Peugeot heeft de Intercontinental le Mans Cup wedstrijd op het Italiaanse circuit van Imola gewonnen met een 1 – 2. Sebastien Bourdais en Anthony Davidson wisten de 6 uur van Imola te winnen met hun no.7 908 HDi FAP, op de tweede plaats gevolgd door Stephane Sarrazin en Franck Montagny. Marcel Fassler en Timo Bernhard finishte met de Audi R18 op de derde plaats. In de LM P2 klasse pakt de Greaves Motorsport Zytek Nissan van Karim Ojjeh, Olivier Lombard en Thomas Kimber-Smith. In de LM GTE Pro klasse was de AF Corse Ferrari 458 van Jaime Melo en Toni Vilander de snelste. Oskar Slingerland zag met de Lotus Evora helaas de finish niet, ze bleven steken op 26 ronden. Klaas Hummel finishte op de zesde plaats in de LM GTE Am klasse met de CRS Ferrari F430. De winst in deze klasse ging naar de IMSA Performance Matmut Porsche van Raymond Narac en Nicolas Armindo.
Maar liefst 50 wagens waren er naar de Intercontinental Le Mans Cup wedstrijd gekomen. De 6 uur van Imola is ook de derde race van het Le Mans Series kampioenschap.
Na een spannende kwalificatie sessie was de startvolgorde Peugeot, Audi, Peugeot, Audi, waarbij de no. 7 Peugeot van Sebastien Bourdais en Anthony Davidson de pole pakte. In de LM P2 klasse was de TDS Oreca snelste op de voet gevolgd door de Boutsen Energy Oreca Nissan.
Sebastien Bourdais nam de start voor z’n rekening met de Peugeot 908. Start verliep zonder incidenten, wel was er gelijk een aanval van McNish met de Audi vanaf de vierde positie bij de Peugeot op drie. Maar er vinden geen veranderingen plaats in de top vier.
De vier diesels aan de kop van het veld blijven binnen vier seconden van elkaar rijden, op enige afstand gevolgd door de Pescarolo en de Rebellion’s. Al na enkele ronden komen de eerste langzamere deelnemers in zicht voor de koplopers.
Inmiddels gaan in de LM GTE klasse de beide BMW’s aan de leiding. maar de verschillen zijn klein.
Twintig minuten in de race gaat Dominik Kraihamer er met de Boutsen Oreca Nissan hard af, en glijd over de baan naar de grindbak aan de overkant. Gelukkig mist hij alle andere wagens.
De top vier zit nog steeds dicht bij elkaar, maar de Audi’s hebben het lastig in verkeer. Ook krijgen ze problemen met de remmen, wat ten koste gaat van de race-pace. Bij de eerste pitstops word alleen getankt.
Marcel Fassler ligt tweede met z’n Audi, maar hij voelt de hete adem van Franck Montagny in z’n nek. De snelheid lijkt er beter in te zitten bij de Peugeot’s. Uiteindelijk lukt het Montagny om er in het verkeer voorbij te komen. Fassler probeert nog wel aan te haken, maar hij komt snelheid te kort om Montagny te bedreigen. De Peugeot’s liggen nu één en twee.
In de GTE klasse gaat BMW nog aan de leiding, en ze hebben zelfs een gaatje weten te slaan naar de achtervolgers. De JOTA Aston Martin en de Hancook Ferrari komen met elkaar in aanraking als ze verkeerd de bocht inschatten.
Sebastien Bourdais komt vanaf de kop binnen en geeft over aan Anthony Davidson. Davidson komt met de no. 7 Peugeot op de tweede plaats terug op de baan. De top vier is nu Peugeot 1 en 2, Audi 3 en 4. De Peugeot’s gaan onbedreigd aan de leiding. Bij de volgende serie pitstops neemt de no.7 Peugeot de leiding weer over. De Audi’s vallen langzaam terug, ze kunnen het tempo van de Peugeot’s eenvoudig niet bijbenen.
In de GTE klasse kan de AF Corse Ferrari, met Giancarlo Fisichella achter het stuur, inmiddels aanhaken bij de BMW van Pedro Lamy. En even later kan Fisichella Lamy inhalen en zo de tweede plaats overnemen.
De Audi’s worden op een ronde gezet door de leidende Peugeot, waarbij Tom Kristensen word geraakt door de no. 7 wagen. Maar aan de rangorde veranderd niets, vier diesels gevolgd door de twee Rebellion Lola’s, en daar achter de Pescarolo. Nicolas Prost gaat er even af en maakt een uitstapje in de grindbak, maar hij kan gelukkig z’n weg vervolgen. Ook Marcel Fassler gaat er met de Audi even af na een akkefietje met een langzamere deelenemer.
Met nog ruim twee uur op de klok word de in de GTE klasse leidende BMW gevolgd door twee AF Corse Ferrari’s. De BMW is sneller, maar de Ferrari gebruikt wat minder brandstof. De tweede BMW is terug gevallen. In de LM P2 klasse gaat de Greaves Motorsport Nissan aan de leiding. Ze rijden een constante race en dat betaaald zich uit.
