning van 2011 uit het vuur te slepen. In de GTC klasse ging de winst naar Jeroen Bleekemolen en Tim Pappas met de Black Swan Porsche. Ook hier viel de beslissing in de laatste ronde. De tweede Nederlander Jaap van Lagen finishte met de Green Hornet Porsche op de 5 positie in de GTC klasse.

 

Op de zaterdag was het Lucas Luhr die met de Muscle Milk Aston Martin van de pole mocht vertrekken voor de vier uur durende race op het in Elkhart Lake gelegen Road America. Maar al in de derde bocht van het 6 km. lange circuit ging Steven Kane met de no. 20 Oryx Dyson Racing Lola-Mazda er voorbij om de leiding over te nemen. Chris Dyson kon met de ander Lola-Mazda niet volgen en het verschil met de twee wagens aan de kop liep op. De no. 20 Oryx Dyson Racing Mazda, die werd gedeeld door Steven Kane en Humaid al Masaood, kreeg te maken met versnellingsbak problemen na een aanrijding en zou ver terugvallen. Na de pitsstops en rijderswissels was het Klaus Graf die met de Muscle Milk Aston Martin aan de leiding terecht kwam.

 

Foto: (c) americanlemans.com

Guy Smith liet zien dat er wel degelijk voldoende snelheid in de Lola Mazda zat om het de Aston Martin moeilijk te maken. Hij kon aansluiting vinden bij de Aston Martin, en met nog een kwartier op de klok was het verschil geslonken tot minder dan twee seconden. De strijd om de winst ging door tot aan de vlag. Als aan een elastiekje baanden Graf en Smith zich een weg door het verkeer van GT’s en LMPC, die ook verwikkeld waren in een strijd tot aan de vlag. Smith wist er niet voorbij te komen en Graf finishte met de Aston Martin als eerste, op een tiende gevolgd door Guy Smith met de Dyson Racing Lola. Op vier ronden daarachter volgde Tony Burgess als derde met de Autocon Lola-AER.

 In de LM P2 klasse was er maar één deelnemer op Road America, de no. 055 Level 5 Lola-Honda die Scott Tucker deelde met Luis Diaz en Christophe Bouchut. Uiteraard wonnen ze de klasse met een overall finish op een mooie vijfde positie.

Ook in de GT klasse ging de strijd om de overwinning door tot aan de vlag. Uiteindelijk waren het Jaime Melo en Toni Vilander die met hun Ferrari F458 Italia aan het langste eind trokken. Ze veroverden daarmee voor Risi Competizione de eerste overwinning van het 2011 seizoen.

De van pole vertrokken Joey Hand weet samen met teamgenoot Dirk Mueller RLL BMW lange tijd aan de kop te houden van het veld ondanks de felle strijd. Rondom de pitstops was het stuivertje wisselen, waarbij er o.a. een incident was tussen de Corvette van Oliver Gavin en de Ferrari van Toni Vilander waarbij Vilander de deur niet goed dicht had. Even leek het erop als ze er beiden af zouden gaan in de eerste bocht. Gavin en Vilander konden allebei verder. Het lukte Gavin om de no. 56 BMW voorbij te gaan, maar bij de daaropvolgende pitstop nam Dirk Mueller de leiding weer over. Bij weer een pitstop kon Jaime Melo zowel Dirk Mueller (BMW) als Jan Magnussen (Corvette) inhalen bij het verlaten van de pits.

Bij Corvette wordt voor Tommy Milner een uur voor het eind een pitstop gepland waarmee er word gegokt op een gele vlag om het dat laatste uur met de benzine te kunnen uithouden. Die gele vlag kwam er wel, maar dan omdat Milner zelf van de baan afgaat en tegen de muur tot stilstand komt. Dirk Werner kwam bij de pitstop onder geel voor Melo weer op de baan terug, maar Melo kon de leiding weer overnemen om die daarna vast te houden tot aan de finish. Dirk Werner en Bill Auberlen volgen op de tweede positie. De derde plaats gaat naar de 2de BMW van Dirk Mueller en Joey Hand.

 

Foto: (c) americanlemans.com
Foto: (c) americanlemans.com

In de GTC klasse ging de winst naar Jeroen Bleekemolen en Tim Pappas met de Black Swan Porsche. Vier uur eerder was Bleekmolen van pole vertrokken voor de race, maar tijden die vier uur gebeurde er genoeg om ons op het puntje van de stoel te houden. In het begin werd hij dicht op de hielen gezeten door Jaap van Lagen, maar die kwam er niet voorbij. Iets voor de helft was het Spencer Pumpelly die met de TRG Porsche de leiding kon overnemen. Met de pitstops was het stuivertje wisselen tussen de Black Swan en de TRG Porsche’s. Ondertussen waren Carlos Kauffmann, Henrique Cisneros en Sean Edwards vanuit het achterveld onderweg op een andere pitstop strategie met de NGT Motorsport Porsche. Edwards kon in het laatste deel van de race de koppositie overnemen.  In de laatste ronde wist Bleekemolen zowel Pumpelly op twee als Edwards op één in te halen om als eerste het zwart-wit geblokt te zien. In die laatste ronde was er nog een alles of niets actie van Edwards t.o.v. van Bleekemolen, waarbij beide rijders met een lekke band te maken kregen. Edwards kreeg een straf voor een vermijdbare aanrijding waardoor hij nog zakte naar de derde plaats.

In de LMPC klasse ging de winst naar Butch Leitzinger en Rudy Janco met een mooie derde plaats overall. Daarmee pakte ze de eerste overwinning in de American Le Mans Series voor het team PR1/Mathiasen Motorsports FLM09. Eric Lux, Christian Zugel, Elton Julian finishte als tweede met de Genoa Racing FLM wagen gevolgd door Frankie Montecalvo en Jon Bennett met de CORE Autosport wagen.

 

Foto: (c) americanlemans.com

UITSLAG:

1. (1) Lucas Luhr, Klaus Graf, AMR/ Lola Coupe B08 62 (1, LM P1), 107.
2. (3) Chris Dyson, Guy Smith, Bracken, Lola B09 86/Mazda (2, LM P1), 107.
3. (6) Rudy Junco Jr., Butch Leitzinger, Oreca FLM09 (1, LMPC), 104.
4. (9) Eric Lux, Christian Zugel, Elton Julian, Oreca FLM09 (2, LMPC), 104.
5. (5) Scott Tucker, Christophe Bouchut, Luis Diaz, Lola Honda (1, LM P2), 103.
6. (11) Frankie Montecalvo, Jon Bennett, Oreca FLM09 (3, LMPC), 103.
7. (4) Tony Burgess, Chris McMurry, Lola B06/10 (3, LM P1), 103.
8. (12) Chapman Ducote, David Ducote, Clint Field, Oreca FLM09 (4, LMPC), 102.
9. (7) Ricardo Gonzalez, Gunnar Jeannette, Oreca FLM09 (5, LMPC), 102.
10. (15) Jaime Melo, Toni Vilander, Ferrari F458 Italia (1, GT), 101.
11. (16) Bill Auberlen, Dirk Werner, BMW M3 GT (2, GT), 101.
12. (13) Joey Hand, Dirk Mueller, BMW M3 GT (3, GT), 101.
13. (17) Joerg Bergmeister, Patrick Long, Porsche 911 GT3 RSR (4, GT), 101.
14. (14) Oliver Gavin, Jan Magnussen, Chevrolet Corvette C6 ZR1 (5, GT), 101.
15. (22) Wolf Henzler, Bryan Sellers, Porsche 911 GT3 RSR (6, GT), 101.
16. (8) Anthony Nicolosi, Jarrett Boon, Kyle Marcelli, Oreca FLM09 (6, LMPC), 101.
17. (25) Sascha Maassen, Bryce Miller, Porsche 911 GT3 RSR (7, GT), 101.
18. (19) Johannes van Overbeek, Scott Sharp, Ferrari F458 Italia (8, GT), 101.
19. (21) Marco Holzer, Seth Neiman, Porsche 911 GT3 RSR (9, GT), 100.
20. (24) David Murry, Anthony Lazzaro, Doran Ford GT (10, GT), 100.
21. (23) Guy Cosmo, Ed Brown, Ferrari F458 Italia (11, GT), 100.
22. (26) Andrea Robertson, Melanie Snow, Doran Ford GT/Elan (12, GT), 97.
23. (27) Jeroen Bleekemolen, Tim Pappas, Porsche 911 GT3 Cup (1, GTC), 96.
24. (28) Duncan Ende, Spencer Pumpelly, Porsche 911 GT3 Cup (2, GTC), 96.
25. (35) Carlos Kauffmann, Henrique Cisneros, Sean Edwards, Porsche 911 GT3 Cup (3, GTC), 96.
26. (33) James Sofronas, Alex Welch, Porsche 911 GT3 Cup (4, GTC), 95.
27. (29) Jaap van Lagen, Peter Lesaffre, Porsche 911 GT3 Cup (5, GTC), 93.
28. (32) Dion von Moltke, Emilio Di Guida, Porsche 911 GT3 Cup (6, GTC), 92.
29. (34) David Hansson, Dominik Farnbacher, Porsche 911 GT3 Cup (7, GTC), 91.
30. (10) Michael Marsal, Jon Field, James French, Oreca FLM09 (7, LMPC), 89.
31. (36) PJ Jones, Rocky Moran, Jaguar XKR (13, GT), 83.
32. (18) Tommy Milner, Olivier Beretta, Chevrolet Corvette C6 ZR1 (14, GT), 77.
33. (2) Steven Kane, Humaid Al Masaood, Lola B09/86 Mazda (4, LM P1), 62.
34. (30) Nick Ham, Chris Thompson, Porsche 911 GT3 Cup (8, GTC), 61.
35. (20) Kenny Wilden, Bruno Junqueira, Jaguar XKR (15, GT), 9.
36. (31) Bill Sweedler, Brian Wong, Porsche 911 GT3 Cup (9, GTC), 2.

 

De volgende race, de 7de ronde van American het Le Mans Series Kampioenschap, is de Baltimore Grand Prix, die dit jaar voor het eerst wordt verreden, op 3 September.

 

 

Share