Met nog iets meer dan een uur op de klok krijgt Sebastien Bourdais een lekke band. De no 8 Peugeot ligt dan aan de leiding. Ook de leidende BMW komt binnen met een lekke band. Ze blijven na de pitstop wel aan de leiding. Ze krijgen dan echter een stop-and-go penalty omdat er teveel aan de auto is gewerkt bij de pitstop. Daarmee komt de AF Corse Ferrari van Toni Vilander en Jaime Melo aan de leiding.
Als Franck Montagny binnenkomt met minder dan een uur te gaan komt Bourdais weer aan de leiding. Grote problemen zijn er dan voor de Pescarolo. De remmen hebben het begeven en de wagen gaat achteruit de box in voor reparaties.
In de LM P2 klasse ligt op dat moment de Level 5 Lola aan kop. Niet de Coupé, Level 5 is naar Imola gekomen met de oude open wagen. Maar ook de oude wagen blijkt problemen te kennen. Ze moeten binnenkomen in de pits en de Greaves Zytek Nissan an de kop weer overnemen.
In de GTE klasse is dan nog en strijd gaande tussen de AF Corse Ferrari op de tweede plek en de BMW op drie. Maar de BMW moet nog binnen komen voor een stop, en de derde plaats blijkt het hoogst haalbare.
Met minder dan twee minuten op de klok komt Franck Montagny nog een keer binnen voor een splash ‘n dash, maar z’n tweede plaats komt niet meer in gevaar. Bourdais ziet als eerste het zwart wit geblokt na 220 ronden racen in iets meer dan 6 uur, gevolgd door de no. 8 Peugeot van Franck Montagny en Stephane Sarrazin. Op de plaatsen drie en vier volgen de beide Audi’s. De beide Rebellions zijn de eerste benzine wagens op plek vijf en zes.
In de LM P2 klasse pakt Greaves met de Zytek Nissan de winst na een mooie race, waarbij ze niet de snelste maar wel de meest constante waren.
In de GTE Pro klasse is er een mooie 1 -2 voor AF Corse, gevolgd door de BMW van Farfus en Muller. Oskar Slingerland kwam met de Lotus Evora helaas niet verder dan 26 ronden.
In de GTE Am klassse ging de winst naar de ISMA Performance Matmut Porsche van Nicolas Armindo en Raymond Narac. De op de tweede plaats gefinishte Proton Porsche werd gediskwalificeerd. KLaas Hummel finishte met de CRS Ferrari F430 op de 6de positie in de klasse, 36ste algemeen.
UITSLAG
1. 7. Peugeot Sport Total. Bourdais / Davidson, Peugeot 908, LM P1, 220 ronden in 6:01’01.623
2. 8. Peugeot Sport Total. Montagny / Sarrazin, Peugeot 908, LM P1, op 1’08.688
3. 1. Audi Sport Team Joest. Bernhard / Fassler, Audi R18 TDI, LM P1, op 1 ronde
4. 2. Audi Sport Team Joest. Kristensen / McNish, Audi R18 TDI, LM P1, op 1 ronde
5. 13. Rebellion Racing. Belicchi / Boullion, Lola B10/60 Coupe – Toyota, LM P1, op 7 ronden
6. 12. Rebellion Racing. Jani / Prost, Lola B10/60 Coupe – Toyota, LM P1, op 7 ronden
7. 16. Pescarolo Team. Collard / Tinseau / Jousse, Pescarolo – Judd, LM P1, op 13 ronden
8. 41. Greaves Motorsport. Ojjeh / Lombard / Kimber-Smith, Zytek Z11SN – Nissan (1ste LM P2), op 15 ronden
9. 26. Signatech Nissan. Mailleux / Ordoñez / Ayari, Oreca 03 – Nissan (2de LM P2), op 17 ronden
10. 33. Level 5 Motorsports. Tucker / Bouchut / Barbosa, Lola Coupe – HPD (3de LM P2), op 19 ronden
13. 71. AF Corse. Melo / Vilander, Ferrari F458 Italia LM (1ste GTE Pro), op 22 ronden
15. 51. AF Corse. Fisichella / Bruni, Ferrari F458 Italia (2de LM GTE Pro), op 23 ronden
16. 55. BMW Motorsport. Farfus / Muller, BMW M3 LM (3de GTE Pro), op 23 ronden
19. 99. JMB Racing. Ducote / Marcelli / Marroc, FLM – Oreca – 09 (1ste FLM), op 25 ronden
20. 95. Pegasus Racing. Schultis / Simon / Schell, FLM – Oreca – 09 (2de FLM), op 25 ronden
22. 67. IMSA Performance Matmut. Armindo / Narac, Porsche 911 RSR 997 (1ste LM GTE Am), op 26 ronden
23. 91. Hope Racing. Moro / Zhang / Grave,s FLM – Oreca – 09 (3de FLM), op 26 ronden
24. 63. Proton Competition. Long / Roda, Porsche 911 RSR 997 (2de LM GTE Am), op 26 ronden
26. 50. Larbre Competition. Bornhauser / Canal / Garde,l Corvette C6-ZR1 (3de LM GTE Am), op 27 ronden
36. 82. CRS Racing. Hummel / Christodoulou / Quaife, Ferrari F430 LM GTE Am op 35 ronden
Niet geklasseerd
64. Lotus Jetalliance. Lichtner-Hoyer / Rich / Slingerland, Lotus Evora LM GTE Pro M 26 49’58.835 3 1’51.961 157.8
De volgende race van de Intercontinental le Mans Cup is op Silverstone op 11 September.